GeTIngen Artiklar
En reseberättelse från VW Fanatics 6th Int. Water & Air Event i Holland
2010-09-01 av: Faltdach

En reseberättelse från VW Fanatics 6th Int. Water & Air Event i Holland 29 Augusti 2010.

Massor utav bilder från denna resan finns att beskåda på följande sida: http://www.faltdach.net/

Det hela började egentligen redan när jag besökte MIVW Eventet i Holland i Juli. På den träffen fick jag höras talas om VW Fanatics och dess träff för första gången. Det som jag hörde lät mycket positivt och lockande... så lockande att jag redan då bestämde mig för att besöka VW Fanatics träff.

Om ni tycker man är tokig och kör över 2000Km för en endags-träff, så kan jag delvis hålla med.. men bara delvis;) Det är nämligen så mycket mer än bara en träff man åker på. Man får ju även ett minne för livet, samt man bekantar sig alltid med nya internationella likasinnade! Det är även fullt med saker som händer runt eventet och dagarna före. Som till exempel allt snack vid boendet, samt alla små sk ”inför-träffar” som brukar ske.

 

Inför detta eventet i Holland var vi endast två tappra svenskar som åkte ner (om man nu skall kalla Thomas, ”onk” svensk, när han egentligen bor i Norge). Jepp, det var bara jag (Faltdach) samt Thomas (onk) som vågade på oss denna lilla tripp. Men vilken tripp det skulle visa sig bli!

Torsdag 26 Augusti

Nattäventyret börjar...

Vi bestämde att åka nattfärjan från Göteborg på Torsdag. Vi hade även bestämt att åka med Thomas (onk's) Vento VR6 ner. Men!... planer är till för att förfinas. När Thomas (onk) kom ner till Göteborg på Torsdagskvällen tyckte han att det lät lite konstigt från bilen hans. Så vana VW-mekar som vi är började vi genast med felsökning. Vi kunde konstatera att det troligen var en bromskloss som spruckit och låg emot bromsskivan. Så nu blev det till att ta till en reservplan. Nämligen att snabbt damma av min Golf GTI Mk4, för färden ner.

 När vi väl packat samt bordat färjan över till Fredrikshamn i Danmark kändes det att resan började på allvar. Planen var att försöka sova lite på nattfärjan så vi var någorlunda utvilade inför den långa resan ner. Men...? Tror ni vi kunde sova på färjan... Nope. Inte en sekund hemma hos John Blund fick vi. Nåja, sömn är överreklamerat sa vi till varandra;)

 

Fredag 27 Augusti

The long drive...

Redan kl 04:00 anlöpte färjan hamnen i Fredrikshamn i Danmark. Genast startade bilfärden ner till kontinenten. Den gick snabbt och smidigt genom Danmark. Redan runt 8 snåret var vi i Hamburg, för att känna på lite rusningstrafik på morgonen. Det gick sakta men säkert genom Hamburg.

 

Efter Hamburg bestämde vi (läs jag) att ta omvägen över Hannover pga att när jag senast körde till Holland var det en djäkla massa vägarbeten på A1. Det var ett bra val.... tills vi kom till vårat andra STAU efter Hamburg.... Det är liksom inte roligt att hamna i ett STAU i Tyskland som knappt rör på sig. Efter proppen löste sig på Autobahn efter en långtråkig stund i våra liv, började vi åter rulla söderut. Precis före Hannover svängde vi mot A2 som skulle ta oss hela vägen till Holland. Efter vägen såg vi ett KFC (Kentucky Fried Chicken) som vi bestämde att pröva... Vilket i efterhand var det dummaste valet vi gjorde den dagen, eftersom skiten kom ur lika snabbt som vi åt den!

ÄT ALDRIG KYCKLING EFTER AUTOBAHN! Hur många gånger skall jag behöva säga det till mig själv?

När vi äntligen kommit till Holland började nästa problem. Översvämmningar... Holland tål inte vatten och regn. Vägen vi skulle åka hade de stängt pga översvämmning. Efter lite orienterande med kartboken kom vi på hur vi skulle komma förbi detta på småvägar... Men! Det var ju åter ett mycket dåligt beslut från vår sida... Om nu de större vägarna är översvämmade är ju troligtvis även de mindre översvämmade likaså... Nåja... efter lite sightseeing på den Holländska slätten kom vi äntligen fram till Landal Stroombroek i Braamt, där vi hyrt en Bungalow för helgen.

Vad VW Fanatics gjort här, var att de bokat upp en massa Bungalows på detta stället ca 200st typ...

för de långväga besökarna till träffen. Med långväga menas normalt grannländerna till Holland... På träffen intervjuade de en Fransman som åkt ca 40 mil enkel väg för träffen. Arrangörerna tyckte det var långt... Tills pappa (läs Faltdach) anmälde sig för ”Longest Journey”..;)

Bungalowsen vi bodde i var klockren! Den var stor, fräsch samt hade allt.. nästan allt. Den hade tom en Bastu!

