Resultat 1 till 20 av 30
Ämne: Scirocco R Service!
-
2016-10-09, 13:49 #1
- Reg.datum
- okt 2016
- Namn
- Marcus Nilsson
- Ort
- Helsingborg
- Inlägg
- 3
Scirocco R Service!
Hej!
Har en Scirocco R - 13 som gått 6400 mil i dagsläget.
Den plingar för fullt om att den vill servas men är osäker på vad som ska göras.(Ska lämna in den för service)
Jag vet att det är en inspektions service, om det heter så?
Någon här som vet vad som ska göras och på ett ungefär kanske vet vad summan kan landa på?
Tack så länge!
Mvh Marcus
-
2016-10-09, 13:55 #2
- Reg.datum
- maj 2007
- Namn
- Christofer Bäckstrand
- Ort
- Hammarö
- Inlägg
- 1 139
När är den uttagen? Vad är gjort tidigare och när? Har den DSG-låda?
-
2016-10-09, 14:07 #3
- Reg.datum
- okt 2016
- Namn
- Marcus Nilsson
- Ort
- Helsingborg
- Inlägg
- 3
Den är uttagen 2013-05-16 och det har gjorts intervallservice inkl. oljebyte vid 2300 och 5000 mil. Den senaste i augusti 2015.
Japp, den har DSG.
-
2016-10-09, 14:58 #4
- Reg.datum
- maj 2007
- Namn
- Christofer Bäckstrand
- Ort
- Hammarö
- Inlägg
- 1 139
Inspektionsservice med oljebyte, DSG-oljebyte, friskluftsfilter, luftfilter, tändstift och bromsvätskebyte. Alla tilläggsarbeten, kostar ca. 10000:-.
-
2016-10-09, 18:05 #5
- Reg.datum
- jun 2014
- Namn
- Henrik Lind
- Ort
- Nyköping
- Inlägg
- 215
Min Golf ska in på sin första dyra service i höst. Det är en -14 som då kommer ha gått ungefär 4500 mil och jag fick detta kostnadsförslag vid förra servicen.
Inspektion med oljebytesservice: 3591 kr.
Utökad inspektion: 765 kr.
DSG oljebyte: 3978 kr.
Oljebyte framdiff: 928.
Bromsvätska: 653 kr.
Panoramatak smörja: 273 kr.
Tändstift: 2097 kr.
Totalt 12 285 kr.
Nu vet jag inte om det är exakt samma punkter som gäller på din Scirocco men det kan ge dig en vägledning i alla fall.
-
2016-10-09, 18:29 #6
- Reg.datum
- jan 2012
- Namn
- Magnus Wide
- Ort
- Uppsala *Golf MK85R / Cupra Born E-Boost*
- Inlägg
- 1 983
-
2016-10-09, 19:18 #7
- Reg.datum
- jun 2014
- Namn
- Henrik Lind
- Ort
- Nyköping
- Inlägg
- 215
De vill väl tjäna pengar.
Oljan kostar 221 kr/litern plus moms och det går åt 6 liter olja. Och själva arbetet är lite småkrångligt att utföra.
http://fixarfarsan.se/2016/01/byta-o...dsg-ladan.html
-
2016-10-09, 23:28 #8
- Reg.datum
- aug 2016
- Namn
- J B
- Ort
- Limhamn
- Inlägg
- 237
-
2016-10-10, 09:13 #9
- Reg.datum
- sep 2014
- Namn
- Björn Lövdahl
- Ort
- Täby/Sollentuna
- Inlägg
- 19
Tycker Volkswagen överlag har blivit ganska dyra på service?
Har även fått en del dyra offerter på olika servicar på min Passat Alltrack, känner inte alls igen dessa priser sen förra Passaten jag hade, visserligen manuell låda men i övrigt samma
-
2016-10-10, 20:42 #10
DSG ger betydligt högre krav kostnader.
-
2016-10-11, 10:53 #11
- Reg.datum
- sep 2014
- Namn
- Björn Lövdahl
- Ort
- Täby/Sollentuna
- Inlägg
- 19
-
2016-10-11, 11:05 #12
Ni kan inte bara titta på EN aukt. VW-verkstad och anta att alla har precis samma pris. Ring runt och kolla om ni har lyxen att bo i ett områden med flera. Kan skilja mycket även mellan dessa, och ibland kan man till och med pruta. Sedan är det ju inte direkt raketforskning att byta ett bromsok så en sådan sak kan man gott och väl lägga på en verkstad med mindre overhead (som vissa mekonomenställen har) alternativt kombinera vid ett vanligt servicetillfälle (lägre ställtid och så slipper man ta ledigt för att åka till ännu en verkstad). När det gäller DSG (och definitivt bilar inom garantitiden) så är det bara att räkna med kostnaden för auktoriserad service när bilen köps.
Ytterligare en kommentar ang. DSG-oljan. Det går att byta hos en mindre firma med och kanske spara en dryg tusenlapp. Frågan är bara vem som står för bananerna om verkstaden tabbat sig och inte följt proceduren till punkt och pricka och lådan rasar. Billig försäkring enl. mig att ta det hos en som definitivt kan.----------------------------------------------------
Volkswagen Golf GTI Clubsport -2017
-
2016-10-11, 11:33 #13
- Reg.datum
- aug 2016
- Namn
- J B
- Ort
- Limhamn
- Inlägg
- 237
Vad jag menade vid bromsoks bytet var att det skiljde 1000kr bara på arbetskostnaden (eftersom dom köper original delar från VW) på ett sådant litet/enkelt jobb.
