Resultat 1 till 5 av 5
  1. #1

    Reg.datum
    jun 2007
    Namn
    Peter S.
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    295

    Byte drivknutsdamask passat-01

    Har bytt damask för ett par veckor sedan då den var trasig=kladdigt värre...
    Tänker nu byte andra sidan i förebyggande syfte.

    Sist lossade jag fjäderbenet nertill, så jag kunde "vika undan" det, ur med drivaxel från navet och i med bulten igen tills drivknuten delade på sig.

    Går det istället att lossa inre drivknuten från v-lådan och givetvis lossa yttre drivk. från navet sedan lirka bort hela driváxeln nedåt innåt under motorn och på så vis slippa röra fjäderbenet?

  2. #2

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Manfred T
    Medlemsnr
    4532
    Ort
    Ystad
    Inlägg
    486
    Det beror på vilken sida du tänker byta på. På vänster sida går det att göra som du beskriver, om det inte är en V6:a, (avgasröret är i vägen).

    Sen tar man inte ut den nedåt heller, utan man får trycka den inre knuten uppåt/inåt, för att få ut drivaxeln ur navet...

  3. #3

    Reg.datum
    jun 2007
    Namn
    Peter S.
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    295
    Citat Ursprungligen postat av T-mek Visa inlägg
    Det beror på vilken sida du tänker byta på. På vänster sida går det att göra som du beskriver, om det inte är en V6:a, (avgasröret är i vägen).

    Sen tar man inte ut den nedåt heller, utan man får trycka den inre knuten uppåt/inåt, för att få ut drivaxeln ur navet...
    Det är dags för vänster sida, har en TDI.
    Uppåt säger du...ok.
    Måste jag ta bort några andra plastskydd eller liknande?

    En annan fråga, när man ska dela knuten - är bästa sättet
    att hålla den rakt så att säga och skruva i drivaxelbulten
    tills den bottnar och går emot själva drivaxeln och på så
    sätt delar på sig eller finns det bättre sätt?

  4. #4

    Reg.datum
    apr 2007
    Namn
    Henrik M
    Medlemsnr
    2564
    Ort
    Norrland
    Inlägg
    6 414
    Det är dags för vänster sida, har en TDI.
    Uppåt säger du...ok.
    Måste jag ta bort några andra plastskydd eller liknande?
    Förarsidan mao.
    Bukplast bort (under bilen) och så kan du skruva bort plastskyddet i hjulhuset ovanför rambalken där drivaxeln går in.
    Sen är det bara att lossa insida/utsida och lirka ut den.

    En annan fråga, när man ska dela knuten - är bästa sättet
    att hålla den rakt så att säga och skruva i drivaxelbulten
    tills den bottnar och går emot själva drivaxeln och på så
    sätt delar på sig eller finns det bättre sätt?
    Det bästa och enklaste sättet har du beskrivit själv. =)

  5. #5

    Reg.datum
    jun 2007
    Namn
    Peter S.
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    295
    sagt och gjort - gick väldigt bra, tog väl trekvart att byta.
    Klart bra att slippa lossa på fjäderbenet.

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  
© 2018 Volkswagen Club Sweden | Kontakta oss | Om cookies | Skapad av Per Lundin