Resultat 1 till 10 av 10
-
2023-01-15, 20:14 #1
Byte Startbatteri på MQB bil
Detta inlägg kan omfatta MQB bilar VW, Seat, Skoda och Audi ungefärlig årsmodell 2012-2020.
Bilen är en Seat Leon Cupra 2018 (Facelift) med 2350 mil på mätaren. Kunde lika väl vara en VW Golf mk7, samma kriterier.
Cupran ifråga används väldigt lite under vinterhalvåret. En och annan tur blir det när det är saltfritt och barmark. Bor i Syd Sverige.
Efter att ha underhållsladdat bilen före jul körde jag en sväng i mellandagarna. En vecka senare, när jag skulle starta bilen, meddelades det att spänningen var under 12v. Efter det radades det upp massa felmeddelande som spänningfallet orsakat.
Mätte spänningen med multimeter, gav 8v på batteripolerna. Jag anslöt min Ctek laddare MXS 5 (5A) till batteriet i bilen. Lät den stå på c:a 12 tim. När laddningen var klar visades följande lysdioder:
Allt borde vara ok….men…. Under steg 5 på bilden sker en analys av att batteriet håller laddning. Alla steg tom nr 7 (lyser grönt) blev genomförda. Ingen aktiv error lampa på laddaren.
Sedan var det dags att provköra med lite förbrukare på. Monitorerade laddningsvärden med OBDeleven Next gen. Valde att visa terminal 15 och terminal 30 (30=permanent spänning). Blev lite låga värden, borde varit över 14v kan man tycka. Ibland visade terminal 15 under 12v.
Nja det var nog dags för batteribyte, antog att det inte var fel på laddningen utan att det var batteriet som ej tog emot laddning. Min Golf 7 Alltrack 2018 som har exakt samma batteri (Banner) som Cupran gav betydligt mer i laddning under motsvarande förhållanden.
Inställningar gammalt Banner batteri 69Ah
Jag hämtade ett Yuasa 75 Ah EFB batteri på AD Bildelar, kostade 2420 kr. 6 Ah mer än mitt tidigare Banner EFB batteri. Samma yttermått som det gamla.
Demontering. Lossa /lyft av kabelpolerna (minus först), använd 10mm ringnyckel. Lossa fästplattan till batteriet med 13mm hylsnyckel. Man behöver ej montera bort luftburken om man viker bort kablarna. Kan tex fästas m silvertejp så att de ej är i vägen när det nya batteriet skall installeras, underlättar det är ont om utrymme och batteriet tungt. Drag ur batteriet framåt och uppåt. Rengör kabelskorna med tex VD40.
Jag lät bilen vara strömlös under bytet. Den hade ju redan genererat en stor mängd felkoder som jag senare tog hand om, fann ingen anledning att inte bryta strömmen. Blir rörigt med extra kablar och extra batteri för att undvika avsaknad av 12v.
Montering i omvänd ordning. Skjut batteriet mot torpeden och samt mot fjäderbenstornet på förarsidan så att fästplåten kommer rätt. Fukta gärna polerna med typ VD40 olja.
Sätt på tändningen.
OBDeleven/VCDS Lägg in de nya värdena under:
Control Unit 19 Gateway - Adaptation – Batteri adaptation. Jag använder OBDeleven Next gen. Går lika bra med tex VCDS.
Viktigt att göra detta korrekt. Annars vet inte batteriövervakningssystemet att man ändrat/bytt til nytt batteri. Enl. Googling så känns serienr. av för att identifiera nytt batteri.
Kapacitet: 75 Ah
Tillverkare: YUA
Serienr: YI11698012
Batteri typ: EFB
Kör därefter en felskanning med OBDeleven /VCDS och radera alla fel. Kör en runda för att vissa fel själv ska raderas då de ej går att radera. Sväng på ratten, lämpligen stillastående, fulla rattutslag fram å tillbaka, för att styrenheten ska återställas.
