Resultat 1 till 9 av 9
  1. #1

    Reg.datum
    sep 2024
    Namn
    Didde
    Ort
    Uppsala
    Inlägg
    8

    Köpråd Passat GTE

    Hej
    Är på jakt efter en rimlig Passat B8.
    Jag har märkt att GTE ofta är väldigt bra utrustade och ligger prismässigt under vanliga ICE.(Marginellt)
    Va där orsaken till det? Är det mycket problem på GTE?
    Dyra servicar? Teknik som gör det svårt för oss gör det självare?
    Jag äger mina bilar ganska länge och byter olja och bromsar mest själv osv... Är detta fel drivlina för mig då?

    Mvh Didde

  2. #2
    Ordförande Peter-Cs avatar
    Reg.datum
    nov 2010
    Namn
    Peter Christner
    Medlemsnr
    4900
    Ort
    Halmstad
    Inlägg
    2 258
    Jag sökte på "passat gte" endast rubrik med citationstecken för exakt sökning och fick upp 57 trådar som berör olika ämnen kopplade till Passat GTE .

    Har inget att tillföra själv i ämnet .

    En av trådarna, mer allmän, är denna:

    https://www.gtiklubben.nu/forum/show...ght=Passat+gte
    Golf 7 Alltrack DSG -18/ Seat Leon Cupra -:R -18/ Skoda Fabia -18

  3. #3

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    -
    Ort
    -
    Inlägg
    5 488
    Jag tror inte GTE generellt är bättre utrustade än vanligt förekommande versioner som GT 2,0 TDI 190/200 4Motion eller GT 2,0 TSI 220/230. Eller GTS 2,0 TDI 240, 2,0 TSI 280/272. Däremot betydligt bättre utrustade än udda snikmodeller som 1,4/1,5 TSI 150, 1,6/2,0 TDI 120/122, 2,0 TDI 150 m.fl.

    GTE bör ha motsvarande utrustningsnivå som GT i grunden. Både GT och GTE blir trevligare bilar med tillvalen Executivepaket och Dragpaket. Du har inte angett vilka fordonsår du tittar på, men här finns en broschyr som exempel för jämförelse av utrustningsnivå: https://www.volkswagen.se/idhub/cont..._april2022.pdf

    GTE laddhybrid kräver oftare oljeservice än andra versioner av Passat, ny motorolja varje år/15 000 km, jämfört med 2 år/30 000 km. Det finns ett underskott på information om hur en laddhybrid kan underhållas på egen hand av privatpersoner samt batteriets SoH, vilket troligen avspeglar sig i begagnatpriset.
    Senast redigerad av Marcus den 2024-10-28 klockan 09:32.

  4. #4
    Webmaster
    Reg.datum
    feb 2021
    Namn
    David Stenbeck
    Ort
    Norrköping
    Inlägg
    40
    Är man nyfiken på varför laddhybrider behöver byta olja oftare än vanliga så finns det en del bra info här om man inte lägger för mkt vikt vid den läskiga rubriken


  5. #5

    Reg.datum
    sep 2024
    Namn
    Didde
    Ort
    Uppsala
    Inlägg
    8
    Tack för svar.
    Ang utrustningsnivån var det bara en observation.
    Iaf så ja det är det där underskottet på information om underhåll av den elektriska drivlinan. Min spontana tanke är ju att man skulle kunna sköta det vanliga(olja, bromsar mm) själv men lämna bort jobben me d den elektriska drivlinan så vill man ju veta vad man ska vänta sig i underhåll/kostnader.

  6. #6

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    -
    Ort
    -
    Inlägg
    5 488
    Citat Ursprungligen postat av Haddoq Visa inlägg
    Är man nyfiken på varför laddhybrider behöver byta olja oftare än vanliga så finns…
    Jag är osäker på om bilen i videon verkligen är en PHEV eller om det bara är en HEV. Men hur som helst har han valt ett exempel som har visat sig vara otroligt pålitligt. Toyotas HEV drivlina är känd för sin goda driftsäkerhet. Som princip finns det mycket problematiskt med PHEV, men det måste inte bli så om man gör rätt. Personligen tycker jag dock PHEV är en överkomplicerad lösning som kombinerar de dåliga egenskaperna från både förbränningsmotortekniken och BEV. Men visst kan det finnas enstaka användningsområden där det kan ha någon uppsida av tillräcklig dignitet. Att PHEV sålts i Sverige handlar dock nästan uteslutande om fordonsskatt, förmånsvärde och CSR mål.
    Senast redigerad av Marcus den 2024-10-29 klockan 11:08.

  7. #7

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    -
    Ort
    -
    Inlägg
    5 488
    Citat Ursprungligen postat av Didde Visa inlägg
    Min spontana tanke är ju att man skulle kunna sköta det vanliga(olja, bromsar mm) själv men lämna bort jobben me d den elektriska drivlinan så vill man ju veta vad man ska vänta sig i underhåll/kostnader.
    Motorolja och bromsar fungerar som på andra Passat. Växellådan är lite annorlunda än övriga, men jag tror att DQ400E är baserad på DQ250, så det är väl inte otroligt att oljebyte i den fungerar på likartat sätt.

  8. #8

    Reg.datum
    jan 2025
    Namn
    Mika Vainionpää
    Ort
    Västerås
    Inlägg
    1
    Nån som har koll på servicekostnader på en passat gte? Dom jag kollar på är års 2019-2022
    finns serviceschema å få tag på?
    finns det några ”förbättringar” gjorda på facelift modellen?

  9. #9

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Mats Karlsson
    Ort
    Vänersborg
    Inlägg
    1 670
    Bättre batterikapacitet från 2021 och rattvärme fanns inte förrän på faceliften.

Liknande ämnen

  1. Köpråd Vw passat -12
    Av multi i forum VW-forum
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2019-02-08, 09:31
  2. Köpråd Passat CC 3,6
    Av Thorssa i forum VW-forum
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2011-08-01, 20:56
  3. Köpråd Passat 1.8T
    Av gti8v i forum VW-forum
    Svar: 18
    Senaste inlägg: 2010-10-10, 09:06
  4. Passat G60 Köpråd
    Av G60 V-spec i forum VW-forum
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2009-12-12, 18:21
  5. Köpråd passat 1.8T!
    Av Martini i forum VW-forum
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2007-10-10, 00:03

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  
© 2018 Volkswagen Club Sweden | Kontakta oss | Om cookies | Skapad av Per Lundin