Resultat 1 till 18 av 18
Ämne: Adapter spridare 9A /Kr
-
2019-05-01, 11:49 #1
- Reg.datum
- maj 2007
- Namn
- Matsola Ark Andersson
- Medlemsnr
- 395
- Ort
- Orsa
- Inlägg
- 733
Adapter spridare 9A /Kr
Någon som vet var man kan köpa en adapter till 9a Spridare? se bild nedan.
Planerar att ha min 9a Motronic styrning på "rätt" MK1 sida i bilen. och tydligen så passar inte spridarna i KR bränslerören. (har dock inte kollat själv ännu) Gammal länk i klippet, till en ny firma som inte har dessa idag tydligen.
eller annat förslag?
-
2019-05-20, 18:59 #2
- Reg.datum
- maj 2007
- Namn
- Matsola Ark Andersson
- Medlemsnr
- 395
- Ort
- Orsa
- Inlägg
- 733
Okej, nu vet jag M12 på KR och M10 på 9A.
Därav behövs adapter om jag ska använda 9A spridare till Original KR Spridarrör.
-
2019-05-20, 20:31 #3
-
2019-05-20, 20:36 #4
- Reg.datum
- maj 2007
- Namn
- Matsola Ark Andersson
- Medlemsnr
- 395
- Ort
- Orsa
- Inlägg
- 733
Bild på 9A kontra KR.
Lägg märke till den längre platshylsan på 9A.
Lite udda med tanke på att spridarna är lika långa.
KR sticker ut längre med 9a ligger i liv.
Kan inte ha någon jätte betydelse.
-
2019-05-20, 20:38 #5
- Reg.datum
- maj 2007
- Namn
- Matsola Ark Andersson
- Medlemsnr
- 395
- Ort
- Orsa
- Inlägg
- 733
-
2019-05-29, 15:39 #6
- Reg.datum
- maj 2007
- Namn
- Matsola Ark Andersson
- Medlemsnr
- 395
- Ort
- Orsa
- Inlägg
- 733
Fundering.
Någon som vet om det är någon skillnad på KR (1,8) mot 9A (2,0) spridarna förutom gängan?
9a borde ju ge mera, men det kanske inte är helt 100? Då hade jag kunnat använda KR direkt utan adapter.
-
2019-05-29, 15:43 #7
Medlem 25 år+
- Reg.datum
- sep 2009
- Namn
- Mikael Rosenqvist
- Medlemsnr
- 892
- Ort
- Göteborg
- Inlägg
- 1 354
Bilparken: Golf 1 1983, Golf 2 GTI 16V 1988, Golf 8 GTE 2022, ID 4 GTX 2022, Fiat Ducato Burstner 2007
-
2019-05-29, 17:00 #8
- Reg.datum
- maj 2007
- Namn
- Matsola Ark Andersson
- Medlemsnr
- 395
- Ort
- Orsa
- Inlägg
- 733
Lite så, men jag kommer att använda 9a Motronik styrningen som en komplett enhet.
Hyfsat enkelt och "plug and play" stand alone enhet. Sen ett chip på det för ändrad tändkurva och varvstopp.
Så frågan är om den kan gå magert om jag bara byter spridare.
Det hade varit kul att få insprutningen på "rätt" sida.
Men jag kanske börjar på fel sida, så jag får det att funka först.
-
2019-05-29, 17:35 #9
-
2019-05-29, 20:19 #10
- Reg.datum
- maj 2007
- Namn
- Matsola Ark Andersson
- Medlemsnr
- 395
- Ort
- Orsa
- Inlägg
- 733
Yes.. Komplett 9a styrning. Enkelt och bra. Och Motronic.
Motronicen var ytterligare en mekanisk insprutning typ KE-Jet och Lambasond. Men mer utvecklad och med Chip möjlighet. Sen kom ABF med Digifanten, och vad säger man elektroniska (?) spridare.
Fördelen är att det är rätt enkelt att köra ett komplett kit och allt funkar. Tog en stund att reda ut kabelhärvan, men när jag gjort det så var det väldigt enkelt. Enklare än man kan tro. Köpte en komplett bil/front och tog med allt.
Var inte så många årsmodeller dessa gjordes. Men är vanliga i USA och i England.