Nya testvärden som ser betydligt bättre ut. Bilen laddar:
Vad mer? Eftersom jag valt att låta bli att försörja bilen med 12v under bytet raderas vissa inställningar. Klockan/ datum samt höger backspegel grad av sänkning när man backar. Ingen annat som jag märkt av.
Varför valde jag ett EFB batteri igen istället för AGM?
Jag är jätte nöjd med Banner EFB. Har det i våra andra bilar. I min före detta Golf 7 R 2014 sitter fortfarande originalbatteriet Banner i bilen med bra värde säger den nuvarande ägaren. Samma gäller för en Golf 1.4 TSI Sports Combi som vi köpt 2013 som en annan kompis till mig äger
Cupran tog jag i bruk som ny men den hade stått i en bilhall i Norrland i 7 månader. Det ihop med min ”sällan” användning har nog påverkat livslängden.
PS En fundering är varför Ctek laddaren ej gav felkod.
Jag körde inte laddningen i recond läge, tror dock inte att det hjälpt.Senast redigerad av Peter-C den 2023-01-15 klockan 21:31.
Golf 7 Alltrack DSG -18/ Seat Leon Cupra -:R -18/ Skoda Fabia -18
-
2023-01-15, 22:46 #2
- Reg.datum
- aug 2020
- Namn
- Olle
- Ort
- Karlshamn
- Inlägg
- 46
Inget svar på din fråga men jag har en Golf Sportkombi Multifuel 2017 och frågade på min lokala VW verkstad om det behöver programmeras när man byter batteri eller spänningssäkras på något sätt under bytet.
Vi sätter spänning på chassit och + och byter batteriet när det är en Golf. Det är mer på Audi som man behöver programmera in ett nytt batteri blev svaret.
Lite lurigt att veta vad som gäller.Senast redigerad av olle54 den 2023-01-15 klockan 22:57.
-
2023-01-15, 23:07 #3
Eftersom det många ggr är samma komponenter VW/Audi kan man ju undra om det är rätt det verkstaden säger....
.
I alla fall om man byter till annat Ah, tex från 69 till 75, då måste det kodas liksom om man byter till annan typ tex till AGM som ska ha högre laddspänning.
Serienummer återstår då om det är sant att detta måste justeras. Om man byter till exakt samma batteri så är det ju bara detta som talar om att batteriet är nytt.
Jag vet inte men ändrar givetvis det ändå, är ju så enkelt att utföra och det SKALL kodas enligt vad jag läst mig till.Senast redigerad av Peter-C den 2024-03-13 klockan 19:45.
Golf 7 Alltrack DSG -18/ Seat Leon Cupra -:R -18/ Skoda Fabia -18
-
2024-09-10, 22:18 #4
- Reg.datum
- nov 2017
- Namn
- Tobbe
- Ort
- Motala
- Inlägg
- 89
Satte i exakt samma batteri i min Golf 7 idag.
Ska göra dessa ändringar imorgon då jag märkte att laddningen sjönk från 14,4 till 12,2 efter bytet.
-
2024-09-11, 09:19 #5
Är det exakt samma så ska du ändra serienr som du antyder
.
Är batteriet "tillräckligt" laddat så laddar inte bilen förrän du kör med bilen och samtidigt retarderar (alltså motorbromsar) är vad man kallar energiåtervinning.
Mao i så fall får du testa genom att sätta på fläkt, stolsvärme, bakrutevärme. Då borde den ladda över 14 v, det sköter BMS:n.
Så testade jag sonens Leon Cupra 2019 efter jag laddat batteriet. Den laddade ej på tomgång utan att jag aktiverade strömförbrukare. Lätt förvirrande!
PS 12,2 v låter ju lite men kolla när du ändrat serienr så får vi se om utfallet blir tillfredsställande.Senast redigerad av Peter-C den 2024-09-11 klockan 10:15. Anledning: PS ......
