Resultat 1 till 20 av 133
Ämne: Golf IV GT3071R -
-
2008-02-27, 18:42 #13L1TGäst
Golf IV GT3071R -
Nu kommer det snart en projekttråd här
Kan börja med lite hårdkokt fakta
Motor: AUM, 4 cylindrar, 20 ventiler, 1.8 liter VAG-motor
AUM, 4 cylindrar, 20 ventiler, 1.8 liter VAG-motor
Wiseco kolvar, smidda
Pauter stakar, smidda
Portad, flödesoptimerad och planad topp
Mira-frästa ventilsäten
Garret GT3071R turbo
HPC behandlat grenrör
Eurospec Sport Ställbart kamdrev
Bahn Brenner Motorsport 1.8T Fuel Rail
Walbro (255lphr) inline pump
3.0 bars bränsletrycksregulator
Siemens DEKA IV Mototron 630cc @ 3bar
NGK BKR7E tändstift
APX luftfilterbox
APX luftmassemätarhus
VF-Engineering motorfäste
BOSCH 0 280 142 110 återcirkulerande ventil
MOCAL 16 raders oljekyl med stålomspunna slangar och termostat
FORGE frontmonterad IC-kitt (modifierat)
Dahlbäck Racing uppgraderings tryckrör till IC
3" Downpipe
3" Racekatalysator
3" rör
1st dämpare
Tranamission:
Golf GTI mk1 golfbollsväxelspaksknopp
Sachs koppling som ska klara 709Nm
Eurospec Sport omarbetet, lättat svänghjul
Eurospec Sport 6vxl låda (förstärkt, diffad, egenkomponerad utväxling)
Audi TT Short Shift
VF-Engineering växellådsfäste
Raxles bulletproof V2.1b racing axlar och knutarSenast redigerad av 3L1T den 2011-03-16 klockan 14:29.
-
2008-02-28, 16:20 #2JWOGäst
-
2008-02-29, 01:40 #33L1TGäst
En del känner till vad som hänt, andra inte.
Kan summera lite lätt.
Köpte bilen dagen innan jag tog studenten 2004.
Då hade den rullat ca 5000mil och var helt original.
Hade inga planer på att modifiera den först.
Det skulle vara en bruksbil.
Men det började lite lätt med Solfilm monterad av Solfilms Montören
sommaren 2004. Köpte stereon, Kenwood KDC-PSW9527, den sommaren också, under vintern byggde jag min första baslåda.
Våren 2005, Zender fronten inhandlades och lackerades.
Fick kontakt med PMS Styling i Vittsjö (vilka senare visa sig vara ett par riktiga klåpare)
vilket gjorde att jag inte kunde sluta, utan sänkte bilen och köpte ny ljuddämpare under sommaren.
Var uppe på BUG RUN 05 och fick en hel del inspiration.
Större fälgar var ett måste, fastnade för en uppsättning OZ som foffa hade på annons just då.
Slutet av april 2006, fick ett ryck, skulle hinna få lite fler hästar,
nytt ljudbygge och bättre väghållning lagom till BUG RUN 9 juni.
Det flöt på ganska bra och kändes som jag skulle hinna.
BANG! gick in i väggen, vid bytet av IC visade det
sig att gammal IC;n var fyld med olja, turbo var kass menade en del "kunniga".
Nu släppte jag alla tanka på om att hinna klart till BUG RUN.
Under sommaren blev jag klar med ljudbygget.
Nya bromsskivor fram, tillsammans med Omni Competition belägg runt om.
3" downpipe från Dahlbäck monterades tillsammans med 3" racekat.
Forge Intercoolern blev också monterad. Tanken var att pressa ut max ur den lilla K03s turbon
(som var frisk). ca 230-240hk var tanken. VF-Engineering motorfäste monterades, vilken skillnad!
Forge Silicone Intake Hose och annat små-trim inhandlades, men monterades aldrig.
Det blev ändrade planer, ville pressa ut mer ur motorn.
Så mycket nytt beställdes hem.
Eftersom jag då inte kände mig mogen att själv börja skruva på motorn gjorde upp en deal med PMS Styling som tog sig an projektet.
Lämnade bilen sent hösten 2006.
Då det tog längre och längre tid utan att speciellt mycket hände började jag tveka på om det var rätt folk som skruvade på motorn.
Att med mutterknackare försöka få i sista bulten till kopplingen/svänghjulet, för att sedan lösa det med en mindre bult och en mutter på baksida, då förstod jag att det inte stog rätt till. Jag började rådfråga andra företag om vad jag skulle göra. Alla kom med samma svar. TA HEM BILEN!
Torsdag eller fredag vecka 25 -07 skulle ett komptest utföras. Jag var där.
