Resultat 1 till 12 av 12

Reg.datum
    okt 2024
    Namn
    Richard Moths

Batteriproblem på Golf 8 Mildhybrid, årsmodell 2021

Hej alla VW-älskare. Här har ni en just nu väldigt frustrerad VW-ägare. Bilen jag äger är en Volkswagen Golf 8 Mildhybrid, årsmodell 2021. Sen några månader tillbaka har den strulat något kopiöst, något som man inte tycker borde vara möjligt för en 3 år gammal bil. För ett ganska bra tag så började det ibland komma upp felmeddelande på instrumentdisplayen att V48-batteriet inte laddade som det ska, men i och med att det inte kom upp varje gång så tänkte jag först att det var något glapp nånstans men sen när det började bli lite mer frekvent men fortfarande långt ifrån varje gång så åkte jag in till verkstaden men de kunde inte hitta något men hänvisade mig att komma tillbaka igen om det fortsatte, så jag fortsatte att köra ett tag till men sen kanske nån månad senare så åkte jag till verkstaden igen om det här, de hittade inget fel denna gången heller men blev försäkrad om att jsg kunde fortsätta köra som vanligt. Men så en dag påväg hem från fotbollsträningen så märker jag att bilen inte får i växeln vilket det också kommer upp ett felmeddelande om och jsg ombeds parkera bilen. Det slutar med att hela bilen dör och jag tvingas bärga den. Man byter då generatorn och 48 V batteriet. Utan resultat för några dagar efter jsg fått tillbaka bilen så kommer samma felmeddelande om batteriet upp igen, ny vända, in och ut från verkstan, blir fortfarande försäkrad om att det är lugnt att köra den men så händer exakt samma sak igen att bilen bara dör. Denna gången byter man även 12 V batteriet, utan resultat för felmeddelandet kommer fortfarande tillbaka, sen byter man en grej till och provkör och säger till mig att nu har vi kört den och inget kommer upp när dom kör. Jag får tillbaka bilen men efter några dagar kommer felmeddelandet tillbaka igen.. Dock inte lika ofta men ibland och där är vi nu.

Jag har hållit på med den här skiten i nästan 3 månader nu, så min fråga är till er vad kan det vara som är fel, som uppenbarligen inte ens VGS eller ens Tyskland känner till, för min lokala verkstad säger att man varit i kontakt med dom? Hur är det ens möjligt? Hur ska jag nu jag gå vidare? Börjar bli desperat nu.

Ber om ursäkt för långt inlägg, då försökte jsg ändå sammanfatta så mycket som möjligt.

Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Mattias
    Nu har jag inte skruvat överdrivet mycket med mk8 hybriderna, men en del med såna system rent generellt.
    Det finns en "laddare" som laddar hybrid-batteriet, och troligen även agerar BCM åt det, nått i stil med denna: 5qe915685c (googla för bild).
    DÄR hade jag börjat felsökningen i ditt läge, alt. Om den har en separat 'Battery Control Module' nånstans, som övervakar spänningen/laddningen av hybrid-batteriet.

En annan fundering är ju om 12v batteriet är helt slut när den stannar efter väg, funkar lampor etc?

Reg.datum
    okt 2024
    Namn
    Richard Moths
    Tack för svar! Borde inte verkstan ha koll på det här? Om det är som de säger att de varit i kontakt med teknisk support i Tyskland så kan man ju tycka att tyskarna som byggt bilen också borde veta vad felet är.

Första gången det hände så lös lyset väldigt svagt för att sen dö helt, andra gången lös de har jag för mig.

Reg.datum
    nov 2024
    Namn
    Sven Karlsson
    Citat Ursprungligen postat av Sn00k Visa inlägg
    Nu har jag inte skruvat överdrivet mycket med mk8 hybriderna, men en del med såna system rent generellt.
    Det finns en "laddare" som laddar hybrid-batteriet, och troligen även agerar BCM åt det, nått i stil med denna: 5qe915685c (googla för bild).
    DÄR hade jag börjat felsökningen i ditt läge, alt. Om den har en separat 'Battery Control Module' nånstans, som övervakar spänningen/laddningen av hybrid-batteriet.

