GeTIngen Artiklar
Blog Wolfsburg / Wörthersee Tour 2010
2010-05-08 av: Faltdach

Hallå alla VW fantaster. I år kommer vi ha en superblog för alla er som inte kunde följa med på årets pilgrimstur ner till Wolfsburg och Wörthersee-Treffen. Glöm nu inte att kolla in på denna artikel samtliga dagar vi är ute och gasar i Europa! Vi kommer att försöka uppdatera med nya Blog-inslag så fort vi får möjlighet.

Först måste vi informera om att de första fotogallerierna från vår resa är uppe på Faltdach.Net

Länk till Fototgalleriet: http://www.faltdach.net/apps/photos/

Dag 1. Lördag 8maj, Göteborg - Wolfsburg.

Dagen då Manny lämnade spår i Wolfsburg!

Dagen började när vi (onk, Huset samt Faltdach) lämnade Göteborg strax efter kl nio på lördag förmiddag. Bara några timmar efter starten mötte vi upp med två till entusiaster (Manny och Jugo) som tagit sig i kragen för den ultima roadtrippen för en VW-entusiast. Vädret var omväxlande regn, mulet samt lite sol...

Vi körde via Malmö och Öresundsbron vidare ner till Rödby i Danmark. Från Rödby tog vi färja över till Puttgarten i Tyskland. Först på färjan kom onk fram till mig och avslöjade att detta var hans absolut första resa utomlands någonsin! Någon gång skall alltid vara den första som flickan sa...;)
 När det väl kommer till kritan har visst onk varit utomlands före detta... han jobbar ju i Norge;) Men.. det känns ju inte som utlandet med stort U;) Det gör däremot Volkswagens hemland Tyskland.

Efter vi kört iland i Puttgarten gick så färden vidare till Hamburg, och direkt därefter gjorde vi den första sk GPS missen...
 Men efter lite kartläsande var vi eftre några minuter på rätt väg igen. Efter Hamburg körde vi mot Lunenburg och sedan tog vi Riksväg 4 till Gifhorn, för att senare komma fram till Wolfsburg. Riksväg 4 mellan Lunenburg och Gifhorn är både skön samt vacker att köra, om man vill undvika Autobahn-stressen. mao den vägen rekommenderar vi skarpt om ni åker ner till Wolfsburg.

Klockan hann bli 20:00 när vi kom fram till Hotel Goya på Poststrasse i Wolfsburg, där vi reserverat rum. Efter en snabb incheckning, tog vi en kort promenad från hotellet till centrum och järnvägsstationen. Därefter gick vi gångbron över kanalen till Autostadt för att känna på atmosfären inför morgondagens besök. Efter ett tag kom vi åter till centrum och där mötte vi en tysk stålmannen! Japp, det är helt sant:) Blå dräkt och röd cape'. Efter att Manny åter skrapat upp halva Poststrasse för en kort natt-tur är vi tillbaka för en förhoppningsvis god sömn, så vi orkar med den planerade heldagen i Wolfsburg. Planerat är ett besök på Wolfsburg Automuseum på Dieselstrasse på förmiddagen, för att senare åka till Autostadt.

Men hur var det nu med dagens rubrik... Dagen då Manny lämnade spår i Wolfsburg! Detta kan enklast beskriva med att som vanligt kör Manny med för låg bil. Han kom nämligen inte över trottoarkanten för att kunna köra in på Hotellparkeringen. Men detta löste han elegant efter att komma på den snillrika ide'n att backa över kanten... men inte utan att lämna ordentliga skrapmärken i asfalten!

Men mer om Automuseum och besöket på Autostadt kommer imorgon! Nu behövs sömn...

Dag 2. Söndag 9 maj, Wolfsburg

Dagen då manny körde vilse i Wolfsburg....

Länk till Fototgalleriet: http://www.faltdach.net/apps/photos/

Då börjar dag 2 närma sig sitt slut.

Idag åkte vi på förmiddagen till VW-Automuseum i Wolfsburg. Detta museum är ett måste om man är sann VW-entusiast, och besöker Wolfsburg. Här finner man nästan alla modeller utav en VW spm tillverkats... Kan tala om att vi efter 2 timmar var lyriska efter besöket.

Efter museum turen åkte vi åter till hotellet och parkerade våra bilar, då vi bor nära Autostadt, som var våran andra punkt för dagen. Men före det gick vi till ett Döner-hak och tog varsin Döner med en obligatorisk kall öl!

