Resultat 1 till 20 av 947
-
2015-01-27, 12:37 #1
Medlem 25 år+
- Reg.datum
- sep 2009
- Namn
- Mikael Rosenqvist
- Medlemsnr
- 892
- Ort
- Göteborg
- Inlägg
- 1 361
Mickes Golf 2 16V Långstidsprojekt...
Först kanske en liten presentation av mig: Varit VAG entusiast sen start, första bilen var en mk1 Golf GTI 1978 inköpt när jag var 17 år och på den vägen är det. Har aldrig ägt ngt annat än VAG sen dess Har varit medlem sen 1994 vilket mitt låga medlemsnummer visar.
Många bilar har passerat förbi sen dess, en hög mk1 Golf, mk1 scirocco, en hög mk2 golf, golf 3 VR6, Audi 100 V6, Audi S3, Passat R36 osv. I dagsläget består bruksbilarna av en mk6 golf GTI och en A4 2.0T Q.
Bilen som denna tråden kommer handla om är en vinröd Golf mk2 GTI 16V 1988 (likadan som Nisses bil). Jag har ägt bilen sen 1999 och den har rullat i många utförande, först med lätt trimmad KR motor, sen med trimmad 9A motor och sist den var på vägen med Haltech EFI och 02A låda och ca 190 sugishästar.
Bilen ställdes in i garaget i slutet av säsongen 2005 för att få en rejäl översyn, trots ett fräscht utseende så fanns det en del (osynlig) rost och mer effekt lockade. Tog beslutet att strippa bilen rejält och börja från grunden. Hela fronten togs av, motor&låda togs ur, allt i chassi och bromsväg togs av för att kunna bygga upp med nya bättre delar. En plan drogs upp för spec och SFRO besiktning är målet. Arbetet inleddes och en hel del delar införskaffades.
Sen ville livet annorlunda. Husköp 2006, möjlighet att bli partner i företaget som jag jobbar på 2007 och sen familj med barn och allt vad det innebar gjorde att jag inte ens såg bilen mellan 2008 och 2013 (har inte mek-garage hemma). Dammet lade sig i tjocka skikt…..
2014 tyckte min underbara fru att det var synd att jag inte utövade min hobby längre och detta blev startskottet till att dra igång igen. Och där startar denna byggtråden!
Receptet ser ut som följer:
Motor:
9A motor med 02A låda, quaife diff, Haltech sprut och tändning, E85 konverterad, Golf 3 Vr6 tank och pump
Bakaxel: Corrado G60, plastbussningar, H&R krängare, H&R coils, S3 bromsok, Corrado G60 frambromsskivor, specialtillverkade nav
Framaxel: Styrstag Golf 3 med plusaxel, bärarmar Passat VR6 plusaxel, plastbussningar, Passat G60 spindlar, Seat Ibiza Cupra R skivor och 4 kolvs ok, H&R krängare, H&R coils, 25mm huvudbromscylinder från transporter
Kaross: Äkta G60 breddare inkl G60 org framskärmar med tillhörande lister och stötfångare. I övrigt org.
Halvbur, 2 racingstolar och ganska rensad inredning.
Tanken är att den skall bli laglig och godkänd och funka som en busig gatbil för dammfria söndagar
Bilen innan den ställdes av:
Senast redigerad av MickeR den 2015-01-27 klockan 12:52.
Bilparken: Golf 1 1983, Golf 2 GTI 16V 1988, Golf 8 GTE 2022, ID 4 GTX 2022, Fiat Ducato Burstner 2007
-
2015-01-27, 12:42 #2
Medlem 25 år+
- Reg.datum
- sep 2009
- Namn
- Mikael Rosenqvist
- Medlemsnr
- 892
- Ort
- Göteborg
- Inlägg
- 1 361
Nästa steg
Som vanligt när det gäller tyska kvalitetsbilar så är det mer rost än man tror….
Första tiden har ägnats åt att göra bilen rostfri framför vindrutan. Delar av båda innerskärmarna, bogseröglan samt fästena för huvlåsbalken fick bytas. Som tur var hade jag 2006 köpt dessa som VW original reperationsplåt. Sen var det en hel del ytrost på främre sidbalkarna som tog en bra stund att slipa och blästra. Efter lite 2k epoxirostskyddsprimer (gul) och flera lager topplack så var iaf en del av bilen helt rostfri!
