Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 35
  1. #1

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Mikael A
    Ort
    Värmland
    Inlägg
    187

    Nya bromsar mk2, 239mm

    Har en undring.
    Har en Jetta GL -90, dvs. 239mm bromsar fram, och trumbromsar bak.

    1. Var hittar jag alla delar som sportskivor(slitzade eller borrade), sportbelägg, stålomspunna bromsslangar, som skulle passa rakt av?
    2. Hur svårt är det rent praktiskt att konvertera till skivor bak, och eventuellt uppgradera då alla bromsar runt om till GTI(256mm)?

    Inte ute efter originalprestanda, mer bromsar som tål en aning...

  2. #2
    Hedersmedlem
    Moderator
    Mannys avatar
    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Thor Gustafsson
    Medlemsnr
    4407
    Ort
    Hässlehåla
    Inlägg
    6 015
    Har du lösa okhållare eller okhållare som är inbyggda i spindeln?
    VWCS - Volkswagen Club Sweden
    www.manny.se

  3. #3

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Mikael A
    Ort
    Värmland
    Inlägg
    187
    Citat Ursprungligen postat av Manny Visa inlägg
    Har du lösa okhållare eller okhållare som är inbyggda i spindeln?
    Ingen aning, är en helt original GL årsm. -90

  4. #4

    Reg.datum
    apr 2007
    Namn
    Henrik M
    Medlemsnr
    2564
    Ort
    Norrland
    Inlägg
    6 414
    239rna har inbyggt i spindeln.

    Så det blir att byta spindel också..tas lämpligast från en donatorbil.

  5. #5

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Jocke.H
    Medlemsnr
    1920
    Ort
    Ume
    Inlägg
    10 804
    Citat Ursprungligen postat av JettaGTS Visa inlägg
    Har en undring.
    Har en Jetta GL -90, dvs. 239mm bromsar fram, och trumbromsar bak.

    1. Var hittar jag alla delar som sportskivor(slitzade eller borrade), sportbelägg, stålomspunna bromsslangar, som skulle passa rakt av?
    2. Hur svårt är det rent praktiskt att konvertera till skivor bak, och eventuellt uppgradera då alla bromsar runt om till GTI(256mm)?

    Inte ute efter originalprestanda, mer bromsar som tål en aning...
    Rolle som huserade här förr slitzar skivor.
    Fungerar MYCKET bra och är ok pris på.

    För gatan räcker orginalbeläggen mycket bra.
    Jag kör orginal på bana med och det fungerar iaf.
    Ska man vara noga kanske bättre belägg ska på för mycket banåka.
    Körde iaf 55min i sträck på banan med min Jetta under Bug Run med orginalbelägg och Rolleslitzade 280mm skivor = kanon!

    Med 256mm skivor finns ju grejor som passar bult på!
    Bara du väljer rätt på en gång!
    Jag skulle dock ha valt 280mm på en gång!

    Tänk på att spindeln är samma även om det sitter ventilerat eller solida skivor på.
    Det som skiljer är OK , okhållare och skivor.

    Alltså t.ex finns det 256mm med lösa hållare och solida skivor = byte av hela skiten , skiva , ok , spindel & hållare jämfört med orginal.

    Sen OM du har 256mm skiva redan och vill ha ventilerat = byte av ok och skiva.

    Med 280mm skiva bli det att byta hållare och skiva(samt och om man byter från solida skivor).
    Senast redigerad av Lillen den 2008-07-05 klockan 16:34.

  6. #6
    Golf-Vicke
    Gäst
    [QUOTE=Lillen;56467]Massa text.QUOTE]


    Har hittat ett par bromsskivor jag har tänkt att köpa.

    Detta är originalmått: • 4-bult. solid skiva • Ø 239.0 H= 35.0 T= 12.0
    Detta är slitsad skiva:• 4-bult. ventilerad skiva • Ø 239.0 H= 38.7 T= 20.0

    Kommer detta att fungera utan att byta spindlar och ok?

    Vad är det billigaste och enklaste sättet att fixa slitsad och ventilerad skiva med 239mm i diameter?

    Blev bara virrig av din beskrivning, verkar vara en hel vetenskap detta :P

  7. #7
    Hedersmedlem
    Moderator
    Mannys avatar
    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Thor Gustafsson
    Medlemsnr
    4407
    Ort
    Hässlehåla
    Inlägg
    6 015
    Lämnar inga garantier på att det fungerar men det är exakt samma bromsok på bilar med 12mm och 20mm skiva enligt ETKA, det skiljer dock på oken för 10mm skiva.
    Det som skiljer på dessa är antagligen beläggen.
    Fixa belägg som är gjorda för ventilerad skiva så är borde det vara löst.
    Då ska det gå att ta en venilerad 239mm skiva och slänga rakt på.