När vi kom fram till Autostadt prövade jag (Faltdach) samt onk och Huset en kurs i terräng-körning med en Touareg. Den turen sammanfattas bäst med kommentaren.... -Liseberg, va fan ä dä för nått, i jämförelse med en åktur med en Touareg i terrängbanan på Autostadt:)

Vår andra anhalt inne på Autostadt var att gå till ett utav de stora leveranstornen. Dessa torn är platsen där alla nya Volkswagens kommer till före leverans. Kan sammanfattas, som ett stort ”djävla” P-hus med en herrejösse massa volkswagens man vill ha! I ett utav tornen erbjuds man även att pröva på att känna hur bilarna får sig en åktur... Om ni inte hänger med vad jag skriver om, var bara lugn... film om detta kommer upp inom närmaste dagarna, så ni lättare kommer att förstå.

Efter Tornturen gick vi runt inne på Autostadt och njöt utav de olika bilfabrikatens hus och dess utbud. Vädret passade även på att visa sin bästa sida. Om ni inte vet vad Autostadt är för något, kan man beskriva det som ett nöjesfält / showroom / museum för Volkswagen och dess stora koncern. Autostadt är som det låter, nämligen som en liten stad med många olika futursistiska hus. I varje hus håller olika bilmärken till och visar upp sina bästa sidor. Om man går in och besöker ett utav dessa husen möts man oftast utav olika modeller utav just det fabrikatet. I en del bilfabrikats hus kan man även se hur olika tekniska lösningar fungerar. Ett utav husen fungerar även som ett sk ”Leverans-hus”. Hit kan man komma och hämta ut sin fabriksnya bil om man vill. Kungligt mottagande garanteras;)

Om ni är riktigt nördiga entusiaster och vill besöka Autostadt kanske inte en dag räcker...

Efter avslutat besök var vi fem tröttna men belåtna VW-entusiaster som hasade oss tillbaka till vårat hotell. Nu sitter vi och pratar om dagens händelser samt tittar på bilder från Wörthersee... man vill ju veta vad som väntar;)

En sida som är trevlig att titta på är.. Schellmacken i Mishkulnigs. Här kan man se Livebilder hur entusiasterna förfestar inför den stora festen i kommande vecka.

Länk till Schellmackens Webkamera: http://www.pmischkulnig.com/Mischkulnig/WebCam.html

Nu till dagens rubrik... Dagen då manny körde vilse i Wolfsburg....

I förmiddags när vi körde till Automuseum, svängde plötsligt Manny fel i en korsning, och vips var han och Jugo borta:)

Men... bara lugn, de hittade tillbaka till oss andra.

Nu blir det utgång till Sportsbaren tvärs över gatan. Där blir det biljard och öl!

Imorgon är planerat att lämna underbara Wolfsburg för en 100 mil resa ner till Wörthersee....

Mer om den resan kommer vid senare tillfälle.

Dag 3. 10 maj, Wolfsburg – Reifnitz am Wörthersee.

Toasted in Reifnitz.

Då var dagen D kommen. Detta är nämligen dagen då vi äntligen skulle komma ner till Reifnitz i Wörthersee. Dagen började med att alla var utcheckade från hotellet redan kl 07:00. Nu hade vi en ca 100 mil lång bilfärd framför oss. Resan gick via Magdeburg, Leipzig, Ingolstadt, Munchen, Salzburg, Villach och till Wörthersee. Detta var nog den första dagen jag åkt genom Tyskland utan att få stanna för en ”Stau” (trafikstoppning).

I Tyskland och norra Österrike var inte vädret lovande... regn och helmulet. Men, direkt efter vi passerat Tauern-tunneln och kommit ut på södra sidan av alperna sprack de upp till blå himmel och 20 grader varmt!

När vi närmade oss Wörthersee, svängde vi av vid Velden. Detta gjorde vi för att alla som inte varit nere på träffen förut skulle få en mer-smak utav vad som komma skall. Och jag kan lova dig att killarna blev inte besvikna.. tvärtom! Först trodde jag att mina två passagerare i bilen blivit sjuka, eftersom de började skaka och låta konstigt... men senare föstod jag att det bara blivit lite ”SeeKrank” ;)

Från Velden åkte vi så att vi passerade macken i Mischkulnig och vidare bakvägen till Reifnitz... Kan säga att vi mötte ca 99% volkswagen på den vägen. Väl framme i Reifnitz och House Vanjo, där vi bokat in oss för en vecka.... hann vi knappt kliva ur våra bilar innan Frau Vanjo och hennes väninnna Birgitte bjöd oss på kaffe, öl och Toast. Vi kom gemensamt på att detta var nog de godaste varma mackor vi ätit.

Efter inkvartering och husesyn,, började vi prata med andra gäster i huset som kom från Belgien...Om deras bilar kan vi säga ett ord..Hmm två ord får det nog allt bli. Sjukt Snygga! :)

Mer om dessa bilar kommer säkert upp senare i bloggen, samt om vårat boende som inte gjort oss besvikna...

