Resultat 141 till 148 av 148
-
2025-03-19, 08:23 #141
Medlem 25 år+
- Reg.datum
- sep 2009
- Namn
- Mikael Rosenqvist
- Medlemsnr
- 892
Vänster hjulhus fram klart!
Fortsatt pyssel igår på bilen. Känns lite som upploppet nu (även om det är enormt mycket kvar...) när det är den sista rostlagningen på karossen. Skall ändå bli skönt när all rost är bort och bilen är grundad.
Lagade den inre plåten under bakre bärarmsfästet igår. Det var faktiskt inte så illa här som jag trodde utan det räckte med en liten plåt, lite större än en femkrona. Sen blev den yttre plåten som är en förlängning av den längsgående balken under golvet också klar, men inte ditsvetsad.
Avslutningsvis så fick resten av hjulhuset ett lager 2K epoxy:
Så om det inte är rost under vindrutan (inget syns) så kommer jag att laga den sista rosten på karossen nästa gång
Har inventerat skicket på de lösa karossdelarna också:
*Baklucka-köpt en "ny" som är rostfri men har 2 bucklor som behöver fixas
*Huv-köpt en "ny" som nån liten prick som skall blästras men i övrigt rostfri
*Vänster dörr-köpt en "ny" som nån liten prick som skall blästras men i övrigt rostfri
*Höger dörr-blir nog att laga den jag har, nedre främre hörnet borta. Krävs ny plåt på in/utsida
*Framskärmar-behåller de jag har. Båda behöver 2 små plåtbitar där stänkskydd har suttit samt en liten plåt bit för nedre främre fäste. I övrigt lite blästring.
Så 100% klar med rosten till sommaren om inget oförutsett inträffarSenast redigerad av MickeR den 2025-03-19 klockan 13:57.
Bilparken: Golf 1 1983, Golf 2 GTI 16V 1988, Golf 8 GTE 2022, ID 4 GTX 2022, Fiat Ducato Burstner 2007
-
2025-03-21, 00:54 #142
- Reg.datum
- maj 2007
- Namn
- Jocke.H
- Medlemsnr
- 1920
Heja heja!
Det går verkigen framåt.
-
2025-03-21, 08:25 #143
-
2025-04-09, 08:14 #144
Medlem 25 år+
- Reg.datum
- sep 2009
- Namn
- Mikael Rosenqvist
- Medlemsnr
- 892
Sista plåtbitren på karossen
Varit på semester ett par veckor nu och pausat från allt, men nu är jag tillbaka i sverige
Blev att svetsa klart sista hålet på karossen igår. Hopplöst ställe att få snyggt, tvärbalken som går under torpeden är fylld med hetvax från fabrik, och trots att jag värmde med värmepicka så det värsta skulle rinna ut så forsade det ut när jag svetsade. Kombinationen under-upp och varmt vax som rinner ut där man svetsar säkerställer riktigt vackra svetsar.
Men, men, det är under bilen. Och ja, den skall ligga utanpå golvet (det är en förlängning av balken som går in under bärarmsfästet) trots att det ser lite konstigt ut.
Så nu borde det inte behöva svetsas ngt mer i karossen och jag kan gå in i en ny fas map karossarbetet. Nu blir det fokus på färg, karosserikitt, spackel och lack.
Sen är det ju lite svets kvar i de lösa delarna som jag tar lite då och då när andan faller på (läs torktider)Bilparken: Golf 1 1983, Golf 2 GTI 16V 1988, Golf 8 GTE 2022, ID 4 GTX 2022, Fiat Ducato Burstner 2007
-
2025-04-09, 10:15 #145
Du får vända bilen upp och ner när du ska svetsa såna grejor, så att vaxet rinner in i balken istället.
Golf GTI Edition 30 Nr.19
Polo TDI90 -12
-
2025-04-09, 10:39 #146
Medlem 25 år+
- Reg.datum
- sep 2009
- Namn
- Mikael Rosenqvist
- Medlemsnr
- 892
Ja en karossvagga hade suttit fint
Bilparken: Golf 1 1983, Golf 2 GTI 16V 1988, Golf 8 GTE 2022, ID 4 GTX 2022, Fiat Ducato Burstner 2007
-
2025-04-24, 12:44 #147
Medlem 25 år+
- Reg.datum
- sep 2009
- Namn
- Mikael Rosenqvist
- Medlemsnr
- 892
Motordags!