Lite rostlagningsbilder:
- - - Uppdaterad - - -
Efter lite lack känns det alltid bättre:
Bilparken: Golf 1 1983, Golf 2 GTI 16V 1988, Golf 8 GTE 2022, ID 4 GTX 2022, Fiat Ducato Burstner 2007
-
2015-01-27, 12:48 #3
Medlem 25 år+
- Reg.datum
- sep 2009
- Namn
- Mikael Rosenqvist
- Medlemsnr
- 892
- Ort
- Göteborg
- Inlägg
- 1 361
Framvagnsbalk!
En fabriksny framvagnsbalk köptes, och lämnades in på syradoppning och blankförzinkning. Tillsammans med den åkte alla skruvar, konsoler och smådelar till denna på ett dopp i krombadet. Styrväxeln kollades och visade sig vara bra och fick en smörjning och justering. Nya styrstag, plastbussningar och H&R krängaren monterades. Vibratechnics motor/vxl fäste ser till att motorn sitter fast utan att bilen vibrerar sönder.
Bilparken: Golf 1 1983, Golf 2 GTI 16V 1988, Golf 8 GTE 2022, ID 4 GTX 2022, Fiat Ducato Burstner 2007
-
2015-01-27, 12:54 #4
Medlem 25 år+
- Reg.datum
- sep 2009
- Namn
- Mikael Rosenqvist
- Medlemsnr
- 892
- Ort
- Göteborg
- Inlägg
- 1 361
Spindlar
Spindlarna från Passat G60 blev rengjorda, fick nya SKF lager monterade och lite röd lack. Fästena och skruvarna till Cupra R bromsarna fick också följa med till krombadet.
Bilparken: Golf 1 1983, Golf 2 GTI 16V 1988, Golf 8 GTE 2022, ID 4 GTX 2022, Fiat Ducato Burstner 2007
-
2015-01-27, 13:05 #5
Snygg bil! Dessutom är jag svag för vinröda färger så den tilltalar mig utmärkt.
Det ser ut som att du renoverar på djupet för bra hållbarhet. Det tycker vi om!Golf GTI Edition 30 Nr.19
Polo TDI90 -12
-
2015-01-27, 14:03 #6
- Reg.datum
- okt 2010
- Namn
- Jonas Ahlinder
- Ort
- Uppsala
- Inlägg
- 244
Mycket roligt att se detaljfinishen du ser ut att ha. Kommer väl bli genomgående kan jag gissa
-
2015-01-27, 21:53 #7
- Reg.datum
- maj 2007
- Namn
- Matsola Ark Andersson
- Medlemsnr
- 395
- Ort
- Orsa
- Inlägg
- 742
Måste länka in ditt inlägg om att trimma KR/PL som du skrev 2002.
Motorn är ju samma utgångsobjekt än idag som jag fattade det, eller hur?
http://www.gtiklubben.nu/index.php?s...Trimning&id=26
-
2015-01-28, 00:18 #8
Kommer hålla koll efter uppdateringar, än så länge ser det mycket bra ut.
"Välkommen tillbaka" kanske man kan säga också, har sett namnet många
gånger när man viker alla utskick m.m. men inte sett till dig så mycket på forum eller träffar.
När rullar du ut henne och får känna vinden i håret?Volkswagen Club Sweden
Golf GTi 16v -1987 - Sharan Tdi184 Dsg7 4m -2018
-
2015-01-28, 08:58 #9GTI-nissenGäst
Härligt att se att du har kommit igång igen Micke och bra ser det ut också! Själv har jag också haft sambo, hus och barn som tagit tid men min vinröding stod bara i två år iofs, förra året var den däremot ute ur garaget tre gånger!
