Resultat 121 till 140 av 303
Ämne: Golf GTI 1,6 -1979
-
2011-06-20, 22:05 #121
- Reg.datum
- maj 2007
- Namn
- Matsola Ark Andersson
- Medlemsnr
- 395
- Ort
- Orsa
- Inlägg
- 747
Nu kan jag inte Golf så bra, men Scirocco 16v har denna setup som Tommy nu kommer att köra med.
9 tums servo, 22,22mm bromscylinder, 256mm skivor med 54mm ok, vilket är samma ok om sitter på G60 om jag inte minns fel.
Frågan är om det inte sitter samma setup på Golf GTi 16v från 88B?
Och så lär man ju tillägga att det blir jäkligt bra, gillar denna tråd.
Kul när man håller hög finish (stavning!) och fixar allt.Senast redigerad av matsola den 2011-06-20 klockan 22:17. Anledning: Tillägg i text
-
2011-06-21, 20:42 #122
- Reg.datum
- nov 2008
- Namn
- Tommy
- Ort
- Hofors
- Inlägg
- 222
Tack tack!
Jo jag har också hört att det sitter på golf gti 16v ifrån 88 och fram.
Cylindern och servon har iaf tidigare använts på den här gröna golf gti`n http://www.ercup.se/team/view.asp?t=248
Mvh Tommy
-
2011-06-21, 21:19 #123
- Reg.datum
- maj 2007
- Namn
- Jocke.H
- Medlemsnr
- 1920
- Ort
- Ume
- Inlägg
- 10 804
Jo precis.
Alla bilar(kan finnas undantag) som har 54mm kolv i främre oken har(skall ha) denna cylinder.
Det vill säga(se ovan) Golf med flera som har 256mm skiva eller större 280mm.
Hur det ser ut för Seat med Cupra eller Cupbromsarna vet jag inte.
Men troligtvis har de minst 22,22mm cylindern iaf.
Kanske lite OT men du klarar dig bra med denna cylinder.
För att klargöra åker jag just NU med orginal 229mm bromsarnas huvudbromscylinder.
Det går bra det med men kan bli litet beroende på andra komponenter och värmeutvecklingen.
-
2011-06-22, 13:50 #124
- Reg.datum
- nov 2008
- Namn
- Tommy
- Ort
- Hofors
- Inlägg
- 222
Ja det ska nog funka!
Nu sitter den ju där iaf
Mvh Tommy
-
2011-06-23, 10:16 #125
- Reg.datum
- nov 2008
- Namn
- Tommy
- Ort
- Hofors
- Inlägg
- 222
Har slängt på bussningar på kräng. hämmaren fram nu också.
Och jag har även fått hem nya hjulager fram, hjulnav samt fjäderbenslager fram.
Nya hjullagren i.
Och naven ditpressade med, så nu är spindlarna rätt klar iaf.
Väntar fortfarande på klammor till krängaren bak...
Mvh Tommy
-
2011-06-23, 11:51 #126
- Reg.datum
- nov 2008
- Namn
- Tommy
- Ort
- Hofors
- Inlägg
- 222
Har nog lyckats löst hur ja ska dra bromsrören iaf så nu är det bara å köra igång med det till veckan :-)
Mvh TommySenast redigerad av boonzo den 2011-06-25 klockan 12:36.
-
2011-06-24, 08:49 #127
- Reg.datum
- nov 2008
- Namn
- Tommy
- Ort
- Hofors
- Inlägg
- 222
Som sades löst problemet.. :-)
Senast redigerad av boonzo den 2011-06-25 klockan 12:38.
-
2011-07-01, 21:41 #128
- Reg.datum
- nov 2008
- Namn
- Tommy
- Ort
- Hofors
- Inlägg
- 222
Händer inte så mycket i garaget för tillfället, mest utanpå!
Dock inte klar en då portarna ska bli vita också + lite annat krimskrams!
Sen har golfen fått en kompis i garaget också!Nått att återkomma till sen när det blir aktuellt!
Mvh Tommy
-
2011-07-02, 09:58 #129
- Reg.datum
- maj 2007
- Namn
- Matsola Ark Andersson
- Medlemsnr
- 395
- Ort
- Orsa
- Inlägg
- 747
Men vad trevligt, en till scirocco på forumet.
-
2011-07-02, 13:04 #130
- Reg.datum
- maj 2007
- Namn
- Jocke.H
- Medlemsnr
- 1920
- Ort
- Ume
- Inlägg
- 10 804
Snacka om överskottsenergi.
Snyggt , snyggt och snyggt gällande alla tre uppdateringar.
-
2011-07-02, 20:47 #131
- Reg.datum
- nov 2008
- Namn
- Tommy
- Ort
- Hofors
- Inlägg
- 222
matsola - Ja en Scirocco TS ifrån 1976 är det
Ska dona lite med den också framöver tänkte jag
Lillen - Hahaha!Ja man är aldrig sysslolös iaf!
Mvh Tommy
-
2011-07-02, 20:56 #132
Oooo....
Man blir ju helt stum, vilken eldsjäl, energi, vilja, säkert en massa idioti oxå
Jag är mäkta imponerad.