Såg när tändstiften skruvades upp. Och det var ingen rolig syn.
Firman delade på motorn under helgen, konstaterade att där var märke på ena kolven som de kunde polera bort med en trassa. (Hum?) Inget annat såg skadat ut, enligt dem. Allt var monterat igen. På tisdagen Blev jag uppringd och fick veta att allt var okej och att de hade kunnat köra en runda utan problem.
Bilen skulle snart vara klar för att köras.
Dagen efter (onsdag) så blev jag uppringd och fick veta att kolvar och kolvringar var kassa. Och att jag själv skulle beställa hem nya.
Lika bra att ta alla 4 nya, även om det bara var en som hade fått något litet märke som de kunnat polera bort som det sa...
Ville inte diskutera mer då.
På torsdagen hyrde jag släp och körde och hämtade bilen utan förvarning.
Jag och Jugo spenderade sommaren i garaget.
Det var ingen vacker syn när man granska det närmre.
Slangar hängde lösa, slangar som satt på fel plats, bultar saknades, bultar som satt lösa, avgassystemet var 2,5" sista halvan vilket de hade sagt de byggt om till 3" hela vägen. De hade skitat ner inredningen. Osv osv.
Då visste vi inte hur illa det såg ut i motorn...
Anledningen jag har fått till svar i efterhand om varför det såg ut som det gjorde har varit:
"Vi var inte färdiga"
Jag lämnade iväg motorn till JN Autosport för att få en opartisk kontroll/besiktning av
bygget och vad som hänt.
Följande är konstaterades:
__________________________________________________ ________________________________
Grenröret är fastsatt med låsmuttrar av nylon och 0,8mm brickor.
Ska vara förkopprade låsmuttrar och 3mm brickor.
Kamaxeldrevet är felmonterat.
Leak down gav
1an, 65% läckage
2an, 10% läckage
3an, 40% läckage
4an, 80% läckage
Två sorters tändstift var monterade.
1 platinastift och 3 vanliga stift, vilka har olika värmetal, vilket innebär olika tändkapacitet.
Kopplingen var monterad med 3 olika bultar, vilket ger obalans i motorn och orsakar lagerhaveri.
Någon form av metall har varit i alla cylindrar utom 2an och skadat kolvar, topp och ventiler.
Flödestest av toppen visar att portningen är värdelöst gjord.
__________________________________________________ ________________________________
Med detta konstaterat försökte vi ta kontakt med PMS Styling för att hitta en lösning.
De ville först inte alls kännas vid bilen, och var mycket svåra att ens få kontakt med.
Till sist gick de med på ett möte där de fick ge sin bild av vad som hänt, de menar då att det är jag som själv som saboterat motorn genom att lägga skit i den.
Vi undrar då hur de kan vara säkra på att det är jag som lag skit i motorn då denna stått lätt-tillgänglig oskyddad i deras verkstad, i nästan ett halvår, där blandat folk rört sig nästan fritt.
Vi lägger då fram JN Autosport´s kontroll/besiktning av motorn.
De gör lite konstiga grimaser...
De säger att de kan tänka sig rätta till det som hänt om jag bara lämnar tillbaka bilen. Vilket jag absolut inte vill! Jag vill att JN Autosport rättar till motorn.
Vi frågar då om de inte har en verkstadsförsäkring som de kan använda sig av.
Efter mycket dividerande avslutas mötet utan att något bestäms.
Jag fick själv driva på deras försäkringsbolag att täcker kostnaderna.
De var dock mycket tveksamma, eftersom allt var så klantigt gjort...
Jag blev uppringd av PMS som ville ha ett nytt möte där vi skulle lösa allt.
De säger då att de vill ha betalt för alla delar de köpt så som olja, oljefilter osv osv. smågrejor. Och att jag betalar deras självrisk.
Jag kontrar då med att jag vill ha pengar för
Min original växellåda som de "slängt"
Omportning av toppen
Hemsidan jag gjort, annonser i bilsport och reklamblad åt dem.
Eftersom de inte hade papper på några faktiska summer avslutas mötet med att de ska återkomma när de har det. Detta var den 27 dec sedan dess har jag ej kunnat få tag i dem...Senast redigerad av 3L1T den 2008-11-02 klockan 22:39.
-
2008-02-29, 03:36 #4HolmgrenGäst
Långt inlägg men rolig läsning. Eller jag, rolig var det ju inte men intressant.
Önskar dig STORT LYCKA TILL...
-
2008-02-29, 08:27 #5
- Reg.datum
- maj 2007
- Namn
- Erik Cullberg
- Medlemsnr
- 4569
- Ort
- Alingsås
- Inlägg
- 3 956
Dessa klåpare... Att det skall vara så svårt att få ngt ordentligt gjort! Lycka till iallafall, Den kommer nog gå grymt bra när den är klar =) Du skrev att det gjorde stor skillnad med motorfästen? På vilket sätt? och vart köpte du dom?