En annan fundering är ju om 12v batteriet är helt slut när den stannar efter väg, funkar lampor etc?
    Är inte denna "laddare" något som bara sitter i plug-in hybriderna? Är den verkligen i bilar med mild-hybrid?

Har du fått ett svar eller en lösning från verkstaden? Känns ju inte seriöst att de bara kastar delar på bilen utan att de löst problemet. Beskriv gärna igen vad som hände första gången problemet kom, Hade bilen stått? Hade 12 V batteriet laddat ur, hade bilen varit strömlös, var det svinkallt? Hade det varit en krock, service? Ja allt du kan dra dig till minnes som hänt kring första gången felkoden kom.

Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    -
    MQB MHEV bilar med BSG har en laddare som får ström från bromskraftregenereringen. Batteriet sitter under passagerarstolen, om jag minns rätt.

Reg.datum
    nov 2024
    Namn
    Sven Karlsson
    Vad står BSG för?
    Tycker numret leder till en lite "för kraftig" grej för att vara ett 48 V system, men jag gissar.

Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    -
    Belt-Driven Starter Generator, även RSG - Riemengetriebene Startergeneratoren.

Reg.datum
    nov 2024
    Namn
    Sven Karlsson
    Just ja, finns det även en "vanlig" startmotor?

Reg.datum
    nov 2024
    Namn
    Sven Karlsson
    Jag tror iaf inte att: 5qe915685c finns i TS mildhybrid, då jag tror att det är onboard laddaren som används vid extern laddning.
    Men är nyfiken hur det gått för TS.

Reg.datum
    okt 2024
    Namn
    Richard Moths
    Första gången felkoden kom fram har jag inget minne av att det var något speciellt, dock så tyckte jag att det kom fram nästan varje gång efter jag hade tvättat bilen. Så kanske något fuktrelterat då?

Reg.datum
    okt 2024
    Namn
    Richard Moths
    Det har tyvärr inte gått så bra. Jag hade inne den på verkstan i förra veckan igen, men de hittade inget. Dr säger att felmeddelandet aldrig kommer upp när de testkör den, vilket är väldigt märkligt. Ännu märkligare blir det när jag ska hämta bilen och felmeddelandet kommer upp det första som händer när jag startar den. Springer givetvis in och berättar det igen och fick verkstadschefen att jobba lite övertid då han tog bilen och gjorde en felsökning, visade på generatorn igen som redan är bytt..

Jag är väldigt trött på hela den här soppan. Det känns jättemärkligt att de inte vet vad det är för något, inte ens fabriken i Tyskland verkar ha någon lösning.

Reg.datum
    feb 2025
    Namn
    Carl M
    Täckte din försäkring detta? Har nämligen råkat ut för exakt samma sak, men tydligen täcker inte en vanlig bilförsäkring skador på "lågvoltsbatteri på mildhybrider"... Något irriterande, 17K för att byta ett batteri

Liknande ämnen

1. Passat b8 2015 batteriproblem
    Av D4n13L i forum VW-forum
    Svar: 9
    Senaste inlägg: 2021-03-01, 16:09
  2. Sänkningssats Golf GT årsmodell 2010.
    Av Michew i forum VW-forum
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2011-09-16, 01:21
  3. vw Golf 4 V5 som bluddrar årsmodell 98 (Hjälp)
    Av leakim azuks i forum VW-forum
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2011-08-09, 21:54
  4. Batteriproblem GTI Mk4
    Av faca_57 i forum VW-forum
    Senaste inlägg: 2008-12-05, 22:57
  5. Hur vet man årsmodell ? Golf IV gti
    Av IMP i forum VW-forum
    Senaste inlägg: 2007-12-13, 20:40

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  
© 2018 Volkswagen Club Sweden | Kontakta oss | Om cookies | Skapad av Per Lundin