Resultat 1 till 7 av 7
-
2025-02-08, 15:41 #1
- Reg.datum
- feb 2025
- Namn
- Alfred Bernlo
Golf 7 2.0 tdi Kylarproblem
Hejsan, Jag har lite problem med min Golf
Det är en Golf 7 GTD (2.0TDI 184hk) från 2015
Jag fick för ett tag sedan fylla på glykol för första gången och misstänkte det var någon läcka någonstans men kunde inte hitta något lekage. Jag kollade samtidigt oljepåfyllningslocket och oljestickan men den såg inte ut att vara blandad med glykol utan var endast svart fin olja på den. Fyllde på glykolen och fortsatte köra med bilen.
Några dagar senare (kanske en vecka eller så) när jag kör på motorvägen ser jag att oljetemperaturen stiger upp på ca 115-117 grader i 110 km/h och en liten stund senare tänder sig lampan ännu en gång. När jag stannar ser jag att det ser ut att läcka från expansionskärlet och jag får fylla på igen då det ser ut att vara nästan tomt i behållaren. Detta har sedan hänt en gång till när jag kört på motorvägen. Men när jag sedan bara kör på landsvägar så läcker det inte ut något alls utan nivån håller sig jämn och fin. Har haft uppe bilen på lyft och letat efter lekage men inte hittat något och det är även torrt runt behållaren varje gång jag kollat förutom dem gångerna den varnat för att fylla på och behållaren nästan varit tom.
Ungefär samtidigt som detta började ske så la även värmefläkten inne i kupén av. Varken med AC'n på eller av får jag någon varmluft i bilen.
Alltså har värmefläkten lagt av, Oljetemperaturen stiger väldigt fort och blir varmare än vanligt när jag kör bilen och efter några mil's körning på motorväg så har all glykol läckt ut men ingen glykol läcka hittas förutom runt behållaren som annars är torr vid t.ex. landsvägskörning. Oljan ser även ut att vara svart och fin alltså inte blandad med glykol.
Någon som haft liknande problem eller har någon aning om vad det kan vara?
Tack på förhand
AlfredSenast redigerad av Alfred den 2025-02-08 klockan 20:02.
-
2025-02-08, 16:54 #2
- Reg.datum
- jun 2017
- Namn
- Stefan
Snälla, dela upp i stycken så att man orkar läsa
-
2025-02-09, 12:44 #3
- Reg.datum
- jul 2007
- Namn
- per pudas
Jag har ingen erfarenhet av just den bilmodellen, så bara allmäna erfarenheter!
Moderna bilars kylsystem är komplexa med många slangar, kopplingar och nipplar, oftast i det fantastiska materialet plast!
Likaså är temperaturerna oftast höga, rejält över 100 C.
Detta gör att kylvätskan oftast läcker ut som ånga och följer med fartvinden, vilket inte lämnar några våta spår. Dock kan man se var det läckt på intorkad glykol som blir som ett vitt pulver runt läckagestället.
Att felsöka kan vara tålamodsprövande, speciellt om det är småsprickor i plastdetaljer, som troligen är täta när motorn är kall, men som börjar läcka när tempen stiger.
Att trycksätta systemet något kan underlätta att hitta läckaget.
På min Golf TSI med BMY motor var det alla små Y-kopplingar i plast som började läcka, ersattes med Biltemas standard slangkopplingar, som verkar vara av högre kvallitet än VAGs original!
Troligen så har inte dina problem med kupefläkten något samband, men man vet aldrig........
Dock kan det ju vara så att ACn avaktiveras när systemet får information om låg kylvätskenivå.
-
2025-02-09, 22:59 #4
- Reg.datum
- feb 2025
- Namn
- Alfred Bernlo
Tacksam för svar. Ska kika vidare efter täcken på torkad glykol, har testat trycktesta systemet för ett litet tag sedan utan något resultat. Knepiga är om de e som du skriver med att det bara läcker när det blir varmt o allt expanderar. Kan kanske vara därför jag inte hittade något lekage då jag trycktestade eftersom detta gjordes när motorn var kall.
-
2025-02-10, 00:39 #5
- Reg.datum
- maj 2007
- Namn
- -
Är vattenpumpen bytt någon gång? På min Passat från 2015 med samma motor gav vattenpumpen upp vilket gav hög oljetemp på framför allt motorväg.
-
2025-02-10, 18:48 #6
Du behöver trycktesta ditt system när bilen är varmkörd, det är normalt att det sjunker lite grann i takt med att motorn kallnar.
Du skriver heller inte hur långt bilen rullat?
Är vattenpumpen bytt nån gång? annars är de inte ovanligt att den börjar läcka med åren..
Värmefläkten? du menar att du inte få någon värme i kupen, men att fläkten i kupen fortfarande fungerar?
Det kan ha med luft i ditt system att göra, men de kan även vara så att ditt värmepaket kleggat igen.
Hur ser det ut i kylvätskebehållaren? är glykolen lite rosa aktig utan missfärgningar?
-
2025-02-11, 08:22 #7
- Reg.datum
- feb 2025
- Namn
- Alfred Bernlo
Bytte vattenpump, kamrem, multirem (ja en stor service) när jag köpte bilen. Skulle gissa jag kört någonstans runt 4 tusen mil sen dess och har servat enligt intervallerna. Därav har jag svårt att tro att det skulle vara vattenpumpen (bilen har rullat 24 tusen ganska precis nu)
Fläkten i kupén funkar fortfarande men blåser inte varmt utan den blåser in lika kall luft som luften ute är. Precis som att den hämtar in luften utifrån men inte värmer upp den
glykolen i bilen ska vara röd men behållaren är ganska smutsig invändigt alltså är vätskan en blandning av röd o brunaktig från smutsen. Har beställt ett nytt expansionskärl då det var glykol runt de jag har nu när de läckte. Tänkte i samband med det byta all glykol i systemet o se om det kan ha något med smutsen o göra. Typ att det kläggat ihop någonstans som du skrev och att de därför inte kan kyla överallt samt blir något övertryck i rästen av systemet och det därför trycks ut i expansionskärlet. Låter detta som en rimlig hypotes på vad felet skulle kunna vara?
Eller det är större risk att det är vattenpumpen som gett sig ? Tycker bara det känns lite underligt att den skulle lägga av redan såhär efter 4 tusen mil. Känns som att den borde hålla längre.
Liknande ämnen
-
Golf II - 91, kylarproblem
Av Quexy i forum VW-forumSvar: 4Senaste inlägg: 2013-08-19, 12:34 -
Kylarproblem Golf II
Av ored i forum VW-forumSvar: 12Senaste inlägg: 2011-08-10, 19:01 -
Kylarproblem med en Vw Vento 1,8i 92
Av Steton i forum VW-forumSvar: 1Senaste inlägg: 2009-05-17, 12:19 -
Passat TDI kylarproblem
Av bollkontroll i forum VW-forumSvar: 14Senaste inlägg: 2008-07-11, 19:34