Resultat 1 till 20 av 23
Ämne: Kamremsbyte Passat 1,8 T
-
2019-01-09, 22:03 #1
- Reg.datum
- okt 2016
- Namn
- Daniel Ekström
- Ort
- Jönköping
- Inlägg
- 171
Kamremsbyte Passat 1,8 T
Hallå.
Har en Passat 1,8T -99 som jag tänkte byta kamrem på. Någon som vet var jag kan hitta vilken motorkod jag har?
Är det dyra verktyg man behöver för att låsa vev, kam osv?
Bytte kamrem på en Passat 1,9 tdi för ett par år sedan och dom verktygen kostade bara några hundringar.
Något speciellt att tänka på inför bytet? Byter ju givetvis spännrulle när jag är i farten.
Daniel
-
2019-01-09, 23:04 #2
Ta bort stora plastkåpan över topplocket.
På topplockets Högra främre hörn står motorkoden med 3 stora bokstäver.
Eller så kollar du i bagageluckan i reservhjulsbaljan på klisterlappen.
Eller så kollar du i Servicebokens insida.
-
2019-01-10, 06:21 #3
- Reg.datum
- okt 2016
- Namn
- Daniel Ekström
- Ort
- Jönköping
- Inlägg
- 171
-
2019-01-10, 06:22 #4
- Reg.datum
- okt 2016
- Namn
- Daniel Ekström
- Ort
- Jönköping
- Inlägg
- 171
Något speciellt att tänka på inför bytet?
-
2019-01-10, 10:07 #5
- Reg.datum
- okt 2016
- Namn
- Daniel Ekström
- Ort
- Jönköping
- Inlägg
- 171
En liten fundering.
Driver kamremmen vattenpumpen på alla 1,8T eller sitter vattenpumpen på utsidan av motorn på dom äldre motorerna och drivs av multiremmen?
Tittar runt lite på olika kamremmskit och det verkar finnas 2 olika pumpar?
-
2019-01-10, 12:11 #6
- Reg.datum
- maj 2007
- Namn
- Mattias
- Ort
- Falun
- Inlägg
- 2 240
Tidiga AEB och APU hade väl pumpen bakom generatorfästet på framsidan och driven av multiremmen
-
2019-01-10, 12:17 #7
- Reg.datum
- feb 2018
- Namn
- Malte Nilsson
- Ort
- Hemse
- Inlägg
- 133
Vattenpumpen sitter utanpå motorn drivs av en separat kilrem !
-
2019-01-10, 12:51 #8
- Reg.datum
- okt 2016
- Namn
- Daniel Ekström
- Ort
- Jönköping
- Inlägg
- 171
Jag har inte tittat jättenoga men jag får det till att vattenpumpen sitter på utsidan och drivs av en separat rem.
Ska kolla nogare och om så är fallet så tänkte jag skita i att byta pumpen eftersom den går att byta i efterhand utan att riva av kamremmen igen.
Eller måste man flytta fram hela fronten för ”serviceläge” om man ska byta vattenpumpen om den sitter pp utsidan?
Vill inte lägga för mycket pengar på den gamle bilen om pumpen ändå är tät.
-
2019-01-10, 21:56 #9
- Reg.datum
- okt 2016
- Namn
- Daniel Ekström
- Ort
- Jönköping
- Inlägg
- 171
Har kommit fram till att jag har en APU motor.
Går det att byta vattenpump på dessa utan att demontera kamremmen?
-
2019-01-11, 10:01 #10
- Reg.datum
- feb 2018
- Namn
- Malte Nilsson
- Ort
- Hemse
- Inlägg
- 133
JA går bra !
-
2019-01-11, 19:16 #11
- Reg.datum
- okt 2016
- Namn
- Daniel Ekström
- Ort
- Jönköping
- Inlägg
- 171
-
2019-01-12, 09:44 #12
- Reg.datum
- okt 2016
- Namn
- Daniel Ekström
- Ort
- Jönköping
- Inlägg
- 171
Några fler specialverktyg man behöver eller räcker det med dessa:
https://www.autoexperten.se/produkt/...sats-27421404/
Enligt spec så ska det ju bl.a vara till APU motor.
