Resultat 1 till 20 av 21
-
2019-07-02, 09:48 #1
- Reg.datum
- jul 2019
- Namn
- Johan Farnestam
- Ort
- Göteborg
- Inlägg
- 13
Golf Cab mk1 GLS - 1979/80
Hejsan
Fick ett infall och bestämde mig för att det var lite för tomt på parkeringen, så jag letade efter en rolig klassisk cab och primärt efter en Golf etta.
Hittade ett lovande projekt som jag åkte och köpte i Lördags.
Jag har inte tagit så många bilder än, utan lägger in en bild från säljarens annons.
__________________________________________________ __________________________
Min tanke med bilen är att försöka skapa en härlig cab, men som endå är i bruksskick. Antar att många inte håller med mig här, men det är så jag vill göra.
Först nu efter ett par dagar så har jag en liten lista över saker som bär åtgärdas "omgående" och dessa kan jag säkerligen behöva hjälp med:
1. Bilen läcker lite olja, misstänker att det är det klassiska ventilhus-läckaget
2. Tempmätaren fungerar inte
3. Blinkers relät klickar ovanligt fort, trots att alla lampor fungerar, Jordfel? Kasst relä?
4. Elsanering, det finns en hel del skarvar och dåliga kablar, så det ska vi byta ut
5. Dörrsidorna ska bytas ut, då de gamla boardsen är trasiga på flera ställen.
6. Montera en ny stereo, och högtalare, då inget av det finns kvar.
7. Nytt avgassystem då det gamla är skarvat 5 ggr och läcker härochdär.
__________________________________________________ _____________________
Frågor som direkt har dykt upp i min skalle:
* På det vänstra stötdämpartornet slitter det ett motstånd, är det till någon högeffektseftermarknadsspole?
* I bilens mittkonsol satt det en "Econometer" som jag demonterade, till den kommer det en vakuum-slang, men jag hittar inte vart den går? Sitter det någon liten luftcylinder under gasen eller liknande? För i motorrummet hittar jag inte någon uppenbar "andra ända"?
* I bilens mittkonsol satt det en "Ampermeter", denna togs också bort då visaren låg och dallrade på botten Det går två 6mm2 kablar till denna, som ligger i serie med förbrukningen antar jag, men samma sak här, i motorrummet så är det tomt på både generator och batteri. Är den kopplad i serie inne i bilen?
* I "huvudinstrumentet" sitter det hastighetsmätare och klocka. Klockan går inte, är det någon som har koll på vanliga fel relaterade till detta?
__________________________________________________ _________________________________________
Projektet fortlöper i mån om tid, och jag kommer försöka posta alla saker jag gör här.
Ha det gött enna!
-
2019-07-02, 12:12 #2
Kul projekt! Skickat PM till dig.
Golf GTI Edition 30 Nr.19
Polo TDI90 -12
-
2019-07-04, 09:15 #3
Medlem 25 år+
- Reg.datum
- sep 2009
- Namn
- Mikael Rosenqvist
- Medlemsnr
- 892
- Ort
- Göteborg
- Inlägg
- 1 354
Econometer: Denna kopplas till insuget efter spjället så den går i motorrummet nånstans. Om du inte tar bort den och pluggar hålet kommer bilen att dra tjuvluft och antingen inte starta eller gå illa
Amperemeter är ett otyg! Den ligger i serie med generator/batteri för att kunna mäta om det fylls på eller töms ur batteriet. Mätaren och dess kablage ger en massa förluster som ger sämre batteriladdning..... (finns moderna bättre sätt att lösa det också). Iaf, du får spåra sladdarna och återställa till org. I värsta fall går inte bilen med mätaren urkopplad och sladdarna hängande lösa.Bilparken: Golf 1 1983, Golf 2 GTI 16V 1988, Golf 8 GTE 2022, ID 4 GTX 2022, Fiat Ducato Burstner 2007
-
2019-07-08, 08:33 #4GTI-nissenGäst
Motståndet är till för det automatiska halvljuset och reducerar det till 70% för att spara glödlampor och ström.
-
2019-07-08, 09:53 #5
- Reg.datum
- jul 2019
- Namn
- Johan Farnestam
- Ort
- Göteborg
- Inlägg
- 13
Tack
Jag rev bort centerkonsollen för att kika lite bättre.
Amperemetern var stendöd, visaren ramlade loss när jag skruvade bort fästet på baksidan. Kablarna är nu borttagna.
Econometerns vakumslang gick till motorrummet där den låg så fint ihoprullad och klämd under spolarvätskebehållaren.
Således fick även klockan försvinna, min förhoppning är att få igång klockan i intrumentpanelen.