Efter lite matinköp samt acklimatisering utav vårat boende kände vi för att sova lite. Jag hade då varit uppe i ca 36 timmar och Thomas (onk) i över 40 timmar utan sömn!

Lördag 28 Augusti

Småfesternas dag..typ!

Efter en välbehövlig sovmorgon och lite god sömn var det dags för allvaret. Vi började efter frukosten köra och leta efter en mataffär för lite bunkring. Efter det åkte vi till en bensinstation för att tvätta av bilen allt resdamm. På den bensinstationen som vi tvättade, skulle det lite senare anordnas ett sk GTG av M.I.V.W. Den besökte givetvis vi!

 

När vi kom till bensinstationen som det planerats ett litet inför-möte på.. tänkte vi nog båda, typ -var detta allt? När vi kom dit stod det typ 5 bilar där.

Men gissa om vi skulle bli glada! Genast efter vi steg ur bilen började det välla in bilar. Och vilka bilar! Om detta skulle varit i Sverige och man anlitat en liten träff på en bensinstation väntar man sig kanske en eller två bilar som håller toppklass, och resten av bilarna är typ dagligen körandes sosse bilen....

Men, nu var vi ju inte i Sverige utan i Holland! Och hit till denna inför träffen kom det minsann inte en enda vardags bil eller sk tyskstukad bil. Alla bilar som kom var i toppklass! Den bil som var längst från topp-klass, kunde lätt vunnit en klass på BugRun..typ. Efter 2 timmars fotande och minglande åkte vi en kort tur in till Doetinchem.

 

Nu var det lördag kväll och den den utlovade inför VIP festen. Efter lite peppande och raggarduschande tog vi modet att gå till festen. Och vilken fest det var!

Alla grupper satt vid varsitt bord och drack. Snacka om tråkigt! Och jag som trodde de kunde festa... men ack vad fel vi hade.

Söndag 29 Augusti

Showdagen!

Nu var det tid för den stora showdagen. Efter frukost satte vi oss i bilen och åkte till träffområdet. När vi väl kommit fram, blev vi lite besvikna... Vi såg bara ett fåtal bilar utställda på området. Då tänkte vi typ.. är det inte mer än så här?

Men... det skulle visa sig att vi var tidiga, och det kom bilar... och det kom bilar.. och det kom bilar..

Tror att det ställdes ut mellan 500-600 bilar! Detta är inte illa pga den väderleken Holland drabbats utav dagarna före eventet. En dag före eventet hörde vi att det regnat så mycket som upp till 200mm på ett dygn! Inte undra på att landet hade svårigheter med översvämmningar.

Åter till utställningen. Träffområdet var nytt för i år, då de vuxit ur det förra. Bilarna ställdes ut i en naturskön park med kullar.. jo ni läste rätt! Kullar... det trodde man inte om Holland;)

Parken låg alldeles intill en sjö med fina sandstränder. Vad jag förstod var hela området ett attraktiv fritidsområde.

 På utställningsområdet fanns det tillgång till matvagnar, dricka vagnar m.m... Även ett fåtal företag fanns representerade. Det mest utmärkande på området var en 35 meter stor fallskärm alldeles intill scenen där de intervjuade ägare till vissa bilar de valt ut. Fallskärmen hade de köpt dagen före utställningen som en nödlösning pga allt regnade. Måste säga att det var riktigt fyndigt utav arrangörerna att hänga upp denna fallskärm som ett gigantiskt paraply.

Klassen på bilarna som ställdes ut var hög! Om jag är fräck kan jag säga utan tvekan att det skiljer ljusår mellan dessa bilar och de bilar vi är vana att se hemma i Sverige på utställningar. När man gick runt på området och nötte ut ögonen tills de började blöda, kunde man efter ett tag nästan se vilket land en bil kom från pga utav de skillnader i trender de har. Tex en bil från Belgien utmärker sig på rena linjer och cleana. Dvs inga dörrhandtag inga lister osv... den Holländska trenden var liknande Belgarnas med skillnaden att Holländarna gärna byggde mer på äldre modeller typ Mk2, Mk1 och Polosar m.m.. Medans Belgarna byggde mer på nyare modeller. Nu funderar ni kanske vad som var/är typiskt tyskt...

Jag kan säga att tyskarna ABSOLUT INTE bygger bilar som en del svenskar förknippar med sk ”Tyskstuk”. Om jag skall förklara ett typiskt tysk bygge är det antingen en nyare bil med cleana linjer, typ Belgarnas trender.. dock inte lika cleana. Däremot har de mycket mer Bling samt att bilarna oftast har extrema lackarbeten... eller en äldre bil som är vulgärt byggt! Dvs clean på utsidan med extremt byggda motorer, med Bling-faktor som får även de starkaste solglasögonen att smälta!

