Resultat 1 till 15 av 15
-
2008-09-13, 11:21 #1
Medlem 10 år+
- Reg.datum
- maj 2007
- Namn
- Patrik Jonasson
- Medlemsnr
- 1523
- Ort
- Lilla Edet
- Inlägg
- 2 309
Dokumentation / Servicebok.
Funderar lite över hur jag ska göra med Serviceboken till Golfen.
Då bilen bara har ca 7000 mil på mätaren och en mycket välfylld servicbok med VAG-stämplar så funderar jag på hur jag själv ska göra här efter???
Finns fyra alternativ:
- Fortsätta fylla i serviceboken själv men försör jag den inte lite då?
- Göra en egen servicebok men jag är lite kluven till detta.
- Lämna in på VAG men det känns inte som ett alternativ!?
- Kom på ett alternativ till nu och det är att göra en egen stämpel...
...inte för att luras utan det ska klart och tydligt stå att jag gör servicen själv MEN den följer stilen bättre.
Vad tycker ni?mv. Patrik Jonasson
Caddylac
-
2008-09-13, 11:27 #2
Moderator
- Reg.datum
- maj 2007
- Namn
- Thor Gustafsson
- Medlemsnr
- 4407
- Ort
- Hässlehåla
- Inlägg
- 6 014
Vet inte vad det kostar att lämna in, men om det inte är dyrt så kan du lämna in den för endast oljebyte (eller nåtannat), se till så dom stämplar den, sen ordnar du restan själv, kamrem etc?
VWCS - Volkswagen Club Sweden
www.manny.se
-
2008-09-13, 12:19 #3
- Reg.datum
- apr 2007
- Namn
- Teddy Persson
- Ort
- Ängelholm
- Inlägg
- 2 696
Personligen så hade jag helst fortsatt att lämna till VAG.
Vill man serva själv så kan man skriva det i ett papper sidan om som följer med boken eller göra en snygg stämpel och följa efter VAG.
Jag skulle kunna köpa en bil som är egenservad om jag vet att personen sköter bilen, vilket man ser på skicket och även hör på motorn ju.
Jag ger inte så mycket för serviceboken om jag skall köpa en beg bil, jag kollare hellre skicket m.m.
-
2008-09-13, 12:48 #4
Medlem 10 år+
- Reg.datum
- jun 2007
- Namn
- Peter S.
- Medlemsnr
- 4681
- Ort
- Stockholm
- Inlägg
- 295
Själv kör jag alt.3 - lämnar in på VW en gång per år endast för oljebyte, brukar bli ca 1500 kr. Olja+filter ligger på ca 750 kr så blir väl ca 750 för jobbet och stämpeln. Gör detta enbart för att få stämpeln, övriga saker byter jag bromsar,avgas, filter, torkarblad etc... och spar alla dessa kvitton + skriver in i en excelfil vad som gjorts, datum & miltal.
Tycker det blivit sån "stämplad-servicebok" jakt på senare år på beg-marknaden.
Självklart väger ju helhetsintrycket tyngst, hur är skicket osv. men är ändå en slags dokumentation att bilen servats & att milen verkar stämma.
Göra en egen stämpel känns inte seriösta (även om du menar väl)
en stämpel betyder i mina ögon att en firma gjort jobbet.
-
2008-09-13, 12:54 #5
Moderator
- Reg.datum
- maj 2007
- Namn
- Thor Gustafsson
- Medlemsnr
- 4407
- Ort
- Hässlehåla
- Inlägg
- 6 014
På mindre nogräknade bilar jag haft så har jag satt ett oljigt tumavtryck och mitt namn i boken med miltal datum etc. .
VWCS - Volkswagen Club Sweden
www.manny.se
-
2008-09-13, 13:09 #6
- Reg.datum
- apr 2007
- Namn
- Henrik M
- Medlemsnr
- 2564
- Ort
- Norrland
- Inlägg
- 6 414
Min bil hade fullstämplad bok (13000mil).