-
2008-02-29, 09:13 #6JWOGäst
Pms är inga roliga lirare att ha att göra med. Så jag avråder lätt att hålla avtånd. Har själv haft en konflikt med dessa, då det handlade om en bråksumma jämnfört med Tonys historia men det är alltid en konflikt...
Hoppas projektet fortsätter i bättre takter nu med grabbar som kan motorer!
-
2008-02-29, 09:16 #73L1TGäst
Tack Holmgren!
Köpte från
www.bahnbrenner.com
Störde mig mycket på att bilen hoppade när man gjorde snabba starter/slängde i 2an så jag började med det bakre.
Motorn rör sig mycket mindre, blev stor skillnad i främst växlingen tyckte jag, mycket mjukare, smidigare, eller vad man ska kalla det.
Har inte kört bilen med alla tre än
Dollar är låg nu så det är bara att slå till!Senast redigerad av 3L1T den 2010-05-06 klockan 13:49.
-
2008-02-29, 18:04 #83L1TGäst
Då kommer här lite bilder på bilen till att börja med.
Dekalen i rutan är inte kvar, och fronten har jag sålt.
Senast redigerad av 3L1T den 2008-02-29 klockan 18:06.
-
2008-02-29, 20:16 #9
Mycket tråkigt att sånt folk skall hålla på med bilar..
Önskar dig lycka till och hoppas att vi får se den snart..
-
2008-03-01, 02:17 #103L1TGäst
Senast redigerad av 3L1T den 2008-03-01 klockan 02:30.
-
2008-03-01, 02:18 #113L1TGäst
Senast redigerad av 3L1T den 2008-03-01 klockan 02:30.
-
2008-03-01, 02:21 #123L1TGäst
Senast redigerad av 3L1T den 2009-10-28 klockan 15:42.
-
2008-03-04, 00:25 #133L1TGäst
Utgångsläge hösten 2007:
Motorn har varit hos JN Autosport för att få en opartisk kontroll/besiktning av
bygget och vad som hänt.
Följande är konstaterat:
__________________________________________________ ________________________________
Grenröret är fastsatt med låsmuttrar av nylon och 0,8mm brickor.
Ska vara förkopprade låsmuttrar och 3mm brickor.
Kamaxeldrevet är felmonterat = krökta ventiler
Leak down
1an, 65% läckage
2an, 10% läckage
3an, 40% läckage
4an, 80% läckage
Två sorters tändstift var monterade.
1 platinastift och 3 vanliga stift, vilka har olika värmetal, vilket innebär olika tändkapacitet.
Kopplingen var monterad med 3 olika bultar, en med låsmutter, vilket ger obalans i motorn och orsakar lagerhaveri.
Någon form av metall har varit i alla cylindrar utom 2an och skadat kolvar, topp och ventiler.
Flödestest av toppen visar att portningen är värdelöst gjord.
__________________________________________________ ________________________________Senast redigerad av 3L1T den 2008-10-20 klockan 19:56.
-
2008-03-04, 00:25 #143L1TGäst
Sådan här metallbitar låg i första, andra och fjärde cylindern.Senast redigerad av 3L1T den 2008-03-04 klockan 00:28.
-
2008-03-04, 06:40 #15
Lider med dig..
Men är det din bil som ligger kvar på deras hemsida???
Den skulle man ju tagit bort direkt eller skrivit där hur dåliga dom är.....
Men din bil ser ut att bli riktigt trevlig!!!!
-
2008-03-04, 19:49 #163L1TGäst
-
2008-03-04, 20:50 #17InsomniaGäst
Man blir ju förbluffad av att företag sköter sig så här dåligt. Jag tyckte att jag gjorde/gör en hel del bonnamek men det är ju inget jämför med vad som hände din motor..
Det är inte alltid lätt att som privatperson att stå upp mot företag, men stå på dig så mycket du orkar.
Mvh Micke..
-
2008-03-07, 01:03 #183L1TGäst
Thor (Manny) kom med en ny klämma till min BTR för ett par dagar sedan. Tack.
Den här stylinglösningen med buntband diggar vi inte.
-
2008-03-07, 01:05 #19
Moderator
- Reg.datum
- maj 2007
- Namn
- Thor Gustafsson
- Medlemsnr
- 4407
- Ort
- Hässlehåla
- Inlägg
- 6 014
nemas problemas.
VWCS - Volkswagen Club Sweden
www.manny.se
-
2008-04-09, 16:03 #20JWOGäst
Hur går det med ditt bygge Tony?