Sidan 10 av 10 FörstaFörsta ... 78910
Resultat 181 till 186 av 186
    Guldmedlem
    Medlem 25 år+
    MickeRs avatar
    Reg.datum
    sep 2009
    Namn
    Mikael Rosenqvist
    Medlemsnr
    892

Höger dörr klar

Då var det sista på högerdörren klart, insidan lackad med 2K epoxy:

Namn:  1000016180.jpg
Visningar: 148
Storlek:  928.3 KB

Utsidan gör jag inte mer med, det får lackfirman fixa. Nästa del blir huven!
    Bilparken: Golf 1 1983, Golf 2 GTI 16V 1988, Golf 8,5 GTE 2025, ID 7T GTX 2025, Fiat Ducato Burstner 2007

Guldmedlem
    Medlem 25 år+
    MickeRs avatar
    Reg.datum
    sep 2009
    Namn
    Mikael Rosenqvist
    Medlemsnr
    892

Motorhuv

Med vänsterdörren klar så dags för nästa del av karossen. Huven på bilen är fin på utsidan men inte så fin på insidan. Så skakat fram en annan huv som är bättre att utgå ifrån.
    Rensat bort huvlås, tätningar och klistermärken från den. Och sen tvättat i massor, både med thinner och slilicontvätt. Utsidan är färdigtvättad, insidan behöver ett par varv till:

Namn:  1000016283.jpg
Visningar: 116
Storlek:  956.9 KB

Namn:  1000016284.jpg
Visningar: 119
Storlek:  929.4 KB

Gått med en stark lampa i vinkel längs med utsidan av huven och markerat alla "misstänkta" ställen, där det skulle kunna finnas nått skumt. Mycket bättre att göra detta innan man slipar, efter man börjat slipa kan det vara svårt att identifiera var det finns smårost i stenskott tex. Bästa är ju att slipa av så lite färg som möjligt, fabrikslacken kommer alltid att vara snäppet mer vidhäftande än om man slipar bort allt och börjar från helt plåtrent. (har bilen lackats om många ggr och det är tjockt med färg så skall man såklart slipa bort det)

Men nöjd än så länge, denna huven är i gott skick och kommer vara enkelt att få den klar för lack. Nästa gång blästring och slipning av utsidan på huven!
    Bilparken: Golf 1 1983, Golf 2 GTI 16V 1988, Golf 8,5 GTE 2025, ID 7T GTX 2025, Fiat Ducato Burstner 2007

Guldmedlem
    Medlem 25 år+
    MickeRs avatar
    Reg.datum
    sep 2009
    Namn
    Mikael Rosenqvist
    Medlemsnr
    892

Fortsättning huv

Ytterligare en kväll i garaget med lackföreberedelser. Blästrat alla misstänkta ställen på utsidan av huven och sen slipat ut lite grand. Lackeraren kommer få slipa mycket mer, men det är hans huvudvärk

Namn:  1000016349.jpg
Visningar: 85
Storlek:  939.9 KB

Sen lite 2K epoxy på allt som är plåtrent så det inte rostar tills den skall lackeras:

Namn:  1000016352.jpg
Visningar: 87
Storlek:  922.6 KB

Där är jag nöjd med utsidan, nu vet jag att all rost är åtgärdad och finliret lämnar jag till proffsen. Nästa gång blir det insida huv!

Reg.datum
    apr 2026
    Namn
    Vidar Sjögren
    Hej!
    Efter ett nyköp och efter att ha läst igenom din tråd här har jag insett att jag kanske har gett mig in i något jag inte riktigt kommer att klara av
    Det gäller en Golf GL från 1983 med en hel del ytrost och några partier där ny plåt behöver svetsas in. Det största problemet verkar vara trösklarna samt golvplåten, som är ganska intryckt men än så länge inte ser ut att ha några större rostskador.
    Min fundering, eller fråga till dig som kanske har bättre koll på hur dessa bilar brukar rosta, är vad jag bör prioritera. Jag kommer att ha tid i sommar att arbeta med bilen, men vet inte riktigt var jag ska börja.
    Min tanke är att blästra golvet och trösklarna, försöka banka tillbaka golvet så gott det går, och sedan etsa och lägga epoxy för att förhindra att rosten förvärras under tiden. Därefter tänker jag försöka ta bort all ytrost så att det inte sprider sig vidare.
    Jag antar att de delar som jag redan vet behöver bytas ut inte är värda att lägga så mycket tid på nu, eftersom de ändå måste ersättas.

Tack!
    Ditt bygge är inspererande!