Nu väntar sömn efter en lång dag. Det första jag skal göra imorgon bitti, är att tvätta av allt resdamm på bilen, för att senare slänga mig i pollen som väntar. Senare blir det säkerligen ännu en dag att bli ”sjösjuk” på;)

....lite peekaboo bilder från dag 4 kan vi bjuda på;)

....Mer kommer med största sannolikhet imorgon... till dess.. Kolla gärna in YouTube filmen från Autostadt, där Faltdach visar onk och Huset hur man kör en Touareg i terräng:) http://www.youtube.com/watch?v=A7CIUBx8ugc

Dag 4. 11 Maj, Reifnitz am Wörthersee

Dagen då Manny blev stoppad utav ”Der Polizei” 2ggr på samma timme!

Här vill jag bo, för resten utav livet, sa grabbarna när vi vaknade upp dag 4 i Reifnitz. Sol, klarblå himmel... och en djävla massa Volkswagens som väntar att bli synade och dräglade över... kan livet bli bättre?

Nä, det tror inte vi heller:)

Efter denna underbara morgon att vakna till sate vi oss i våra bilar och körde ner mot byn. Sedan följde vi strandvägen vid Wörthersee mot Maria Wörth och senare mot Velden. Det var då det plötsligt hände! Polisen vinkade förbi Faltdach med grabbar... men Manny...-Han tar vi sa Polisen;)

Nu klarade Manny sig enkelt ur stoppet då den Polisen inte kunde habla svenska eller engelska.

Till slut hamnade vi alla på Shellmacken i Mischkulnig, där vi passade på att spola av allt resdamm med högtryck. Shellmacken i Mischkulnig har på senare år blivit ett kultställe för alla VW-nördar att stanna vid. Kravall-staket, samt vakter som ordnar köerna är bara en del utav det som talar om att många bara kommer hit för att spana in alla fina bilar.

Efter välbehövlig tvätt och inköp på Spar-supermarket åkte vi så vidare med bilarna. Nu vi åkte från Velden med riktning mot Pyramidenkugel. Det var då det passar bäst att referera till Triss sloganen...-Plötsligt händer det!

Manny blev åter stoppad utav ”Der Polizei”... men denna gången var de strängare. Han fick böta 25 Euro för uteblivet igenkänningsmärke! Dvs saknaden utav ett S-märke.

Pyramidenkugel är ett utsiktstorn 850 m.ö.h.... härifrån ser man hela Wörthersee området, samt bergen som gränsar mot Italien och Sloveninen. Vid Pyramidenkugels P-platser ordnas även sporadiska träffar... Och hit brukar de fina bilarna komma. (och så vi förståss). De timmarna vi tillbringade här kan beskrivas med att man kommer in i ett omklädningsrum med alla månaders Playboy Bunnys:) Bilarna var helt sjukt snygga. Det blev självklart även en tripp upp i utsiktstornet.

Efter en trevlig heldag med bilande och spanande hamnade vi åter i huset vi bor i. Nu hörde man burkar och flaskor öppnas... glada i hågen gick vi så ner till byn för spaning samt lite Jägermeister drickande. Sedan var ju det med backen ”hem igen”.... den ÄR brant, och känns lång.. men lång är den inte... bara killarna som är dåligt tränande;)

Väl tillbaka i lägenheten, började vi festa.. och festa..och festa.... Det var planerat att vi skulle tillbaka till byn, för att festa ännu mer. Men det rann oturligt ur sanden pga att killarna blev lite sliriga samt en del somnade.. (vad är det med dagens ungdom?).

Så var det ju det med vårat matinköp på Supermarketen... Det visade sig att grabbarna hade köpt allt.. utom mat! Öl, Jägermeister, Vodka samt några flak RedBull.... Nåja, 2 burkar RedBull till frukost passar också;)

Dag 5. 12 Maj, Reifnitz am Wörhersee

3:dje gången gillt för Manny.

Efter en välbehövlig sovmorgon, var så dags. Wörthersee-treffen att öppnas officiellt!

Vi lät bilarna stå kvar vid huset, och vi gick ner till byn. Nu började folk välla in från alla tänkbara och otänkbara ställen. Molnen sprack upp, och det blev en kanondag! Vi såg bilar, bilar, bilar, bilar, bilar och bilar. Nämnde jag att vi såg bilar?

Vi inspekterade även de flesta mäss-tälten. En del grabbar blev några Euro fattigare efter diverse inköp. Nere vid sjön och trevägskorsningen hade Volkswagen åter slagit på stort och byggt upp en gigantiskt monter, där dom visade de senaste modellerna. I år showade de lite extra för den nya Amarok:en. För er som inte vet vad en Amarok är, så kan den bilen kortfattat beskrivas som en 4-hjulig terrängbil med flak. Snygg är den också enligt mig.

