Resultat 201 till 220 av 276
-
2017-08-26, 20:38 #201
( Foto: https://www.facebook.com/ReapPhotography/ )
Var på VAGIS Car Meet i Västerås idag. Bilen skötte sig klanderfritt på dom 30 mil den kördes. Träffen var riktigt trevlig, många fina bilar och jättebra väder. Allt som allt en bra dag!
Men början av den här veckan var inte riktigt lika bra, efter jag fick ihop tryckrören och fyllt upp med kylarvätska luftades systemet i vanlig ordning genom att köra ut bilen ur garaget, försöka hålla lite gas och klämma på alla slangar som går att komma åt tills det att temperaturmätaren står någonstans runt 90 grader. Efter det så blev det en provtur och nu har jag ju även en fungerande oljetempmätare i MFA. Lugn körning från garaget och hem resulterade i oljetemperatur på 110C och tempmätare på 3/4.
Det är ju såklart oacceptabelt om man planerar en långtur, har varit med om resor med fulla vattenflaskor och kokande bilar förut och det är extremt stressigt. Inte mycket tid fanns det heller till felsökning och åtgärd av problemet, något som inte blev bättre av att garaget efter flera veckor av blandat mek efter rätt så tunga arbetsdagar hade förvandlats till något som mest kan liknas vid nyhetsbilder från ett krigsdrabbat syrien.
Jag misstänkte vid det här laget att vattenpumpen var taskig eftersom jag tyckte att jag inte fick någon cirkulation i den nedre slangen, även fast tempmätaren stod långt över mitten. En kompis kallades in och vi ryckte ingående slang till värmepaketet och en person fick kolla flöde medans en annan starta o stängde av bilen. Det kom inte alls mycket på tomgång (vi hade missat att tryckrören var helt bortkopplade och att tomgången var rätt taskig) men om man gav lite varv så kom det lite mer.
Dagen efter begärde jag ledigt för torsdag och fredag samt köpte en kamremssats med ny pump. Torsdagen ägnades åt att montera ihop lite hyllor från biltema, plocka iordning och att kasta skit.
Planen för fredagen var att 1) hitta och åtgärda eventuella läckor i kylsystemet 2) byt kamrem, spännare, löphjul och pump 3) hoppas på att den gamla pumpen var kass och 4) använd biltemas kylvätskesystempåfyllare som pumpar ut all luft ur systemet och sedan skickar in kylvätskan och resulterar i ett färdigluftat system.
Gamla pumpen var som ny. Och med impeller i metall. Inte vad jag ville hitta, då var det bara luft i systemet kvar som anledning till att temperaturmätarna visade högt tänkte jag, och fortsatte med att fylla systemet igen. Provkörde bilen igen och fortfarande samma fenomen med hög temp på oljetempmätare i MFA och kylvätsketempmätare i klustret. Nu hade jag en sprillans ny vattenpump, ingen luft i systemet och inga läckor.
Jag bestämde mig för att det är mätarna som är fel och att kylningen fungerar som den ska, fläkten startar, vag-com visar 90-94C där nålen stannar på temperaturmätaren, bilen kokar inte och trycker inte ur sig någon vätska. Började tänka lite på att det sitter en voltregulator i klustret som används till mätarna, om den ger för låg ström borde både kylvätskemätare och oljetempmätare i klustret visa för höga värden, kom även ihåg att jag fått soppatorsk även fast bränslemätare inte varit i botten. Inte hunnit mäta än men det måste fasen vara det!Senast redigerad av holyhatten den 2017-08-27 klockan 10:00.
-
2017-08-28, 19:36 #202
Actionbild tagen av Johan Sandell
-
2017-08-30, 17:41 #203
Har felsökt vidare varför bilen visar hög temperatur, har samlat på mig ett par kombiinstrument genom åren så plockade ut vattentempmätare från ett par stycken och testade dom genom att seriekoppla. Sedan tog jag den som visade lägst och monterade i instrumentet. Får se var nålen hamnar nu.
