Resultat 1 till 20 av 24
-
2009-03-14, 21:53 #1GTD83Gäst
Golf GTD -83 "Black Smoke"
Får väl ta och lägga upp mitt lilla projekt.
Kommer att bli en rullande renovering, skall ha denna som slit o släng plus åka till jobbet bil.
Får väl skylla på att min grannes smoggande med sin Golf 1.6D -83 (bilder kommer på den också) har satt griller i huvudet på mig
Nåväl, fick i alla fall tag på en GTD -83 som stått still i 10 år efter ett topplocksbyte (så det sitter ny topp på den). Dom fick den aldrig att starta, för dom listade inte ut hur man skulle ställa dieselpumpen.
Har stått uppställd på bra underlag (asfalt och pressening) så den har klarat sig riktigt bra i golv och balkar. Finns såklart lite ytrost på karossen, men det ska punktblästras, lagas upp och bättras. Lacken är riktigt fin för övrigt (tog en liten testpolering och glansen man lyckades få till duger gott ett tag).
Det först som köptes var naturligtvis (tack till jocke för den snabba leveransen):
Har tagit bort kofångaren som skall bytas samt att jag måste även tillverka ett nytt drag då det gamla var alltför upprostat.
Notera all den gröna fina mossan som man fick på köpet
Usafront (skall bytas till enkelgrill) så den är till salu om någon vill köpa den!
Senast redigerad av GTD83 den 2009-03-21 klockan 22:31.
-
2009-03-14, 21:53 #2GTD83Gäst
Om ni undrar varför blinkersglasen saknas är det på grund av att jag renoverade upp dom (tvättat och polerat upp dom med displaypolish).
Funderar även på om man ska ha oranga blinkersar eller göra nya vita glas.
Sen har man naturligtvis redan slitit ur mätarhus för diverse lysdiods-modiferingar.
Original:
Modifierat:
-
2009-03-14, 21:54 #3GTD83Gäst
Belysning i mätarhuset:
Borrade 6 nya hål i lampdelen
Installerat 6 lysdiodrar (kopplade 3 och 3 i serie, alltså 3st med motstånd på var original lampa)
Naturligtvis röd belysning (är ju BMW-frälst till vardags)
Röda mätarnålar *är lite svag för det*
Vidare har jag köpt in lite nya delar som skall monteras på
- Bromsskivor fram plus belägg
- Olja och filter
- Dieselfilter
- Elkabelsats drag
- Luftfilter
- Takantenn
- Generatorrem
- Batteri
- Torkarblad fram och bak
Samt diverse begagnat
- Framlysen
- Stötfångare bak
- Ramar runt dörrhandtagen på insidan
- Askkopp med tändare
- Ljusomkopplare med reostat
- Relä från MK3 (intervalltorkare fram)
- Relä från MK2 (intervalltorkare bak)
Det var väl det lilla roliga, mer bilder och lösningar kommer.
Dock kan det bli lite sporadiskt med detta då min sambo jobbar väldigt udda tider och jag får passa barnen.
-
2009-03-14, 22:05 #4
Moderator
- Reg.datum
- maj 2007
- Namn
- Thor Gustafsson
- Medlemsnr
- 4407
- Ort
- Hässlehåla
- Inlägg
- 6 014
Jag bytte ut den gula helljus dioden i min gti mot en vanlig blå, hur blev det med didan dioder? Dom bländar inte eller så?
VWCS - Volkswagen Club Sweden
www.manny.se
-
2009-03-14, 22:34 #5GTD83Gäst
Nja, först gjorde dom det.. Man man får löda dit större motstånd
-
2009-03-15, 00:22 #6kjellsonGäst
ser ut som ett bra utgångsprojekt kul med gtd =)
-
2009-03-15, 00:25 #7
Moderator
- Reg.datum
- maj 2007
- Namn
- Thor Gustafsson
- Medlemsnr
- 4407
- Ort
- Hässlehåla
- Inlägg
- 6 014
VWCS - Volkswagen Club Sweden
www.manny.se
-
2009-03-15, 01:13 #8GTD83Gäst
Kan nog bli skoj med lite kärlek o omvårdnad.
Bytte motstånd på grannens (vart ju tvungen att modda hans med) och det vart på tok för starkt med dom, fast jag räknade på 15mA istället för 20 som diodrarna ska ha.
Ska koppla dit ett ställbart motstånd och kolla med. Sen lär man nog beställa 1W motstånd istället. För det blir nog o begränsa alldeles för mycket ström för dom små motstånden jag har hemma.
Nackdelen med att ha "Ultra Bright" lysdiodrar
-
2009-03-15, 21:46 #9GTD83Gäst
Fått lite gjort idag.