- - - Uppdaterad - - -
Hej
Tack, men jag förstår inte riktigt, bilen har inget automatiskt halvljus, men det kanske den borde? Jag får trycka på "helljusknappen" den har tre lägen (AV/HALV/HEL).
Annars borde jag väl kunna slita bort det motståndet? Tanken är att go led ändå för att lätta på trycket till generatorn.
-
2019-07-08, 10:13 #6
Kan vara så enkelt att motståndet är trasigt, så automatiska halvljuset inte fungerar.
/Kimmo
Mk1 GTI & Passat CC 3,6 4-motion
-
2019-07-21, 16:28 #7
- Reg.datum
- jul 2019
- Namn
- Johan Farnestam
- Ort
- Göteborg
- Inlägg
- 13
Hej Alla
Liten uppdatering på vad som har gjorts med bilen:
Har just nu fullt upp med kylningen, det är något som inte stämmer...
Häromdagen åkte jag en tur, påväg hem fastnade jag i bilkö och jag kände doften av varm glykol.
Stannade vid en mack, och bilen kokade.
Märkte i samma veva att kylarfläkten fått sig en dusch och nu var kortsluten. Detta resulterade i en kortslutning och allt kablage till fläkten brann upp.
Sagt och gjort, delar beställdes hem, och byttes:
Ny kylare
Ny termostat (87gr)
Ny tempgivare
Ny vattenpump (bultarna till termostaten gick av).
Efter att detta bytts, så har jag fortfarande problem med att bilen går varm. Den kokar inte medans systemet är under tryck, men om jag skulle skruva av locket till expansionskärlet så tar det inte många sekunder för vattnet att flöda över.
Märker dessutom att motorn blir varm ovanligt fort.
Luftficka?
Ingen vit rök när jag kör.
Den nya kylaren jag köpte har en nippel ut från ena hörnet, ska den bara användas till avluftning?
Samma sak gäller expansionskärlet, det sitter även där en nippel.
Dessa två har jag nu dragit en slang imellan, men är osäker på om det är rätt att göra så?
Om jag låter dessa vara "öppna/oanslutna" så tappar jag ju tryck och bilen kokar...
Utöver detta så har kupefläkt samt vindrutetorkarna slutat att fungera.
Noterade att Säkring nr 9 var bränd, men det hjälpte inte med en ny säkring.
Någon som varit med om liknande?
Kan tilläggas att innan den kokade första gången så har jag inte haft någon värme i kupen trots full speta på reglaget.
-
2019-07-21, 19:45 #8
- Reg.datum
- jun 2014
- Namn
- Henrik Carlqvist
- Ort
- Linköping
- Inlägg
- 590
Nu befinner sig min gamla Golf 1 några timmars resa bort så jag kan inte kolla, men jag har bestämt för mig att jag har en tunn svart kylarslang som går mellan överkant av kylaren och expansionskärlet.
Du bör ha två termostater, en mekanisk som styr vattenflödet till kylaren och en elektrisk som styr när den elektriska kyl-fläkten skall gå igång. Om inte den elektriska kylfläkten går igång när det behövs (t ex en bilkö) slutar det säkert med att motorn kokar.
m v h Henrik
-
2019-07-22, 07:41 #9
- Reg.datum
- jul 2019
- Namn
- Johan Farnestam
- Ort
- Göteborg
- Inlägg
- 13
Hej
Tack, båda termistorerna byttes i samband med kylarbytet.
Igår kallstartade jag den och lät den bli varm på tomgång, därefter stängde jag av den igen.
Noterade ett "fräsande/kokande" ljud från insuget. Såg att det går slangar till och från det.
Någon som vret med sig att detta är en känslig punkt gällande luftfickor?
Eller har min topplockspackning brännt?
-
2019-07-22, 20:37 #10
- Reg.datum
- jul 2019
- Namn
- Johan Farnestam
- Ort
- Göteborg
- Inlägg
- 13
God kväll
Det här är det jag menar, jag blir förbryllad över att insuget är vätskekylt, men ser nu att det ser hemmasnickrat (ser hemmasvetsat ut på röret). Förra ägaren har ju uppenbarligen bytt ut förgasaren, kan insuget vara något "performance / GTI" modell som ska vara vätskekyld? Detta "ser ut" att ha högre elevation än expansionskärl...
Eller är det någon som klämmt på ett 1.1/1.3 insug på den?
https://www.vwheritage.com/mk2-golf/...es-pipes-clipsSenast redigerad av farnestamen den 2019-07-22 klockan 20:40. Anledning: Edit, hittade något liknande. .
