GeTIngen Artiklar
En reseberättelse från VW & Audi Treffen i Schafflund 2009
2010-02-07 av: Faltdach

VW & Audi Treffen i Schafflund är Tysklands mest nordligaste VW-träff.

Träffen sträcker sig över 3 dagar (fredag-söndag) samt samlade i år ca 2000 bilar. Besökarna kommer mestadels från norra Tyskland samt Danmark.Träffen är i storlek med BugRun ca 2000 bilar, men går inte att jämföra, då Tyskarna har varken ban- eller strippkörning.

2009 var det 11:e gången träffen genomfördes. Det hela startade 1988, med att VW-Team i Schafflund bjöd in grannkommunernas VW-klubbar. Med andra ord har träffen vuxit rejält sedan de första åren.

Schafflund är beläget i norra Tyskland bara ett fåtal kilometer från Danska gränsen. Närmast större stad är Flensburg, som ligger ca 2 mil öster om Schafflund.

Augusti 2009 lämnade 6 Svenskar med 4 bilar landet för att besöka VW & Audi treffen i Schafflund / Tyskland.
Vi (Cullberg samt Faltdach) började resan ner till träffen tidigt fredag morgon från Göteborg. Några timmar senare träffade vi klubbkompisen Manny i Malmö, där vi passade på att äta frukost.

Nu var vi 3 förväntansfulla svenskar som började resan mot utlandet! Vi körde via Öresundsbron mot Stora Bältsbron, där vi stämt träff med ett antal danska VW-vänner. Färden gick vidare förbi Odense och senare över Lilla Bältbron. Söder om Kolding stannade vi på rastplats Hylkedal och mötte upp med ännu fler danska VW-vänner. Nu var det inte långt kvar till Tyskland och träffen.

Omedelbart när vi passerat gränsen in till Tyskland stannade vi intill ett köpcentrum. Efter att vi lastat bilarna med snacks och dryck, körde vi förväntasfulla de sista kilometerna till träffområdet. När vi väl stod i kön till insläppet kom 2 andra svenskar (MrDOHC och Zlin) och visade oss till vårat reserverade camping område. Jepp, ni läste rätt... Mr Dohc och Zlin reste ner redan Torsdag för att boka en så bra plats som möjligt åt oss svenskar. Precis när vi slagit upp sov- samt partytält fick jag ett SMS från en annan forumkändis (Jani Hast).. I detta stod det att han precis mött Klarby (vår 6:e deltagare). Han hade då enbart ca 50 mil kvar till träffen..)

Vad som skiljer Schafflunds träffen mot de träffar vi svenskar brukar ha vana att besöka, är att här förekommer varken ban- eller strippkörning. Däremot tar dom det seriöst med festandet samt har mycket bättre skick på bilarna som kommer till utställningen på lördagen.

Fredag är ankomstsdag samt den större festdagen. Lördagen är den stora utställningsdagen och söndag är enbart tillägnad utdelning av pokaler till vinnarna.

När vi svenskar börjat bli varma med diverse dryck och snack med tyska samt danska VW-vänner var det äntligen dags för Klarby att komma ner till träffen. Oj vilken entré han gjorde... Klarby hann knappt stanna bilen på campingområdet innan den var omringad utav nyfikna tyskar.

Det skulle senare visa sig att Klarby's Golf inte bara gillas på hemmaplan utan även i VW's moderland :-)

Träffområdet...

Är kompakt och inte utsprritt som det kan vara på andra motorevent. Här är nära till allt. Campingområdet ligger alldeles i kant med utställar- samt showområdet.

På showområdet hade dom byggt upp ett gigantiskt tält. Detta tält fungerade som både frukost/party samt pristält.

Annat som även är värt en notis om denna träffen, samt de flesta träffar i tyskland.. är att här kan man äta bra samt riktig mat till skapliga priser. Inte som i sverige eller norge där man man blir ruinerad på en bit mat. Vi kan ta tex en utav de mest populära maträtterna, förutom pizzan... Currywurst med med majonäs samt strips plus dricka för under 50 Svenska kronor!

En pizzaslice gick löst på ca 30 Svenska kronor. Ölpriserna skall vi inte nämna... förutom att det är billigare än vatten;)

Lördag, den stora showdagen.

Om man vill kolla in de snyggaste åken, eller vill för den delen ställa ut sin egna skatt.. skall detta göras på lördagen, då detta är den stora showdagen. En nyhet för 2009 var att de hade reserverat ett unikt område för alla bilar som ville ställa ut. De tidigare åren hade detta varit utspritt. I år var det därför troligen enklare för alla de domare som kommit för att bedöma bilarna. Vi svenskar var väldigt tidigt uppe och tvättade samt putsade på våra bilar. Besökarna på träffen fick svårt att undvika våra bilar, då vi ställde upp alla bilar i direkt anslutning till entren för utställningsområdet!

Redan tidigt på morgonen kunde man se intresset för Klarby's röda bygge. Även Manny fick stor respons på sin fina Golf Mk2 med motorbytet. De flesta tyskarna verkade konfunderade över vad det var för motor han slängt i sin bil. Även min(Faltdach) Golf samt Mr DOHC's Audi fick nyfikna ögon på sig. Utställningen höll på hela förmiddagen och eftermiddagen. Sen eftermiddag gav även vi upp, och rullade våra bilar till campingområdet. Nu var det verkligen dags för oss svenskar att visa tyskarna hur man festar på svenskt vis... Eller fråga Klarby som blandade något bränt med RedBull i en PET-flaska;)

Senare på festen fick vi mod att med våra nyvunna tyska vänner gå till partytältet där det var servering samt uppträdande... vad det var för typ utav uppträdande får ni gärna fantisera om. Kan för egen del säga att jag tyckte om det :-)

Söndag, prisutdelning samt hemfärd.

Redan tidigt på Söndag gick de flesta upp för att packa ihop all campingutrustning samt städa på campingen. När detta var ordnat efter en fin och välbehövlig frukost var det dags för den stora prisutdelningen med över 100 pokaler! Tyskarna tar detta med pokaler på största allvar. För svensk del var det en lyckad prisutdelning. Vi kom till träffen utan någon som helst tanke på att vinna något pris. Däremot gick det upp för oss att Klarby kanske skulle ta hem ”Long Distance”... men tji fick vi. Det visade sig att en Bil från Schweiz även kommit och besökt träffen. Tror han slog Klarby med 30 mil eller något...

Men! Nu till det roliga.... Efter pokalutdelningen stod vi ett gäng svenskar och undrade hur detta gått till... Vi vann nämligen 3 pokaler...

2st första platser samt även det mest prestige fyllda priset utav dem alla, ”Best in Show”!!!!

Jens aka Mr Doch vann första pris i klassen Audi 100/200/V8 med sin otroligt fina samt välputsade Doope-machine. Sedan tog Richard Klarby hem 2st priser, 1:a pris i Golf Mk4 samt Best in Show.

Alla vi i svensktruppen visade vår gläde genom att höras högljutt under priscermonin.

Hörs man inte, syns man inte!

Direkt efter avslutad priscermoni tvärdog träffen totalt. Klockan var bara 13:00 och alla åkte hem!

Även vi svenskar åkte trötta men glada hem till Sverige igen, och detta med en erfarenhet rikare i livet. + 3 pokaler och en massa öl, sprit samt annat gott som ökade bensinförbrukningen!

Slutrapport!

Lita på att vi blir fler svenskar som besöker denna trevlig träff detta året. Är du sugen på att besöka träffen, kolla gärna in träff-forumet och skriv av er med likasinnade.

Kommentera artikeln:
Du måste logga in för att kunna kommentera!