Jag har inte så stora ambitioner med min som du har utan bara se till att hålla den rullande! :-)
-
2015-01-28, 09:05 #10
Medlem 25 år+
- Reg.datum
- sep 2009
- Namn
- Mikael Rosenqvist
- Medlemsnr
- 892
- Ort
- Göteborg
- Inlägg
- 1 361
Japp, detta skrev jag för länge sen, jag har ju utforskat 827 motorn med 16V i nästan alla olika kombinationer under årens lopp. Och ja, det är samma bil som har fått utstå alla dessa olika motorer
Var ju väldigt aktiv för 10-15 år sen, både på träffar och forum men sen kom annat mellan, fast det var nog före din tid Då hade vi ju en ganska omfattande träffverksamhet i Göteborgsområdet med träffar och berömda "kul-turer" som kanske inte uppskattades så mycket av länsman och lokalbefolkningen
Jag ser detta som ren terapi att skruva med bilar, och den stora behållningen har alltid varit den tekniska utmaningen, inte att köra.... Så jag har inte bråttom. Ett par år kanske är realistiskt? Tiden är helt klart den trånga sektorn som det ser ut just nu får jag ihop 4-5 kvällar i månaden.Bilparken: Golf 1 1983, Golf 2 GTI 16V 1988, Golf 8 GTE 2022, ID 4 GTX 2022, Fiat Ducato Burstner 2007
-
2015-01-28, 09:10 #11
-
2015-01-28, 10:10 #12
Jag själv har varit med sen 2007 så jag är ju ny i klubben i sammanhanget.
Har själv 3 döttrar på 5 år, 3 år och 2 månader, hus, fru och allt som hör till så vet precis vad du menar.
Min 16v -87 köpte jag och började renovera sommaren 2013, får ta 10 år om det vill så, mekar när jag hinner och har lust, men tusan vad härligt det är att komma ut i garaget ett par timmar i veckan.
Lycka till och hoppas vi ses någon gång!Volkswagen Club Sweden
Golf GTi 16v -1987 - Sharan Tdi184 Dsg7 4m -2018
-
2015-01-28, 19:17 #13
Medlem 25 år+
- Reg.datum
- sep 2009
- Namn
- Mikael Rosenqvist
- Medlemsnr
- 892
- Ort
- Göteborg
- Inlägg
- 1 361
Motorfäste
Idag kom äntligen UPS med det andra VibraTechnics motorfästet så jag kan bygga klart framvagnsbalken, har väntat i över en månad. Förhoppningsvis så hinns det med under slutet av veckan
Bilparken: Golf 1 1983, Golf 2 GTI 16V 1988, Golf 8 GTE 2022, ID 4 GTX 2022, Fiat Ducato Burstner 2007
-
2015-01-29, 01:26 #14
Säger som Gert fylking...
Äntligen!
Bilen är värd att göras iordning ordentligt.
-
2015-01-29, 21:08 #15
Medlem 25 år+
- Reg.datum
- sep 2009
- Namn
- Mikael Rosenqvist
- Medlemsnr
- 892
- Ort
- Göteborg
- Inlägg
- 1 361
Dagens pyssel
Efter en del våld så passade till slut motorfästet, fast det verkade vara den nya framvagnsbalken som inte riktigt var 100% exakt och inte själva fästet. Monterades givetvis med skruvar som kromats Nu är balken klar att monteras upp på bilen
Främre hjulhusen fick en omgång rostskydd sen. Först sprutades alla balkarna och hålrummen med TO3 och sen alla plåtytor i hjulhuset med F40. Synd om det skulle rosta igen nu när all rosten är borta!
Var förbi kromfirman idag också och kollade på hur det går med alla mina andra inlämnade delar och en hög med grejer som skall gulzinkas var nästan klara och de kommer jag att hämta på måndag. En annan hög (med bla bärarmar) var slipade och förkopprade och skulle bara poleras innan de kromas => snart dags att bygga framvagn Bakaxeln var det däremot långt kvar på....Bilparken: Golf 1 1983, Golf 2 GTI 16V 1988, Golf 8 GTE 2022, ID 4 GTX 2022, Fiat Ducato Burstner 2007
-
2015-01-31, 22:24 #16
Medlem 25 år+
- Reg.datum
- sep 2009
- Namn
- Mikael Rosenqvist
- Medlemsnr
- 892
- Ort
- Göteborg
- Inlägg
- 1 361
Lite helgmek idag
Oken till S3 (i aluminium) som köptes på ebay från Tyskland har blivit renoverade med nya original packningar och en ny kolv (rost) samt nya luftningsventiler. Lite röd 2K färg gör det hela betydligt mkt trevligare. Dessa oken gör att man kan köra med ventilerade skivor bak, men framförallt så ger de grym handbroms
Infästningen av bromsslangarna skiljer dock mot mk2 så ett kit från Goodridge monterades som är mk4 i ena änden och mk 2 i andra änden. Stålomspunnet är ju dessutom trevligt för pedalkänslan! Original så är det ju 226x10mm skivor med kanske bilvärldens sämsta ok, nu kommer det att bli 280x20mm (Corrado G60 framskiva) och ok som håller och funkar. För att få till detta så krävs förutom oken med tillhörande okhållare ett specialtillverkat nav som hjullagret pressas in samt en spacer för oket så det kommer tillräckligt långt ut. Denna kombination ger dessutom en trivsam spårviddsökning på 10mm per sida.
