Resultat 41 till 60 av 104
-
2016-08-01, 08:21 #41
Medlem 25 år+
- Reg.datum
- sep 2009
- Namn
- Mikael Rosenqvist
- Medlemsnr
- 892
- Ort
- Göteborg
- Inlägg
- 1 361
Ingen av de stora trimmarna byter avgasrör efter downpipe på dessa så antar att det inte behövs. Milltek är enda leverantören i dagsläget. Downpipen går ju ändå till baksätet dessutom. Vill inte heller byta då drone brukar komma som ett brev på posten då.....
380-400hk verkar trimfirmorna tycka original snurran fixar så det är nog max nu.
Farthållare och psensorer funkar som innan.Bilparken: Golf 1 1983, Golf 2 GTI 16V 1988, Golf 8 GTE 2022, ID 4 GTX 2022, Fiat Ducato Burstner 2007
-
2016-08-01, 08:40 #42
Medlem 25 år+
- Reg.datum
- sep 2009
- Namn
- Mikael Rosenqvist
- Medlemsnr
- 892
- Ort
- Göteborg
- Inlägg
- 1 361
När det gäller insuget finns det helt klart olika åsikter.... 100+ sidor i ämnet kan läsas på vwvortex tex. I mitt fall så rekommenderade både Sveriges främsta VW trimmare och MTM (som känns hyfsat tyska ) att byta insug. VW racing i UK är av samma uppfattning.
Gällande CTS rören så är det mest driftsäkerhet men det räcker med en grundläggande kunskap i CFD för att inse att plaströren är sådär. Sen om det betyder ngt för effekten IRL det är en annan sak.
Bilmodecenter erbjuder effekt och prestandamätning efter trim och jag tänkte göra det när tid ges är på semester med bilen just nu
Intercooler står högt på önskelistan, får se vad det blir. Tips på ngn som är bra OCH passar?Bilparken: Golf 1 1983, Golf 2 GTI 16V 1988, Golf 8 GTE 2022, ID 4 GTX 2022, Fiat Ducato Burstner 2007
-
2016-08-01, 21:35 #43
- Reg.datum
- maj 2007
- Namn
- anri52
- Ort
- stockholm
- Inlägg
- 837
När det gäller insug är det självklart delade meningar men de flesta gör det för insugsljudet
Självklart gör alla sina egna val men någon effektskillnad mot original är det inte.
När det gäller Intercooler kan jag varmt rekomendera HG motorsport och deras Double din IC, sitter en sån i min Cupra 5f loggarna visar på en fruktansvärt bra IC, Bull X downpipe på det samt Jb1 gör att Cupran
är riktig snabb.
-
2016-08-01, 23:07 #44
- Reg.datum
- maj 2007
- Namn
- -
- Ort
- -
- Inlägg
- 5 442
MickeR: Octavia Combi RS 2016 vs. Golf 7 R Variant 2016 - har du lust att ge din syn på skillnader bortsett från fyrhjulsdrift och högre effekt?
-
2016-08-02, 14:20 #45
- Reg.datum
- jul 2012
- Namn
- Farre
- Medlemsnr
- 5079
- Ort
- stockholm
- Inlägg
- 594
-
2016-08-08, 13:00 #46
Medlem 25 år+
- Reg.datum
- sep 2009
- Namn
- Mikael Rosenqvist
- Medlemsnr
- 892
- Ort
- Göteborg
- Inlägg
- 1 361
Jag har ju Octavia combi RS jämte min R variant på uppfarten, båda köpta nya 2016 så jag borde ju kunna svara på detta
Att bilarna är släkt är ganska uppenbart invändigt, man känner liksom igen sig, både i handhavande och körställning. Min fru hade innan en mk6 GTI 2011 som hon köpte ny och vi båda var enormt nöjda med. Men eftersom jag ville köpa en bil som inte kunde ha dragkrok (R eller S3) så var hon "tvungen" att byta också. Initialt tänkte vi en ny MK7 GTI med drag men den var så dyr att hon backade på detta (detta var under hösten 2015), tyckte att 360k+ var lite väl för en bil som inte gav några jätteförbättringar mot den hon hade. Vi kollade sen på Octavian och vi tyckte båda att den var ett bra alternativ, ungefär samma prestanda 90k lägre pris med samma utrustning. Vi fick dessutom bra inbyte för Golfen på Skoda.
Bilen lev i januari 2016 och har nu rullat ca 600mil. Tyvärr får jag väl säga att varken min fru (som gillar att köra bil, fort) eller jag är helt nöjda med Octavian. Den saknar liksom något som är svårt att sätta fingret på, den talar inte känslomässigt till en, varken optiskt eller körmässigt. Octavian är något rymligare, framförallt i baksätet, ca 5cm mer benplats och några cm mer i bagaget. Golfen är något tystare vid lugn körning (vind och däck) men inte vid aktiv körning (låter en hel det ur puffrorna på golfen....). Handhavandemässigt skiljer inget, det är lika att köra båda. Manuellt som det är i skodan är dock lite trevligare än DSG i golfen. Inredningen i Skodan är typ 10 snäpp under golfen, dörrsidor ser ut att komma från 80-talet, ratten ful men resten är helt ok. Chassit är även det lite sådär i skodan, bilen är väldigt hög och faktiskt ganska mjuk (trots 19"), golfen är planterad i kurvorna på ett helt annat sätt. Exteriört så känns de ganska likvärdiga kvalitetsmässigt, nog en smaksak vilken man föredrar. Motorn i skodan är riktigt bra, tyst mjuk och komfortabel när man vill det och pinnar på fint när så önskas, golfen är betydligt mer råbarkad och inte så mkt finlir. Skodan drar ca 1,5dl/mil mindre än golfen (95 i skoda, 98 i golf).
