Sidan 4 av 8 FörstaFörsta 1234567 ... SistaSista
Resultat 61 till 80 av 156
  1. #61
    JWO
    Gäst
    Undrar om det blir någon spec från jonis denna veckan?

  2. #62
    jonis
    Gäst

    hello

    Hej Alla.

    Jag är på semester och har begränsad tillgång till Internet.
    Jag vet att ni vill ha spec på Jettan.
    Dock kommer vi inte släppa alla detaljer ännu.

    Dock, det är 2.0 t fsi 200 hk org DSG.
    Vi tar ut ca 422 hk och 500 nm.
    Bilen är byggt för tävlingsbruk och ska användas på bana.
    Varje race är ca 2 timmar långt så det blir ett bra test för att se hur alla delar håller.

    Det har varit mycket prat om hur mycket NM DSG klarar,
    Vi har programmerat om denna DSG så att den inte växlar automatiskt utan bara ”manuellt”, Meningen är att den ska klara hårda lopp.

    Motor: en hel del är org, dock är även mycket bytt, ex:
    Turbo, spridare, pump, Ic mm

    Har några bilder som jag kommer att lägga upp snart.

    Återkommer när bilder samt mer info är klara.

    /J

  3. #63
    GTI30EDITION
    Gäst
    Citat Ursprungligen postat av jonis Visa inlägg
    Hej Alla.

    Jag är på semester och har begränsad tillgång till Internet.
    Jag vet att ni vill ha spec på Jettan.
    Dock kommer vi inte släppa alla detaljer ännu.

    Dock, det är 2.0 t fsi 200 hk org DSG.
    Vi tar ut ca 422 hk och 500 nm.
    Bilen är byggt för tävlingsbruk och ska användas på bana.
    Varje race är ca 2 timmar långt så det blir ett bra test för att se hur alla delar håller.

    Det har varit mycket prat om hur mycket NM DSG klarar,
    Vi har programmerat om denna DSG så att den inte växlar automatiskt utan bara ”manuellt”, Meningen är att den ska klara hårda lopp.

    Motor: en hel del är org, dock är även mycket bytt, ex:
    Turbo, spridare, pump, Ic mm

    Har några bilder som jag kommer att lägga upp snart.

    Återkommer när bilder samt mer info är klara.

    /J
    Hallå Jonis!

    Vad jag förstår så är detta en tävlingsbil, alltså en bil som man antagligen
    "river ner" och byter vissa slitdelar på regelbundet för att få en bättre livslängd?

    Att åka med ett sånt här "kit" på gata tror iallafall jag vore på en längre sikt
    mindre bra, vad vi pratar om här är ju livslängden på DSG lådan när man "klipper på" med 500Nm och hur följderna kommer att se ut, ju mera
    effekt och vrid man lägger på DSG:n kortar ju livslängden.

    När man titter på dom delar som stakar, kolvar etc så har jag för mig att VW -Audi ligger med en säkerhetsmarginal på ca 40%, dvs en 265 hästars Audi S3a skulle klara av att köras med ca 371 hkr max utan att byta stakar eller kolvar.

    Om jag skulle trimma min bil så skulle jag utan tvekan förstärka upp dessa delar först, och det anser jag även att en seriös "Tuning firma" skulle råda mig till, annars skulle jag tappa förtroendet för dom totalt.

  4. #64
    JWO
    Gäst
    Citat Ursprungligen postat av jonis Visa inlägg
    Hej Alla.

    Jag är på semester och har begränsad tillgång till Internet.
    Jag vet att ni vill ha spec på Jettan.
    Dock kommer vi inte släppa alla detaljer ännu.

    Dock, det är 2.0 t fsi 200 hk org DSG.
    Vi tar ut ca 422 hk och 500 nm.
    Bilen är byggt för tävlingsbruk och ska användas på bana.
    Varje race är ca 2 timmar långt så det blir ett bra test för att se hur alla delar håller.

    Det har varit mycket prat om hur mycket NM DSG klarar,
    Vi har programmerat om denna DSG så att den inte växlar automatiskt utan bara ”manuellt”, Meningen är att den ska klara hårda lopp.

    Motor: en hel del är org, dock är även mycket bytt, ex:
    Turbo, spridare, pump, Ic mm

    Har några bilder som jag kommer att lägga upp snart.

    Återkommer när bilder samt mer info är klara.

