Sidan 7 av 28 FörstaFörsta ... 4567891017 ... SistaSista
Resultat 121 till 140 av 552

Reg.datum
    apr 2007
    Namn
    Henrik M
    Medlemsnr
    2564
    Nu funkar det att få i 5:an, hade råkat vända upp och ner på fjädern mm i justeringen för 5:an ovanpå huset (Selector shaft detent plunger) när vi hade ut den, och så fort det var fixat så funkade det perffa.
    Jag får ta på mig det misstaget.
    Var ju min smarta ide att vända på den för att jag.....vet inte varför. =)
    Jag tyckte väl det såg bättre ut med hylsan neråt eller något.
    Skyller på tröttheten och att vi fick en överdos clabbe på radion.
    Det roliga var ändå att jag påpekade högt att den inte satt så från början , ändå monterade jag skiten fel väg för att jag tyckte det såg bättre ut.
    Du stod och höll reda på min armbåge som sekunden före höll på att sopa iväg delarna efter golvet.
    Vi får ta 2 lärdomar av det hela.

1: Går det för lätt, går något senare fel.

2: Rör aldrig något som fungerar och gör man det mot förmodan , sätt ihop det på samma sätt oavsett vad du får för dig.

Det var mitt fel och jag tar på mig det. *LOL*

Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Janne M
    Citat Ursprungligen postat av Henrik.M Visa inlägg
    Jag får ta på mig det misstaget.
    Var ju min smarta ide att vända på den för att jag.....vet inte varför. =)
    Jag tyckte väl det såg bättre ut med hylsan neråt eller något.
    Skyller på tröttheten och att vi fick en överdos clabbe på radion.
    Det roliga var ändå att jag påpekade högt att den inte satt så från början , ändå monterade jag skiten fel väg för att jag tyckte det såg bättre ut.
    Du stod och höll reda på min armbåge som sekunden före höll på att sopa iväg delarna efter golvet.
    Vi får ta 2 lärdomar av det hela.

1: Går det för lätt, går något senare fel.

2: Rör aldrig något som fungerar och gör man det mot förmodan , sätt ihop det på samma sätt oavsett vad du får för dig.

Det var mitt fel och jag tar på mig det. *LOL*
    Haha, tycker vi stryker det och skyller på Clabbes enerverande tjut på radion istället =)

Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Janne M
    Pust.. mitt i allt växellådsbytande, vinterservice och diverse hundutställningar och valpkurser har man faktiskt hunnit vara en sväng eller två i garaget också.

Monterade en brandsläckare som Henrik råkade ha liggandes (tackar):

Sen behövdes det en uppfräschning av vinterplåtisarna:

Lyckades klä om kartfacken med sina nya 6,5" högtalarringar, kontaktlim och värmepistol is the shit! köp inget spraylim, bara skräp! "Bucklorna" efter klämmorna har inte lagt sig riktigt än, får nog dra en repa till med värmepistolen för att få bort det sista:

Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Janne M
    Monterade rockford punch 6,5" orna, dock kommer jag nog byta "galler" då de är lite för skrikiga för mig...

Provkopplade allt i skuffen och allt funkade =)

Började sen dra kablarna, men fick bara dit jorden, högtalarkabeln och strömkabeln på vänster sida ända fram till säkringsboxen. 1 extra timme gav inte så mycket när man hade massa annat att göra. Passade på att byta ut vänster instegslist samtidigt då alexander hade hämtat en mycket fräschare åt mig på skroten. När jag monterar högtalarbaffeln så kommer jag samtidigt byta fönstervevsmekanismen som kärvat ihop på höger sida.

Nästa uppdatering lär dröja till på onsdag, om inte helgen fullt upp fram tills dess.

Skaffade även en billig G60 topp, men efter missförstånd med säljaren så hämtade jag ut en topp som saknade det 5:e kamlagret och inte det "4:e" som "saknas" pga att det är en hydraulisk topp.. Unitek & ST skulle ha runt 2000kr för att linehona kamöverfallen för att ett från en annan topp skulle passa så får lösa det med säljaren och sen börja leta en ny..... :P

Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Janne M
    Varit iväg till garaget en sväng igen.

Strömkablaget ända fram till batteriet och vänster högtalarkablage är draget och vänster högtalare/kartfack är också monterat. Började med höger sida och skulle samtidigt byta fönstervevsmekanism, men den nya som polaren plockat från en skrotbil pajade så fort jag skulle skruva runt den. Håller på att bygga ihop en hybrid mekanism av vajern från mekanismen från en passat -91 bakdörr och skenan från den som gick sönder. Ska bara fixera sista vajeränden så är det fixat.

Återkommer med mer imorn.

Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Janne M
    Sådär just hemkommen från garaget, har ju fått en del gjort så här i bakfyllan

Nu sitter kartfacken/högtalarbafflarna färdiga i dörrarna:

Slutsteget monterat i skuffen, ska dölja kablarna lite bättre när jag orkar.