Vidare till oljetemperaturmätaren, som också visar en hög temperatur. Tog givaren och en startkabel och sänkte ner i en kastrull och värmde på lite försiktigt tillsammans med en stektermometer.
96C på stektermometern = 112 grader på mätaren i MFA, när vattnet kokade var vi uppe på 116 grader i MFA. Så då vet jag ju iaf att det aldrig varit någon risk för att oljan blivit bränd. Undrar hur det kan komma sig att den visar så fel? Köpte givaren ny från vwheritage, tror det var en topran. Antingen ger den fel värden eller så skickade de fel givare. Är lite i valet o kvalet om jag ska försöka få tag i en ny givare till MFA eller om jag ska köpa en extern mätare och givare.
-
2017-08-30, 19:02 #204
- Reg.datum
- mar 2008
- Namn
- Patrik Skoglund
- Ort
- Göteborg
- Inlägg
- 151
-
2017-08-30, 19:09 #205
-
2017-09-11, 13:31 #206
Om en vecka kommer de här skönheterna hem till mig. OZ Turbo 15x7.5 med lite behov av polering och ny lack. Något att pyssla med i vinter.
-
2017-09-13, 13:21 #207
Nice projekt, som mitt fast med bur
Har lite frågor:
Separat behållare för kopplingscylindern, vad är det för skräckhistoria Boris har berättat? xD
Vad är det för topplagringar du har?
Har du registrerat bilen som ombyggt fordon? (SFRO) i och med att det är en del högre effekt och vrid än original.
-
2017-09-13, 13:58 #208vad är det för skräckhistoria Boris har berättat? xD
Vad är det för topplagringar du har?
Har du registrerat bilen som ombyggt fordon? (SFRO) i och med att det är en del högre effekt och vrid än original.
-
2017-09-13, 15:15 #209
-
2017-09-13, 15:20 #210NÅGRA YTTERLIGARE KOMMENTARER OM LISTAN
Saknas din bil i listan ovan? Idag är det som sagt få biltillverkaresom fyller på listan med nya uppgifter. Men det går alltid att fråga och det går också att själv försöka bevisa vad som skiljer en modell med större motor från en enklare
.Om du med hjälp av reservdelslistor eller verkstadsmanualer kan visa besiktningsorganet hur du kan ”uppdatera” en enklarebill till att motsvara en modell med mer effekt, kanske den kan godkännas med ökad effekt och vridmoment. Men det blir dåen fråga för besiktningsorganet, inte för SFRO.
Många undrar hur man ska kunna bevisa att komponenterna är bytta. Ofta räcker det att du som bygger skriver ett intyg med en förteckning på vilka delar du bytt. Det kan vara smart att kunna visa upp de gamla delarna om det blir tveksamheter.
I extrema fall kan besiktningsorganet (eller SFRO) vilja att en märkesverkstad intygar att det är ”rätt” delar som sitter på bilen.Men det händer inte så ofta.
Jag installerade VAG:s reservdelsprogram ETKA på min dator och skrev ut sidor därifrån, blev en rejäl pärm. Du kan få låna pärmen om du vill.
-
2017-09-13, 15:46 #211
-
2017-09-13, 17:00 #212
Det är ju både billigare och smidigare att slippa ombyggt fordon. Bara att säga till om du är i krokarna så kan du ju komma o titta på hur jag gjort med pärmen.
Fin bil, hur stora fälgar är det där?
Kommer nog att riva ut buren ur min bil och regga tillbaka baksätet, men får se om jag orkar/hinner det i vinter eller om det får vänta. Känns som att skruvbur är ett bättre alternativ för en gatbil som ska användas på bana bara ett fåtal gånger per år.
-
2017-09-14, 10:25 #213
-
2017-09-17, 16:47 #214
Hamstring av delar fortsätter. Var iväg igår och hämtade en till AGU-motor, GT2860RS (Disco Potato), grenrör och spridare. Denna ska byggas på vid sidan av.
-
2017-09-23, 13:43 #215
Nya fälgarna är hemma!! så nöjd.