    /J
    Men att "programera" om denna DSG lådan lär väl inte räcka för hårdvaran lär väl inte orka med fast man växlar manuellt?

    Hur många repor har ni kört med bilen nu efter den uppgradering som gjorts?

    Kan du inte skriva ut en fullständig spec istället för att skriva "m.m" vore rätt kul att se vad exakt ni har gjort med bilen.

  5. #65
    JWO
    Gäst
    Citat Ursprungligen postat av GTI30EDITION Visa inlägg
    Hallå Jonis!

    Vad jag förstår så är detta en tävlingsbil, alltså en bil som man antagligen
    "river ner" och byter vissa slitdelar på regelbundet för att få en bättre livslängd?

    Att åka med ett sånt här "kit" på gata tror iallafall jag vore på en längre sikt
    mindre bra, vad vi pratar om här är ju livslängden på DSG lådan när man "klipper på" med 500Nm och hur följderna kommer att se ut, ju mera
    effekt och vrid man lägger på DSG:n kortar ju livslängden.

    När man titter på dom delar som stakar, kolvar etc så har jag för mig att VW -Audi ligger med en säkerhetsmarginal på ca 40%, dvs en 265 hästars Audi S3a skulle klara av att köras med ca 371 hkr max utan att byta stakar eller kolvar.

    Om jag skulle trimma min bil så skulle jag utan tvekan förstärka upp dessa delar först, och det anser jag även att en seriös "Tuning firma" skulle råda mig till, annars skulle jag tappa förtroendet för dom totalt.

    Tror också detta är rätt vettigt vid dessa siffor att byta ut dessa delar, ska man ha lite tryck i grejerna får man gå från grunden. Trycka upp laddet och ställa om tändningen det känns väl som lite halft, kanske funkar ett tag men just vid dessa effekt uttagen så krävs det nog som du säger Martin.

    Är detta något som planerats att bytas på jettan eller ska ni köra vidare utan att uppgradera detta?

  6. #66

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Lars Höstner
    Ort
    Sthlm
    Inlägg
    2 359
    Citat Ursprungligen postat av jonis Visa inlägg
    Hej Alla.


    Jag vet att ni vill ha spec på Jettan.
    Dock kommer vi inte släppa alla detaljer ännu.


    /J


    Var han otydlig eller?

  7. #67
    JWO
    Gäst
    Citat Ursprungligen postat av Mini_me Visa inlägg
    Var han otydlig eller?
    Lite kanske, men varför kan man inte släppa sån information?
    Senast redigerad av JWO den 2008-08-29 klockan 10:15.

  8. #68

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Mats Karlsson
    Ort
    Vänersborg
    Inlägg
    1 673
    Väldigt enkelt..för att den är hemlig? man kanske inte har klart alla detaljer osv...

  9. #69

    Reg.datum
    jul 2007
    Namn
    E
    Ort
    Uppsala
    Inlägg
    54

    Tävlingsbil?

    Citat Ursprungligen postat av JWO Visa inlägg
    Lite kanske, men varför kan man inte släppa sån information?
    Om det är en tävlingsbil kanske man inte vill avslöja hela receptet, för det här är väl inte frågan om någon kommersiell produkt från Vtech?

  10. #70
    BWO
    Gäst
    Som jag förstått det hela är Jettan på 422 hk en tävlingsbil, då tror jag att de håller konceptet hemlig, vem vill hjälpa konkurrenterna? Sedan är det egentligen ointressant vad de gjort med den för det är väl ingen här som tänkt bygga en liknande? Skulle vara kul att se hur mycket av ursprunget som är kvar men då är det mer intressant att få info om steg 3/4 med turbobyte mm. som faktiskt de säljer, från 300 hk och uppåt. Men eftersom de har semesterstängt nu får man helt enkelt vänta en vecka till.

  11. #71
    GTI30EDITION
    Gäst
    Citat Ursprungligen postat av BWO Visa inlägg
    Som jag förstått det hela är Jettan på 422 hk en tävlingsbil, då tror jag att de håller konceptet hemlig, vem vill hjälpa konkurrenterna? Sedan är det egentligen ointressant vad de gjort med den för det är väl ingen här som tänkt bygga en liknande? Skulle vara kul att se hur mycket av ursprunget som är kvar men då är det mer intressant att få info om steg 3/4 med turbobyte mm. som faktiskt de säljer, från 300 hk och uppåt. Men eftersom de har semesterstängt nu får man helt enkelt vänta en vecka till.