    Jag har gjort en liknade operation på en -83golf med 10-12mm icke ventilerade skivor. Monterat större skivor som var 22mm tjocka och bara använt belägg till GTI så fungerade det utan problem. Dock har jag adapter som flyttar ut oket så jag får på 280mm skiva. Oken är fortfarande orginal.
    VWCS - Volkswagen Club Sweden
    www.manny.se

  8. #8

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Jocke.H
    Medlemsnr
    1920
    Ort
    Ume
    Inlägg
    10 804
    Citat Ursprungligen postat av Manny Visa inlägg
    Lämnar inga garantier på att det fungerar men det är exakt samma bromsok på bilar med 12mm och 20mm skiva enligt ETKA, det skiljer dock på oken för 10mm skiva.
    Det som skiljer på dessa är antagligen beläggen.
    Manny har rätt!
    Det var ju för 280mm 22mm skiva oket var fel!

  9. #9
    Golf-Vicke
    Gäst
    Citat Ursprungligen postat av Manny Visa inlägg
    Lämnar inga garantier på att det fungerar men det är exakt samma bromsok på bilar med 12mm och 20mm skiva enligt ETKA, det skiljer dock på oken för 10mm skiva.
    Det som skiljer på dessa är antagligen beläggen.
    Fixa belägg som är gjorda för ventilerad skiva så är borde det vara löst.
    Då ska det gå att ta en venilerad 239mm skiva och slänga rakt på.

    Jag har gjort en liknade operation på en -83golf med 10-12mm icke ventilerade skivor. Monterat större skivor som var 22mm tjocka och bara använt belägg till GTI så fungerade det utan problem. Dock har jag adapter som flyttar ut oket så jag får på 280mm skiva. Oken är fortfarande orginal.

    Tack så mycket för svar, det var till stor hjälp
    Finns det adapter att köpa för att använda 280mm skivor?

  10. #10

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Jocke.H
    Medlemsnr
    1920
    Ort
    Ume
    Inlägg
    10 804
    Mk III VR6 och GTi har okhållare/adapter.
    De hållarna passar för 280mm skivorna.
    Den passar spindlarna med lösa hållare.
    Infästningen för hållarna är samma.

    På 280mm är det annat Et på skivan men de hållarna från VR6/GTi passar.
    Och som ovan skrivet är det 22mm tjock skiva på 280mm.

  11. #11

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Mikael A
    Ort
    Värmland
    Inlägg
    187
    Så, om jag skall byta upp mig, lönar det sig med 280mm?
    Tänkte att det skulle vara relativt lätt o hitta en GTi med 256mm än 280mm som satt på G60 och VR6, lite dyrare modeller...

    Det jag behöver m a o för att få 280mm...

    *Skiva(Köper nytt isf, sport)
    *Klossar(Samma här)
    *Ok(Tar från donator)
    *Okhållare(Tar från donator)
    *Spindlar(Tar från donator)

    Tas det lämpligast från GolfIII/Corrado VR6?
    Passar oavsett om jag har 4-bult o VR6 har 5-bult?
    280mm i bakre bromsarna också? Hur göra me handbromsen då jag har trummor nu?
    Har aldrig gett mig på en konvertering så därför blir så här mycket frågor..

    Sen var det någon som sa att ET ändras, blir den lägre?

  12. #12

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Jocke.H
    Medlemsnr
    1920
    Ort
    Ume
    Inlägg
    10 804
    Citat Ursprungligen postat av JettaGTS Visa inlägg
    Så, om jag skall byta upp mig, lönar det sig med 280mm?
    Tänkte att det skulle vara relativt lätt o hitta en GTi med 256mm än 280mm som satt på G60 och VR6, lite dyrare modeller...

    Det jag behöver m a o för att få 280mm...

    *Skiva(Köper nytt isf, sport)
    *Klossar(Samma här)
    *Ok(Tar från donator)
    *Okhållare(Tar från donator)
    *Spindlar(Tar från donator)

    Tas det lämpligast från GolfIII/Corrado VR6?
    Passar oavsett om jag har 4-bult o VR6 har 5-bult?
    280mm i bakre bromsarna också? Hur göra me handbromsen då jag har trummor nu?
    Har aldrig gett mig på en konvertering så därför blir så här mycket frågor..

    Sen var det någon som sa att ET ändras, blir den lägre?
    Skall du behålla fyrbult?

    Då måste du ha rätt spindel.
    Mk III med VR6 har 5-bult och annan spindel = Pluschassie.
    Du vill ha den med rak spindelled , det sitter på bilar med 4-bult.
    Corrado VR6 vet jag inte hur det är har den rak spindelled?

