Reparation
#59 - Byta bussningar A4 chassi
Av: Johan Kumpula, 2007-02-06
Eftersom framvagnsbussningarna på min lilla A3.,a började bli lite väl mjuka (speciellt den bakre) övervägde jag att montera dit den hårdare varianten från Powerflex.

Powerflex bussningar är gjorda i urethangummi, och inte vanligt naturgummi eller vad det nu är i standardbussningarna.
Detta gör att livslängden på dem avsevärt ökas och att väghållningen blir betydligt bättre.
Nackdelen är att man får några minuspoäng på komforten, och de är ganska så dyra.

När jag beställde bussningarna direkt från leverantören fick jag veta att vissa av Svea rikes postverk (eller vad det nu heter) använder uteslutande Powerflexbussningar i sina bilar pga. att de håller många gånger längre än standardvarianten.

Som många tyvärr kanske vet är bussningar och länkarmar inte VAG.s starka sida.

Här är en bild på standardbussningarna kontra Powerflex:




Hur monterar man då dessa gummiprylar?

• Hissa upp framvagnen, eller allra helst hela bilen.



• Lossa framhjulen
• Lossa skruvarna som håller bakre och främre bussning (II och III) båda 18mm




• Bakre framvagnsbussning har en kontramutter på ovansidan. Glöm ej.
• Lossa krängningshämmarstaget, en 16mm mutter och insexskruv på staget och en 16mm skruv i länkarmen.
• När man kommer till spindelleden kan man göra lite som man känner för, jag trodde att det skulle vara lättast att lossa muttern på ovansidan av leden, men efter att ha kämpat i två timmar med den gav jag upp. Spindelleden rör ju sig i själva kulan och snurrar med när man försöker lossa muttern. Detta går att lösa genom att man sätter tryck under länkarmen, så att spindelleden pressas uppåt och låser fast sig själv, då kan man lossa muttern utan att leden snurrar, men när man skruvat upp muttern en bit kommer drivaxeln i vägen. Här trixade jag en bra stund och kom fram till att det var nog lättast att skuva tillbaka den igen och istället lossa spindelleden från de tre undre skruvarna (I). Nackdelen med det är att man kan behöva en framvagnsinställning om man inte märker upp noga vart skruvarna satt. Ett annat alternativ är att lossa drivaxeln, men det lät lite väl jobbigt tyckte jag, så jag hoppade över det.
• Länkarmen sitter fast i den undre delen av spindelleden med tre 13mm skruvar, och en fästbricka på ovansidan MÄRK upp vart skruvarna suttit.
• Nu är länkarmen fri, dra bort spindelleden först och jucka sedan loss den från de två inre fästena, kofot är bra här.
• Nu ska de gamla bussningarna bort. Här den bakre som är inpressad i armen



• Och här den främre bussningen.




• För att lossa den främre bussningen:
• Såga av den ena änden med en bågfil, och slå ut den med ett dorn modell större.
• För att lossa den bakre:
• Använd helst en hydraulpress, har du inte tillgång till en sådan sätt upp armen i ett fast skruvstäd och slå med ett dorn och slägga längs kanterna av bussningen, till slut trillar den ut.
• När du är klar ska det se ut så här:




• Att sätta i den främre bussningen är en baggis eftersom den är delad på mitten, bara att smörja in med det medföljande fettet och trycka (slå) i.




• För att få i den bakre bussningen:
• Smörj in hela hålet med fett, smörj även in kanten av bussningen som ska in i hålet först.
• Passa in bussningen mot armen och pressa ihop med stort skruvstäd eller hydraulpress, det behövs inte så stor kraft när man smort in allt bra. Se bara till att passa in allt rakt, annars hamnar bussningen snett också får man börja om.




• Smörj ytterkanterna på båda bussningarna för att lättare få tillbaka länkarmen på bilen.
• Blås rent och rengör fästena på bilen för att undvika missljud, och för att underlätta montering (det hamnar en hel del grus där)
• Sätt in främre fästet till hälften, slå sedan in den bakre lite åt gången med en slägga, om ovansidan av bussningen vägrar följa med in, sätt en flat mejsel mot kanten på den övre stålhylsan på ovansidan av bussningen och slå lite lätt.
• Sätt inte i några skruvar än, utan tryck in den främre delen så långt det går, passa sedan in spindelleden i länkarmens fäste. Detta kan vara riktigt bökigt, men jucka å banka lite så går det till slut =)



• Nu sitter den där, sätt i alla skruvar och dra åt dem två inre först.
• Sätt dit krängningshämmarstaget
• Sätt tillbaka de tre 13mm skruvarna i spindelleden glöm INTE märkningen. Känner du att du missat märka upp bra, gör en hjulinställning!
• Klart!!


Du har nu en helt ny bil..

Ut och kör en rejäl repa och testa vad hon går för, jag lovar att du kommer att märka skillnad!

Tillbaka Tillbaka
  Antal visningar: 3573
>