Resultat 81 till 100 av 613
-
2011-04-07, 22:02 #81itouchGäst
Rothes är onödigt dyr och jag skulle inte rekommendera någon under 400hp att skaffa den. Programmeras dsgn om rätt så kan man idag avnjuta över 400hk och 550nm i vrid utan problem på originalkopplingar. En ny originalkopplingsats kostar på vag runt 6-7000kr (Förstår inte vart du fått prisuppgift ifrån om att det ska vara svindyrt, de räknade antagligen på fel grejer) jämför man detta mot vad en förstärkt sachskoppling kostar så kommer man billigt undan om man byter en gång per 2 år ifall de slits ut av hög effekt.
-
2011-04-07, 22:07 #82GTI30EDITIONGäst
Tjo! Det låter ju fin-fint. Och hur många mil och event med hårda starter osv har du kört med din uppgradering?
Håller den för 10.000 mil med bla hård körning... är det någon som testat detta än? Jag skulle nog säga att Rothes uppgradering gör detta.
Ok.. vi säger 7000:- för kopplingen, vad tar VW mekarna per timma och hur många timmars jobb är det för att byta
en koppling?
Jag vill inte vara någon tjurig skeptiker, men det är driftsäkerhet på lång sikt jag tänker på.
MvhSenast redigerad av GTI30EDITION den 2011-04-07 klockan 22:23. Anledning: Tillägg i texten.
-
2011-04-07, 22:21 #83itouchGäst
Har väl åkt ca 2000 mil nu, varav xx launchcontroller och över 10 strippenkörningar, använder bilen dagligen och tycker om att använda bilen.
Det är viktigt att tänka inom fysikens lagar för att förstå skillnaderna, en koppling som greppar utan slir slits inte ut, en koppling som slirar lite eller mycket skapar värme som i sin tur dödar/sliter ut kopplingen, så har du inte slir, vilket kan loggas med vag-com noga så slits inte kopplingen ut på 2 eller 10.000 mil. Boven bakom alla dsgproblem är all ny värme som tillkommer när man ökar effekten och att den lilla värmeväxlaren på toppen av dsglådan inte klarar att hålla oljan inom originalspec, några företag har idag börjat jobba mot bättre tätningar internt i lådan(för att inte tappa ett fast tryck som kopplingarna ser) och kylningslösningar.
För att förklara lite mer bakgrundsinfo, sådant som många firmor inte lämnar ut, så kan jag säga att kopplingstryckpumparna original är programvarulåsta på 5 bar, men är specade och byggda att hantera upp till 10 bar (Vilket få känner till), ökar man på denna spärren så erhåller man bättre grepp.Senast redigerad av itouch den 2011-04-07 klockan 22:27.
-
2011-04-07, 22:31 #84GTI30EDITIONGäst
Och med detta menar du att firman som trimmade min bil inte visste vad dom höll på med när min koppling började slira med flashning efter 1,5 månader? Detta trots en första flashning och sedan ett ytterligare försök att få bort sliret fast utan framgång. Jag är inte det minsta upprörd, bara lite fundersam och nyfiken på varför just min bil som då rullat ca 6500 mil började slira från att inte haft det minsta slir från början.
Mvh
-
2011-04-07, 22:33 #85
- Reg.datum
- maj 2007
- Namn
- anri52
- Ort
- stockholm
- Inlägg
- 837
Itouch> Hur kommer det sig att Gti30editions koppling börja slira då? Jag menar han hade inte några 550nm i vrid bilen va flachad med Giacs dsg flasch,
enligt Stertman är Giac bra eller rättare sagt bäst på alla punkter, vad kan ha gått fel? den börja slira direkt efter sista uppgraderingen (på Eventet).
-
2011-04-07, 22:36 #86
- Reg.datum
- maj 2007
- Namn
- anri52
- Ort
- stockholm
- Inlägg
- 837
-
2011-04-07, 22:37 #87itouchGäst
Då visste inte många om dsgns begränsningar, de som kunde flasha dsg kunde i princip bara höja maxvridmomentspärren som var på 350nm original till ca 500-550nm men kunde inte kaliberar om greppkurva eller kände till andra parametrar, det är på senare tid allt fler som passerat 400hk och idag åker närmare 800hk på dsglådor, dessa har pressat utvecklingen.
