Resultat 1 till 14 av 14
Ämne: Golf r mk7 köpråd!
-
2020-02-12, 10:41 #1
- Reg.datum
- feb 2020
- Namn
- arle a
- Ort
- stockholm
- Inlägg
- 4
Golf r mk7 köpråd!
Hej!
Har sökt en del men inte hittat något bra svar på mina frågar så därför prövar jag här. Jag har fått intresse för mk7an och undrar hur serviceintervallerna ser ut. De bilar jag kollar på har gått mellan 4-7000 mil och är från år 2015-2017 Skulle behöva veta lite kostnader på den? Tex vanlig service? Stora service? Finns det några förändringar i årsmodellerna? Finns det några kända fel? Och hur håller sig dsglådan? Har tänkt behålla den i 1-2 år så kommer nog inte köra mer än 1500 mil. Tack på förhand!
Senast redigerad av arle den 2020-02-12 klockan 10:59.
-
2020-02-12, 11:24 #2
- Reg.datum
- jul 2019
- Namn
- Andreas VCDS VCP
- Ort
- Stockholm
- Inlägg
- 2 179
Du behöver nog rama in din fråga lite mer. En MK7 finns från typ 115hk till 300hk och många med 4-motion, olika varianter på DSG och motorer. Därför varierar serviceintervaller och kostnader otroligt mycket så din fråga kan inte besvaras på ett sätt du antagligen förväntar dig.
-
2020-02-12, 12:01 #3
- Reg.datum
- feb 2020
- Namn
- arle a
- Ort
- stockholm
- Inlägg
- 4
-
2020-02-12, 13:10 #4
- Reg.datum
- maj 2007
- Namn
- -
- Ort
- -
- Inlägg
- 5 442
Vad jag vet är det ingen specifik service för Golf R utan service som för de övriga 1,8-2,0 TSI-motorerna och samma gäller DSG och 4Motion. Komponenterna finns i andra bilar som Passat, Superb osv. Kanske inte säger dig något i och för sig, men bilen är inte avvikande från "vanliga" bilar i det avseendet, på ett positivt sätt.
-
2020-02-12, 13:30 #5
Jag har haft Golf 7 R i 4,5 år en 2014 med manuell låda. Såld sedan 1,5 år.
Generellt för Golf 7 gäller att Haldex 4wd ska servas med oljebyte var 3:e år.
Golf R har DSG6 DQ250 före 2017 (innan facelift), sedan har den DSG7 DQ381. Bägge har våtkopplingar. DQ250 ska servas med oljebyte var 6000 mil. DQ381 var 12000 mil tror jag. Bägge lådorna är pålitliga i Golf 7.
Det specifika med R är motorn (toppversionen av EA888). Dock gäller normala serviceintervaller för denna i likhet med övriga TSI motorer, max 3000 mil eller 2 år med avkänning av körsätt. Pga motorns styrka kan man gärna göra oljeservice tätare på en R (gärna på andra modeller med för den delen).
Idag har jag bla en Golf Alltrack 1.8 TSI 180 hk som även den har EA888 motorn men med helt olik spec.. Det är samma oljefilter /plugg /luftfilter /oljekvalitet som till R, dvs samma pris på dessa komponenter. Detta gäller givetvis bilen i övrigt med förutom R unika komponenter.
Golf 7 kan ibland drabbas av läckande högtalare /stosar som sitter i bakdörrarna. Vatten tar sig in via tröskeln in på mattan i baksätet.
Service intervall (som Marcus skriver ej specifikt för R):
http://www.gtiklubben.nu/forum/showt...l=1#post237138
Även solen har fläckar, problem med vatten bak:
http://www.gtiklubben.nu/forum/showt...d%F6rrar-Hur-l
Golf 7 R - En kanonvagn! Lycka till i sökandet!