-
2017-09-28, 18:58 #216
Var ju o hämtade ett par gula colour concept för några månader sedan. Nu sitter en av dom monterade i golfen efter lite kapning och svetsning. I vanliga fall så monteras dom i mk2 genom att man kapar av det inre benet på stolunderredet och flyttar in det så det passar i skenorna på mk2:an.
På stolarna jag hämtade så hade någon redan utfört den operationen, men tyvärr för att passa i någon bil som har bredare avstånd mellan benen än mk3:an.
Skenan i mitten ska inte heller vara som ett Z. Jag kände att det skulle bli för mycket jobb att återställa allt på underredet och kände mig tveksam till hur säkert det skulle bli när alla punkter som fäster stolen i karossen blivit kapade och svetsade. Är ju fortfarande rätt grön på att svetsa.
Plockade isär Mk2 CL-stolen.
Här har vi CL-stolens underrede till vänster och Color Concept-stolens underrede till höger. Den stora skillnaden är att CL-stolen inte har stödskenor för sidosupport i sitsen.
Kapat bort sidosupporten och svetsat dit dom i CL-underredet.
Provmonterat ihop sittdelen med det moddade mk2-underredet.
Det blev bra så jag monterade dit ryggen också.
Sådär ja! Monterat i bil. Om någon har erfarenhet av vad man ska köpa för att färga dessa stolar svart där det nu är gult får ni gärna skriva en rad. Annars ska jag titta på att köpa tyg/vinyl och klä om mittendelarna.
-
2017-12-23, 23:37 #217
Längesen det blev någon uppdatering här. I alla fall är detta det senaste som är på väg att hända turbogolfen. Ska försöka hålla off-season till att få dit växellådan igen, fixa lite småsaker kring koppling och kylning, köpa r-däck och städa upp lite av elen i bilen. Alltså undvika att skruva sönder bilen innan bugrun
-
2018-05-16, 12:57 #218
Har fixat en del med golfen sen sist, växellådan med diffen är monterad och bilen har körts ca 20 mil.
Har byggt om instrumentklustret till elstyrd hastighetsmätare från Seat Ibiza på samma sätt som Plura här på forumet har. Skönt eftersom den gamla vajerstyrda mätaren var så sliten att nålen hoppade nervöst och inte gick att lita på. Borde slippa felkoder på Implausible speed signal med.
Slöjdat högtalarhållare i MDF och har installerat en bilstereo, inte så rejsigt kanske men det gör det lite trevligare att köra bilen.
Polerad och vaxad fick den stå o blänka på Meet of the Month #1.
Nu på fredag ska bilen lämnas in för inställning av hjulvinklar och så ska sportiga däck läggas på fälg. Sedan är bilen redo för Bugrun.Senast redigerad av holyhatten den 2018-05-16 klockan 13:05.
-
2018-05-28, 12:32 #219
Håller på med att städa upp kabeldragning och att se till att inget sitter löst i motorrummet. Tillverkat ett litet fäste som ger stöd till luftfiltret och flyttat det till en lite svalare plats i motorrumet. Har en del kvar men det börjar likna något tycker jag!
-
2018-05-29, 16:33 #220
Hur är skillnaden med diffen nu?
Liknande ämnen
-
Bränslepump golf mk2 gti -86
Av shortys_1 i forum VW-forumSvar: 3Senaste inlägg: 2010-08-19, 18:38 -
byta styrled på Golf mk2 86-
Av Dimmanz i forum VW-forumSvar: 11Senaste inlägg: 2010-05-21, 20:05 -
Golf Mk2 Gti 16v -86 Ryckig gång
Av Rauta i forum VW-forumSvar: 4Senaste inlägg: 2010-04-22, 10:17 -
VW Golf GTI 8v MK2 -86
Av shortys_1 i forum ProjektforumSvar: 2Senaste inlägg: 2010-02-22, 08:53 -
Golf gti -86 med 1.8t tagit fart igen.....
Av VWR18 i forum ProjektforumSvar: 15Senaste inlägg: 2008-02-11, 13:50