Efter en heldag nere i byn, och lite vunnen solbränna drog vi oss tillbaka till vårat boende med ett leende men lite trötta i värmen. När vi kom tillbaka, drog Frau Elvira fram ett pingisbord åt oss. Jösses vad kass jag var;) ….så jag började tvätta bilen istället. Några killar var modiga och badade i den ouppvärmda poolen. Kallt i vattnet var visst bara förnamnet. Senare på kvällen satte vi oss åter i våra bilar för en ”See-drive”.... Åter hamnade vi på Shellmacken i Mischkulnig. Där skaffade Manny och jag var sitt S-märke till våra bilar, så polisen inte kan stoppa oss för det igen.

Men vad tror ni hände när vi körde tillbaka till boendet?

Jo, Manny blev stoppad igen utav polisen:) När Polisen först började vifta med sin röda lampa, trodde jag det gällde mig... men han sa bara -Nich diese Auto, det andere Auto... samtidigt som han pekade på Mannys bil! Nåja... de behövde bara visa körkort och registreringbevis denna gången.

Nu sitter vi trötta men glada i huset och ljuger för varandra som vanligt vem som är snyggast...

Bilden ovan: Jugo och onk var skitiga efter en heldag i byn.

Dag 6. 13 Maj, Reifnitz am Wörthersee

Dagen med stor S som i Shopaholic!

Idag vaknade vi sent, när vi planerat tvärtom. Sånt som händer efter för mycket pingisspelande, Jägermeister och öl. Men det gjorde inget då vädret inte visade sig från sin bästa sida. Så,.. vi tog en sovmorgon. Men kl 13 lessnade vi på att häcka i huset, så vi trotsade regnet och gick ner till byn. Tänka sig... Vädret växlade direkt till sol och värme! Idag vare det mycket folk i byn, och då menar mycket... det var enligt mig på tok för många, då man knappt fick plats med fötterna ens. Efter 3-4 timmars stirrande i de olika mässtälten gick vi så åter tillbaka till House Vanjo, där vi bor. De flesta av oss gick tillbaka även denna dag några Euro fattigare... Nu sitter vi och är så asocial man kan bli. Dvs alla sitter med varsin laptop;) Men... det skall vi råda bot på. Vi har ju kall öl i kylen.

Som sagt, inte någon lång Blogg idag, då vi inte gjort annat än stirrat i mässtälten samt trängts med folk.

Men, ikväll har jag skrivit en lång inköpslista till morgondagen... Vad det blir, får ni se på BugRun.

Kan tala om att grabbarna idiotförklarat mig ännu en gång;) Men, sådan är jag. Skall man göra något, skall man banne sätta lite guldkant med det:)

Dag 7. Reifnitz am Wörthersee

Der See Ruft!

Då var det sista heldagen i Wörthersee för oss. Gick upp tidigt och dammade av lilla Wendy. Småpojkarna tog en lite välbehövlig sovmorgon efter den vilda natten på byn. Tro det eller ej, det gick så långt att även Manny, började dansa loss! Tro det eller ej, men det finns visst på film.

Väl nere i byn på förmiddagen började jag shoppa loss. Blev lite Coilovers, nya fräscha mattor till bilen... samt en påse med... saker ni troligen får se om ni besöker BugRun. Thomas handla även han Coils idag. Jugo har köpt nästan en komplett Golf Mk2 och en halv Mk1 i delar;) Manny har köpt en T-shirt + en Mk1 i delar.... Kristian köpte mattor och en tröja.

Har säkerligen glömt 1000 andra saker grabbarna handlat. Nu får vi se hur vi skall få plats med allt i bilarna... såg annars att Ryan Air flyger billigt från Klagenfurt till Göteborg... Hmmm om man skulle övertala någon att flyga hem istället? Så kan man handla ännu mer;)

På eftermiddagen körde Jag, onk och Huset en liten biltur upp till Pyramidenkugel igen. Senare drog vi till Shellmacken i Mischkulning för att tanka bilen inför morgondagens hemfärd.

Nu på kvällen har vi stått och tjatat en massa en skit med våra Belgiska vänner i huset. Blev snack om allt mellan himmelo och jord... men mest om fälgar, VW's.

Efter den trevliga konversationen med Belgaran gick Jag, onk och Huset ner till byn för att äta. För att fira en superduper trevlöig vecka slog vi på stort och gick till Sille SeeRestaurant... Säger bara att Snitzlarna smakar extra gott i Österrike;)

Nu tar vi det soft, för att försöka lägga oss tidigt. Imorgon börjar hemfärden. Manny och Jugo har fått för sig att sträck-köra hem, medans vi andra kommer nog ta det lite lugnare, och stannar någonstans i Europa för en övernattning.

Absolut sista blogginlägget kommer komma upp först Måndag eller Tisdag.

Auf Wiedersehen Wörthersee!

Kommentera artikeln:
Du måste logga in för att kunna kommentera!