GeTIngen Artiklar
2011-08-06 av: Raz

M.I.V.W Holland 2011

Swedes on tour!
Dag 1

Klockan ringde 05:30 imorse och efter en dusch var det dags att sätta sig i bilen för klockan 07:00 var det samling på Shell utanför Malmö för avfärd mot en av europas mest lovande Volkswagenträffar alla kategorier!

Till skillnad från förra året så blir det en hel karavan med träffsugna svenskar som åker ner till Holland i år, hela 8 bilar (7 Golfar! och en C30...) samlades och avnöjt en härlig sommarmorgon i Malmö med dimma och regn i luften. Faltdach höll en kort genomgång för hela gänget och informerade vägen vi skulle åka och dom stopp som är planerade längs vägen och om den lilla tävling som vi roar oss med under färden mot Holland.Därefter rullade vi iväg och körde över öresundsbron och njöt av utsikten, eller ja det lilla man kunde se i dimman...

Färden genom Danmark gick snabbt och strax var vi på färjan Rödby-Puttgarden därefter åkte vi till Heiligenhafen för att fylla på bilarna med diverse alkoholhaltiga drycker, den enda kombin i sällskapet (Cullberg och Spalin) fylldes snabbt upp med ölflak då vi andra är nedlastade med allt från kylväskor till fotoutrustning. Sen fortsatte färden mot Hamburg där vi skulle möta upp ytterligare en Golf med två värmlänningar som tagit färjan från Göteborg till Kiel. När vi stannade på rastplatsen där vi skulle mötas var det många ögon som vändes mot karavanen som självklart parkerades med tysk precision. Hela familjer stod och tittade på bilarna när vi gled iväg efter en kort paus, kul!

Tävlingen som håller på för fullt under hela dagen går upp att fotografera diverse saker med mobiltelefonen till exempel största husvagnen/husbilen och flest vindkraftverk på samma bild. Ikväll är det inlämning av resultatet och alla bilar tävlar mot varandra, prisutdelning sker på lördagkväll, må bästa bil vinna!

Tyskland visar upp sig från sin bästa sida när vi åker längs A1 mot Bremen, en hel del vägarbeten längs vägen samt ett stau hittills har inte lyckats få bort våra leenden från läpparna, det är kul med roadtrip! Nu har vi stannat en bit utanför Bremen för att fylla på bilarna och våra magar..

Klockan är nu 15:00 och fortsättning följer!

Klockan 22:30

Detta skriver jag (Raz) efter att vi har checkat in på hotellet och ätit en god hamburgare nere i hotellrestaurangen. Resan genom Holland tog hela kvällen i anspråk, vi anlände till hotellet strax efter klockan 20:00. Holland är en upplevelse om man inte varit här förut! Vägarna är helt otroliga, hur bra som helst, raka och åtminstone den sträckan vi åkte var nyasfalterad eller kändes som det. Vilken otrolig skillnad mot tysklands lappade och lagade vägar!

Vi tog en liten omväg på vägen genom Holland och åkte på vallen som skiljer Holland från havet, där ser man verkligen att landet ligger under havsnivå. Det var skoj att åka den vägen för att uppleva det! Vi stannade en stund på en rastplats mitt på vallen, se bilderna.

När vi närmade oss hotellet så såg vi ett par fina VW bilar på vägen men inget som skvallrade om att vad som väntade i hotellgaraget...

När vi svänger ner i garaget så är det som att åka in i VW Performance magazine ungefär, HELA garaget är fullt med bilar som platsar i vilken VW/VAG tidning som helst. Galet är ordet! Jag slänger in ett par bilder så ni kan få en känsla av vad som mötte oss. Det roliga är att det bara är fredag idag, träffen är inte förrän på söndag!! Vi väntar med spänning på alla grymma bilar som med säkerhet kommer komma till hotellet imorgon..

På återseende!

Dag 2

Idag har vi tagit dagen lite som den kommer, det blev sovmorgon i morse och en fantastisk hotellfrukost. Därefter så beställde vi ett par taxibilar och åkte in till Amsterdam för att shoppa lite och se staden. Utan att veta att det var pridefestival med stort P... Vi hörde nåt om 2,5 miljoner besökare! Hela stan var full med glada pridebesökare!

Vi delade upp oss i ett par tre grupper, några tog en guidad båttur medans andra besökte red light district...

Vi kom tillbaka till hotellet vid 18-tiden och gick genast ner i garaget för en titt. Nu är garaget totalt fullt med VW/VAG bilar. Det liknar ingenting vi sett förut. Ord kan inte beskriva hur sjukt det är, jag slänger upp lite bilder istället, enjoy!

Nu börjar garagefesten här, det blir lite öl, schysst musik och mycket snack och vi får inte glömma prisutdelningen i tävlingen vi hade igår!

Imorgon är det den stora dagen! Arrangören räknar med över 2000 bilar!

Nu är klockan 01:00 ungefär. jag slänger upp lite bilder från kvällens garagefest!

Här har vi vinnarna i tävlingen, Landskrona Boyz!  Stort grattis!
Vinsten är en nummerplåt som det står Red Light District - Amsterdam på med påklistrat älgklistermärke.

God natt! På återseende!

Söndag, dag 3:

Den stora träffdagen! När vi vaknade så regnade det ordentligt, det såg ut att bli tråkigt träffväder. Efter en ordentlig frukost så åkte vi mot träffområdet, en stor nedlagd flygbas ett par kilometer från hotellet.

Redan i kön märktes att träffen skulle bli nåt alldeles speciellt, det var VW bilar överallt trots hällregnet. Det tog ungefär 20 minuter att komma in på området, inträdet kostade 15 euro för bil + förare och 5 euro för passagerare. Redan nu var träffområdet fullt med VAG-bilar, vi parkerade och gick mot utställningsdelen där dom finare bilarna stod utställda.

Det går inte att beskriva bilarna, det måste upplevas. Den ena är värre än den andra och det bara fortsätter och fortsätter! Den stora trenden just nu är fälgar, helst stora och från ett exotiskt märke som Bugatti, Maybach eller liknande tillsammans med luftfjädring. Låg lägre lägst är mottot!

Fälgar och luftfjädring tillsammans med OEM+ på utsidan och en totalt omsydd inredning, gärna från en betydligt nyare årsmodell är receptet!

Vid lunchtid lättade molnen och solen tittade fram, vi gick fram och tillbaka mellan raderna av bilar. Det är svårt att ta in alla bilar, till slut tittar man bara utan att riktigt förstå hur grymma bilarna verkligen är. Det är så lätt att bara gå förbi en bil som utan några som helst problem skulle ha vunnit på Bug run bara för att man ser en liiite finare bil ett par bilar bort. Det går inte att beskriva, det måste upplevas!

Helgen har varit helt otrolig! Galna bilar, härligt folk och massor med VW-kärlek!

Det kommer ett längre reportage senare.

Njut av bilderna nedan så länge!
Over and out
/Raz & Faltdach

Kommentera artikeln:
Du måste logga in för att kunna kommentera!