Resultat 1 till 6 av 6

Reg.datum
    dec 2024
    Namn
    Jonathan Enneby

Golf IV 1.6 16V -00, Kamaxelgivare

Hej!
    När jag åkte till jobbet imorse så dog bilen hastigt i farten, och "check engine-lampan" lyste orange. Bilen gick igång igen så fort jag släppte upp kopplingen igen. Som tur var hade jag felkodsläsaren i passagerarsätet och fick upp felkod: P0322 Ignition/Distributor Engine Speed Input Circuit No Signal.
    Vad jag kan läsa mig till så verkar det ha med kamaxelgivaren att göra. Alternativt vevaxelgivaren.
    Någon som vet vilken givare det är, och vart den sitter på denna motorn? Och om det är jävligt att byta?
    Senast redigerad av Grisnallen den 2024-12-16 klockan 12:54.

Reg.datum
    dec 2024
    Namn
    Jonathan Enneby
    Jag lokaliserade kamaxelgivaren och dess originalnummer. Men vevaxelgivaren är lite bökigare att se originalnumret på.
    Är det någon som vet detta? Hittar ingen som stämmer överens med chassinumret på tex autodoc/trodo...

Reg.datum
    dec 2024
    Namn
    Hans Sjöberg
    Är inte säker vilken av givarna som felkoden avser. Men jag råder dig att byta både kamaxelgivare samt vevaxelgivare.
    Det är inte så stora pengar det handlar om. Börja med kamaxelgivaren den är lättast att byta, sitter ovanpå motorn.
    Vevaxelgivaren är knölig att byta, några säger bytes underifrån. Jag bytte en ovanifrån, problemet är att man får titta i en spegel för att se den. Men det går.

Reg.datum
    dec 2024
    Namn
    Hans Sjöberg
    Till AZD motorn är org.nr 030 957 147 J på vevaxelgivaren.
    Senast redigerad av vfr den 2024-12-19 klockan 21:06. Anledning: Borttagning av fonter

Reg.datum
    dec 2024
    Namn
    Jonathan Enneby
    Tack för svar! Ja båda ska bytas. Kamaxelgivaren är inga problem. Men är väl risk att vevaxelgivaren också behöver bytas.

Min motorkod är AUS, så då stämmer nog inte den givaren?

Reg.datum
    dec 2024
    Namn
    Jonathan Enneby
    Citat Ursprungligen postat av A57086 Visa inlägg
    Är inte säker vilken av givarna som felkoden avser. Men jag råder dig att byta både kamaxelgivare samt vevaxelgivare.
    Det är inte så stora pengar det handlar om. Börja med kamaxelgivaren den är lättast att byta, sitter ovanpå motorn.
    Vevaxelgivaren är knölig att byta, några säger bytes underifrån. Jag bytte en ovanifrån, problemet är att man får titta i en spegel för att se den. Men det går.
    Är i taget och ska bytta dessa givare nu. Har du något tips angående vevaxelgivaren? Jag har lokaliserat det bakom en svart "täckpropp/lucka".

Liknande ämnen

1. Svar: 0
    Senaste inlägg: 2024-10-28, 16:15
  2. Passat 2.0 FSI kamaxelgivare
    Av HenrikLundin i forum VW-forum
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2018-04-28, 06:16
  3. Svar: 4
    Senaste inlägg: 2017-11-10, 22:04
  4. Svar: 5
    Senaste inlägg: 2012-10-21, 13:46

Taggar för det här ämnet

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  
© 2018 Volkswagen Club Sweden | Kontakta oss | Om cookies | Skapad av Per Lundin