-
2019-07-22, 23:02 #11
- Reg.datum
- jun 2014
- Namn
- Henrik Carlqvist
- Ort
- Linköping
- Inlägg
- 590
Helt klart är förgasaren eller åtminstone luftfiltret utbytt. Det ser också ut som om man har slarvat lite med vevhusventilationen... Om jag har vattenkylning på mitt insug törs jag inte säga på rak arm, om ett par dagar kommer jag åka till min Golf och kan kika hur det ser ut i motorummet. Men ligger verkligen insuget över expansionskärlet? Insugsröret ligger ju under förgasare och luftfilter och expansionskärlet sitter väl ganska högt i motorrummet.
m v h Henrik
-
2019-07-22, 23:25 #12
- Reg.datum
- maj 2007
- Namn
- Jocke.H
- Medlemsnr
- 1920
- Ort
- Ume
- Inlägg
- 10 801
Mk II t.ex 1,6 förgasarinsugen är vätskekylda.
Tvivlar kraftigt på att det har något annat att göra med än t.ex frost/frysning i insuget vintertid.
Så någon annan vinst är det nog inte om jag får gissa.
Samma insug men i annan variation finns upp till -98.
-
2019-07-26, 23:51 #13
- Reg.datum
- jul 2019
- Namn
- Johan Farnestam
- Ort
- Göteborg
- Inlägg
- 13
Go Kväll!
Efter ett par dagars semester och 60 mil bakom ratten på Cabbie så kommer här en uppdatering:
Jag tyckte mig kunna se en supertunn stril komma från slangen ovan, den som går in i insuget. Och då smulades hela slangen sönder, så den byttes ut, Nu efter det och ny glykolblandning så gjorde jag en redig slang-klämmar flush på systemet.
Efter det så fungerade systemet bra, så då kändes det säkert att åka på Roadtrip.
Dock, så har jag främst idag 33grader varmt insett att kupefläkten måste fixas snabbt!
Sen har jag märkt att bilen läckt olja, har bytt ventilkåpstätning, men den som fanns på hyllan lokalt var korkmodeller.
Har svårt att få det helt tätt i inre hörnet (höger mot kupen sett framifrån bilen). Är gummivarianten bättre på detta? Har efterdragit ett par gånger för att försöka sprida trycket lite jämnare över bultarna.
Nu har jag dock fått ett annat huvudbry, tycker att bilen har börjat "klappra" det gjorde den inte innan, detta verkar följa varven, så jag misstänker ventil-klapper, Fyllde på med lite olja, men tycker inte det gjorde någon större skillnad. Någon som vet om detta är ett klassiskt fel på 1.6 liters motorn?
Just det, kollade upp art no på toppen, och insug, och dem hör till en Jetta-1984.
Artn topp: *16* 026103373F
Artn insug:026129713
Då motorn och front verkar komma från en Jetta så vore det bra att veta vad som hänt med bilen...
dessutom, måste jag byta hela fronten för att montera runda golflampor? På de bilder jag har hittat så ser det ut som om en "golffront" är urgröpt för framlamporna?
Mina är helt raka:
-
2019-07-27, 03:48 #14
- Reg.datum
- maj 2007
- Namn
- Jocke.H
- Medlemsnr
- 1920
- Ort
- Ume
- Inlägg
- 10 801
+33 grader varmt , olja som vatten i koncistens.
Rätt eller fel att diagnostisera då?
Har haft bilar som beter sig olika.
-
2019-07-29, 10:33 #15
- Reg.datum
- jul 2019
- Namn
- Johan Farnestam
- Ort
- Göteborg
- Inlägg
- 13
-
2019-08-02, 22:58 #16
- Reg.datum
- jul 2019
- Namn
- Johan Farnestam
- Ort
- Göteborg
- Inlägg
- 13
Hallå i värmen....
Asså jag förstår inte riktigt vad det här är för hopplock till bil. Hoppas på att få kontakt med tidigare ägare.
Känns som om halva bilen är från en Jetta... Motor, plåtar, grill...
Nu när jag försökte montera min fina GTI grill så gick det ju åt helve**e. Grillen har "snäpp-fäste". i plåten sitter det skruvhål. Dock så verkar dem stämma överens positionsmässigt så det hade man ju kunnat lösa.
Problemet är ju blinkers... Någon som har en bra ide? Köpa ett par extra och lacka gula? spackla lite...
Ett alternativ är en grill från Scirocco, dem har samma typ. Har dock inte hittat det, varken nytt eller beggat...
-
2019-08-03, 10:12 #17
- Reg.datum
- jun 2014
- Namn
- Henrik Carlqvist
- Ort
- Linköping
- Inlägg
- 590
Ja, fronten verkar ju vara lite jetta-lik med blinkers på sidorna om grillen. På Golf mk1 brukar blinkers sitta i kofångaren.
m v h Henrik
-
2020-01-10, 21:32 #18
- Reg.datum
- jul 2019
- Namn
- Johan Farnestam
- Ort
- Göteborg
- Inlägg
- 13
Halloj.
