Trimning
#51 - Limited slip diff
Av: Rolle Scirocco, 2002-12-24
Teknik

Nästan alla bilar är original utrustade med en 'öppen' differential. Den tillåter hjulen att snurra utan motstånd i olika fart gentemot varandra. Momentet från motorn kommer att överföras till det hjul som har sämst fäste! Motsatsen är en bromsdiff eller momentdiff där du antingen spärrar hjulen mot varandra eller överför moment till det hjul som har bäst fäste. Dock kostar 'riktiga' diffar en hel del, +10' får du räkna med.

När du svänger lyfter du upp innerhjulen och med originaldiff fördelas i stort sett all kraft till innerhjulet som nästan är i luften och börjar spinna. Bilen accar dock inte märkbart. Kunde du få över kraften till ytterhjulet skulle bilen sticka iväg.

På vissa lådor i 020 och 02J serien har vw monterat en 'limited slip diff', det är en 'fattigmans' lamelldiff. Original bromsar den med ~ 15Nm mellan axlarna på sin höjd. Och det är inte tillräckligt för att fungera som diff. Men ett trick som används är att förspänna denna 'diff' med tjockare brickor. Uppåt 100Nm bromsning mellan axlarna kan man då komma upp i. Diverse firmor säljer dessa kit.

Mässingskonan som suttit där många bil är antagligen inte i form längre utan bör bytas i samma veva. Har sett flera lådor där denna kona var i flera delar. Även en ganska ny golf IV där konan hade skurit på flänsen så lådan fick kapas sönder för att kunna demonteras.

Arbetet

Montering är ganska enkel, bort med drivflänsen. På vissa lådor är drivflänsen bultad mot diffen i mitten, ta då bort bulten. Sedan drar du en lång bult genom något av hålen i flänsen och trycker bort den från växellådan. Ha ett plattjärn så du fördelar tyngden på större yta bakom bulten. Lägg i bricka och tillbaka. Kan göras med växellådan kvar i bilen också. Packboxarna bör bytas på en gång. För att få tillbaka flänsarna kan du behöva pressa i dem, en tving går att använda för detta.

Har jag denna diff???

Det finns två sätt att ta reda på om man har denna diff. Det ena är att ta rätt på vilken växellådskod som står på lådan, under på kopplingshuset på 020 lådan och ovanpå växellådshuset på 02J och sedan gå till vw och fråga dem.

Det andra är att demontera en drivfläns och titta.

Att bilen klarar att spinna på båda hjulen, att du på en lyft snurrar på hjulen och de snurrar åt samma håll etc är ingen garanti för att denna diff sitter på din bil



Tillbaka Tillbaka
  Antal visningar: 2915
>