GeTIngen Artiklar
International Dubber: Davy De Rycke
2011-07-24 av: Faltdach

VW GTI klubben är stolta att kunna presentera ännu en ”International Dubber! Artikel, för er som älskar klubbens hemsida. Artikelserien ”International Dubbers” handlar om just det... Dvs, ni kommer få en inblick från andra internationella likasinnade och deras tankar om VW religionen. I artiklarna tas frågor upp om personen bakom VW entusiasten, deras syn på olika trender. Vilka VW träffar de brukar besöka, samt vill besöka i framtiden samt annan trevlig information och kunskap de vill dela med sig. Givetvis presenteras även deras entusiast bilar och byggen.

Nu är turen kommen till en veteran inom VW och Audi scenen i Europa.

Davy de Rycke bor i Belgien och har kört VW och Audi redan från 18års ålder. När Davy var nitton år började hans intresse på allvar för bilbyggandet.

Den första bilen han byggde om på allvar var en 10 år gammal VW Polo Mk2 som han fick ta över från sina snälla föräldrar. Det han tyckte var häftig vid den tidpunkten var att han byggde ett häftigt stereo system samt monterade en växelspaksknopp med neonlyse i.. han monterade även fler neonlysen på bilen. På den tiden var neonlysen på en bil häftigt. Han tar kraftigt avstånd idag till det han tyckte var häftigt då;) ..eller som Davy säger -Man växer upp, och blir vuxen.

Den riktigt stora passionen för bilbyggande från Davys sida tog fart efter det att hans flickvän Sofie krockat sin bil. Det var då han träffade sin vän Jochen för första gången. Jochen var Davy's inspiration till VW scenen.

Han började smått med att modifiera mitt-konsolen för stereon, samt installation av högtalare m.m.. Han tröttnade relativt fort på detta, och gick och köpte sig en mörkgrön Golf Mk3, med 15” fälgar. Efter ett par månader sänkte han bilen med nya Bilstein dämpare. Eftersom Davy jobbar som snickare kunde han inte hålla sig, utan byggde även om bagage utrymmet med en massiv ljudanläggning. Han monterade in 2st Sparco race stolar, lackerade delar av instrumenteringen i bilens kulör samt rensade bakluckan från märken, handtag och lås. Sedan avslutade han arbetet med att bygga ”Böse-blick” (huvförängare) på motorhuven.

Det var i denna stund han och tre utav hans närmaste vänner startade en VW och Audi klubb. Klubben fick namnet VW Club Charly's. Tanken med klubben var att ha roligt samt anordna lite mindre event. Men det visade sig att suget efter en sådan här bilklubb var stort, och redan efter 3 månader hade dom över 60 medlemmar! ...efter ett kort tag till hade medlemstalet växt till ca 460 medlemmar. Numera är VW Club Charly's den största VW och Audi klubben i Belgien. Klubben startade ett eget event beläget i Waregem och är idag det största en-dags event för VW och Audi entusiaster i Belgien med ett snitt på ca 1000 besökare.

Nu när de startat klubben fanns ett sug i Davys's mage att även köpa en luftkyld VW, och så gjorde han. Tillsammans med sin flickvän köpte han en Bubbla från 1958. Samma år började de hyra ett hus med ett tillhörande STORT garage.

När Davy var 21år sålde han sin Golf och köpte sig då en fullspecad Audi A4. Han körde den original i ca ett år, samtidigt som han lade undan pengar för en total ombyggnad av bilen. Han strippade bilen totalt... Dvs han lade igen alla dörrhandtag, och blinkers infästningar. Rensade backluckan (inga handtag, lås m.m..). Han byggde även om en S4 framstötfångare samt byggde en egentillverkad bakstötfångare. Den gråa Lacken kom från Nimbus båtar. Davy monterade Brock B2 8x17 i fram och 10x17 i bak på bilen. Senare lämnade han in fälgarna för kromning. Detta var Davy's första bilbygge som väckte stor uppmärksamhet. Med detta belönades han med artiklar i både engelskspråkiga VW Performance och tyska Audi-Scene.

