Sidan 4 av 9 FörstaFörsta 1234567 ... SistaSista
Resultat 61 till 80 av 163
    bullten
    Gäst
    Idag har jag fått lite gjort faktiskt, hann lyfta toppen efter jobbet. Det värsta är att topplockspackningen ser helt ok ut faktiskt men det faktum att det läcker vatten kvarstår ju, skall mäta upp skevheten imorgon med en stålskala o se om det är där skon klämmer. Är det någon som vet hur fasen man spänner kamremmen smidigt? när jag stod o juckade på vattenpumpen så lossnade den ju istället och min garageuppfart blev dyngsur. ser ut som det skall gå att vrida på den så att kammremmen justeras tycker jag, KOM GÄRNA MED FÖRSLAG =)

Bilder på aset kommer senare ikväll då kameran är på flykt..

Hedersmedlem
    Medlem 10 år+
    Junforss avatar
    Reg.datum
    apr 2007
    Namn
    Per Junfors
    Medlemsnr
    1460
    Som det står i bild fyra ovan.

Kuggrem, spänna.

Genom vridning av kylvätskepumpen.
    Kuggremmen måste nätt och jämnt gå att vrida 90 grader med tummen och pekfingret.
    Per J
    VW Golf Mk1 -75 Blå | VW Jetta Mk1 -84 Röd|Tiguan TDi 4motion -13 Grönmetallic | Passat Variant TDi R-Line -17 Gråmetallic |

bullten
    Gäst
    Citat Ursprungligen postat av Junfors Visa inlägg
    Som det står i bild fyra ovan.
    ja, där stod det. Somsagt bra bok det där hehe. är det en vanlig mejsel man sätter in i något därbak eller är det ett specialverktyg? Pumpen sitter ju med 3 skruvar , vilka behöver man ta bort för att det skall gå att vrida?

bullten
    Gäst
    Här är bilderna på gårdagens äventyr.

Det är jäkligt sotigt så jag tänkte att det kan man ju passa på att ta bort, funkar svinto eller nåt åt det hållet för att rengöra det ?

Bild på topplockspackningen som inte ens var trasig, får se vad problemet är när jag mäter upp skevheten på toppen.

bullten
    Gäst
    Äntligen en update! har väntat på delar i 3, snart 4 veckor. men rätt vare va som kom det paket. beställde bussningar och en förgasar fot.

har även hunnit spackla och lacka den plåten jag knackade, hyffsat resultat då jag insåg att min rygg behövde en lyft för att jag skulle orka slipa o fixa det där. Hur somhelst lackat blev det, inte hunnit ta bilder men ska göra det imorgon om det blir väder.

Men först så behöver jag lite hjälp, förgasarfoten verkar läcka luft fastän den är spronkans. Passar inte 100 i hålen på insuget men den går ner och det är inga problem at dra fast den. behöver jag någon gucka för att montera den eller har jag bara gjort fel? TIPS BEHÖVS!

bullten
    Gäst
    Idag så blev det lite montering av förknasarfot och resten runt motorn, den läckte luft som fasen för det var typ kina passform. Det löste jag med lite packningsmassa.

Han även montera bussningar till bakre stötdämparna och länkarmarna så nu är det nytt o rött o fint ! =)

Var sitter skalan som man använder sig av när man justerar tändningen på 1,1 litern? antar att det är pluggen som sitter på lådan? tyvärr så satt den som sten så den gick typ halvt av o nu ser man bara en metallhylsa under den.

bullten
    Gäst

Senast redigerad av bullten den 2009-05-10 klockan 00:18.

bullten
    Gäst
    Idag så blev det lite mek iallafall. Plockade bort framskärmarna för att lackera om dem och lägga ny underresmassa i hjulhusen och där runt om. Jag blev hyffsat förvånad när jag hittade rost i mängder då den är jäkligt fin för sin ålder både under bilen och lacken i största allmänhet. Vet ej om det går att svetsa dit ny plåt för att laga det så om någon vänlig själ kulle kunna bedömma skadan och berätta hur man skall gå till väga då det är "bärande" rost, så inget blir snett när man kapar ur dem delarna man skall svetsa.

Detta är vänster sida och där var det inte genomrostat men balken är så pass mjuk att jag kan forma den med en plåthammare på vissa ställena jag har ringat in.

Detta är höger sida och där hade det rostat igenom men inte på balken utan det var plåten framför den.

Om ni vill ha större bilder för att kunna se skadorna bättre så släng upp mailadress så kan jag skicka över dem.

Mvh

Särkelä
    Gäst
    kapa ur o svetsa dit ny plåt så blire fint. Men har för mej att hela den nedre delen av A-stolpen går att köpa löst. altså den delen som skärmen sitter i.

Hedersmedlem
    Medlem 10 år+
    Junforss avatar
    Reg.datum
    apr 2007
    Namn
    Per Junfors
    Medlemsnr
    1460
    Klassiker, bara kapa ur och svetsa, min är ju inte lika fräsch som din och så jag har redan fått laga lite där.