Poppar på ganska bra nu, men blev sugen på ett fyrkanalssteg och en 10" bas helt plötsligt, så man får ju se vad som händer under vintern =) Ska se om jag får tag i ett oscilloskop nån dag i veckan så jag kan ställa gainen på steget optimalt utan klipp.

Nästa projekt:

Synd att den inte skulle till mitt garage bara.. -04 180 hk hade inte suttit helt fel.

Men nej nu har jag köpt på mig en till 8v hydraulisk topp som jag ska börja preppa snart, så nu ligger det en 2E-topp, en G60 topp (saknar kamlageröverfall) och snart den nya 8v Gti toppen, nåt kul ska man väl kunna fixa ihop snart =)

Var och snackade med Unitek & ST om lite toppjobb, 1000kr för Mirafräsning, 1200kr för nya längre och hårdare avsmalnande ventilstyrningar, 1000kr för montering och 800kr för lite slipning just ovanför sätena.

Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Jocke.H
    Medlemsnr
    1920
    Hyfsade priser på jobb ändå!

Reg.datum
    apr 2007
    Namn
    Henrik M
    Medlemsnr
    2564
    Ska se om jag får tag i ett oscilloskop nån dag i veckan så jag kan ställa gainen på steget optimalt utan klipp.
    Då vet jag vem man ska ringa ,när man ska ha dunket justerat i bilen. =)

Vem är det som har köpt 180hk puffran och till vad ska den användas?

Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Janne M
    Jepp dom har bra priser, sen har jag inte frågat nånting om dom ska ner och grotta i toppen, men tror inte det är allt för dyrt. En av gubbarna där har ju kört en del trimmad scirocco tidigare så dom har bra koll på VW också. Man kanske ska kika på priser hos racerfeldt ändå, han är ju ändå gammal i gamet och har pysslat med VW han också.

Haha vi får väl se Henrik, men får jag tag i ett oscilloscop så hör jag av mig så kan vi ställa ditt steg också, men har inte pysslat allt för mycket med billjud, men det skiljer ju sig inte så mycket från PA/Studio ljud.

180hk:n skulle till en bilverkstad på skurholmen (JB), var någons son som hade fortsatt köra bilen fast oljelampan hade börjat lysa och hela motorn hade skurit ihop....

Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Janne M
    Tyckte det lät lite mesigt från förarsidan... mycket riktigt så hade jag råkat förväxla fasen (+/-) så nu låter det betydligt bättre.

Fixade även ett bättre fäste till fastsättningen i mitten för corradobaksätet. Aluminiumplattjärn mellan bältesinfästningarna med gängade hål för bult.
    Ska fixa nåt snyggt till nedre yttre fästena också, som inte kräver så mycket svetsande som corradons originalfästen som jag hade i förra bilen.

Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Janne M
    Har inte haft så mycket sug senaste tiden, men var iväg en sväng och kikade på vad som behöver göras på toppen, köpte ju på mig både en G60 och en Gti topp men det visade sig att G60 toppen saknade ett kamlageröverfall när den kom fram, så därav köpet av Gti toppen.

G60 vs. GTI

Skillnaderna; måste kapa och plugga röret för extraluften till k-jet spridarna och borra och gänga ett nytt hål till fuelrailen.

Gjutningen av kanalerna ser lite annorlunda ut men har samma dimentioner

G60 vs GTI insug:

Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Janne M
    G60 avgas:

Gti avgas:

Måtten på portarna är

Insug: 24x33 - VWMS 27x36 +/-2mm
    Avgas: 30x34 - VWMS 27x35 +/-2mm

Att jämföra med VW motorsport specen för digifant toppar som jag ramlade över (har även K-JET tabellen om nån är intresserad):

Intake Radii R= 16 +/-1
    Exhaust Radii R= 13.5 +/-1

Head inlet and intake manifold ports have the same specs:
    Height 36 +/-2, 27 width +/-2

Head exhaust specs:
    Height 35 +/-2, width 27 +/-2

Exhaust manifold inlet port specs:
    Height 34 +/-2, width 27 +/-2

Exhaust manifold dual outlet port specs:
    45 +/-2

Har inte skaffat nya packningar ännu så har inte mätt upp deras mått, men jag har inte tänkt gå överstyr med portning, speciellt då jag bara har originalstorlek på ventilerna så vill jag ju inte gå över deras mått i portarna, utan en lättare portmatchning får duga. Till råga på allt så är GTI toppen gjord i Mexico (....) men jag ser då inga större bevis på att gjutningen skulle vara sämre som alla säger.

Nu ska man bara lyckas hitta en 11mm insex hylsa så att man får ut spridarhylsorna ur G60 och in i GTI toppen.
    Senast redigerad av Janne.M den 2009-12-01 klockan 18:23.

Reg.datum
    sep 2009
    Namn
    Nicke granqvist
    Medlemsnr
    4779
    Tråkigt att g60 toppen saknade överfallen.

Dom golf toppar ja sett så har alla varit gjorda i Mexico

Så de är nog som de ska.

vad har du tänkt köra för kamaxel sen ?

Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Janne M
    Fick sanslösa fraktpriser från Autotech i usa för en kamaxel (187USD, då hjälper det inte att kamaxeln är billig 155USD) då jag tänkt beställa en 270 graders, får ta och ringa Colin på Techtonics och höra vad han ska ha för deras 272 inkl frakt, men måste tima det med deras tidszon också. Men just nu så lutar det nog åt en Dr.Schrick 268 eller 272 från tyska E-bay. Men hittar man nåt roligt beggat så vet man ju aldrig.

Har bara kikat på mekaniska toppar tidigare och dom har alltid varit tyska, men kanske de hydrauliska förutom G60 som är mexikanska då....?

Har plockat lös lite delar från blocket och städat i garaget så man får lite plats att jobba också.

Reg.datum
    sep 2009
    Namn
    Nicke granqvist
    Medlemsnr
    4779
    ja de kan nog vara

Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Janne M
    Då var det dags igen, kan jag nån gång få ha ett problem/olycksfritt år....

Var på väg till jobbet imorse, körde ut ur en rondell i vänstra körfältet (mjölkuddsrondellen för er i luleå) och ut på 90km/h sträcka fortfarande i vänster körfält (97:an mot Boden). Lite halt så tar en liten stund att komma upp i 90, men när jag är där så får jag en merca taxi upp i röven som flashar med helljus (3 bokstäver, icke nämnt bolag bromsar försiktigt i 1 - 2 sekunder för att markera att han är för nära. Då får han nåt ryck, brassar om på höger sida (höger fil) och svänger in precis framför mig och pallnitar. Jag börjar bromsa men hastiga inbromsningar på halt underlag i en mk2 utan ABS vs en Merca E?-klass med ESP, ABS etc så kan ni ju räkna ut hur det slutar....

Efter en lång hal inbromsning och hastighet nere i 65-70 så brakar jag in i arslet på honom. Kör åt sidan och gubben hoppar ut och säger att jag är en idiot och ska polisanmäla mig.... Dessutom har han 2 pers i bilen på väg till Sunderby Sjukhus och det bolaget kör endast Äldre, Handikappade och barn, smart gubbe. Förbannad och brottom till jobbet som man är så tänker jag inte på att ringa polis utan käftar lite och kommer fram till att vi ska skriva papper senare.

Endast ett knappt synbart märke på mercans bakkofångare medans jag har en knäckt grill, sned kofångare, trasig fäste och förmodligen en sned kofångarbalk/fästen (nybytta med nya delar DOH!) forhoppningsvis slipper jag rikta nåt ramben... kul nästan jämt :S

Bilder:

Försäkringsbolaget och polisen trodde inte jag skulle ha någon större chans att få rätt då jag som jag också erkänner kört på honom bakifrån.

Ibland bara älskar man Svenska lagar....

Kul med halvförsäkring, river fronten på lördag kväll och hoppas på det bästa. Men önskar mig själv lycka till med att hitta en ny originalgrill i nyskick då de har utgått ur sortimentet
    Senast redigerad av Janne.M den 2009-12-03 klockan 23:15.

widget
    Gäst
    Du det sög ju fett...
    Jag har en orginal grill tror ja...

Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Emil
    Kan det vara Gunnar Ledin du råkat stöta på?..........

Reg.datum
    apr 2007
    Namn
    Henrik M
    Medlemsnr
    2564
    Citat Ursprungligen postat av emilson Visa inlägg
    Ledin åker V70.

Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Janne M
    Citat Ursprungligen postat av emilson Visa inlägg
    Nope, inte det. Tänker inte hänga ut nån chaufför, men vart jäkligt dåligt gjort. Orkar inte börja med polisen då det efter lite snack med bekanta (poliser, jurister) verkar vara väldigt svårt för mig att bevisa min oskuld, + ord mot ord samt att om jag anmäler honom för vårdslöshet i trafik så är chansen stor att jag också åker på böter för samma sak.

Man blir bara så ***** förbannad, att man ska låta honom gå fri. Skickade in till försäkringsbolaget, men har inget större hopp om att få rätt där heller, så åker väl på självrisk + att jag får stå för mina reparationer själv.

Nåväl iväg och tvätta/vaxa bilen och kika hur det ser ut.

Liknande ämnen

1. Räddning av Golf mk2 gti 8v -88 12-08-20
    Av ReD- i forum Projektforum
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2013-05-21, 22:11
  2. Golf Mk2 GTI 16V -88
    Av Timmy_r i forum Projektforum
    Svar: 15
    Senaste inlägg: 2012-07-24, 17:33
  3. ingen gnista golf gti 8v -88
    Av ville_82 i forum VW-forum
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2012-07-24, 14:57
  4. Bussningar golf mk2 gti -88
    Av StiFt i forum VW-forum
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2010-10-14, 09:53
  5. Svar: 9
    Senaste inlägg: 2010-07-02, 16:34

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  
© 2018 Volkswagen Club Sweden | Kontakta oss | Om cookies | Skapad av Per Lundin