Resultat 1 till 11 av 11
  1. #1

    Reg.datum
    aug 2017
    Namn
    Hans Persson
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    8

    Kamrem Golf MK1 1981

    Behöver bara skriva av mig lite innan jag fortsätter skruva på Golfen. Kamrem var torr och tappade ett 10-tal tänder på min Golf Gli Cab 81:a med EG-motor (1.6 110hk). Som tur var hände det på garageuppfarten, bara att rulla in i garaget mha startmotorn. Nya remmen monterad och den går nu skit.

    - Märkning på svänghjulets remskiva står mitt mot märkningen på mellanaxelns remskiva
    - Inre märkning på kamaxelns remskiva står mot toppens kant
    - Rotorn pekar mot ettans tändkabel.

    Jag får sova på saken och återkomma...

  2. #2

    Reg.datum
    jun 2010
    Namn
    Andreas
    Ort
    Nättraby socken
    Inlägg
    2 381
    EN eller flera ventiler har slagit i kolvarna och blivit krökta, toppen måste av för åtgärd

  3. #3

    Reg.datum
    aug 2017
    Namn
    Hans Persson
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    8
    Aha, jag trodde inte de gamla 8V motorerna riskerade att slå i ventilerna. Mycket dålig strategi att vänta med kamremsbytet. Jag får lyfta och se efter.

  4. #4
    Styrelsen
    Hedersmedlem
    Mattiass avatar
    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Mattias Henriksson
    Medlemsnr
    4270
    Ort
    Halmstad
    Inlägg
    743
    EG Motorn har inget förbräningsrum i toppen som senare vw motorer har, du har som tidigare redan nänts antagligen krökt någon ventil.
    Då det verkar ha hänt på ett lägre varvtal kan du ha tur och inte skadat topp och kolv.
    Mattias Henriksson
    Golf R -14, Volvo V90 T6 Recharge -24

  5. #5

    Reg.datum
    aug 2017
    Namn
    Hans Persson
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    8
    Öppnat ventilkåpan och det ser ut som iaf en ventil på första cylindern är kass för den är inte stängd. Lätt att vara efterklok men just nu är det lite trist. Jag får fortsätta och lyfta på toppen.

  6. #6
    Guldmedlem
    Medlem 25 år+
    MickeRs avatar
    Reg.datum
    sep 2009
    Namn
    Mikael Rosenqvist
    Medlemsnr
    892
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    1 408
    I de flesta fall så är även styrningarna skrot på de krökta ventilerna. Kolla det noga innan du bara byter ventilerna. EG och JJ är superkänsliga på kolv-ventilkontakt.
    Bilparken: Golf 1 1983, Golf 2 GTI 16V 1988, Golf 8 GTE 2022, ID 4 GTX 2022, Fiat Ducato Burstner 2007

  7. #7

    Reg.datum
    aug 2017
    Namn
    Hans Persson
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    8
    Avgasventilen på första cylindern krokig. Märken på kolven men hoppas och tror att den är ok. Lutar åt att lämna in toppen för renovering men får fundera lite Namn:  fullsizeoutput_445e.jpeg
Visningar: 1219
Storlek:  1.44 MB

  8. #8
    Styrelsen
    Hedersmedlem
    Mattiass avatar
    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Mattias Henriksson
    Medlemsnr
    4270
    Ort
    Halmstad
    Inlägg
    743
    Tråkigt, men förhoppningsvis har resten klarart sig bra!
    Mindre märken i kolven gör oftast inget.
    Mattias Henriksson
    Golf R -14, Volvo V90 T6 Recharge -24

  9. #9

    Reg.datum
    aug 2017
    Namn
    Hans Persson
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    8
    Toppen är åtgärdad av firma med två nya avgasventiler och byte av alla styrningar och tätningar. Skönt med proffs! Vid demonteringen av toppen gick pinnbultar av på grenröret vilket jag nu börjar förstå är ett stort problem för de går inte att få bort. Jag behöver troligen skaffa ett nytt grenrör men hur jag än efterforskar så får jag ingen bra träff. Tips på var jag kan få fatt på begagnat eller nytt grenrör till EG-motorn mottages tacksamt. Frågat TA Technix om det extraktorgrenrör de säljer till Golf men de skriver att det inte passar min bil.(?) Även frågat https://www.vwheritage.com/ men de har ingen lösning till EG-motorn. Det borde ju gå att hitta...

  10. #10

    Reg.datum
    jun 2010
    Namn
    Andreas
    Ort
    Nättraby socken
    Inlägg
    2 381
    Om man kanske kunde svetsa på en mutter på varje pinnbult för att få bort, om inte borrningsalternativet kan användas
    borra med ett 3 mm borr och sedan större till resterna av pinnbulten kan tas bort

    det ska finnas M8-10 pinnbultar:
    http://www.vwspares.ie/stud-m8-exhau...e-m8m10-x-38mm

    eller detta alternativ:
    http://www.ebay.com/itm/142469868865

  11. #11

    Reg.datum
    aug 2017
    Namn
    Hans Persson
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    8
    Lite återkoppling på detta ämne. Toppen renoverades och monterades i höstas, fortfarande ingen kompression. Demonterades igen och lämnade in tillsammans med kam för att få rätt ventilspel. Eter det blev det vintervila. Monterade toppen nu i maj och den hoppade igång så nu är den besiktad och klar. Nästa åtgärd blir avgasröret som börjar pysa lite. Får se vad det går att hitta för varianter.

    När det gäller grenröret så gick det att borra ur bultarna så jag har originalet kvar. Det är svårare att hitta reservdelar än jag hade förväntat mig men det är ju en del av sporten med äldre bilar.

    nu blir det en tur!

Liknande ämnen

  1. Svar: 18
    Senaste inlägg: 2021-10-26, 01:41
  2. Skumma elfel på 1981 Golf GLS
    Av KalPDal i forum VW-forum
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2017-08-17, 22:12
  3. Byta länkarm Golf 1 1981
    Av KalPDal i forum VW-forum
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2011-08-09, 12:43
  4. montera kamrem golf gti mk1
    Av pb81 i forum VW-forum
    Svar: 24
    Senaste inlägg: 2008-05-11, 22:33
  5. TIPS TIPS! Racetaxi VW Transporter 1981
    Av Lillen i forum Off Topic
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2008-03-20, 07:38

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  
© 2018 Volkswagen Club Sweden | Kontakta oss | Om cookies | Skapad av Per Lundin