Det är alltså 25% dyrare på VW eller 20% billigare på Mekonomen (hur man nu vill se det) i bara arbetet, detta gör ju en betydligt större skillnad på större arbeten.
Sen är det ju visserligen en självklarhet att man kör auktoriserad märkes verkstad under garantitiden för att undvika eventuella problem med garantin.
Tycker bara det är surt att många (fler än VW) märkes verkstäder överprisar arbetena, tror dom hade tjänat på att ligga mer konkurrenskraftiga även där eftersom då hade det inte varit ett alternativ med att vända sig till annan verkstad även efter garantin gått ut.
Måste ge en eloge till Mazdas verkstäder (hade en Mazda 3 innan) då dom har prisgaranti på alla jobben mot andra riktiga verkstäder så som Mekonomen och Mechanum, Hassans kebab & bilverkstad räknas alltså inte.
-
2016-10-11, 12:39 #14
- Reg.datum
- maj 2007
- Namn
- -
- Ort
- -
- Inlägg
- 5 484
Det finns fördelar med att utföra service hos VW verkstad även efter garantitidens slut. Vid de tillfällen då det uppstått problem med mina bilar så har jag mötts av stor villighet att ta stora delar av kostnaderna, så kallat kostnadsdeltagande. Kostnader som de skulle kunna lägga till 100 % på mig som kund och som Mekonomen & Co. skulle lagt till 100 % på mig som kund. Vid inbyte av bil vid nyköp har det också varit värdefullt att VW återförsäljaren kunnat se bilens kompletta historik och vad de själva gjort med den. Så på totalen tror jag knappast att jag förlorat pengar på att utföra service hos VW verkstad.
-
2016-10-11, 14:13 #15
- Reg.datum
- aug 2016
- Namn
- J B
- Ort
- Limhamn
- Inlägg
- 237
-
2016-10-11, 15:08 #16
Ser inget konstigt alls med att dom skulle ta 1000kr mer betalt hos VW, du har självklart möjligheten att välja en annan verkstad där du inte betalar för deras overhead, utbildning, lokaler, löner osv. Risken att det går fel vid byte av ett bromsok hos mekonomen får anses som pytteliten. Det är en fri marknad, alla vill ju tjäna pengar. Den här diskussionen om ohederliga priser hos de auktoriserade verkstäderna har man haft i alla år och slutsatsen är som vanligt att man är fullt välkommen att ta sina affärer någon annanstans om det inte duger.
----------------------------------------------------
Volkswagen Golf GTI Clubsport -2017
-
2016-10-11, 15:25 #17
- Reg.datum
- maj 2007
- Namn
- -
- Ort
- -
- Inlägg
- 5 484
MacAllan: Byte av drivaxel/drivknut (70 %), omlack och rostlagning av baklucka (80 %), byte till nya baklyktor (100 %), åtgärd av missljud i inredning (50 %) - det är sådant jag kan komma på spontant. Jag kan ju inte svära på hur de agerat om jag utfört service hos annan verkstad, men gissningsvis inte alls lika smidigt. I samtliga fall har de själva erbjudit sig att ta del av kostnaden, innan jag hunnit ha invändningar eller ens påpekat något.
-
2016-10-11, 20:23 #18
- Reg.datum
- aug 2016
- Namn
- J B
- Ort
- Limhamn
- Inlägg
- 237
Att vara 25% dyrare i arbetskostnad anser iaf jag är på tok för mycket, även andra verkstäder har kostnader för utbildning, lokaler och löner och eftersom vissa märkes verkstäder klarar av att ha lägre kostnader borde alla klara det.
Sen att det är en fri marknad innebär inte att man skall utnyttja sin ställning och det är ofta mer lönsamt att ha fler kunder till lägre pris än färre kunder till högre pris.
Hade det åtminstone bara varit något högre priser när det gäller något speciellt som kräver stor märkeskännedom hade det ju varit sin sak.
Det måste jag säga är positivt och det är så man behåller kunder och tar ansvar för sitt märke.
-
2016-10-11, 21:50 #19
-
2016-10-11, 23:32 #20
- Reg.datum
- aug 2016
- Namn
- J B
- Ort
- Limhamn
- Inlägg
- 237
Beror väl helt på vad det är för typ av jobb som skall utföras.
Vanliga enkla jobb som t.ex. byte av bromsar och liknande skall det inte vara någon skillnad alls på, sen ju mer avancerade och specialkunskap som krävs desto större skillnad är acceptabel, dock anser jag inte något jobb skall vara mer än 20% dyrare.
Nu pratar jag också ren arbetskostnad och inte priser på originaldelar vs piratdelar.
Hoppas planekonomiministeriet är nöjd med svaret, annars det återkomma med framställan om tydligare svar utställd i 3 kopior där samtliga skall vara underskriva och bevittnade.
Hälsningar Byråkraten..
Liknande ämnen
-
3000 mila service Scirocco 13
Av Faltdach i forum VW-forumSvar: 3Senaste inlägg: 2014-06-24, 13:15 -
Service indikator Scirocco 210 hk 2010
Av Sciroccogtx16v i forum VW-forumSvar: 12Senaste inlägg: 2014-03-05, 21:55 -
Första service på Scirocco 2010 fråga till VAG meck!
Av Sciroccogtx16v i forum VW-forumSvar: 19Senaste inlägg: 2012-11-28, 20:43 -
Service
Av HardstyleBoy i forum VW-forumSvar: 5Senaste inlägg: 2012-09-10, 12:58 -
Service lampa /olje service..
Av ovredsson84 i forum VW-forumSvar: 3Senaste inlägg: 2009-03-03, 19:44