-
2019-05-29, 20:25 #11
Medlem 25 år+
- Reg.datum
- sep 2009
- Namn
- Mikael Rosenqvist
- Medlemsnr
- 892
- Ort
- Göteborg
- Inlägg
- 1 354
Bilparken: Golf 1 1983, Golf 2 GTI 16V 1988, Golf 8 GTE 2022, ID 4 GTX 2022, Fiat Ducato Burstner 2007
-
2019-05-29, 21:03 #12
- Reg.datum
- maj 2007
- Namn
- Matsola Ark Andersson
- Medlemsnr
- 395
- Ort
- Orsa
- Inlägg
- 733
-
2019-05-29, 21:12 #13
Medlem 25 år+
- Reg.datum
- sep 2009
- Namn
- Mikael Rosenqvist
- Medlemsnr
- 892
- Ort
- Göteborg
- Inlägg
- 1 354
Ahh, då är jag med KE-jet it is! Lådan är lite missvisande, används till många Bosch system. Tyvärr är det ju smalbandslambda på dessa så den kommer inte att kunna kompensera själv för annan spridarstorlek på fullast. Att mekaniskt lura/justera KE-jet är inte heller så lätt som K-Jet. Dock tror jag det kommer att funka, skulle helt klart chansat och satt på "fel" spridare för att få en korrekt Mk1 installation. Bara du kollar lambda på fullast så.
Lite OT: Men jag måste ändå säga, shit vilken schysst scirocco i bakgrunden, ser riktigt fin ut!!Bilparken: Golf 1 1983, Golf 2 GTI 16V 1988, Golf 8 GTE 2022, ID 4 GTX 2022, Fiat Ducato Burstner 2007
-
2019-05-29, 21:31 #14
- Reg.datum
- maj 2007
- Namn
- Jocke.H
- Medlemsnr
- 1920
- Ort
- Ume
- Inlägg
- 10 801
Jag är bara nyfiken på VARFÖR?
Om hyperorginal så OK , om annars så varför inte ett senare sprut?
-
2019-05-29, 21:36 #15
- Reg.datum
- maj 2007
- Namn
- Matsola Ark Andersson
- Medlemsnr
- 395
- Ort
- Orsa
- Inlägg
- 733
Vi har nog rätt båda två. Kärt barn har många namn. En upphotad KE jet är det ju i botten.
Googlade på några favo-sidor i US.
TECHTONICS EPROM CAMSHAFT VERSION CIS MOTRONIC 2.0L 16V 90-92
AUTOTECH Q-CHIP 2.0L 16V KE-MOTRONIC
Så jag har alltid kallat den Motronic. Och ska man hitta något så lär man söka på det.
Men det är bra, då kan det funka med KR spridare med andra ord. Hade ändå tänkt sätta in en extra Lamba så man har lite extra koll.
Och tack. Den har klarat sig rätt bra med åren.
-
2019-05-29, 22:14 #16
- Reg.datum
- maj 2007
- Namn
- Matsola Ark Andersson
- Medlemsnr
- 395
- Ort
- Orsa
- Inlägg
- 733
Finns flera anledningar.
1. För att kunna vara laglig och kunna regbesiktiga. så krävs Lambastyrning med Katalysator. Check!
2. Simpel, Plug and play lösning. koppla ihop, vrid på nyckel, kör. Check!
3. Billig eftersom den följde med motorn. Check!
4. Och lite det du sa sen. Ska se OEM ut när man lyfter på huven. Check! (Både för besiktningsögon och för utseende)
Det finns säkert bättre och vassare alternativ på sprut, men med kostnader och utvecklingstid.
Har kollat runt lite men får bli nästa steg. Eftersom jag inte bygger en Rejs motor utan en sportmotor så räcker detta bra till att börja med.
Nu blir den nog inte regbesiktigad med denna motor, men jag ska kunna om jag måste.
-
2019-05-29, 23:42 #17
- Reg.datum
- maj 2007
- Namn
- Jocke.H
- Medlemsnr
- 1920
- Ort
- Ume
- Inlägg
- 10 801
Ja snyggt blir det ju de du gör har man sett genom åren.
-
2019-05-30, 10:23 #18
- Reg.datum
- maj 2007
- Namn
- Matsola Ark Andersson
- Medlemsnr
- 395
- Ort
- Orsa
- Inlägg
- 733
Liknande ämnen
-
Behöver hjälp, montera KR-kammar i 9A-topp
Av Lorentz i forum VW-forumSvar: 1Senaste inlägg: 2014-06-10, 20:33 -
9A Oljepump i KR block?
Av mustek i forum VW-forumSvar: 0Senaste inlägg: 2010-04-19, 21:04 -
kr kammar i 9a
Av Mackan73 i forum VW-forumSvar: 19Senaste inlägg: 2009-10-31, 14:29 -
Golf KR-PL-9A ventil storlek
Av Alpine_golf i forum VW-forumSvar: 2Senaste inlägg: 2009-07-10, 22:41 -
Hur högt oljetryck i KR/9A???
Av GTI G60 i forum VW-forumSvar: 5Senaste inlägg: 2007-05-19, 00:04