Här har det varit stiltje av många anledningar, men jag har försökt att skaffa mig en uppfattning om vad som bör ses över, och prioritera.
Bilen stod parkerad ute ett par månader, och till slut lyckades jag hitta en maskinhall jag kunde hyra en höra av.
Jag misstänker att min bil har varit krockad, och sen vigd med en jetta, dessutom så är förgasaren utbytt.
Jag försöker just nu få ett sans runt vilken bil jag har rent "funktionellt", jag vet inte ens vad jag har för motor, då insuget verkar vara jetta.
Mitt största huvudbry just nu är elen, jag har börjat lite smått, men märker att jag måste se över allt.
Fram mot hösten när det var fuktigare, så fick jag väldigt udda problem, fläkten fungerade inte alltid, vindrutetorkarna hängde sig och fortsatte bara gå, stereon gick igång för att dö 2sekunder senare.
Jag rev undre halvan av instrm. panelen för att få lite bättre översikt, men jag höll på att svimma... Sicket jäkla råttbo!
Så nu hoppas jag att forumet kanske kan hjälpa till lite, jag har googlat och sökt men får ingen tydlig information om vad för elhärva jag har, min reläbox är ju ytterst liten till skillnad från dem som jag hittar bilder på?
Brevid det svarta relät i överkant så syns lite av det alu färgade relät på nästa bild.
Snok?
Försökte ta lite bilder på nära håll, det behövs en cleanup, men jag tycker att det är väldiga mängder kontakter som inte är inkopplade? Och mycket av det inkopplade ser eftermonterat ut?
Om du har något hjälp, även om det bara är en kabelfärg så är jag ypperligt tacksam för hjälpen
Trevlig helg!
EDIT:
Bilderna blev 90gr fel så flippa laptoppen på högkant
-
2020-01-11, 08:56 #19
- Reg.datum
- jun 2014
- Namn
- Henrik Carlqvist
- Ort
- Linköping
- Inlägg
- 590
Om du behöver kopplingsschema så är nog det bästa att köpa en reparationshandbok om du inte redan har. I denna tråd nämns en bok: http://www.gtiklubben.nu/forum/showt...l=1#post146962
m v h Henrik
-
2020-02-28, 12:59 #20
- Reg.datum
- jul 2019
- Namn
- Johan Farnestam
- Ort
- Göteborg
- Inlägg
- 13
Hej Bloggen.
Här har det varit tyst igen, men jag har jobbat vidare på bilen.
Jag har rivit i elen en hel del och hittar bara mer och med skarvar... Usch...
Beställde ett gäng rullar med färgade kablar så nu kan jag iallafall byta kablage som är skarvat eller skadat.
Tycker fortfarande att antalet kablage "I" bilen, dvs under instrumentbrädan är oerhört stor, speciellt med tanke på att detta är något sorts hopjox från två bilar.
I Själva motorrummet har jag hittat följande kablage som verkar stämma:
RÖD/GUL + RÖD/SVART= Bromscylinder, broms
Denna kontakt är bryggad till en liknande kontakt på andra sidan bromscylinder, misstänker att det är "handbroms"? Men jag är osäker. Under handbromsen sitter det en liten kontakt som trycks ner när handbroms inte är "aktiv". Om den är aktiv så lyser det en lampa i mätarhuset.
Någon som vet vad BLÅ/VIT är specad för? Den är idag jordad, men misstänker att den bör vara en signalkabel. Alla andra nollor i bilen är BRUN.
Min reläbox har 15 säkringsplatser (plus ett relä med inbyggd säkring), finns tydligen fler typer, någon som har en lista över dessa?
Älskar loopen på den gröna kabeln nedan, orka.....
Liknande ämnen
-
problem med blinkers. Golf GLS - 80
Av Pepper i forum VW-forumSvar: 2Senaste inlägg: 2014-02-12, 18:50 -
Var hitta förgasarfot VW Golf GLS 1979 med KEIHIN?
Av Scoundrel i forum VW-forumSvar: 21Senaste inlägg: 2013-05-09, 12:28 -
Två (antagligen enkla) frågor ang. Golf GLS -80
Av Pepper i forum VW-forumSvar: 3Senaste inlägg: 2012-08-22, 13:05 -
Bromsar från GTI på Golf Cab GLS -80, vad behövs?
Av joo i forum VW-forumSvar: 3Senaste inlägg: 2009-06-21, 20:17 -
Skillnader Golf Cab Mk1, 80-87 vs 88-92
Av Henke i forum VW-forumSvar: 0Senaste inlägg: 2009-04-27, 19:05