/PeterSenast redigerad av Peter-C den 2023-03-06 klockan 00:30. Anledning: DQ381 12000 mil tror jag
Golf 7 Alltrack DSG -18/ Seat Leon Cupra -:R -18/ Skoda Fabia -18
-
2020-02-12, 22:35 #6
DQ250 körs ganska hårt i olika sammanhang, värst är väl Boba.
En 2017 kan vara en facelift och har då 310 hk och DSG7 / DQ381. Kom partikelfiltret då också?
-
2020-02-12, 23:00 #7
GPF eller OPF kom i slutet av 2018. Effekten ned till 300 hk och förmodligen endast DI. Kommer ihåg att vi vände och vred på detta för c:a 1 år sedan i en tråd . Där konstaterade vi att både DI samt MPI förekom parallellt i EA888 300 hk versionen.
(För de som ej vet vad förkortningarna betyder MPI - Injektorer i insuget, (dvs innan insugs ventilerna) + direkti förbränningsrummen. Med dem får man sköljeffekt på insugssidan.
DI – Injektorer som sprutar direkt i förbränningsrummen.)
/PeterGolf 7 Alltrack DSG -18/ Seat Leon Cupra -:R -18/ Skoda Fabia -18
-
2020-02-13, 08:54 #8
- Reg.datum
- feb 2020
- Namn
- arle a
- Ort
- stockholm
- Inlägg
- 4
-
2020-02-13, 09:33 #9Golf 7 Alltrack DSG -18/ Seat Leon Cupra -:R -18/ Skoda Fabia -18
-
2020-02-13, 10:33 #10
Pratade precis med en mekaniker som bytt på ett flertal Golfar och han har inte bytt på en enda facelift.
Bilar med Dynaudio läcker sällan.
-
2020-02-13, 11:57 #11
Medlem 25 år+
- Reg.datum
- sep 2009
- Namn
- Mikael Rosenqvist
- Medlemsnr
- 892
- Ort
- Göteborg
- Inlägg
- 1 361
Jag har haft en pre facelift 2016 och har nu en facelift wltp 2019. Helt klart var pre facelift bilen piggare och roligare att köra. Så är körglädje viktigaste parameter ska man välja en bil före faceliften. Möjligtvis kan de få facelift bilar med 310hk vara ok, de har den pigga motorn men den sömniga lådan.
Bilparken: Golf 1 1983, Golf 2 GTI 16V 1988, Golf 8 GTE 2022, ID 4 GTX 2022, Fiat Ducato Burstner 2007
-
2020-02-16, 23:36 #12
- Reg.datum
- feb 2020
- Namn
- arle a
- Ort
- stockholm
- Inlägg
- 4
Tack för alla svar! Undrar även ifall det är viktigt att den är servad på en auktoriserad verkstad?
-
2020-02-17, 07:11 #13
Det är ju en klar fördel eftersom det ökar chansen till goodwill om tex högtalarna skulle läcka.
-
2020-02-21, 13:34 #14
- Reg.datum
- feb 2020
- Namn
- Mk7.5 R
- Ort
- Sverige
- Inlägg
- 24
En 6000mila service på min Golf R vill Svärds Järna ha ca 11.000kr för. Personligen byter jag olja / filter på motor varje 1000mil
och gör allt annat själv.
DSG och Haldex varje 2000mil. (får en verkstad göra)
Liknande ämnen
-
Baslåda golf mk7?
Av trojlee i forum VW-forumSvar: 1Senaste inlägg: 2020-02-09, 16:17 -
Prisskillnad begagnad MK7.5 vs MK7?
Av Lejoon i forum VW-forumSvar: 7Senaste inlägg: 2019-09-26, 17:12 -
Köpråd Golf 1,4 TSI MK7 2015
Av Hydra i forum VW-forumSvar: 5Senaste inlägg: 2018-03-25, 22:34 -
Golf Mk7
Av Lindahl i forum VW-forumSvar: 10Senaste inlägg: 2014-01-17, 18:19 -
Golf MK7?
Av Premis i forum VW-forumSvar: 4Senaste inlägg: 2010-05-15, 19:30