Sidan 12 av 28 FörstaFörsta ... 2910111213141522 ... SistaSista
Resultat 221 till 240 av 552

Reg.datum
    apr 2007
    Namn
    Henrik M
    Medlemsnr
    2564
    När motorn är bortlyft imorn så börjar det härliga jobbet med att byta pedalställ och borra hål i brandväggen, sedan ska allt förhoppningsvis monteras, hinner nog inte klart imorn utan får ta hela helgen på mig.
    Då kanske man skulle boka in en garagepåhälsning under helgen. =)

Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Janne M
    Alltid trevligt med besök i garaget, du får kika förbi nån dag i helgen igen.

Middags/ÖL/gå ut med hunden paus nu. Motorn har varit ute i en timme och nästan allt är överflyttat. Dock måste jag byta från 2E vevaxelremskivan till min PB remskiva då det inte stämmer mot generator eller vattenpumpshjul annars, en offset på 1 - 2mm, lär ju äta rem nåt ruskigt om det inte fixas. Måste även kolla upp dragningen av vattenslangarna till och från vattenpump och oljekylaren, är lite olika på 2E och PB och måste ha en hybrid där för att inte krocka med vevhusventilationen.

Fick inte lös spridarna så de sitter kvar tills efter middagen, man vill ju inte bända för mycket med plast i spridarna och plast fuelrail.

Måntro varför jag har tyckt att det har "flärpat" lite från avgasgrenröret, när jag började lossa muttrarna så satt det för det första ingen pinnbult/mutter på 3:ans uppe, och när jag hade lossat 5 av 7 kvarvarande så rasade grenröret rätt ner... brott i 3 pinnbultar =)

Gav mig på att byta packning i främre rör/grenrörs skarven, men två av bultarna hade tendens att bli lite runda så de får dra i kopiösa mängder rostlösare ett tag. Lägger nog på 3st packningar för att kompensera några millimeter för höjden av 2E blocket.

Bilder kommer snart, Alexander ringde och påminde mig om att ta lite fler bilder så så får det bli...

Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Jocke.H
    Medlemsnr
    1920
    Citat Ursprungligen postat av Janne.M Visa inlägg
    Motorn har varit ute i en timme och nästan allt är överflyttat. Dock måste jag byta från 2E vevaxelremskivan till min PB remskiva då det inte stämmer mot generator eller vattenpumpshjul annars, en offset på 1 - 2mm, lär ju äta rem nåt ruskigt om det inte fixas.

Gav mig på att byta packning i främre rör/grenrörs skarven, men två av bultarna hade tendens att bli lite runda så de får dra i kopiösa mängder rostlösare ett tag. Lägger nog på 3st packningar för att kompensera några millimeter för höjden av 2E blocket.
    Vattenpumpen ryker snabbt om inte annat om man inte har remskivorna i linje.
    Är inte helt ovanligt problem om man konverterat och inte gjort detta.

JAG gissar att flera packningar på höjden är ingen bra idé.
    Lär flexa i skarven och bryta tills det läcker.
    Men det är min gissning.

Bra jobbat annars.
    Senast redigerad av Lillen den 2010-07-24 klockan 14:44.

Reg.datum
    apr 2007
    Namn
    Henrik M
    Medlemsnr
    2564
    Vattenpumpen rycker snabbt om inte annat om man inte har remskivorna i linje.
    Är inte helt ovanligt problem om man konverterat och inte gjort detta.
    Efter att jag stått och stirrat bakom jannes rygg i ett par minuter på skivorna , så var jag tvungen att be janne ställa sig där jag stod och stirrade för att fråga om han såg det jag såg..att skivorna vist var i linje med varandra.
    Efter att vi två stirrat en stund stirrade även min son.
    Vi kom fram till att om man tittar mot skivorna så ser dom ut att inte ligga i linje , men tittar man frammifrån och uppifrån med remmen på plats så ser man att remmen ligger rakt i linje , så även skårorna på skivorna.

Synvillan att dom inte ligger i linje om man tittar från sidan (TROR JAG) beror på att vevaxelskivan har tjockare sidor (gods) än remskivan till generator och vattenpumpen , men där remmen löper är det centrerat pga av att skivorna är kilformade , "kilarna" ligger i linje med varandra.

Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Janne M
    Lunchbreak nu. Pedalstället ute, efter mycket svärande och slitande och undrande varför det inte släppte så hade Henrik vägarna förbi och hittade felet på ett par röda. Spärrbrickan till kopplingswirens genomförning satt kvar i motorutrymmet.... kul värre, tur jag inte slitit allt för länge

Nu ska det måttas hål för broms/kopplings servo hållarens monterings bult och för själva kopplingscylindern. Sen ska pedalstället på plats, hur nu det ska gå med det större och bökigare från passaten med kopplingspedalen på fel sida av rattstången (som fortfarande sitter kvar då jag inte orkade borra ur brytbultarna).

Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Jocke.H
    Medlemsnr
    1920
    Citat Ursprungligen postat av Henrik.M Visa inlägg
    Efter att jag stått och stirrat bakom jannes rygg i ett par minuter på skivorna , så var jag tvungen att be janne ställa sig där jag stod och stirrade för att fråga om han såg det jag såg..att skivorna vist var i linje med varandra.
    Efter att vi två stirrat en stund stirrade även min son.
    Vi kom fram till att om man tittar mot skivorna så ser dom ut att inte ligga i linje , men tittar man frammifrån och uppifrån med remmen på plats så ser man att remmen ligger rakt i linje , så även skårorna på skivorna.

Synvillan att dom inte ligger i linje om man tittar från sidan (TROR JAG) beror på att vevaxelskivan har tjockare sidor (gods) än remskivan till generator och vattenpumpen , men där remmen löper är det centrerat pga av att skivorna är kilformade , "kilarna" ligger i linje med varandra.
    Åhh fasen.
    Jag stod och kollade Steves Mk I på Gelleråsen.
    Där va det inte i linje och han fick ju avbryta på grund av vattenpumpsläckage.
    Såg detta även på en annan Mk II som hade fått tvålitersmotor.

Undrar om det kan skilja när man monterar remskivor från nån tidigare modell?

Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Janne M
    Vevaxelremskivan på 1.8 och 2E är samma (jag bytte och provade) ser jag att det börjar äta rem så schimsar jag ut vattenpumpen med 1mm brickor på varje bult, ev då också generatorn.

S**** i gatan! Pedalstället från Passaten är för stort för att lirkas in.. måste ta bort rattaxeln, blir väl att borra ur brytbultarna... usch och fy.

Alexander på besök med blöjexpressen också.

Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Jocke.H
    Medlemsnr
    1920
    Citat Ursprungligen postat av Janne.M Visa inlägg
    Alexander på besök med blöjexpressen också.
    Fasen va garagebesök.
    Hälsa alex , vad för bil är det....?

Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Janne M
    Ahh dagens första pilsner! Norrlands 2.8 så man orkar imorn

Haha, ja man har ju den goda turen att ha gott om besök, Henrik 2ggr idag och Alexander 2ggr. Alexander har ju fått överta päronens "jag rullar" 855 2,5TD (rätta mig om jag har fel).

Fått massor gjort, så återkommer lite senare, nu dusch och mat.

Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Janne M

Återmontering påbörjad

Äntligen slut på allt rivande, borrande, filande, slipande, ryckande mm, återmonteringen är nu påbörjad!

Lite återblickar:

NÄr jag skruvade av avgasgrenröret så fattadet det en mutter på ovansidan, jaja inte så farligt tänkte jag, men efter att ha skruvat bort två av de nedre så rasade bara grenröret ner....

Lossade sedan bakre motorkuddens fäste, och fick lite bryderi med att 2E och PB fästet var olika.... har senare kommit fram till att Gti (PB) original ska användas även med 02A låda:

Såg även att det är en liten offset på vattenpumpsremskivan, trots byte av vevaxelns remskiva... får nog spacea ut den 1-2mm trots allt:

Plockade ur de gamla spridarna ur toppen, som satt HÅRT! och inte var dom och o-ringarna vackra heller:

Efter rengöring och fräscha oringar och "koppar" såg de ut så här:

Mer bilder imorn...

Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Johan Ovredsson
    Nice, går framåt. Kommer nog gå en hel del bättre med andra motorn, lite mek att få dit sakerna låter det som... Keep up the good work..

Mer bilder..=P

Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Janne M

Motgångarnas dag

Här går det inte riktigt som det borde... var och köpte ny brandsläckare för uppstarten då det knappt är något tryck i den jag har i bilen.

Sen lossade jag resten av avgassystemet och fixade ihop allt inne i kupén och dubbelkollade att jag skruvat fast allt. Efter lunchbreak stoppade jag i spridarna i fuelrailen och toppen och fixade klart allt annat inför motorlyftet. Svärfar kom förbi en sväng och hjälpte mig att styra in motorn.

Själva lyftet gick bra dock hade jag glömt att staga upp främre balken så bulten på vänster sida som var dålig sedan tidigare rensades på gäng och balken gick i backen, som tur var stod ingen under och jag hade fortfarande lyften ikopplad så ingen golvkontakt för motorn, dock klämde den till inre knuten på passagerarsidans drivaxel som vart lite stel så den kommer jag att få byta.

Skulle nog ändå ha fått byta hela drivaxeln då den verkar vara för lång för att stuva in mot växellådsflänsen, förarsidans gick på klockrent. 02A lådans flänsar ska väl vara ca 0,5cm bredare än 020... Måttade upp passagerarsidans axel från det den börjar smalna av och fram till damasken vid inre knuten = 41cm, passatens axel mätte jag upp till 40cm så får byta till den axeln... dock har jag ju inga bromsar än så kan bli svårt att lossa centrumbulten, men det tar jag sist av allt när jag luftat koppling och bromsar.