Fick åka i stil till jobbet
Väl där började man skriva ett litet program..
Sen satte man upp det som skulle bearbetas..
Tryckte på "NC Start"..
-
2009-03-15, 21:47 #10GTD83Gäst
Under tiden mallade jag av det rostiga draget..
Har dock ingen 50mm dragkula att svetsa i samt att tiden sprang iväg, så det får bli färdigställt nästa helg.
Innan vi åkte hem gradade man av skivorna..
Slutresultatet får tala för sig själv, självklart har en sportdiesel ventilerade skivor
-
2009-03-15, 21:47 #11GTD83Gäst
När vi kom hem kunde man ju inte göra annat än att njuta av det fina vädret med lite..
Minsta sonen blev nöjd..
Mätt o belåten hittade man grannen (fastfredd)..
Medans en annan gick och skruvade bort USA-fronten samt stötfångare..
-
2009-03-15, 21:48 #12GTD83Gäst
Hann dock inte med att skruva dit någon ny front, men kan bjuda på lite fler bilder på bilen (observera min duktiga lilla hjälpreda)..
-
2009-03-15, 22:48 #13D.EGäst
Häftigt! Men det är ingen USA-front utan någon slags eftermarknadsgrill.
-
2009-03-16, 08:19 #14GTD83Gäst
-
2009-03-17, 19:36 #15GTD83Gäst
Pillade lite ikväll..
Vad får man om man tar några
samt en
och använder en
Svar:
Snack om vitt i bilen
-
2009-03-21, 22:31 #16GTD83Gäst
I fredags var jag och handlade en ny stötfångare bak på Avesta bildemo. Sen bar det av till Västerås och handlade lite saker till draget på Feltema samt ett nytt batteri (satt inget i bilen när jag köpte den).
Var till jobbet idag (lördag) och svetsade ihop draget, nästan komplett.. Ingen svarv var ledig så jag kunde inte svarva till en hylsa till att montera kulan i. Bilder kommer upp senare.
Sen monterade jag i batteri samt lite andra smådetaljer som jag fick med från skrotbesöket i fredags.
När jag skulle starta upp den så lät det som det var sirap i motorn, efter lite försök med starthjälp från min BMW gick det fortfarande lika segt.
Började kolla om det var några kablar som var oxiderade då den stått så länge och kände nere på solenoiden där kablarna går in. Dom satt löst, dock var muttern fastskruvad så det är något som sitter löst i solenoiden. Nu åker det på en MK2 diesel startmotor istället.
Detta förde dock med sig att lite andra saker kontrollerades, så nu vet jag att glödstiften glöder iaf
-
2009-03-22, 21:11 #17GTD83Gäst
Har fått lite gjort idag med, plockade ur balkarna från stötfångarna. Klarat sig ganska bra från rost, men ska blästra dessa i veckan, evetuellt lappa i om det är dåligt någonstans.
Sen ska dom få lite rostskydd på sig.
-
2009-03-26, 20:43 #18GTD83Gäst
Onsdag: Svetsat klart draget och maskerat upp det för blästring. Var till skroten och köpte en 90A generator, ska moddas till ett nytt justeringsstag bara.
Torsdag: Idag har jag maskerat balkarna, skall blästras upp och målas (räddas det som räddas kan), blir nog några småhål att svetsa upp, ev. förstärka balken med lite plåt. Sen ska jag lägga igen hålen efter spolningen i framstötfångaren, hoppas bara det går att få till det snyggt.
Sen moddade jag även skylthållaren. Kapade sidorna på den så den inte sticker ut på sidorna av nummerplåten, samt kapade av den i nederkant för att när jag monterar nya nummerplåten kan man flytta upp den lite närmare stötfångaren.
-
2009-04-04, 20:50 #19GTD83Gäst
Har varit lite dåligt med uppdaterande, men har blästrat och förstärkt balkarna till stötfångarna, samt svetsat och blästrat draget. Har köpt grill som ska poleras upp lite.
Ska ta lite bilder när jag ska måla upp balkarna. Sen ska jag även ta lite bilder på grillen när jag monterar den.
Nu till dagens äventyr (har dock inget med Golf att göra annat än att det kommer från samma land).
Tänkte dock visa hur man polerar fälgbanor när man har utrustning
Ska lackeras upp svarta i centrum.
Dessa ska på min bruksbil (BMW 525i touring)
Efter slipning med 600 våtslip
Efter förpolering med "grovt" slipmedel
Färdigpolerat ute i det vackra vädret (klicka för större bild)
-
2009-04-04, 20:51 #20GTD83Gäst
Tvungen att kolla lite mot bilen
Samt en liten bonus (fastfredd tvättar bilen)