Resultat 1 till 4 av 4
  1. #1

    Reg.datum
    feb 2025
    Namn
    Johan Sonnerby
    Ort
    Växjö
    Inlägg
    2

    Oljetryck Wv 1,4

    Hej!
    Måste ha tips från experter då jag kört fast på en bil!
    På Scirocco 1,4l bensin från -10, bytt kamkedja och mekanisk vattenpump då kedjan var sliten och rasslade.
    Problem med väldigt lång körtid för att motorn skall bli varm. (Även innan kedjebyte med svårigheter att få upp temp, men efter lång körning ca 90 grader.)
    Började med byte av båda termostaterna och en kärvade lite i "pinnen" ingen eller något bättre.
    Bytt även elvattenpump och båda tempgivarna. NU Varmt snabbt och alla lyckliga trodde jag,, men då tänds varning för oljetryck titt som tätt?
    Oljan som är bytt vid kedjebytet och av rätt märkning mm stinker bensin nu.
    -Min teori är förstås kallkörning som pajat oljan.
    Men varför direkt efter att lyckats med att få motortemperatur rätt?
    Måste finnas samband?
    Inga felkoder i övrigt heller.
    Olesil rengord vid senaste byte av olja och kedja.
    Jag har mina teorier som
    jag inte säger för att vinkla frågan;-)
    Kloka svar önskvärda med Mvh Jeff!

  2. #2

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Mattias
    Ort
    Falun
    Inlägg
    2 239
    Vissa 1.4 tsi hade problem med att högtrycks-bränslepumpen började läcka internt, vilket ibland gav lite udda tomgång, samt att den drog bensin ner i oljan via vevhuset.

    Ett annat känt fel är ju kolvarna på årsmodeller upp till 11 månad 6, felaktigheter i legeringen gör dom porösa, spricker i undre ringlandet, vilket gör att bensin/olja kan röra sig förbi.
    Detta brukar dock ge lite snubblande gång.. kan felsökas genom kompressionsprov alt. Leakdown-test.
    Senast redigerad av Sn00k den 2025-02-26 klockan 22:35.

  3. #3

    Reg.datum
    feb 2025
    Namn
    Johan Sonnerby
    Ort
    Växjö
    Inlägg
    2

    Tack!

    Tack! det visste jag inte om pumpen. Komp ok och jämn tomgång.
    Senast redigerad av vfr den 2025-02-27 klockan 09:31. Anledning: Ingn mening att citera hela inlägget precis före

  4. #4

    Reg.datum
    jun 2010
    Namn
    Andreas
    Ort
    Nättraby socken
    Inlägg
    2 371
    Om man skruvar bort pumpen så borde det ligga bensin i plungens grop, dvs. kolven som sitter mellan kamaxel och pumpstång

Liknande ämnen

  1. Oljetryck och Oljetemp
    Av Goffe4:a i forum VW-forum
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2012-06-16, 16:55
  2. Varvräknare och oljetryck?
    Av Knox i forum VW-forum
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2011-03-05, 10:35
  3. Svar: 6
    Senaste inlägg: 2009-11-25, 19:36
  4. Golf mk1 cab oljetryck
    Av maybach_ i forum VW-forum
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2009-04-26, 11:26
  5. oljetryck
    Av finne i forum VW-forum
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2009-04-21, 15:46

Taggar för det här ämnet

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  
© 2018 Volkswagen Club Sweden | Kontakta oss | Om cookies | Skapad av Per Lundin