Nu blir det lite annat tema på denna uppdateringen. Har jobbat parallellt med motorn under rostlagningsfasen. (AGU 1.8T).
Motor har plockats isär och blocket tömts på allt utom vevaxel (resten skall uppgraderas):
Oljetråg, insug och packboxhållare kört i ultraljudstvätten med lite syra i. Sen har jag även kört insug och packboxhållare i blästerskåpet med glaskulor:
Alla delar till motorn har även köpts in:
*Packningssats block
*Packningssats topp
*Packningsklegg till oljetråg
*Nya lyftare x20
*CatCams uppgraderade ventilfjädrar
*CatCams titanretainers
*CatsCams sportkamaxlar med justerbara drev
*Kamkedja
*Kamkedjespännare
*Uppgraderad kamrem
*Kamremsspännare
*Supertech uppgraderade avgasventiler
*Oljepump
*Kedja oljepump
*Spännare oljepumpskedja
*JE kolvar 82mm 9:25:1 med kolvringar och kolvbultar, 1825cc volym med dessa
*ZRP H-profils vevstakar med ARP bult
*Vevlagerbultar
*Toppbultar
*ACL Race vev, ram och axiallager
*Kallare NGK stift
*Vattenpump
*Kamremsdrev och bult (vevaxel)
*Enkelmassesvänghjul 7kg
*Svänghjulsbultar
*Sachs PCS race tryckplatta och lamell
*Oljekylare
Närbild på de roligaste delarna 😊 :
Inom kort skall block och topp åka iväg på bearbetning (borra block, porta och plana topp mm) och sen är det bara att smälla ihop det hela till en motor som går att lyfta i. Den som har lite motorkunskap inser nog att detta kommer att ha kapacitet för lite mer än de 260hk som är max i en SFRO bes mk1. Men, KAN ju vara så att man ibland slinter på tangenterna och råkar öka laddtrycket lite 😉
Har fixat en massa andra grejer också som IC, tändsystem, bränslesystem, drivaxlar osv. Det är egentligen bara styrsystem och turbo/grenrör som saknas för drivlinan.
Om ngn har tips på en turbo/grenrör kombo som får plats i mk1 och klarar ca 350hk får ni gärna tipsa 😊
Kom också på att jag hade en grej kvar att svetsa i bilen. Gjorde ju fästen till bakre förstärkningsstag innan. Men inget stag. Så innan jag lackar bilen inuti är det bra att göra detta staget. Fick gjort de 2 fästplattorna denna gången i garaget. Sen bara kvar att kapa till ett burrör och svetsa mellan dessa.
-
igår, 09:37 #148
Medlem 25 år+
- Reg.datum
- sep 2009
- Namn
- Mikael Rosenqvist
- Medlemsnr
- 892
Stag och husbil
Igår så blev burröet till staget bak tillkapat och loppat fast:
Sen tappade jag lite fokus....håller parallellt på att serva och göra iordning husbilen för säsongen. Förra året så klagade de på besiktningen att för många dioder i det tredje bromsljuset var trasiga. Köpte ett nytt sånt men bytte aldrig så nu är det dags. Sitter i en "vinge" längs med taket bak på husbilen. Och väl på en stege och demonterandes bromsljuset så såg jag lite sprickor och andra defekter i lacken på vingen.
Så istället för att göra det vettiga och bara fixa det som behövdes så demonterade jag såklart vingen. Beställde en liten skvätt färg i rätt färgkod och tog med den till verkstan....
Så istället för att jobba vidare på bilen så blev denna tvättad, slipad, spacklad och slipad igen. Och avslutningsvis lackad med 2K slipgrund...
Nästa gång då måste jag slipa denna igen och lacka den med topplack, så troligtvis inget golfmek då....Man är bra dumBilparken: Golf 1 1983, Golf 2 GTI 16V 1988, Golf 8 GTE 2022, ID 4 GTX 2022, Fiat Ducato Burstner 2007
Liknande ämnen
-
Mickes Golf 2 16V Långstidsprojekt...
Av MickeR i forum ProjektforumSvar: 952Senaste inlägg: 2025-02-06, 10:02 -
Mickes Golf 7 R variant bruksbilsprojekt
Av MickeR i forum ProjektforumSvar: 103Senaste inlägg: 2017-07-13, 21:11