Nästa steg i bromsombyggnaden var bromsservo och huvudbromscylinder. Bromsservot är original men kromat och försett med nya packningar. Men först en bild på orginalet:
Ser ut ungefär som de brukar när man plockar av ett servo på en mk2, mkt kan man säga om VW men rostskydd är inte deras starka sida... Det nya ser betydligt bättre ut:
Populär uppgradering på mk2 är ju att byta från 20 till 22mm huvudbromscylinder (hade sån innan) men vad många inte vet är att det finns ytterligare en som passar, nämligen transporter synchro UTAN ABS, den är gjord i aluminium (lättare) och är 25,4mm, perfekt om man som jag skall ha 4-kolvs ok fram och ok med större kolvar bak:
Monterat på bilen så blev det ett klart lyft tycker jag. Guldstjärna till den som först identifierar vad det är för bil som syns i spegelbilden!!
Bilparken: Golf 1 1983, Golf 2 GTI 16V 1988, Golf 8 GTE 2022, ID 4 GTX 2022, Fiat Ducato Burstner 2007
-
2015-02-01, 01:02 #17
-
2015-02-01, 09:14 #18
Medlem 25 år+
- Reg.datum
- sep 2009
- Namn
- Mikael Rosenqvist
- Medlemsnr
- 892
- Ort
- Göteborg
- Inlägg
- 1 361
Tillräckligt nära, ur Quattro 10V ombyggd till 20V
Bilparken: Golf 1 1983, Golf 2 GTI 16V 1988, Golf 8 GTE 2022, ID 4 GTX 2022, Fiat Ducato Burstner 2007
-
2015-02-01, 09:49 #19
Ja det är lite svårt att se.
Kul du gör klart bilen.
Blir motorn lika extrem som du pratade om när du hjälpte mig och bror att justera in våran risiga mk2 2.0 16v?
Tack för hjälpen, den rullar än.
-
2015-02-01, 14:27 #20
Medlem 25 år+
- Reg.datum
- sep 2009
- Namn
- Mikael Rosenqvist
- Medlemsnr
- 892
- Ort
- Göteborg
- Inlägg
- 1 361
Gällande motorn så får du (och alla andra) hålla er en stund till innan jag avslöjar några detaljer Men jag kan säga så mycket som att den har varit på annan ort än bilen en stund nu.....
Jaha, det var du det! Det minns jag! Det har ju varit såå många under åren som varit förbi och fått hjälp så man har inte riktigt koll på alla längre Kul att bilen funkar än!Bilparken: Golf 1 1983, Golf 2 GTI 16V 1988, Golf 8 GTE 2022, ID 4 GTX 2022, Fiat Ducato Burstner 2007
Liknande ämnen
-
16v Kr motor 8v eller 16v?
Av Ranta i forum VW-forumSvar: 10Senaste inlägg: 2014-06-01, 00:57 -
HJÄLP MIG! är AKQ, 1,4,16V och BBY 1,4 16V samma typ av motor?
Av Sapiens i forum VW-forumSvar: 0Senaste inlägg: 2012-02-18, 12:43 -
Passar ett Golf Manhattan svänghjul på Golf 16V?
Av Tingstarune i forum VW-forumSvar: 3Senaste inlägg: 2009-12-10, 19:34 -
Lämpliga trimkammar till 16v motor 9a,PL och ABF 16V.
Av matsola i forum VW-forumSvar: 26Senaste inlägg: 2009-10-11, 09:22 -
1.8L 16v -> 2.0 16v med 2E?
Av hellseeker i forum VW-forumSvar: 9Senaste inlägg: 2008-01-26, 11:43