Resultat 1 till 2 av 2

Reg.datum
    jan 2026
    Namn
    Hugo Östbye

Kallstarts problem

Jag ska försöka förklara så noga som möjligt men om jag missar något som kan vara viktigt fråga på. men jag har en seat toledo 1m från 2000 med en 1.8 ingen turbo 20v motor och motorn går och har gått klockrent, det var först när jag plockade ut och kollade tändstiften för några månader sen som den börja krångla på kallstart, det kan vara helt oberoende från tändstiftschecken men jag nämner det ändå.

när jag vrider på nyckeln för kallstart så snurrar den först lite utan att tända precis som att motorn är för kall för att kunna tända. Hursomhelst så går det några varv och det händer inget, ett par försök senare kommer första tändningen sen blir det exponentiellt fler och fler tändningar tills den håller en tomgång på runt 500rpm i ungefär 1 sekund sen dör den försöker lite till så håller den 500 igen i några sekunder och sen tredje gången den lyckas hålla sig uppe själv (nästan varenda gång) tar den sig upp till runt 900 igen och sen dör den, sen samma där på tredje tomgången på 900 nästan varje gång så håller den sig där om man inte rör gasen. Ett litet pet på gasen och den dör direkt. Låter man den stå och värma upp sig så går den jättefint. Och startar alltid på första försöket om den är varm

bilen går jättre bra utöver det, jämt och fint inga feltändningar hela vägen upp till 6500varv och tillbaka ner. Jag har haft lite olika tankar men för kollade jag den sensorn som sitter på kylvätske fördelningsröret på blocket (där det känns som det borde sitta en thermostat bakom.) men den verkar vara hel och fungerande. (Jag vet inte vad delarna heter men den mäter temperaturen på kylarvätskan tror jag.)

tändkablar och tändstift är bytta även om jag inte trodde det var problemet. Det jag inte kan försäkra mig om är denhär tomgångs vad det nu heter men den ändrar bränsle/luft blandingen beroende på temperaturen på luften och på min bil sitter den inbyggd i spjällhuset, men jag har inget program för att gå in och kolla om den ger några felkoder för det. Dock finns det inga på instrumentpanelen.

Jag har en Vag-kkl kabel och provade med vcds lite programmet men det finns 3 eller fyra koder som inte går att avläsa för att jag inte äger rätt licens eller vad det nu är. Däremot pratar den något om någon "charcoal" och tror nummret var 81 men jag har det inte framme så det får vara lite av ett pussel. Tror det är någon sorts avgasrengöringssystem men är verkligen inte säker.

jag tror jag har ordningen mellan "tändkasseten" och tändstiften rätt men om någon har ett facit på det så hade det också varit uppskattat. Som jag förstog det kan man förväxla cylinder 1-4 och 2-3 då ecun tänder 1-4 samtidigt och 2-3 samtidgt men jag fick också till mig att om man har dom förväxlade så blir den svårare att starta kall.

jag vet inte riktigt vad mer för info jag kan ge. Men jag har provat några saker till men det var ett tag sen så jag kommer inte riktigt ihåg.

Hjälp upskattas verkligen. Bilen går ju ändå men det är så tråkigt att behöva vrida på nyckeln i 3-5 minuter innan den håller tomgång.

mvh Hugo
    Bifogade bilder Bifogade bilder  

Reg.datum
    jan 2026
    Namn
    Hugo Östbye
    Ni får gärna dumma ner på svaren ocks för jag är rätt ny på bilar, jag hade an saab 95 som jag satte i en aero motor i men namn på delar och system är jag värdelös på, och dethär med kablar och sensorer har jag också svårt för att lära mig.

Liknande ämnen

1. Svar: 8
    Senaste inlägg: 2025-09-21, 06:47
  2. Svar: 3
    Senaste inlägg: 2024-06-17, 14:20
  3. Svar: 5
    Senaste inlägg: 2015-01-23, 19:19
  4. Kallstarts bekymmer Golf GTI MK5 (ED30)
    Av Cullberg i forum VW-forum
    Svar: 10
    Senaste inlägg: 2012-06-13, 16:16
  5. kallstarts problem
    Av gtispecial i forum VW-forum
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2009-05-03, 20:59

Taggar för det här ämnet

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  
© 2018 Volkswagen Club Sweden | Kontakta oss | Om cookies | Skapad av Per Lundin