Resultat 1 till 16 av 16
  1. #1
    areez
    Gäst

    Renovering / Trim Golf 1 GTI

    Hej !

    Har en lös motor ståendes hemma som jag håller på renovera och
    vill då passa på att trimma motorn lite.

    På inköpslistan står:

    Kamaxel antingen med 296/108/11.6/3.3 eller 287
    vilken är att föredra ?
    Jag kör mycket aggresivt typ jämt

    Sen Extractorgrenrör, sportsystem, större spjällhus.

    Vad mer bör jag fixa för att krama ut lite mer effekt från motorn.
    Är en 1.8L motor.

    Ställbart kamdrev har man någon större nytta av det ?
    dubbla ventilfjädrar ?

    Ja kom med förslag på vad jag skall göra när jag ändå har
    motorn på stativ här hemma.

    MVH
    //Joakim

  2. #2
    Sebbe
    Gäst
    Citat Ursprungligen postat av areez Visa inlägg
    Hej !

    Har en lös motor ståendes hemma som jag håller på renovera och
    vill då passa på att trimma motorn lite.

    På inköpslistan står:

    Kamaxel antingen med 296/108/11.6/3.3 eller 287
    vilken är att föredra ?
    Jag kör mycket aggresivt typ jämt

    Sen Extractorgrenrör, sportsystem, större spjällhus.

    Vad mer bör jag fixa för att krama ut lite mer effekt från motorn.
    Är en 1.8L motor.

    Ställbart kamdrev har man någon större nytta av det ?
    dubbla ventilfjädrar ?

    Ja kom med förslag på vad jag skall göra när jag ändå har
    motorn på stativ här hemma.

    MVH
    //Joakim
    Det sitter dubbla ventilfjädrar orginal. Ska du ha 11.6 i lyft bör du nog byta de mot hårdare. Den kammen kommer nog tomgången bli riktigt risig av. 287 skulle jag valt. Ställbart kamdrev absolut. För att få den o dra på höga varv. Fixa till toppen är ju att rekomendera om man ska trimma. Byta styrningar, slitna ventiler, porta, plana, fräsa ventilsäten. Sen måste du göra nått åt sprutet. Lättast är väl att skaffa en justerbar styrtrycksregulator och justera styrtycket till ca 3,0 bar vid varm motor. Lägre än så brukar det bli svårt att få igång motorn.

  3. #3
    areez
    Gäst
    Ahaa ok men dåså då är det bara att sätta sig ner med en lista och börja
    shoppa

    Borde väl funka bättre med ett K-Jetronic från en Saab turbo som jag sett
    att vissa gör när dom skall turbokonvertera ?
    Eller varför inte från en Porsche som har mer effekt än golfarna.

    Borde ju klara att leverera soppa tycker man.

    Jo dom sa att tomgång skulle bli konstig med den första kamen.
    Men skulle bli bättre med ställbart kamdrev.


    Hur mycket pallar växellåda och koppling på dessa motorer ?
    Kommer den ge upp direkt ?
    Blir väl inga gigantiska effekter men man lär väl få en 15 - 20hk extra tycker jag med dom moddar jag skrivit ?

  4. #4
    jooeell
    Gäst
    kör med lättat svänghjul... orginal sprutet räcker för 180hk om det ställs in rätt med ställbar styrtrycksregulator... börja i rätt ände o balancera bottendelen och sen porta topp o renovera den ordentligt o plana den lite... annan kam o ställbart kamdrev kanske större ventiler i toppen med fanns några schyssta crossflowtoppar såg jag på resultatservice till salu en sådan hade ju inte skadat sen skippa K-jet helt för det är ett skit o hålla på med om man vill ha vass kam går typ inte få vettig tomgång bara fullt ös som gäller hehe

  5. #5
    areez
    Gäst
    Lättat svänghjul kan man ju alltid ordna.
    Dom på DLI-Teknik verkar kunniga eller Nille på Ultramotors.

    Är Nille på Ultramotors som får fixa det som behövs i motorn
    då han verkar veta vad han pratar om

    Skippa K-Jet skulle jag gärna göra då jag inte är kompis med det.
    Men problemet är ju att ersätta det med Megasquirt eller liknande blir klurigt då den måste mappas och fixas en massor.

    Men som sagt K-Jet från en Saab Turbo borde väl räcka längre ?
    Vill bara få bilen lite piggare än den är nu inte köra med över 200hk.
    Skulle jag det så kastar jag väl på Turbogrenröret jag har liggandes :P

  6. #6

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Jocke.H
    Medlemsnr
    1920
    Ort
    Ume
    Inlägg
    10 804
    Borta
    Senast redigerad av Lillen den 2009-07-28 klockan 21:00.

