Resultat 1 till 20 av 37
-
2018-12-19, 16:51 #1
- Reg.datum
- dec 2018
- Namn
- MH
- Ort
- Finland
- Inlägg
- 19
Passat 2.0 Tdi -11 ESP Error mm.
Hej
Har haft bilen ca 9 månader utan några problem... tills nu. Plötsligt bestämmer sig bilen att inte starta.
Strömmen går igång men trycker jag in nyckeln start/stop händer det ingenting. Har kopplat fast odb mätaren, felkod 01314 "Engine Control Module: No communication"
Är det ECU som borde bytas ut, eller var ska man börja felsöka?
Har lagt upp en video hur den beter sig: https://youtu.be/edpp94HGaIE
-
2018-12-20, 07:57 #2
- Reg.datum
- apr 2015
- Namn
- Mex
- Ort
- Norge
- Inlägg
- 1 322
Börja med att kolla alla säkringar!
-
2018-12-26, 09:18 #3
- Reg.datum
- dec 2018
- Namn
- MH
- Ort
- Finland
- Inlägg
- 19
Nu har jag kollat säkringar tror jag, hittade en pdf. schema med alla säkringar, både inne i kupeen och motorutrymmet och dom verkar alla vara hela...
-
2019-01-07, 09:00 #4
- Reg.datum
- dec 2018
- Namn
- MH
- Ort
- Finland
- Inlägg
- 19
Nu bekräftat att ECu är sönder, nån som kan tipsa om var man kan hitta en begagnad, VW vill ha 20000:- för en ny.
Modell 03L 906 018 BG
Motor CFFB
växellåda MSV
Tack!
-
2019-01-07, 12:03 #5
- Reg.datum
- jun 2007
- Namn
- jan brunsberg
- Ort
- trosa
- Inlägg
- 27
-
2019-01-07, 14:08 #6
- Reg.datum
- sep 2018
- Namn
- Martin
- Ort
- Nyköping
- Inlägg
- 8
Hur bekräftade du att ECu är sönder?
Har samma problem med min passat -11
-
2019-01-07, 18:10 #7
- Reg.datum
- apr 2015
- Namn
- Mex
- Ort
- Norge
- Inlägg
- 1 322
Det går att klona den du har med en begagnad.
Ett enklare alternativ är att köpa en begagnad och ta bort startspärren (immo).
-
2019-01-07, 20:10 #8
- Reg.datum
- dec 2018
- Namn
- MH
- Ort
- Finland
- Inlägg
- 19
VW bekräftade att fukt kommit in i boxen..typfel. montörern kunde dock köra ut den från verkstaden till parkeringen?! Jag fick inte ens igång fanskapet..
Senast redigerad av Marwin den 2019-01-07 klockan 20:17.
-
2019-01-07, 20:14 #9
- Reg.datum
- dec 2018
- Namn
- MH
- Ort
- Finland
- Inlägg
- 19
Hur går det till i praktiken?
kan man klona vilken box som helst?
hittat en begagnad som nästan har samma modellnummer som min:
03L 906 018 BG <--min
03L 907 309 AE <-- den jag kollat på
Kunde det fungera?
- - - Uppdaterad - - -
VW bekräftade att fukt kommit in i boxen..typfel. montörern kunde dock köra ut den från verkstaden till parkeringen?! Jag fick inte ens igång fanskapet..
-
2019-01-07, 22:42 #10
- Reg.datum
- apr 2015
- Namn
- Mex
- Ort
- Norge
- Inlägg
- 1 322
HW och SW måste stämma.
EDC17 kräver specialverktyg för att klona, men det går.
Dom flesta "tuners" klonar inte EDC17, utan tar bara bort startspärren (immo).
-
2019-01-08, 16:40 #11
- Reg.datum
- dec 2018
- Namn
- MH
- Ort
- Finland
- Inlägg
- 19
-
2019-01-08, 18:12 #12
- Reg.datum
- sep 2017
- Namn
- Per
- Ort
- Mölnlycke
- Inlägg
- 138
En dum fråga, men det är inte så att det går att åtgärda genom att torka upp och täta nuvarande ECM?
Om verkstaden nu kunde starta bilen så borde ju ECM varit ok just i det ögonblicket iallafall (?), annars borde ju motorn inte gå, om nu inte verkstaden kunde aktivera någon form av dold limp mode, men det låter rätt tveksamt..
-
2019-01-08, 20:27 #13
- Reg.datum
- apr 2015
- Namn
- Mex
- Ort
- Norge
- Inlägg
- 1 322
Nej, vcds kan inte göra sånt.
ECU måste öppnas och läsas/skrivas.
Plockar du ur ECU'n själv blir det billigare.
Det kan gå att rädda den, men inte om det gått för lång tid.