Det Giac ännu idag bara gör är att höja vridmomentsbegränsningen från 350 till 550nm men rör inget annat kopplingsrelaterat, givetvis räcker ej detta.
I ditt fall så slets nog din originalkoppling ut pga slir och i sin tur värmen som uppstog. Om du inte slirar från första början så sliter du inte ut kopplingarna.
Hade du haft kvar bilen än idag så skulle den nog gå ruskigt gott.
-
2011-04-07, 22:40 #88GTI30EDITIONGäst
-
2011-04-07, 22:46 #89itouchGäst
Tyvärr så får många produkterna från usa idag och har inte möjligheten att testa begränsningarna själva. Många släppte dsgprogramvaror samtidigt på marknaden utan några långgående tester.
Jag hade också lessnat som du gjorde, man vill upp i effekt men begränsas av ett dåligt/dyrt utbud på växelådssidan.
-
2011-04-07, 22:50 #90GTI30EDITIONGäst
-
2011-04-07, 22:51 #91
-
2011-04-07, 22:52 #92
- Reg.datum
- maj 2007
- Namn
- anri52
- Ort
- stockholm
- Inlägg
- 837
Hehe jag kommer ihåg när alla va skeptiska mot Vtech när dom förklara att lådan klarar vrid upp emot 500nm
-
2011-04-07, 22:59 #93itouchGäst
Jag var med i utvecklingen av dsgprogramvaran till en mk5 r32 turbo i Usa som satsar på att nå rekordsiffror i effekt, de bänkade 530whp (dvs över 600hk i motorn) utan slir och sedan 660whp (dvs över 750hk i motorn) på originaldsg med endast programvara och började se slir och efter de gick upp högre i laddtryck så slirade det hela tiden. De jobbar nu mot att lösa så han kan få det att hålla till mer. Han har nu sänkt laddtrycket och åker ca 500 ponnys på hjulen under tiden de letar alternativ så han kan gå högre med långvarig stabilitet.
Avgör själv om jag har koll på vad jag pratar om
-
2011-04-07, 23:03 #94GTI30EDITIONGäst
-
2011-04-07, 23:04 #95
- Reg.datum
- maj 2007
- Namn
- anri52
- Ort
- stockholm
- Inlägg
- 837
-
2011-04-07, 23:07 #96
-
2011-04-07, 23:07 #97itouchGäst
Åker med ovanstående, jag som utförde större delen av testningen på min bil på distans innan den började spridas till värstingarna där borta. Killen som tagit fram den har ingen återförsäljare i sverige ännu men är stor i usa/england och det går via mig få hans programvaror i sverige. Jag hoppas någon firma börjar erbjuda hans grejer snart.
-
2011-04-07, 23:13 #98
- Reg.datum
- maj 2007
- Namn
- anri52
- Ort
- stockholm
- Inlägg
- 837
-
2011-04-07, 23:13 #99itouchGäst
Det som är stabilt på golf R är att med steg 2-3 eller vad de högre stegen kallas hos respektive firma så landar de på effekter runt 300-350hk och hamnar inte så högt på vridmomentet, därför har inte problem uppstått ännu, det är först om något år när golf R ägare tröttnat och vill över 400hk som problemen kommer dyka upp.
-
2011-04-07, 23:32 #100AeroPlusGäst
Ja tyvär.
Ni offrade så mycket och fick så lite,tråkigt..
Men bra att ni insåg hur allt ser ut många gör det aldrig och vill inte heller att göra.
Tydligen måste alla gå den hårda vägen för att lära sig annars folk varken lyssnar eller vill lyssna..
Rian-Nu har du i alla fall en bra bil ,ta hand om den och gör inget dumt med den.
Martin-Du har två fina bilar,ge fan i att sälja 335.
mVH