Spännande med en Rocca som nytillskott oxå.Micke
Alias Silverpilen
-
2011-07-02, 22:30 #133
- Reg.datum
- nov 2008
- Namn
- Tommy
- Ort
- Hofors
- Inlägg
- 222
Haha :-D tack tack! :-)
Ja det känns fasiken som idioti ibland när man kommer ut i garaget och ser hur det ser ut där!! Haha!!! :-)
Ja man vart med rocca också!! Riktigt roligt!! :-)
Mvh Tommy
-
2011-07-19, 23:34 #134
- Reg.datum
- nov 2008
- Namn
- Tommy
- Ort
- Hofors
- Inlägg
- 222
Hejhopp!
Här har det inte hänt mycket på sistonde!
Men man får väll bjuda på det lilla sålänge iaf! :P
Jag har fått hem en ny bultsats till ena spindeln då jag råkade dra av de gamla bultarna när jag demonterade spindlarna! Och även nya hållare till krängaren som ska sitta på länkarmarna.
Och även nya klammor till krängaren bak har kommit hem, i rostfritt!
Klammorna fast på bakaxeln! (som hunnit blitt dammig!!)
Så nu ligger bakaxeln å väntar på en coiloversats för å kunna hoppa upp i hjulhuset igen! (den lär få vänta..)
Sen har det ploppat in lite småsaker till bromsarna också.
Lite bromsolja.
En renoveringssats till Calibra oken.
GTI "loggor" på Calibra bromsoken.
Passkruv för att få på calibra oken på golf spindeln.
T-kors för att kunna koppla in bromsljuset nu när jag kör med mk2 huvudbromscylinder.
En massa bromsnipplar.
P-klammer för å kunna sätta fast bromsrören under bilen.
Och för att kunna möta bromsslang med bromsrör.
Lite bromsrör..
Som jag även börjat dra..
Är dock inte klar med bromsrörsdragningen då det tog slut på rör :/
Men som sades det händer inte så mycket just nu.. + att jag har en till bil jag vill börja pilla med också!!
Men vem har sagt ett det brådskar!?
Mvh Tommy
-
2011-07-20, 00:37 #135
Hedersmedlem
- Reg.datum
- sep 2009
- Namn
- Henrik Hauge
- Medlemsnr
- 4213
- Ort
- Strömstad
- Inlägg
- 2 209
detta blir så snyggt att man kan börja gråta.
varför calibra ok? mer prestanda i dom?
är dom bultarna till oken nått specialtillverkat eller finns det kit att köpa ?
vad skall du köra för skivor till dom oken?Styrelsen - Volkswagen Club Sweden
Klubbshop ansvarig
2X Golf GTI mk2 GTI 16V Rust buckets, Golf mk3 GTI 16v, Golf mk3 VR6, Golf Gti Clubsport, Lupo GTI
Hjälper till med Vag-Com vid behov. (PM)
-
2011-07-20, 08:21 #136
- Reg.datum
- nov 2008
- Namn
- Tommy
- Ort
- Hofors
- Inlägg
- 222
Hehe, tack tack!
Fördelen med Calibra oken är att dom tillåter att annvända 256mm skivor istället för 239mm
skivor som det sitter på original samt att bromskolven på calibra oken mäter 52mm jämfört med 48mm som originaloken mäter.
Och för att kunna få fast okhållarna ifrån calibran på golf spindeln så annvänds passkruvar för att hålen i okhållaren är 12mm medans det är 10mm orginal.
Man kan även lösa det med å ta en vanlig 10mm bult och leta på en rörbit som är 10mm innerdim och 12mm ytterdim och sätta över bulten.
Men ja kommer som sades köra passkruv (Shoulder Bolts) med hög hållfastighet istället.
Sånna kan du hitta på ebay eller här:
http://www.wiberger.se/templates/iso7379.htm
Så den lilla bromsuppgraderingen kommer se ut såhär:
* Calibra 16v Bromsok & okhållare.
* Calibra 16v stålomspunna bromsslangar runt om.
* EBC Greenstuff belägg till calibra oken.
* Golf mk2 GTI 16v slitsade & borrade 256mm bromsskivor.
* Golf mk2 GTI 16v 22mm Huvudbromscylinder.
* Golf mk2 GTI 16v 9" bromsservo.
* ATE super blue racing bromsvätska.
Mvh Tommy
-
2011-07-20, 09:58 #137
- Reg.datum
- okt 2007
- Namn
- Bernt-Olav Berger
- Ort
- Nora
- Inlägg
- 477
det kan inte sägas för många gånger, riktigt imponerande jobb !
-
2011-07-20, 11:25 #138
-
2011-07-20, 16:03 #139
- Reg.datum
- nov 2008
- Namn
- Tommy
- Ort
- Hofors
- Inlägg
- 222
Tack tack!
T-korsen är köpta på ebay
Mvh Tommy
-
2011-07-20, 17:27 #140
- Reg.datum
- maj 2007
- Namn
- Jocke.H
- Medlemsnr
- 1920
- Ort
- Ume
- Inlägg
- 10 804
OJ vad snyggt.
Fortsätter läsa varje uppdatering!