Sidan 7 av 16 FörstaFörsta ... 45678910 ... SistaSista
Resultat 121 till 140 av 303
  1. #121

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Matsola Ark Andersson
    Medlemsnr
    395
    Ort
    Orsa
    Inlägg
    747
    Citat Ursprungligen postat av Lillen Visa inlägg
    Är du säker på huvudbromscylindern???
    Det sitter inte 22,22mm på Golf GTi 16V orginal iaf.

    Den cylindern sitter på bilar med 280mm bromsar eller de som har 54mm framok.
    Så det KAN vara från en senare GTi med 256mm och 54mm kolv i framoken.
    Dessa BRUKAR ha de större bromsservot åxå.
    Kontrollera så det är rätt.
    Nu kan jag inte Golf så bra, men Scirocco 16v har denna setup som Tommy nu kommer att köra med.
    9 tums servo, 22,22mm bromscylinder, 256mm skivor med 54mm ok, vilket är samma ok om sitter på G60 om jag inte minns fel.
    Frågan är om det inte sitter samma setup på Golf GTi 16v från 88B?

    Och så lär man ju tillägga att det blir jäkligt bra, gillar denna tråd.
    Kul när man håller hög finish (stavning!) och fixar allt.
    Senast redigerad av matsola den 2011-06-20 klockan 22:17. Anledning: Tillägg i text

  2. #122

    Reg.datum
    nov 2008
    Namn
    Tommy
    Ort
    Hofors
    Inlägg
    222
    Tack tack!
    Jo jag har också hört att det sitter på golf gti 16v ifrån 88 och fram.
    Cylindern och servon har iaf tidigare använts på den här gröna golf gti`n http://www.ercup.se/team/view.asp?t=248

    Mvh Tommy

  3. #123

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Jocke.H
    Medlemsnr
    1920
    Ort
    Ume
    Inlägg
    10 804
    Citat Ursprungligen postat av matsola Visa inlägg
    9 tums servo, 22,22mm bromscylinder, 256mm skivor med 54mm ok, vilket är samma ok om sitter på G60 om jag inte minns fel. Frågan är om det inte sitter samma setup på Golf GTi 16v från 88B?
    Jo precis.
    Alla bilar(kan finnas undantag) som har 54mm kolv i främre oken har(skall ha) denna cylinder.
    Det vill säga(se ovan) Golf med flera som har 256mm skiva eller större 280mm.
    Hur det ser ut för Seat med Cupra eller Cupbromsarna vet jag inte.

    Men troligtvis har de minst 22,22mm cylindern iaf.

    Kanske lite OT men du klarar dig bra med denna cylinder.
    För att klargöra åker jag just NU med orginal 229mm bromsarnas huvudbromscylinder.
    Det går bra det med men kan bli litet beroende på andra komponenter och värmeutvecklingen.

  4. #124

    Reg.datum
    nov 2008
    Namn
    Tommy
    Ort
    Hofors
    Inlägg
    222
    Ja det ska nog funka! Nu sitter den ju där iaf

    Mvh Tommy

  5. #125

    Reg.datum
    nov 2008
    Namn
    Tommy
    Ort
    Hofors
    Inlägg
    222
    Har slängt på bussningar på kräng. hämmaren fram nu också.


    Och jag har även fått hem nya hjulager fram, hjulnav samt fjäderbenslager fram.


    Nya hjullagren i.


    Och naven ditpressade med, så nu är spindlarna rätt klar iaf.


    Väntar fortfarande på klammor till krängaren bak...

    Mvh Tommy

  6. #126

    Reg.datum
    nov 2008
    Namn
    Tommy
    Ort
    Hofors
    Inlägg
    222
    Har nog lyckats löst hur ja ska dra bromsrören iaf så nu är det bara å köra igång med det till veckan :-)

    Mvh Tommy
    Senast redigerad av boonzo den 2011-06-25 klockan 12:36.

  7. #127

    Reg.datum
    nov 2008
    Namn
    Tommy
    Ort
    Hofors
    Inlägg
    222
    Som sades löst problemet.. :-)
    Senast redigerad av boonzo den 2011-06-25 klockan 12:38.

  8. #128

    Reg.datum
    nov 2008
    Namn
    Tommy
    Ort
    Hofors
    Inlägg
    222
    Händer inte så mycket i garaget för tillfället, mest utanpå!



    Dock inte klar en då portarna ska bli vita också + lite annat krimskrams!

    Sen har golfen fått en kompis i garaget också! Nått att återkomma till sen när det blir aktuellt!


    Mvh Tommy

  9. #129

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Matsola Ark Andersson
    Medlemsnr
    395
    Ort
    Orsa
    Inlägg
    747
    Men vad trevligt, en till scirocco på forumet.

  10. #130

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Jocke.H
    Medlemsnr
    1920
    Ort
    Ume
    Inlägg
    10 804
    Snacka om överskottsenergi.
    Snyggt , snyggt och snyggt gällande alla tre uppdateringar.

  11. #131

    Reg.datum
    nov 2008
    Namn
    Tommy
    Ort
    Hofors
    Inlägg
    222
    matsola - Ja en Scirocco TS ifrån 1976 är det Ska dona lite med den också framöver tänkte jag

    Lillen - Hahaha! Ja man är aldrig sysslolös iaf!

    Mvh Tommy

  12. #132
    Styrelsen
    Hedersmedlem
    Silverpilens avatar
    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Mikael Andrén
    Medlemsnr
    2571
    Ort
    Tranås
    Inlägg
    460
    Oooo....

    Man blir ju helt stum, vilken eldsjäl, energi, vilja, säkert en massa idioti oxå
    Jag är mäkta imponerad.