En gemensam sak med alla de olika ländernas trender var/är... luftfjädring! Här kändes det som var och varannan bil hade luftfjädring. När man pratade med olika VW vänner kom det fram att även stretch och små fälgar som en del förknippar med sk ”tyskstuk” knappast förekommer... längre.

En tysk jag diskuterade detta med sa på engelska med fin tysk-brytning... -ohh that´s so 2005!

Efter en lång men trevlig dag var så dags för prisutdelningen. Denna tidigare la de pga att det visst skulle komma in sämre väder till kvällen. De ville kunna montera ner så mycket innan dess.

Tror det var ca 30 olika klasser med priser till de 3 första som skulle delas ut.

Här hörde jag plötsligt mitt egna namn ropas ut!

Detta var för klassen ”Longest Journey” som man vann enkelt;)

Efter avslutad prisutdelning körde de flesta hem direkt, så och vi... dock bara en kilometer till vår Bungalow. Väl framme i Bungalowen bytte vi om samt körde till ett McDonalds och frossade oss i m

at;)

Plötsligt händer det bara.... Som typ att vinna en pokal, för att man är en idiot och åker nära 2000Km för en endagstgräff i utlandet;)

 

Måndag 30 Augusti

Dagen då bilen få stå ut med lite däcksrap...

Nu började färden hemåt. Väckning kl 06:00 för att komma iväg redan kl 07:00. Nu var de flesta vägarna öppna igen efter alla översvämmningar så resan gick bra mycket smidigare i Holland. Resan gick från Doetinchem via Enshede i Holland vidare in till Tyskland och A2 till Osnabruck. Där tog vi A1 Norrut mot Bremen och vidare till Hamburg. Lite senare kom vi fram till Puttgarden och färjeterminalen till Danmark. Men först handlade vi lite billig sprit och öl att fylla bilen med.

 När vi lastade bilen med alla flak och diverse flaskor såg vi mer och mer hur skärmarna närmade sig däcken farligt. Men... lite däck-skrap får man leva med, när man kör lågt! Färden gick vidare från Rödby till Köpenhamn och bron över till Malmö. Här stod för första gången jag kört den sträckan Tullen och kollade bilarna. Givetvis drog Golfen blickarna till sig från Tullarna då de såg den 2mm höga frigången mellan däck och skärm. De trodde nog allt att bilen var lastad tungt med droger eller flyktingar eftersom de stoppade oss. De frågade var vi kom ifrån... Eftersom jag bara veckor innan blivit stoppade utav Tullen i Göteborg efter min förra Hollands resa, visste jag att jag skulle undvika ordet Holland, då det gärna förknippas med smuggling;)

Jag svarade tulltjänstemannen med.. -Vi kommer från Tyskland där vi varit på en VW-träff!

Nu kom den stora överraskningen... Tulltjänstemannen sa.. -AAHHAAA! Detta sade han med kraftig röst och en nästan förvånande men med mycket glad stämning. Med andra ord... vi slapp klä av oss och bli undersökta av en latexhandske, denna gången;) Nu var det full spetta hemmåt... Men i Löddeköpinge skrek våra magar efter näring, så vi svängde av och käkade lite. Efter detta näringsintag gick resterande resa som en dans ända hem till Göteborg.

STAU = Köbildning på Autobahn.

En Fransk reggad Mk2 med mycket ovanliga tillvalsfälgar i VW's sortiment utav fabrikatet Votex. Undrar om en Golf Mk2 kan bli så mycket lägre egentligen?

Massor utav bilder från denna resan finns att beskåda på följande sida: http://www.faltdach.net/



Kommentera artikeln:
Du måste logga in för att kunna kommentera!

Kommentarer:
Ronnie Mattsson | 2010-09-08
Jag måste säga att detta var en mycket trevlig läsning och när jag kom till meningen "Jag kan säga att tyskarna ABSOLUT INTE bygger bilar som en del svenskar förknippar med sk ”Tyskstuk”" kan jag inte annat än le STORT Det är så rätt det bara kan sägas, om bara folk kunde fatta detta med, plocka upp ett nummer av Tuning Scene från tidigt 90tal så bygger dom flesta tyskar fortfarande på detta viset. Skulle förvåna mig om ni inte hade en del bilar från uk med som brukar vara på pigga på att besöka en del holländska/belgiska. Brukar vara farligt hög finish på deras bilar. Mycket trevlig läsning!

Mini_me | 2010-09-05
Du är sjukt duktig på att skriva sånt här..kanske dax för en svensk PVW tidninga kanske ;-)?

J.L | 2010-09-02
Låter som en träff värd att åka långt förr :-) Bra artikel Faltdach!

Raz | 2010-09-02
Riktigt bra artikel! Grattis till priset!

Lilla_Vargen | 2010-09-02
F-n va nice !!!! Blir sugen inför nästa år...

Antal visningar: 2140
>