Nästa problem är att motorn verkar sitta snett... den sitter ca 0,5 till 1cm närmare torpeden på passagerarsidan (ung. mätt) samt att den har slagsida mot växellådan, så jag åker nog på att byta till 2E motorns fäste också.

Snett som synes.. ska anläggningsytan på passagerarsidans bakre motorfäste vara horisontellt, eller luta neråt/framåt när man drar fast det? jag drog fast det horisontellt... kan det ha med saken att göra?

Det här ser inte helt bra ut...

Växellådsfästet blev så här efter att vulkningen släppt innuti och det svetsades fast en bult innuti:

Jämförde passatens grenrör med golfens och där är inga höjdskillnader. Smällde på bådas främre rör och det är knappt någon skillnad var de går över styrväxeln, passatens (med kat) har en lite annan vinkel på utloppet bara:

Växellådan monterad, blev som så:

Jag spacade även ut remskivan till vattenpumpen ca 1mm och det ser då bättre ut nu.
    Senast redigerad av Janne.M den 2010-07-27 klockan 00:38.

Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Janne M
    Snart ner i garaget igen! Bytte till 2E bakre motorfästets stödarm och nu sitter motorn rakt framåt/bakåt i motorutrymmet. Dock så tiltade den fortfarande neråt på växellådssidan, mätte upp DLI-teknik fästet till växellådan vilket bara mätte 30mm i höjd, medan original passat fäste mätte ca 34mm på höjden. Bytte till passatens fäste och nu sitter motorn mycket rakare!

All el är nu uppkopplad så ska ner i garaget nu och snickra ihop ANSA 2.25" avgassytemet från gamla golfen, lufta bromsar/koppling och sen byta drivaxeln, monterar nog kylet och fyller upp det också så får det blir provstart imorn på morgonen.

Nästa inköp kommer garanterat att bli en magnetskål då jag sökte efter en hylsa i 40min som jag trodde jag tappat ner i motorn men bara gömt sig bakom kanten till fågelbadet :P

Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Johan.L
    Härligt att det närmar sig start :-D

Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Janne M
    Avgaset monterat, tog en jäkla tid då jag inte mätta två gånger innan jag såga utan höftade lite Men nu sitter ANSA systemet på plats.

Bromsarna och kopplingen luftade med hjälp av tjejen som var snälll och ställde upp. Trodde först kopplingen var paj när hon sa att den hela tiden fastnade där nere och att hon fick dra upp den.... lämnade bilen så och gick upp. När jag vart ut med hunden var och och provade och helt av sig själv hade kopplingen slutat fastna där nere och funkade klockrent! =)

Lossade även drivknutsmuttern så drivaxeln ska bytas imorn på morgonen, sen ska resten sättas ihop och sen start =)

Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Johan Ovredsson
    Nice... Går framåt... Tar lite längre tiden än vad man tror.. Lyckat till med resten.

Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Janne M
    Drivaxeln bytt och åtdragen, kylet monterad/fylld och fronten monterad och bilen står på backen, bara kofångaren och förberedelserna inför start kvar. Blir nog först imorn, har lite annat som måste göras hemmavid ikväll.

Nån som vet på vilken av de små polerna (1 på varje sida om + batterianslutningen) som den lilla styrkabeln till startmotorn/solenoiden ska kopplas till på 02A växellådan/startmotorn? Mätte upp de båda och de verkar inte ha någon kontinuitet enl. multimeter så de har nog olika funktioner?

Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Janne M
    Bilen nere på backen, smorde upp kammen körde upp oljetryck via tappen under fördelaren, men den vill inte starta, gick tungt på startmotorn och drog inte riktigt runt. Kopplingen fungerar det kollade jag i inspektionshålet. Får ta och dubbelkolla att motorn/kammen står rätt och sen plocka ur stiften och köra runt så så att det inte blivit nån olja kvar i förbränningsutrymmet... usch och fy

Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Johan.L
    Hoppas du hittar felet och att det inte är allvarligt!

Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Jocke.H
    Medlemsnr
    1920
    Helt död eller tände det?

Liknande ämnen

1. Räddning av Golf mk2 gti 8v -88 12-08-20
    Av ReD- i forum Projektforum
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2013-05-21, 22:11
  2. Golf Mk2 GTI 16V -88
    Av Timmy_r i forum Projektforum
    Svar: 15
    Senaste inlägg: 2012-07-24, 17:33
  3. ingen gnista golf gti 8v -88
    Av ville_82 i forum VW-forum
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2012-07-24, 14:57
  4. Bussningar golf mk2 gti -88
    Av StiFt i forum VW-forum
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2010-10-14, 09:53
  5. Svar: 9
    Senaste inlägg: 2010-07-02, 16:34

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  
© 2018 Volkswagen Club Sweden | Kontakta oss | Om cookies | Skapad av Per Lundin