Resultat 1 till 14 av 14
Ämne: Kamremsbyte golf gti
-
2007-11-25, 18:03 #1
Kamremsbyte golf gti
Vad går ett kamremsbyte på en golf gti turbo mk4 på?
ngn måste ju bytt här och orkar inte ringa vag och störa dom. Lite sega här omkring.
Lönt att göra själv? ser inte jätte trångt och farligt ut faktiskt.
mvh
-
2007-11-25, 18:13 #2HolmgrenGäst
På VAG är det närmare 10000kr.. Men du kan ju alltid välja någon annan firma och då finns det dom som fått det för 4000kr har jag läst.
-
2007-11-25, 18:16 #3
-
2007-11-25, 18:33 #4
Rätt lätt att byta, är lite grejer som behöver plockas bort. Kommer inte ihåg hur lång tid det tog. Byt vattenpump och multirem när du ändå håller på. Köpte delarna på mekonomen och då ingick en arbetsbeskrivning.
-
2007-11-25, 18:43 #5
-
2007-11-25, 18:49 #6
- Reg.datum
- maj 2007
- Namn
- Fredrik Pettersson
- Ort
- Gävle
- Inlägg
- 132
Jag kan rekommendera www.rockauto.com , både jag och brorsan har handlat där och båda slapp tullavgifterna. Man bör väl kanske räkna med att få betala tullavgift men...
De har "exakt samma" artiklar som t.ex Mekonomen och Micro har till nästan halva priset inklusive frakt =)
jag fick t.ex min nya oljepump för ca 900:- inklusive frakt därifrån medans Micro tar 1971:- för samma pump, det är skrämmande....
-
2007-11-25, 18:50 #7
-
2007-11-25, 18:53 #8
- Reg.datum
- maj 2007
- Namn
- Fredrik Pettersson
- Ort
- Gävle
- Inlägg
- 132
Ja för att vara 100% säker så är det väl det rätta.
Jag handlade även kamrem och spännare visserligen till en Golf 2:a men nog tycker jag att SKF duger till spännrullen... =)
-
2007-11-25, 19:44 #9
- Reg.datum
- maj 2007
- Namn
- Jens
- Ort
- Varberg
- Inlägg
- 908
Jag tyckte det var ett mindre h*lv*te att byta på min men det gick ;-) Trångt som bara den. Gick efter haynes rep handbok. Vissa saker tyckte jag dom tog i fel ordning :-P
En kompis till mig lämnad sin Audi TT till ACE Competion, har för mig han bet 5000:- inkl vattenpump.
Citat från min mini projekt tråd på kamrems byte :
"sen har ja börjat plocka ner för byte av kamrem och vatten pump...har idag med ett par avbrott kommit så långt så att det är dax att skruva på remspännaren för att lossa remmen...kan ju säga att har ju haft roligare jobb innan...trångt å j*vligt...vet inte hur många ggr idag jag har sagt....(vad som uppenbarligen är min favorit fras)....-jag tror jag blir tokig!!!!....som ex har jag gett upp att få bort ena delen av motorfästet...klumpen som sitter på motorn...har fått den tillräckligt åt sidan så det går att komma åt iaf....annat ex är att man för att spänna loss remspännaren ska använda en bit M5 gängstång.....M5!!!!!!????????....varför i hela H*L*E*E har dom inte lika gärna gjort ett hål för en M6....det är väl en betydligt vanligare strl?.....det hade jag ju i garaget men nä då bara åka till järn äffären å handla......å den kostade ju dessutrom hela 3kr ihop med 2 brickor och en mutter.....blir ju vatten å bröd resten av mån nu ju :-P
köpte en haynes rep handbok till golf 4 och jag tycker upplägget i den är allmänt veligt :-(....dom hänvisar HELA tiden till massa andra avsnitt/punkter i boken så det blir ett jäkla bläddrande hit å dit HELA tiden...sen vad det gäller just beskrivning för kamrems byte så tycker jag dom beskriver vissa saker i fel ordning...jag som inte överhuvudtaget har fixat med så pass ny bil innan vill göra allt till punkt och pricka enligt boken...men det hade jag kunnat hoppa över vad gäller viss demontering av kringutrustning uppe i motorn vid kamrems kåpor :-P.... "Senast redigerad av Mr dOhC den 2007-11-25 klockan 20:03.
-
2007-11-25, 20:21 #10
- Reg.datum
- maj 2007
- Namn
- Mikael Wallin
- Ort
- Östersund
- Inlägg
- 398
Hade du bott i krokarna så hade jag kunna gjort det för en kopp
kaffe och en bulle :P Har gjort det på 2st dock var den ena min mk2:a
med 1.8t. Inte speciellt svårt på en mk4 heller tycker jag. Det gäller bara
att plocka bort så mycket som möjligt så du har gott om utrymme.
-
2007-11-25, 21:19 #11
- Reg.datum
- apr 2007
- Namn
- Teddy Persson
- Ort
- Ängelholm
- Inlägg
- 2 696
Ska du lämna in bilen så ring runt om du inte måste vara just VAG.
För min del så skillde det runt 8-10000 kr när ja bytte kamrem på min 1.6a mk4.
Full garanti men en annan ej vag verkstad.
Nu är det dags och mitt pris för kamremsats inkl acrem, generatorrem, servorem och vattenpump blir ungefär 2400-2700 kr
-
2007-11-25, 21:19 #12
Okey jo det bore ju gå att reda ut. Lyfte toppen på en 1.4 16v dock var det lite mer plats på den=) Men det borde ju gå reda ut. Du får ta och resa ner över en helg mikael=)
Ditt kamremsbyte lät ju inte alls farligt dyrt. Som sagt 1.4 tyckte jag gick riktigt smidigt, typ i stil med en gammal mk2 lr nått=)
-
2007-11-25, 21:50 #13FinnGäst
Golf GTI MK4 e väl kanske inte den roligaste bilen man kan byta kamrem på. Just motorfästet kan vara lite bökigt att få bort tack vare AC-rören som går i samma område. Tricket e att lyfta motorn så högt d går och sedan vinkla runt d lite så brukar d gå. Men d handlar som sagt som tidigare talare sa att skapa sig d utrymmet man behöver. Själva remmen å så e ju simpelt men d e utrymmet som e lite jobbigt.
-
2007-11-25, 22:07 #14
- Reg.datum
- maj 2007
- Namn
- Jens
- Ort
- Varberg
- Inlägg
- 908