    Spännande med en Rocca som nytillskott oxå.
    Micke
    Alias Silverpilen

  13. #133

    Reg.datum
    nov 2008
    Namn
    Tommy
    Ort
    Hofors
    Inlägg
    222
    Haha :-D tack tack! :-)
    Ja det känns fasiken som idioti ibland när man kommer ut i garaget och ser hur det ser ut där!! Haha!!! :-)
    Ja man vart med rocca också!! Riktigt roligt!! :-)

    Mvh Tommy

  14. #134

    Reg.datum
    nov 2008
    Namn
    Tommy
    Ort
    Hofors
    Inlägg
    222
    Hejhopp!

    Här har det inte hänt mycket på sistonde!
    Men man får väll bjuda på det lilla sålänge iaf! :P

    Jag har fått hem en ny bultsats till ena spindeln då jag råkade dra av de gamla bultarna när jag demonterade spindlarna! Och även nya hållare till krängaren som ska sitta på länkarmarna.


    Och även nya klammor till krängaren bak har kommit hem, i rostfritt!


    Klammorna fast på bakaxeln! (som hunnit blitt dammig!! )


    Så nu ligger bakaxeln å väntar på en coiloversats för å kunna hoppa upp i hjulhuset igen! (den lär få vänta..)


    Sen har det ploppat in lite småsaker till bromsarna också.
    Lite bromsolja.


    En renoveringssats till Calibra oken.


    GTI "loggor" på Calibra bromsoken.


    Passkruv för att få på calibra oken på golf spindeln.


    T-kors för att kunna koppla in bromsljuset nu när jag kör med mk2 huvudbromscylinder.


    En massa bromsnipplar.


    P-klammer för å kunna sätta fast bromsrören under bilen.


    Och för att kunna möta bromsslang med bromsrör.


    Lite bromsrör..


    Som jag även börjat dra..




    Är dock inte klar med bromsrörsdragningen då det tog slut på rör :/

    Men som sades det händer inte så mycket just nu.. + att jag har en till bil jag vill börja pilla med också!!
    Men vem har sagt ett det brådskar!?

    Mvh Tommy

  15. #135
    Styrelsen
    Hedersmedlem
    Haugemans avatar
    Reg.datum
    sep 2009
    Namn
    Henrik Hauge
    Medlemsnr
    4213
    Ort
    Strömstad
    Inlägg
    2 209
    detta blir så snyggt att man kan börja gråta.

    varför calibra ok? mer prestanda i dom?
    är dom bultarna till oken nått specialtillverkat eller finns det kit att köpa ?
    vad skall du köra för skivor till dom oken?
    Styrelsen - Volkswagen Club Sweden
    Klubbshop ansvarig

    2X Golf GTI mk2 GTI 16V Rust buckets, Golf mk3 GTI 16v, Golf mk3 VR6, Golf Gti Clubsport, Lupo GTI
    Hjälper till med Vag-Com vid behov. (PM)

  16. #136

    Reg.datum
    nov 2008
    Namn
    Tommy
    Ort
    Hofors
    Inlägg
    222
    Hehe, tack tack!
    Fördelen med Calibra oken är att dom tillåter att annvända 256mm skivor istället för 239mm
    skivor som det sitter på original samt att bromskolven på calibra oken mäter 52mm jämfört med 48mm som originaloken mäter.

    Och för att kunna få fast okhållarna ifrån calibran på golf spindeln så annvänds passkruvar för att hålen i okhållaren är 12mm medans det är 10mm orginal.
    Man kan även lösa det med å ta en vanlig 10mm bult och leta på en rörbit som är 10mm innerdim och 12mm ytterdim och sätta över bulten.
    Men ja kommer som sades köra passkruv (Shoulder Bolts) med hög hållfastighet istället.
    Sånna kan du hitta på ebay eller här:
    http://www.wiberger.se/templates/iso7379.htm

    Så den lilla bromsuppgraderingen kommer se ut såhär:
    * Calibra 16v Bromsok & okhållare.
    * Calibra 16v stålomspunna bromsslangar runt om.
    * EBC Greenstuff belägg till calibra oken.
    * Golf mk2 GTI 16v slitsade & borrade 256mm bromsskivor.
    * Golf mk2 GTI 16v 22mm Huvudbromscylinder.
    * Golf mk2 GTI 16v 9" bromsservo.
    * ATE super blue racing bromsvätska.

    Mvh Tommy

  17. #137

    Reg.datum
    okt 2007
    Namn
    Bernt-Olav Berger
    Ort
    Nora
    Inlägg
    477
    det kan inte sägas för många gånger, riktigt imponerande jobb !

  18. #138
    Guldmedlem
    Medlem 25 år+
    Mk1s avatar
    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Kimmo M.
    Medlemsnr
    216
    Ort
    Luleå
    Inlägg
    693
    Citat Ursprungligen postat av boonzo Visa inlägg
    T-kors för att kunna koppla in bromsljuset
    Var har du fått tag på dom?

    Förövrigt tummarna upp! Ser riktigt bra ut!
    /Kimmo
    Mk1 GTI & Passat CC 3,6 4-motion

  19. #139

    Reg.datum
    nov 2008
    Namn
    Tommy
    Ort
    Hofors
    Inlägg
    222
    Tack tack!

    T-korsen är köpta på ebay

    Mvh Tommy

  20. #140

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Jocke.H
    Medlemsnr
    1920
    Ort
    Ume
    Inlägg
    10 804
    OJ vad snyggt.
    Fortsätter läsa varje uppdatering!

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  
© 2018 Volkswagen Club Sweden | Kontakta oss | Om cookies | Skapad av Per Lundin