Resultat 1 till 4 av 4
  1. #1

    Reg.datum
    okt 2024
    Namn
    Anders Dahlin
    Ort
    Ydre
    Inlägg
    45

    Passat B8, renovera bromsok bak

    Mitt ena ok har börjat kärva, plockade loss och gjorde rent och smorde så beläggen kunde få röra sig fritt iallafall.
    Och polerade glidpinnarna och det så det gled fint, men problemet är kvar så kvar är ju bara kolven då.

    Men med elektrisk handbroms i så är det inte som gamla hederliga ok där man blåsa ut kolven och sen sätta ihop igen?
    Att jag måste be bilen dra tillbaka handbromsen när man ska byta belägg har jag läst, men nu vill jag göra tvärtom så att säga.
    Kan man rent av bara "fulamata" motorn och trycka ut kolven med den?

  2. #2

    Reg.datum
    aug 2020
    Namn
    Olle
    Ort
    Karlshamn
    Inlägg
    49
    Tror det. Undrar om det inte går med ett 9 volts batteri. Vänd på polerna så går det åt andra hållet. Men du får säkert svar från någon som vet.

  3. #3

    Reg.datum
    okt 2024
    Namn
    Anders Dahlin
    Ort
    Ydre
    Inlägg
    45
    Hittade faktiskt denna:
    https://www.youtube.com/watch?v=Yfs-VFSpfms

    Och han backar med att fulmata motorn och sen pressa in kolven.
    Och på bilderna med renoveringssatserna så ser det normalt ut så att säga.
    Så jag tror det kommer gå lätt ändå, backa motorn, ploppa ur kolven, renovera återmontera.
    Bilen verkar inte bry sig om det.
    Det finns ju ingen återkoppling från motorn annat än vad den drar i ström, så jag tror ju att den faktiskt bara går på det. Hög ström = handbromsen åtdragen.

  4. #4

    Reg.datum
    okt 2024
    Namn
    Anders Dahlin
    Ort
    Ydre
    Inlägg
    45
    Kan svara mig själv ifall nån annan söker på samma sak.

    Renoveringssats köptes på trodo, den innehöll kolv och ALLA mjukdelar till oket.
    Även de o-ringar som berör motorn till handbromsen.

    Kolven behöver inte skruvas eller liknande, utan kan pressas in eller ut som vanligt.
    Så jag backade handbromsen med ett löst batteri, blåste ut kolven med tryckluft (ja, manfår fånga den annars drar den i omloppsbana.. ), och skruvade bort handbromsmotorn.
    Själva skruven som handbromsmotorn skruvar på tas också ur, det sitter ett clips på motorsidan, det är bara påskjutet och behöver bara skjutas av axeln.
    Sen är det normalt arbete på alla ytor, polera bort rost och tvätta rent.
    Återmontera med fett på alla tätningar och montera tillbaka oket.

    Luftning skedde faktiskt av sig själv, det började droppa vätska av sig självt så jag bara satte på en slang och sög lite så luftade den sig.

    Sen kändes pedalen bra och första gången fick handbromsmotorn gå lite längre stund innan den tog, men efter det funkade allt som vanligt igen.

    Så överlag skulle jag säga att detta var riktigt lättmekat. Vanliga verktyg var allt som behövdes, det ovanligaste är en kraftigare 7mm insex till glidpinnarna. Fast även den är ju vanlig i sammanhanget.

    Trodo tog 700kr för en renoveringssats, en uppsättning brembo backar bak och en frakt.
    Klart överkomligt.

Liknande ämnen

  1. Byta bromsok Passat B8
    Av Mjskara i forum VW-forum
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2022-09-08, 09:51
  2. Renovera bromsok problem.
    Av Jani Hast i forum VW-forum
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2012-11-24, 20:26
  3. Demontera Bromsok på Passat GT
    Av Elis i forum VW-forum
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2009-08-28, 21:48
  4. Renovera bromsok
    Av Mawe i forum VW-forum
    Svar: 27
    Senaste inlägg: 2007-11-12, 16:44
  5. Renovera bromsok
    Av Nto i forum VW-forum
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2007-07-06, 07:37

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  
© 2018 Volkswagen Club Sweden | Kontakta oss | Om cookies | Skapad av Per Lundin