  7. #7
    jooeell
    Gäst
    prata med nille det är nog ett gott råd! bara fråga ut han o mjölka på information det brukar jag göra med min lokale trimmare =P

  8. #8

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Rickard Vikstrom
    Medlemsnr
    5296
    Ort
    Västerås
    Inlägg
    311
    Mjölka nille på info på telefon är inte lätt, det är ingen pratkvarn precis.
    Men mkt kunnig.

    Med de kammar du föreslår så blir motorn väldigt tråkig på låga varv.
    Den blir nog som en polo 1.0 motor upp till 5000varv sedan jäklar vaknar den till liv. Så det blir en banträff motor.
    Så det gäller att ha varvet uppe.
    Det är skittråkigt på en åka till jobbet bil. Typ om du glider på stan och det dyker upp någon polare som du vill dra ifrån och trampar gasen i botten händer nada, När din polare är 50meter bort och du närmar dig 5000varv o motorn vaknar då är det för sent.
    Hade 268 i en 16v tidigare och den vaknade vid 3500 och drog som tusan från 4000varv till rött.
    Hade man varvet uppe var det skitskoj.

    Men tror inte det blir lika stor skillnad på en 8v har jag hört.

  9. #9
    jooeell
    Gäst
    jag har 288graders i min 16v och den drar fint ifrån 3000 men vaknar på riktigt när man börjar närma sig 5000rpm o då jäklar händer det grejer vill jag lova =P men en sak är att en kam på en 8v med mycket duration är inte lika vass som två kammar på en 16v med samma siffror på durationen alltså är en 8v kam med 287 i duration inte alls så vass som kammar till 16v med 287 i duration

  10. #10
    areez
    Gäst
    Är det någon här som kört med en 287 kam i en 8v ?

    Tänkte om man kan få ett utlåtande om hur den går med sådan kam
    i bilen.

    Annars får man väl kliva ner på en 270 kam.
    Bilen fraktar mig mycket till jobbet så man vill ju kunna köra med
    den någorlunda normalt också.

  11. #11
    Quattro_mannen
    Gäst
    287 kam är inga som helst problem i en 8-ventilare,det som kan ge problem är
    K-jetten...släng den och satsa på förgasare eller annat programerbart sprut.
    Körde min gamla motor med 280 kam och K-jet,fungerade helt ok men soppan räkte inte riktigt till med std K-jet,så det blev förgasare för min del..

  12. #12
    areez
    Gäst
    blir altså inte bättre ifall jag tar K-Jet ifrån en 240 TIC eller 900 Turbo ?
    Borde ju klara att leverera soppa för upp mot 180hk iaf.

    Mer än så kan jag inte tänka mig att jag får ut.

    Vet inte vad man kan tänkas få i effekt av dom moddar jag kikat på.

  13. #13
    Quattro_mannen
    Gäst
    Visst kommer Volvo eller Saab spruten att leverera mer soppa än org. K-jet,
    men jag TROR du kommer tröttna på K-jet ganska snart...det är dessutom svårt att få det att lira ihop med riktigt vass kam och K-jet..

  14. #14
    jooeell
    Gäst
    du kommer nog inte få ut 180hk i en 1,8L med K-jet det kan jag sätta en liten peng på... min mentor =P han byggde en 8v som var strokad o borrad till lite över 2L, större ventiler i toppen och extracktor och avgas han bänkade den till 183hk med orginal sprutet men med ställbart systemtryck... och den bilen hade typ ingen tomgång för det var så vass kam i den... det kan ju tilläggas att det inte heller gick o köra lugnt med den hehe

    så med de saker du räknat upp kanske du har tur o hammna på 130-140hk skulle jag tro

  15. #15
    jooeell
    Gäst
    men du kan ju alltid E-85 konventera och tok mycket komp då kan du kanske plocka lite till =P men ta det tipset du fick inna o skippa K-jet det är inget o hålla på med om man inte jobbar med det funkar kanon på en orginal bil men såfort man börjar ändra lite så är det ju en hel vetenskap o försöka ställa in sprutet =/ tyvärr

  16. #16
    areez
    Gäst
    Jag är inte ute efter några effektsiffror.
    Vill mest att bilen ska kännas rappare än vad den är

    Men ja ett megasquirt kommer nog när plånboken tillåter.
    Har tillgång till rototest att mappa bilen på så det ska
    nog kunna funka

    Nu är det snart Måndag då ska jag ringa Nille på Ultramotors och
    höra vad han säger.

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  
© 2018 Volkswagen Club Sweden | Kontakta oss | Om cookies | Skapad av Per Lundin