-
2019-01-13, 18:45 #13
- Reg.datum
- feb 2018
- Namn
- Malte Nilsson
- Ort
- Hemse
- Inlägg
- 133
Inga specialverktyg krävs vid byte av kamrem. Skall kam kedjan bytas är det en annan sak.
-
2019-01-13, 18:47 #14
- Reg.datum
- okt 2016
- Namn
- Daniel Ekström
- Ort
- Jönköping
- Inlägg
- 171
-
2019-02-18, 08:59 #15
- Reg.datum
- okt 2016
- Namn
- Daniel Ekström
- Ort
- Jönköping
- Inlägg
- 171
Kamremsbyte Passat 1,8 T
Beställde kamremskit för ett tag sedan med rem, spännrulle och löprulle.
Nu efteråt har jag sett att det fanns ytterligare kit där det ingår någon annan typ av spännare som ser ut som en liten stötdämpare.
Någon som kan verifiera om spänning av rem sker med spännrullen eller med den lilla dämparen som sitter under spännrullen?
Trodde att fjädern sitter i rullen men det kanske är dämparen som sätter spänn på rullen då?
Anledningen att jag frågar för att om det är så är det väl bäst att beställa den med när jag ändå ska riva ner allt?
Är denna rullen som följde med kittet:
Senast redigerad av EKAN01 den 2019-02-18 klockan 09:06.
-
2019-02-18, 11:24 #16
- Reg.datum
- feb 2018
- Namn
- Malte Nilsson
- Ort
- Hemse
- Inlägg
- 133
Spänningen sköts av den du kallar lilla dämparen. Ja det är klokt att byta den med !
-
2019-02-18, 12:01 #17
- Reg.datum
- okt 2016
- Namn
- Daniel Ekström
- Ort
- Jönköping
- Inlägg
- 171
-
2019-06-23, 07:33 #18
- Reg.datum
- okt 2016
- Namn
- Daniel Ekström
- Ort
- Jönköping
- Inlägg
- 171
Kör ett lite trådlyft här
Av lite olika anledningar så har inte kamremmen blivit bytt än men nu ska det göras.
När man byter remmen så får man ju skruva loss fronten till så kallat serviceläge. Man skruvar ju av krockbalken som sitter innanför stötfångaren och i dom hålen som balken sitter fast i så skruvar man ju i långa skruvar alt ett par gängstavar så att man kan dra fram hela fronten så att den hänger kvar.
Någon som vet storleken på dessa skruvar?
Måste nämligen åka och köpa gängstav/lång skruv innan jag river ner allt.
Mvh Daniel
-
2019-06-23, 09:50 #19
Vill minnas att det är M8
/Kimmo
Mk1 GTI & Passat CC 3,6 4-motion
-
2019-06-23, 10:02 #20
- Reg.datum
- okt 2016
- Namn
- Daniel Ekström
- Ort
- Jönköping
- Inlägg
- 171
Liknande ämnen
-
Passat CC -08 Kamremsbyte
Av Smurfelina i forum VW-forumSvar: 28Senaste inlägg: 2014-12-08, 14:55 -
Kamremsbyte Passat -01
Av Ronnie82 i forum VW-forumSvar: 6Senaste inlägg: 2014-01-19, 12:04 -
Kamremsbyte på passat 1.8 -98
Av blågolf i forum VW-forumSvar: 2Senaste inlägg: 2011-12-28, 23:29 -
Intervall kamremsbyte Passat 1.8 98?
Av joachim i forum VW-forumSvar: 5Senaste inlägg: 2011-11-10, 06:58 -
Kamremsbyte Passat 1.8T AEB
Av mtm i forum VW-forumSvar: 15Senaste inlägg: 2009-04-16, 18:39