  13. #13

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Mikael A
    Ort
    Värmland
    Inlägg
    187
    Citat Ursprungligen postat av Lillen Visa inlägg
    Skall du behålla fyrbult?

    Då måste du ha rätt spindel.
    Mk III med VR6 har 5-bult och annan spindel = Pluschassie.
    Du vill ha den med rak spindelled , det sitter på bilar med 4-bult.
    Corrado VR6 vet jag inte hur det är har den rak spindelled?
    Jag vet inte än, jag är inte så haj på det här, så jag vill inte att det blir overkill. Ärligt talat så spelar det ingen roll, 4-bult går lika bra som 5-bult, bara det blir så enkelt som möjligt.
    Med hänsyn till vad som är enklast, och också lättast att få tag på, så kör jag på det =)
    Gissar då på Passat/Golf/Corrado VR6, då G60 är rätt så sällynta att få tag på delar ifrån. Man kanske kan använda sig av delar från en mkII GTi?

  14. #14

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    David Jovén
    Ort
    Kungsbacka
    Inlägg
    425
    Oavsett om du byter till 256 eller 280 mm bromsar så behöver du spindelleden från dessa modellerna. Den är större än den som sitter på 239 mm bromsarna.

    Sen bör du också byta till den större huvudbromscylindern som är 22 mm.

    ET har enbart med fälgarna att göra, du tänker nog på spårvidden. Denna ändras inte vid byte till 256/280 mm bromsar.

    Tänk också på att om du byter till 280 mm så måste du minst ha 15" fälgar, annars tar oket i fälgen.

  15. #15

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    David Jovén
    Ort
    Kungsbacka
    Inlägg
    425
    Här har du en donatorbil att ta delar ifrån: http://www.blocket.se/vi/16537967.htm?ca=20_s.

    Om skivorna på bilen är fräscha så behöver du inte byta dem mot slitsade, jag körde förut med 280 mm originalskivor samt värre belägg och det funkade fint på bana.

  16. #16

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Jocke.H
    Medlemsnr
    1920
    Ort
    Ume
    Inlägg
    10 804
    ENKLAST är att köra 4-bultat.
    Sök på plusschassie eller fembultat så finns massa info.
    Med 4-bult passar allt på din bil utan mycket krångel.

    Huvudbromscylinder rekomenderas att byta ja.
    Blir ganska stor skillnad av det bytet i pedalkänslan.

    Alltså jag menade med Et att 280mm skivan bygger olika utåt gentemot 256mm skivan.

  17. #17

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Mikael A
    Ort
    Värmland
    Inlägg
    187
    Citat Ursprungligen postat av Lillen Visa inlägg
    ENKLAST är att köra 4-bultat.
    Sök på plusschassie eller fembultat så finns massa info.
    Med 4-bult passar allt på din bil utan mycket krångel.

    Huvudbromscylinder rekomenderas att byta ja.
    Blir ganska stor skillnad av det bytet i pedalkänslan.

    Alltså jag menade med Et att 280mm skivan bygger olika utåt gentemot 256mm skivan.
    Ok, kollade på bromsar till Audi/Corrado/Passat mm och såg att många modeller hade 280mm. Vilka modeller kan man plocka spindeln och spindelleden ifrån så det passar mk2?
    Och då menar jag från en som har 4-bultat.

    Dessutom, kör man 280mm även bak? T.ex. G60, har de 280mm runt om?

  18. #18
    Bengan.U
    Gäst
    Hej.

    Spindel,spindelled,ok och skivor från Passat
    -89 - 93 bör ju passa,fast det är ju 256mm :-)
    Fyrbultat är det ju oxå......
    Bör ju ändå räcka gott för att få stopp på en 90pållars "racer" ;-)
    Sådana kitt kan du säkert hitta på skrotarna till bra priser.

    I annat fall så kan du kolla här:
    http://vwgolf.se/viewtopic.php?t=7493
    verkar inte så dumt och verkar vara i dina trakter oxå :-)


    MVH/Bengan.U
    Senast redigerad av Bengan.U den 2008-07-07 klockan 17:12.

  19. #19

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Jocke.H
    Medlemsnr
    1920
    Ort
    Ume
    Inlägg
    10 804
    Jag har passat 256mm spindlar på min Golf.
    Sedan monterade jag VR6 ok & hållare samt G60 280mm skiva.

  20. #20

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Gustav
    Medlemsnr
    4805
    Ort
    Skåne Kristanstad
    Inlägg
    605
    jag har med tagit spindlar och ok från passat... som jag har satt på min golf 2 så har du lösa ok hållar med ....

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  
© 2018 Volkswagen Club Sweden | Kontakta oss | Om cookies | Skapad av Per Lundin