    Jo.. närmare 400.. men jag släpper detta nu.. har fått bra feedback på annat håll... gasa tills det rasar.. case closed för min del.

  12. #72
    jonis
    Gäst

    nm

    Citat Ursprungligen postat av GTI30EDITION Visa inlägg
    Jo.. närmare 400.. men jag släpper detta nu.. har fått bra feedback på annat håll... gasa tills det rasar.. case closed för min del.
    Det finns många bud om hur mycket DSG lådan pallar för.
    Den ska klara närmare 500 nm utan problem.
    Vi kör som sagt 500 nm och det funkar fint i tävlingsbilen.
    Vi skulle dock lägga den lite lägre på kundbil.

    Dock finns det begräningar i mjukvaran som styr lådan som måste överkommas.

    Tittar man runt i världen/olika forum där trimföretag diskuterar detta är dom flesta eniga om detta.

    /J

  13. #73
    JWO
    Gäst
    Citat Ursprungligen postat av jonis Visa inlägg
    Det finns många bud om hur mycket DSG lådan pallar för.
    Den ska klara närmare 500 nm utan problem.
    Vi kör som sagt 500 nm och det funkar fint i tävlingsbilen.
    Vi skulle dock lägga den lite lägre på kundbil.

    Dock finns det begräningar i mjukvaran som styr lådan som måste överkommas.

    Tittar man runt i världen/olika forum där trimföretag diskuterar detta är dom flesta eniga om detta.

    /J
    Varför lägger då inte Ace Comepetition som är en av de mer välkända VAG trimmarna i Sverige bara sig på 360 Nm med DSG och du säger att det är lugnt lite under 500 Nm. De uppgifter tar de ifrån Hornester. Kan tyskarna ha så fel?

  14. #74

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Jerker
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    676
    Hoppas det håller
    Senast redigerad av wolfbane1967 den 2008-09-01 klockan 17:35.

  15. #75
    onk
    Gäst
    Asså är ni fem år??

    Den här disskussionen håller samma nivå som "min pappa är starkare än din"..
    Är det så svårt att förstå att några andra än tyskar kan trimma bilar?

    Och dom ska väl inte köra "några tusen mil" med 500nm, det står klart och tydligt flera gånger att det är på en rejsbil!

    Jäkla sandlåda..

  16. #76
    jocke.w
    Gäst
    ...felet är att rätt många tror att en deras gti bil är en tävlingsbil!!

    ;-)

    Framför allt så lär vikten vara bra mycket lägre än en original bil på denna tävlingsbil....bara det sparar duktigt på lådan!!

    Samt som "onk" säger....denna bil rullar bara några 100mil melllan olje byten å service!!

  17. #77
    JWO
    Gäst
    Citat Ursprungligen postat av onk Visa inlägg
    Asså är ni fem år??

    Den här disskussionen håller samma nivå som "min pappa är starkare än din"..
    Är det så svårt att förstå att några andra än tyskar kan trimma bilar?

    Och dom ska väl inte köra "några tusen mil" med 500nm, det står klart och tydligt flera gånger att det är på en rejsbil!

    Jäkla sandlåda..
    Innan du vräker ur dig att det är en sandlåda bl.a. så kan du väl läsa att det Martin och Jerker antyder är på tok för högt är givetvis inte tävlingsbilen utan de kundbilar de skickar ut på vägarna som går varje dag med detta moment i dsg lådan.

  18. #78
    GTI30EDITION
    Gäst
    Citat Ursprungligen postat av jonis Visa inlägg
    Det finns många bud om hur mycket DSG lådan pallar för.
    Den ska klara närmare 500 nm utan problem.
    Vi kör som sagt 500 nm och det funkar fint i tävlingsbilen.
    Vi skulle dock lägga den lite lägre på kundbil.

    Dock finns det begräningar i mjukvaran som styr lådan som måste överkommas.

    Tittar man runt i världen/olika forum där trimföretag diskuterar detta är dom flesta eniga om detta.

    /J
    Hallå Jonis!

    Om vi helt krasst säger så här då, vi bortser från den tävlings bil som diskuterats tidigare.