Guldmedlem
    Medlem 25 år+
    MickeRs avatar
    Reg.datum
    sep 2009
    Namn
    Mikael Rosenqvist
    Medlemsnr
    892

Fortsättning huv

Några nya timmar med huven igår. Förra gången blev ju utsidan klar så nu insidan. Som vanligt är det mycket kantrost på alla klippkanter på insidan. Det beror på att när bilen byggdes så lackades bilen med huven monterad och lite på glänt. Det innebär att färglagret på insidan av huven är tunt pga under-upp och åtkomst. Sen blir alltid färgen som tunnast på skarpa kanter så det är naturligt att det rostar först där. Som tur är så är det bara ytrost så slipande löser det hela:

Namn:  1000016388.jpg
Visningar: 21
Storlek:  956.4 KB

Namn:  1000016389.jpg
Visningar: 21
Storlek:  977.5 KB

I framkant av huven, under runt-vikningen, är det nästan omöjligt att komma åt med en färgspruta och måla. Därav har jag lagt 2 lager 2K epoxy med pensel där innan jag lackar huven med spruta för att säkerställa detta utsatta ställe.

Nu är det många timmar handslipande av alla små detaljer och hörn innan resten kan lackas

Guldmedlem
    Medlem 25 år+
    MickeRs avatar
    Reg.datum
    sep 2009
    Namn
    Mikael Rosenqvist
    Medlemsnr
    892
    Citat Ursprungligen postat av Vidde23 Visa inlägg
    Hej!
    Efter ett nyköp och efter att ha läst igenom din tråd här har jag insett att jag kanske har gett mig in i något jag inte riktigt kommer att klara av
    Det gäller en Golf GL från 1983 med en hel del ytrost och några partier där ny plåt behöver svetsas in. Det största problemet verkar vara trösklarna samt golvplåten, som är ganska intryckt men än så länge inte ser ut att ha några större rostskador.
    Min fundering, eller fråga till dig som kanske har bättre koll på hur dessa bilar brukar rosta, är vad jag bör prioritera. Jag kommer att ha tid i sommar att arbeta med bilen, men vet inte riktigt var jag ska börja.
    Min tanke är att blästra golvet och trösklarna, försöka banka tillbaka golvet så gott det går, och sedan etsa och lägga epoxy för att förhindra att rosten förvärras under tiden. Därefter tänker jag försöka ta bort all ytrost så att det inte sprider sig vidare.
    Jag antar att de delar som jag redan vet behöver bytas ut inte är värda att lägga så mycket tid på nu, eftersom de ändå måste ersättas.

Tack!
    Ditt bygge är inspererande!
    Hej! Helt omöjligt att ge svar på dina frågor utan att ha granskat bilen Så jag svarar helt generellt: Räkna alltid med att det är mer rost än det som syns. Skall man tex byta en tröskel så är det alltid minst 2 prylar till som behöver bytas (innertröskel som inte syns innan yttertröskel är bortkapad och kanten på golvet mot tröskeln) osv. Så gapa inte över för mycket på en gång utan avgränsa dig till en del av bilen i taget och gör den helt klar innan du börjar med nästa. Många är de ofärdiga projekten i garage runtom i landet där man börjat med att pilla isär hela bilen och kapa bort allt som är dåligt. När helheten då väl slår en så ger de flesta upp. Etsande grundfärg och epoxy är två olika produkter som gör samma sak. blanda inte dessa. Antingen grundar du med syragrund eller expoxygrund. Båda har för och nackdelar. Personligen föredrar jag epoxy då det går att spackla på, det gör det inte på syragrund.
    Tänk på att bara köpa 2K produkter när det gäller färg. Har du sprayburkar i garaget som är 1K, släng dessa innan du börjar med bilen så du inte frestas att använda dem när du väl står och håller på. Det finns både penslingsbar 2K färg och sprayburkar som är 2K. De kostar 3ggr så mycket som 1K, men å andra sidan så gör de ngn nytta. Färg köps inte på biltema eller liknande utan hos en billackeringsfirma.

Liknande ämnen

1. Mickes Golf 2 16V Långstidsprojekt...
    Av MickeR i forum Projektforum
    Svar: 953
    Senaste inlägg: 2026-01-23, 08:38
  2. Mickes Golf 7 R variant bruksbilsprojekt
    Av MickeR i forum Projektforum
    Svar: 103
    Senaste inlägg: 2017-07-13, 21:11

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  
© 2018 Volkswagen Club Sweden | Kontakta oss | Om cookies | Skapad av Per Lundin