Resultat 1 till 4 av 4
  1. #1

    Reg.datum
    maj 2022
    Namn
    Marcus Granath
    Ort
    Torslanda
    Inlägg
    8

    Golf tsi 2010 - 2014, problem?

    Hej!

    Kollar lite på att ev. skaffa en "andra-bil" som även ska vara manuellt växlad för grabbens övningskörning.
    Är lite inne på storleksmässigt en Golf och kanske runt 2010 - 2014 årsmodell.
    Ser att det ibland är ute på försäljning typ "Golf 1.4 TSI" MEN när jag Googlar lite på de modellerna så verkar en del artiklar lyfta ett varnings-tecken till just "1.4 TSI"-motor särskilt med kamkedja! :-o

    Så vad är erfarenheten om detta, är det "överdrivet" och bara att se till att ev. kamkedja är bytt (eller för den delen, ska inte en kamkedja egentligen hålla väldigt länge...?)?
    Eller ska man "passa sig" för t ex "1.4 TSI"-motorer i årsmodeller 2010 - 2014?

    Vila naturligtvis gärna ha en bil som är "driftsäker" och helst inte krånglar och kostar för mycket extra pengar i ev. reparationer etc.

    Eller är det bättre att satsa på någon annan modell typ i den storleken?
    Som sagt, andra-bil, manuell (för att övningsköra med grabben), relativt "billig" och driftsäker....
    Vad ska man tänka på då?

    Mvh
    /Makusi

  2. #2

    Reg.datum
    jun 2010
    Namn
    Andreas
    Ort
    Nättraby socken
    Inlägg
    2 383
    jag har en 2009:a en tvättäkta vag 1,4 Tsi med kamkedja

    den köpte jag dec-2012 med ca 2000mil på mätaren
    idag har den gått ca 28.600mil och jag har inte bytt kamkedja ännu

  3. #3
    Styrelsen vfrs avatar
    Reg.datum
    okt 2009
    Namn
    Håkan Ahlqvist
    Medlemsnr
    5231
    Ort
    Kungsbacka
    Inlägg
    2 318
    Dom som har varit en del problem med och det skrivs mycket om, är 1,4 med kamkedja. Alltså fram t.o.m MY2012. Fr.o.m MY2013 så är det nyare 1,4-motorn i dom med kamrem, så det kanske känns som ett säkrare alternativ.
    Senast redigerad av vfr den igår klockan 15:57. Anledning: Stavning

  4. #4

    Reg.datum
    aug 2020
    Namn
    Olle
    Ort
    Karlshamn
    Inlägg
    47
    1.4 TSI med kamrem ska bytas efter 24 000 mil. Själv kommer jag nog att göra det runt 20 000 mil.

Liknande ämnen

  1. Svar: 1
    Senaste inlägg: 2023-06-21, 08:01
  2. passat tdi rline 2010 problem
    Av buickgs i forum VW-forum
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2018-10-13, 12:46
  3. Problem med dieselvärmare Passat Tdi 2010
    Av Deesa i forum VW-forum
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2014-03-11, 10:01
  4. Svar: 8
    Senaste inlägg: 2013-07-19, 19:41
  5. Problem med backvarnare passat 2010
    Av Colfritz i forum VW-forum
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2013-01-10, 14:52

Taggar för det här ämnet

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  
© 2018 Volkswagen Club Sweden | Kontakta oss | Om cookies | Skapad av Per Lundin