    En kund kontaktar V-tech och vill ha en extremare trimning, i det här fallet vill han åka 420hkr och 500Nm med sin DSG "matade" Golf GTI... nu vet vi
    ju att speciellt extremt är det inte.. om man jämför med hur mkt effekt man plockar ur tex Volvo bilar, en del Saabar, EVO, Supror etc.. men för en nyare
    Golf/ Skoda så är det väl en något vassare bil än genomsnittet eller?

    Hur skulle ni ställa er till det? Skulle ni påvisa att för gatbruk så BÖR kunden uppgradera DSG:n med en värre hårdvara och en annan mjukvara, eller... skulle ni låta kunden åka med DSG lådan orörd?

    Mvh...
    Senast redigerad av GTI30EDITION den 2008-09-01 klockan 13:17.

  19. #79
    BWO
    Gäst
    Citat Ursprungligen postat av JWO Visa inlägg
    Eftersom den förra tråden låstes och jag inte fick svar på min fråga gällande var V-tech fick sina programvaror och hur det går till när dom framtas, ställer jag frågan igen.

    Det är säkerligen mig veteligen flera som är intresserade att få veta. Så någon ansvarig hos V-tech eller återförsäljare kan väl ställa sig upp och förklara för jag vet att ni läser detta inlägget.
    Du måste väl ändå fått svar på frågan nu, det som nu pågår är bara löjligt, jag tror inte den här tråden finner sin lösning förrens Vtech gör konkurs eller att en vtech modifierad steg 1 bil kör åttor runt JWO:s steg 3 GTI.
    Uppenbarligen är det något som driver denna tråd som vi inte har full insikt i, de finns väl ingen annan trimfirma som blivit så granskad.
    Först tjafset var om vtech får ut 270hk med steg 1, det får de bevisligen.
    Andra tjafset var vilka som gör filerna, de görs i Polen.
    Tredje tjafset var ang specen på tävlingsmotorn, den vill ingen lämna ut av förståliga skäl.
    Fjärde tjafset är om DSG håller, ja om den inte gör det så kommer de väl sist, är det verkligen någon som bryr sig? Hur många här kan personligen under ed skriva att de har sett en DSG som rasat? Eller en 2,0 TFSI som skjutit bottendelen? Det kanske är så att det är bara myter, grejerna kanske håller kanon, sedan tror jag också att det är problem med 500 Nm men om bilen väger in under 1000 kg kanske det fungerar?
    Och nu avslutningsvis, kommer vtech att sälja mjukvara till en kund som inte "bör" ha det? Ja vi väntar med spänning på svaret, är dock inte speciellt svårt att gissa vad det blir.

  20. #80
    GTI30EDITION
    Gäst
    Citat Ursprungligen postat av BWO Visa inlägg
    Du måste väl ändå fått svar på frågan nu, det som nu pågår är bara löjligt, jag tror inte den här tråden finner sin lösning förrens Vtech gör konkurs eller att en vtech modifierad steg 1 bil kör åttor runt JWO:s steg 3 GTI.
    Uppenbarligen är det något som driver denna tråd som vi inte har full insikt i, de finns väl ingen annan trimfirma som blivit så granskad.
    Först tjafset var om vtech får ut 270hk med steg 1, det får de bevisligen.
    Andra tjafset var vilka som gör filerna, de görs i Polen.
    Tredje tjafset var ang specen på tävlingsmotorn, den vill ingen lämna ut av förståliga skäl.
    Fjärde tjafset är om DSG håller, ja om den inte gör det så kommer de väl sist, är det verkligen någon som bryr sig? Hur många här kan personligen under ed skriva att de har sett en DSG som rasat? Eller en 2,0 TFSI som skjutit bottendelen? Det kanske är så att det är bara myter, grejerna kanske håller kanon, sedan tror jag också att det är problem med 500 Nm men om bilen väger in under 1000 kg kanske det fungerar?
    Och nu avslutningsvis, kommer vtech att sälja mjukvara till en kund som inte "bör" ha det? Ja vi väntar med spänning på svaret, är dock inte speciellt svårt att gissa vad det blir.
    Får man inte ha en diskussion på forumet.... jag trodde det var vad ett forum var till för?????
    Senast redigerad av GTI30EDITION den 2008-09-01 klockan 15:06.

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  
© 2018 Volkswagen Club Sweden | Kontakta oss | Om cookies | Skapad av Per Lundin