Golf 7 Alltrack DSG -18/ Seat Leon Cupra -:R -18/ Skoda Fabia -18
-
2024-09-11, 17:23 #6
- Reg.datum
- nov 2017
- Namn
- Tobbe
- Ort
- Motala
- Inlägg
- 89
Menade exakt samma Yuasa-batteri som du.
Idag ändrade jag värdena på samma sätt som du gjort men bilen laddar bara 12,3v så jag testade att sätta på stolsvärme, bakrutevärme etc då steg laddningen till 13,5v
Men ska inte bilen alltid ladda runt 14,4v ?
Edit: läste detta nu, Din generator bör ladda mellan 13,6 volt och 14,3 volt vid tomgång, när fordonet är igång och du sätter på dina tillbehör såsom lampor, vindrutetorkare, värmare etc, kan spänningen sjunka till cirka 12,4 volt detta är acceptabelt.Senast redigerad av jdaniels den 2024-09-11 klockan 17:29.
-
2024-09-11, 18:26 #7
Okay, du menade nytt Yuasa batteri
. Då förstår jag att du måste ändra de andra värdena med.
Det där med stolsvärme + bakruta, vet ej om det funkar/ går på när det är varmt ute, typ hos dig idag med en bil som blivit varm i solen. Då bryter väl en termostat i sätet? Om du kör vindrutetorkare + helljus + fläkt med ökar det inte då? Efter en stund väntar man ju sig att det ska ladda mer....
Är det fulladdat låter det vettigt att det laddar med lägre spänning.Golf 7 Alltrack DSG -18/ Seat Leon Cupra -:R -18/ Skoda Fabia -18
-
2024-09-11, 19:42 #8
- Reg.datum
- nov 2017
- Namn
- Tobbe
- Ort
- Motala
- Inlägg
- 89
Är helt fulladdat.
Kanske var högre spänning på gamla batteriet för att det var kasst.
-
2024-09-23, 16:00 #9
- Reg.datum
- maj 2007
- Namn
- Matsola Ark Andersson
- Medlemsnr
- 395
- Ort
- Orsa
- Inlägg
- 747
ODB läsare. Klarar denna från Biltema Jobbet?
Ska byta batteri på Golfen en TDI 2014. Och har då läst mig till att man ska programmera in det nya batteriet.
Köpte en Biltema ODB läsare 15-1375, som även skulle fixa batteribyten enligt deras hemsida.
Men innan jag öppnade kartongen så läste jag dock bruksanvisningen på nätet. Och där står inget att man kan ändra serienummer på batteriet, som verkar vara en av kriterierna för att bilen ska fatta att den fått nytt batteri.
Någon som har använt denna för detta ändamål eller vet något bra alternativ? Ska ha den till lite annat också givetvis, mest basic saker. Så gärna i samma budget nivå om denna inte är bra nog. Vill inte öppna kartongen och prova för då får man inte lämna tillbaka den.
-
2024-09-29, 11:02 #10
- Reg.datum
- maj 2007
- Namn
- Matsola Ark Andersson
- Medlemsnr
- 395
- Ort
- Orsa
- Inlägg
- 747
Svarar mig själv genom att länka till min andra tråd.
Den funkar utmärkt.
https://www.gtiklubben.nu/forum/show...jobbet-Biltema
Liknande ämnen
-
Sportfilter byte!
Av persuader i forum Bilder och VideosSvar: 1Senaste inlägg: 2018-06-13, 18:26 -
Byte av RNS 510
Av Gojz i forum VW-forumSvar: 15Senaste inlägg: 2014-07-08, 12:10 -
Byte av tändningslås MK2
Av Ztyling i forum VW-forumSvar: 5Senaste inlägg: 2009-08-21, 00:27 -
Position av poler på startbatteri
Av faca_57 i forum VW-forumSvar: 6Senaste inlägg: 2009-01-03, 01:05 -
6volts startbatteri vart?
Av tjipp i forum VW-forumSvar: 8Senaste inlägg: 2008-07-22, 20:37