Tändningen ställer du på remskivan på vevaxel, sitter ett bleck där bakom motorfästet som jacket i remskivan ska vara bakom, inte i jacket i blecket då det är övre dödpunkt.
    Per J
    VW Golf Mk1 -75 Blå | VW Jetta Mk1 -84 Röd|Tiguan TDi 4motion -13 Grönmetallic | Passat Variant TDi R-Line -17 Gråmetallic |

bullten
    Gäst
    Könt att höra att jag inte är ensam om problemet, tack för hjälpen med tändningen =)!

Hedersmedlem
    Medlem 10 år+
    Junforss avatar
    Reg.datum
    apr 2007
    Namn
    Per Junfors
    Medlemsnr
    1460
    Inga innerskärmar på dessa bilar ju och det gör ju att det samlas "lite" skit och fukt vilket brukar ge en del rost. Handla dig ett par innerskärmar från en nyare mk1 och knö dit så slipper du nog mer problem.
    Per J

bullten
    Gäst
    Uppdatering.

I helgen for jag iväg och hämtade en 16v kr motor till gammbilen.
    Den var i halvgott/halvdåligt skick men skall renoveras, mest pga av att den är skitig och jäklig. Ska börja med toppen och allt över kolvarna och när det väl är klart så skall jag ta resten dvs allt under toppen.
    Kan tillägga att renovering inte direkt kommer att gå jättesnabbt då jag fortfarande går i 2an och har jäkligt begränsad ekonomi, för mycket månad i slutet på pengarna helt enkelt. =)

O-ringarna till spridarna var ju ganska sorliga och hårda som knäckebröd, är det vanliga o-ringar eller är det specialare som måste köpas på vw verkstad eller så? Luftburken och luftfiltret var ganska kletigt, väldigt oljigt, konstiga var att det inte var oligt längre fram i luftvägarna. Kan det varit någon som har oljat in filret slarvigt eller något?

Det är allt jag hittat änsålänge men har inte rivit ner toppen än så får se hur lagerbanor med mera ser ut.

Följde inte med låda med motorn för den var redan såld, fick däremot tag på en fungerande låda för en 100 samma dag.

Här kommer lite bilder på aset.

ordning och reda, alla skruvar i uppmärkta knarkpåsar.

bullten
    Gäst
    Monterade bort kammarna och lyftarna idag, det jag upptäckte idag var att kamaxelöverfallen ser slitna ut som attans. Det är som små porer på olika ställen i lagerbanan, däremot ser lagerbanorna på kammarna och i toppen bra ut. Ser ut som om det vore något fel som blev i gjutningen när dem tillverkades, någon som vet vad som är fel? om någon även kan svara på vad o-ringarna till spridarna kostar så skulle det vara guld.

Bilder finns bara det att dem är stora så det tar en stund att ladda dem

Senast redigerad av bullten den 2009-05-25 klockan 23:15.

Reg.datum
    apr 2007
    Namn
    Johan Wing
    kamöverfallen kan se ut sådär, ett av mina gör det också.

bullten
    Gäst
    Citat Ursprungligen postat av razer Visa inlägg
    kamöverfallen kan se ut sådär, ett av mina gör det också.
    Nästan alla mina ser ut så, skall man byta eller kommer det gå att köra vidare på de kamaxelöverfallen utan att det skär ihop?, vad kostar ett par nya?

Mvh: Bullten

Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Jocke.H
    Medlemsnr
    1920
    Hoppas du behåller bilen och alla delar så det går att återställa den sedan?
    Annars blir det bara en bil i mängden.......

Mk I -75 är ju lite värde i numer.

bullten
    Gäst
    Citat Ursprungligen postat av Lillen Visa inlägg
    Hoppas du behåller bilen och alla delar så det går att återställa den sedan?
    Annars blir det bara en bil i mängden.......

Mk I -75 är ju lite värde i numer.
    du kan vara lugn =) allt kommer sparas.

D.E
    Gäst
    Citat Ursprungligen postat av bullten Visa inlägg
    Nästan alla mina ser ut så, skall man byta eller kommer det gå att köra vidare på de kamaxelöverfallen utan att det skär ihop?, vad kostar ett par nya?

Mvh: Bullten
    Det går, som jag fått erfara, inte att byta kamöverfall bara sådär. De är speciellt inslitna med kammen och man måste hona på något speciellt avancerat sätt. Har du alla överfall så är det bara att behålla dem och inte blanda ihop.

Hedersmedlem
    Medlem 10 år+
    P-plats.ses avatar
    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Patrik Jonasson
    Medlemsnr
    1523
    Citat Ursprungligen postat av bullten Visa inlägg
    du kan vara lugn =) allt kommer sparas.
    Låter bra, tänker själv alltid två gånger innan jag gör nåt på min etta för att kunna återställa.
    Kula att du ska ha lite fart i din pärla...
    mv. Patrik Jonasson

Caddylac

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  
© 2018 Volkswagen Club Sweden | Kontakta oss | Om cookies | Skapad av Per Lundin