Redaktionen på Audi-Scene blev så betagna av hans bil att han fick ställa ut den i deras monter på Essen Motorshow. Där blev han även inbjuden till en Finsk bilmässa.

Med Audin åkte han till träffar i England, Frankrike, Tyskland och Österrike. På Cult-Society's event träffade han Apri, en Ungrare som han blev vän med för livet, Ni som inte vet vem denne ungrare är, så kan vi säga att han kommer från kända RS-Tuning i Ungern.

Efter 3år med Audin, tyckte Davy att det var dags för ett nytt utseende på bilen. Han tog då och lackade bilen i matt svart, monterade handtag från en Beetle -51. Bilen Pin-stripades även av Marcus Pfeill från Cult-Society. Han monterade däck med vita hjulsidor, samt fälgsidor från Mooneyes. Davy skojade även till ljudanläggningen och byggde in den i två resväskor modell äldre.

Detta var enligt Davy själv hans lilla Hot-Rod period;)

Vidare berättar Davy att hans flickvän vid den tidpunkten körde med en Golf Mk1 inredd med en ”Tiki Rollgage”... dvs en bur klädd med bamburör. Vidare var bilen sänkt samt hade svarta Audi fälgar monterade.

Davy ägde sedan en Lupo, Derby Mk1, Derby Mk2 samt en Jetta Mk1. Han sålde sin kära Audi och köpte en... 10 år gammal Citroën Berlingo! Ja, ni läste rätt...

Davy och hans flickvän hade precis köpt ett hus, och hans bankkonto talade då om för honom att välja mellan ny bil eller behålla huset. Och eftersom det enligt Davy inte går så smidigt att laga mat i en bil bestämde de sig för att satsa på huset. (inte hört talas om husbil? Redaktionens anmärkning)

Detta var för ca 6 år sedan. Då sade han samtidigt upp sitt presidentskap i VW Club Charly's. Enligt honom blev det en liten konflikt med hans bästa vän, så han bestämde sig då för att avsluta allt engagemang i klubben.

Men tro inte att Davy gav upp sitt bilintresse. Han köpte sig en Audi 100 från -71 och en likadan från -73 som reservdelsbil. Han monterade luftfjädring samt körde med Gulf tema över hela bilen. Nu planerar han att ändra temat till Martini Racing samt bygga en ”Rag Top” på Audin sin.

Och han nöjde sig inte bara med detta utan införskaffade sig även en Golf Mk3. Den Golfen fick en en välbehövlig lack samt Mercedes fälgar. Nu har Davy iofs redan sålt dessa Mercedes fälgar för att skaffa sig en uppsättning 3 delade Ronal fälgar istället.

Just nu tar hans hans familj och huset mycket tid för Davy, därför besöker han inte lika många event nu för tiden. Davy har även hunnit att gifta sig under tiden. De har även en liten dotter att ta hand om, så man kan säga att bilintresset får komma i andra hand. Men, han och hans familj har alltid tid för att besöka Wörthersee träffen varje år, samt VAG-Fest i Boom i Belgien och M.I.V.W i Holland.

Nu lite om Davy's tankar om bilscenen..

Han hoppas att det tar slut med bilar som bara har luftfjädring och fälgar. Han börjar bli lite trött på denna modefluga, då det är det enda man ser på bilträffar i dag i Belgien enligt honom. Eller som han själv säger... -I'm tired of them!!! Alla tror att de är bilbyggare bara för att de monterar luftfjädring och byter fälgar stup i ett.

Dessa bilar är fina bruksbilar, men inte ämnade för bil-shower enligt Davy. Alla kan bygga bilar enligt detta motto om de har pengar eller går till banken. Vad Davy saknar är inspirationen att bygga något nytt och unikt på bilscenen. Jag själv får nog hålla med honom där lite..

I framtiden tror Davy att vi får se ännu mer OEM byggen samt mycket kolfiber. Han tror även att Rat-looken håller i sig ett par år till då det är ett billigt sätt att bygga bilar som syns på shower.

2 Bilder på Davy's bruks Golf...

Det är de små detaljerna som gör det....

VW Club Charly's

RS Tuning



Kommentera artikeln:
Du måste logga in för att kunna kommentera!

Kommentarer:
Antal visningar: 2760
>