Resultat 1 till 2 av 2
    Medlem
    Reg.datum
    jul 2018
    Namn
    Mathias Svensson

*prel löst* Felkod P047F VW Passat B8 2.0tdi 4motion 190hk 2015

Hejsan

Jag har en VW Passat B8 2.0tdi 4motion 190hk 2015 som jag har fått felkod P047F på.
    Motorkod: DDAA

Enligt vad jag har goolat mig fram till så skall det vara avgasledningsventil A som ha fastnat i öppet läge.
    har någon råkat ut för detta också som kan tipsa om det är en demontering och rengöring som kan släcka den koden eller om det är byte av denna ventil.
    jag kan tillägga att det märks inte på bilen när man kör den att något skall vara knas men jag har släckt koden några gånger men motorlampan tänds och den intikeras som pending i Biltema avläsaren jag har. Lampan tändes första gången i Hannover när vi var på väg till Österrikes grandprix och den släckes av sig själv efter tankning i Österrike för att komma tillbaka strax innan Puttgarden på hemvägen. Som sagt bilen går normalt ingen rök eller krafttapp.
    Har också fått VW koden 001723 och 001735 som inte jag lyckats hitta betydelsen för men jag misstänker att den ena bör vara samma som P047F.

Tänkte nörja med att åka till en GDS hall med lift i morgon för att åtm. ta bort ventilen från avgassystemet för att se om den är full av sot.

Men jag kansk skall börja med att göra bilen strömlös en stund för att ev. starta om allt i bilen. Kan man bara lyfta av polerna på batteriet och låta bilen stå någon timme för att koppla in ingen eller kommer jag då generera fler nya felkoder?

Tips emottages tacksamt.

mvh Mathias Svensson
    Senast redigerad av Rune rusk den 2024-07-09 klockan 14:00.

Medlem
    Reg.datum
    jul 2018
    Namn
    Mathias Svensson
    Jag gick ut och gjorde en Norsk reset å lyfte pluspolen och lät den vara av en tio minuter.
    initialt en massa felkoder och lampor som tände upp instrumentklustret men en googling på en av de nya felkoderna som gällde styrvinkelgivaren så släktes alla koder och lampor efter ha gjort fulla rattutslag åt båda hållen. Har nu varit ute en sväng och kört på E22 utan att få en enda felkod eller lampa till att tändas så nu hoppas jag att det löste mina problem genom att lyfta batteripolen en stund. Jagbåterkommer i ärendet om kod för avgasventilen återkommer.

mvh Mathias

Liknande ämnen

1. Svar: 2
    Senaste inlägg: 2020-11-04, 12:59
  2. Passat 2.0tdi Felkod P0401
    Av Nyberg i forum VW-forum
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2020-07-15, 22:56
  3. Svar: 5
    Senaste inlägg: 2019-08-18, 12:48
  4. Passat 2015 - Felkod
    Av Marlxrabo i forum VW-forum
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2019-04-22, 17:38
  5. Vw Golf Mk5 2.0Tdi Cam givare felkod
    Av vr6_mannen i forum VW-forum
    Svar: 13
    Senaste inlägg: 2015-05-24, 21:36

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  
© 2018 Volkswagen Club Sweden | Kontakta oss | Om cookies | Skapad av Per Lundin