Nuförtiden så antecknar jag det jag gör i serviceväg och skriver min kråka i boken & att jag servat den på VAG enligt konstens regler, dock ingen stämpel.
Anser den ändå fullservad på VAG. ;-)
Jag sparar alla kvitton till bilen om det så bara handlar om ett oljefilter.
Är bra att ha som stöd till serviceboken att bilen verkligen är servad & dom rep man hävdar är gjorda.
Att kunna presentera dokumenation , ger enligt mig en lite seriösare bild av bilen den dagen man ska sälja den.
-
2008-09-13, 13:20 #7
Medlem 10 år+
- Reg.datum
- maj 2007
- Namn
- Patrik Jonasson
- Medlemsnr
- 1523
- Ort
- Lilla Edet
- Inlägg
- 2 309
Får förtydliga lite att det INTE är en bruxbil vi snackar om utan min Golf GL från -83.
Kommer köra några hundra mil om året till och från träffar och att lämna till VAG för service är inget alternativ då jag kommer vårda skönheten betydligt bättre själv!mv. Patrik Jonasson
Caddylac
-
2008-09-13, 13:37 #8
Jag hade inte lämnat den till VW, jag hade gjort all service själv, känns som det är halva grejen med bilägarnöjet
----------------------------------------------------
Volkswagen Golf GTI Clubsport -2017
-
2008-09-13, 13:47 #9
- Reg.datum
- maj 2007
- Namn
- Erik Cullberg
- Medlemsnr
- 4569
- Ort
- Alingsås
- Inlägg
- 3 956
Egen stämpel och serva själv röstar jag för!
-
2008-09-13, 14:48 #10
-
2008-09-13, 14:49 #11BarbapappaGäst
De är ju vad som görs på servicen och när den görs som är viktigt tycker jag, sen om man har gjort det själv eller inte tycker jag spelar mindre roll, bara det är noterat i boken eller finns på nåt papper intill så är jag nöjd... Naturligtvis spelar det väl roll lite på vad det är för bil kan jag väl tycka, men en Golf etta ser jag inte nån större vits i lämna in för att få några stäplar eller så, varken för bilens värdes skull eller att bilen skulle bli bättre för att stämpeln finns där om ni förstår hur jag menar. Jag kanske inte hade köpt en Phaeton w12 t.ex. utan stämplad bok, den hade nog verkligen varit värd mer om man hade haft stämplad bok och kanske t.o.m. varit bättre... ;-)
-
2008-09-13, 16:11 #12
Medlem 10 år+
- Reg.datum
- jun 2007
- Namn
- Peter S.
- Medlemsnr
- 4681
- Ort
- Stockholm
- Inlägg
- 295
-
2008-09-13, 23:32 #13
Medlem 10 år+
- Reg.datum
- apr 2007
- Namn
- Per Junfors
- Medlemsnr
- 1460
- Ort
- Sollebrunn
- Inlägg
- 1 469
Klart du ska fixa en egen stämpel Patrik!
Per J
VW Golf Mk1 -75 Blå | VW Jetta Mk1 -84 Röd|Tiguan TDi 4motion -13 Grönmetallic | Passat Variant TDi R-Line -17 Gråmetallic |
-
2008-09-13, 23:33 #14
Medlem 10 år+
- Reg.datum
- maj 2007
- Namn
- Patrik Jonasson
- Medlemsnr
- 1523
- Ort
- Lilla Edet
- Inlägg
- 2 309
...men förstör jag om jag fortsätter i samma servicebok????
mv. Patrik Jonasson
Caddylac
-
2008-09-13, 23:35 #15
Medlem 10 år+
- Reg.datum
- apr 2007
- Namn
- Per Junfors
- Medlemsnr
- 1460
- Ort
- Sollebrunn
- Inlägg
- 1 469
givetsvis ska du fortsätta i samma servicebok tycker jag.
Per J
VW Golf Mk1 -75 Blå | VW Jetta Mk1 -84 Röd|Tiguan TDi 4motion -13 Grönmetallic | Passat Variant TDi R-Line -17 Gråmetallic |