-
2019-01-08, 20:38 #14
- Reg.datum
- dec 2018
- Namn
- MH
- Ort
- Finland
- Inlägg
- 19
Måste modellen vara exakt som den nuvarande för att kopiera över info till en annan box, sökt febrilt överallt på modellnumret men det enda jag hittar är boxar i ryssland och rumänien... Så ovanlig bil kan det knappast vara
Blev själv lite fundersam med tanke på om montören kört ut bilen ur hallen, räcker det med att putsa/torka kontakten. Om man sprutar på lite kontaktspray?
Och att det kanske håller en tid så man hinner sälja fanskapet och köpa något icke-tyskt..
Min förra Passat var årsmodell 2000, jag hade den över 10år utan ett enda fel..
Nån påstod att nyare vw än 2001 ska man inte skaffa om man vill undvika problem.
Skickat från min RNE-L21 via Tapatalk
-
2019-01-09, 04:50 #15
- Reg.datum
- apr 2015
- Namn
- Mex
- Ort
- Norge
- Inlägg
- 1 322
Kanske har en edc17c46 liggande, men har du plockat ut ECU'n?
Ta en bild på klistermärket som sitter på ECU'n, så är det lättare att hitta en ersättare.
-
2019-01-09, 09:30 #16
- Reg.datum
- sep 2017
- Namn
- Per
- Ort
- Mölnlycke
- Inlägg
- 138
Nån påstod att nyare vw än 2001 ska man inte skaffa om man vill undvika problem.Om jag får gissa så anspelar det på rostproblem som om jag förstår rätt fanns på bland annat Passaten fram till 2011 ungefär.
Som jag tolkar det så är det inte fråga om fukt i några kontakter utan att det kommit fukt in i/på kretskortet. Fukt är inte farligt för själva kretskortet om det inte ligger någon spänning på det (eller om det är fuktigt för länge med korrosionsskador och dyligt. ). Dvs, möjligen kunde man se till att torka upp kortet ordentligt och sedan täta ECM-burken, men verkstaden på plats borde ju kunna avgöra om detta är möjligt eller ej.
Vet att en del ECM:er behöver öppnas när vid trimning. Trimmas nämnd Passat via OBD eller vid pinnar direkt mot kretskortet? Kanske är det någon sådant som ligger till grund för ditt fel?Senast redigerad av perIpI den 2019-01-09 klockan 11:03.
-
2019-01-09, 11:04 #17
- Reg.datum
- apr 2015
- Namn
- Mex
- Ort
- Norge
- Inlägg
- 1 322
Ja, några få måste öppnas vid tuning.
Görs inte jobbet med återförslutning riktigt blir det kondens och fuktskador.
Det är inte alltid det behövs ström för att kretskortet skall skadas av fukt, det är inte direkt destillerat vatten som kommer in.
-
2019-01-09, 17:14 #18
- Reg.datum
- dec 2018
- Namn
- MH
- Ort
- Finland
- Inlägg
- 19
Tror jag hämtar bilen från verkstaden om den startar och kör den in i polarens garageoch plockar bort burken, och granskar mer noggrant hur kortet/kontakterna.
Om jag nu förstår dig rätt misstänker du att den skulle ha trimmats i något skede och sen inte tätats ordentligt efteråt?
Tycker själv att den känns rätt lat. Gummans Touran tsi-07 och den känns ganska lika så jag har svårt att tro att den skulle vara trimmad, men vem vet.
-
2019-01-09, 18:16 #19
- Reg.datum
- dec 2018
- Namn
- MH
- Ort
- Finland
- Inlägg
- 19
-
2019-01-10, 06:25 #20
- Reg.datum
- apr 2015
- Namn
- Mex
- Ort
- Norge
- Inlägg
- 1 322
Har du fått reda på HW och SW?
Det är skillnad på dsg och manuell, så kolla det också.
Det är ganska ofta fel på den ECU'n, så den behöver inte vara öppnad tidigare.
Liknande ämnen
-
Vibrationer passat 140hk tdi -11
Av Ingo i forum VW-forumSvar: 8Senaste inlägg: 2025-01-20, 11:02 -
Error: ESP/ABS
Av Robbaa i forum VW-forumSvar: 6Senaste inlägg: 2018-09-10, 20:06 -
Sharan-11 error aux heater
Av Kyman i forum VW-forumSvar: 4Senaste inlägg: 2016-09-12, 10:17 -
Start/stop error? Vad menas med det? på Passat 2011
Av tmk86 i forum VW-forumSvar: 15Senaste inlägg: 2014-11-22, 23:32 -
TDI motorerna i golf, passat bora mm
Av bullten i forum VW-forumSvar: 0Senaste inlägg: 2010-09-13, 15:22