Hade man inte haft en golf R att jämföra med på uppfarten så hade nog skodan känts lite bättre, men särskilt med kampanjen VW hade på R (när jag köpte min) så är skillnaden på bilarna för stor i förhållande till prisskillnaden.
Skall dock sägas att Skodan ger mkt för pengarna!Bilparken: Golf 1 1983, Golf 2 GTI 16V 1988, Golf 8 GTE 2022, ID 4 GTX 2022, Fiat Ducato Burstner 2007
-
2016-08-08, 13:19 #47
Medlem 25 år+
- Reg.datum
- sep 2009
- Namn
- Mikael Rosenqvist
- Medlemsnr
- 892
- Ort
- Göteborg
- Inlägg
- 1 361
Hemkommen från ytterligare en semesterresa med bilen. Har lagt lite mera mil på bilen nu i skiftande miljöer så jag kan utvärdera mina uppgraderingar mera:
Sänkning: Som jag skrev innan så ligger bilen klart bättre på vägen än med original fjädrar. Funkar fint med 3 pers och full packning i bilen också, sjunker inte ihop och ser inte nerlastad ut. En lite bättre bild på bilen nu när fjädrarna satt sig:
Komforten på riktigt dåliga vägar, typ gatsten är dock tydligt sämre än innan. Absolut inget jag stör mig på. Det finns dock en bugg, bilen kan inte parkeras nära normala kantstenar längre, på bilden nedan så är bilen backad lite efter att min fru stannade med en sedel mellan stenen och fronten . Man behöver vara försiktig vid parkering mot kantsten numera.
Motormässigt så är det också positivt, bilen är underbar med de nya vridet och det är nästan svårt att köra normalt. Förbrukningsmässigt så ligger den på exakt samma som innan 0,95-0,96l/mil trots att effekt nyttjats mkt mer än tidigare Alltså verkar den dricka mindre nu. Det är dock många faktorer som kan spela in, bilen har gått längre och är säkert mer inkörd, sänkningen minskar också förbrukningen. Men lättare andningsvägar (insug och DP) ger ju iaf en teoretisk möjlighet till bättre verkningsgrad, kan också vara så att MTM kör på en magrare blandning på laddtryck än VW. Avgasljudet är iaf helt magiskt numera , man växlar ner och gasar bara för att lyssna hela tiden. Funderade tidigare på ett Audi org resonator delete kit men jag tror det får va faktiskt, ljudet är perfekt nu!Bilparken: Golf 1 1983, Golf 2 GTI 16V 1988, Golf 8 GTE 2022, ID 4 GTX 2022, Fiat Ducato Burstner 2007
-
2016-08-08, 13:26 #48
- Reg.datum
- maj 2007
- Namn
- -
- Ort
- -
- Inlägg
- 5 442
Tack. Det bekräftar min uppfattning. Dock finns två små detaljer med Octavia som jag saknar i Golf: det filtinklädda lilla utrymmet med lucka nere till vänster om rattstången. Det är inte inklätt på Golf. Sen har väl Octaiva den gamla hederliga farthållarspaken som är så trevlig att använda - där Golf istället har VW:s otydliga knapp-farthållare a'la Volvo/asiaterna...
-
2016-08-08, 13:28 #49
-
2016-08-08, 17:01 #50
- Reg.datum
- dec 2007
- Namn
- Patrik L
- Ort
- Söder om Stockholm
- Inlägg
- 749
Ja det där med elbaklucka saknar jag också på Mk7... Konstigt man inte kan få det.
Har också en av varje och skulle ta Mk7 alla dagar i veckan. Då har jag ändå en snik Golf jämfört med Octavian som är fullsmetad. Men den upplevda kvaliten i Golfen är så mkt högre än Octavian.
Skickat från min SM-G930F via Tapatalk
-
2016-08-18, 11:26 #51
Medlem 25 år+
- Reg.datum
- sep 2009
- Namn
- Mikael Rosenqvist
- Medlemsnr
- 892
- Ort
- Göteborg
- Inlägg
- 1 361
Bling
Slösurfade på Ebay och det blev ett litet onödigt köp. En svarvad aluring till ljusströmställaren. Blir inte bilen det minsta snabbare av men jag tyckte det var lite snyggt
Före:
Efter:
Bilparken: Golf 1 1983, Golf 2 GTI 16V 1988, Golf 8 GTE 2022, ID 4 GTX 2022, Fiat Ducato Burstner 2007
-
2016-08-18, 12:12 #52
Jo, jag tror absolut att den blir liite snabbare av det. Det räcker att bilen själv tycker att den är fin och får lite extra kärlek, så gör den sitt bästa och går lite fortare. Eller var det inte så...
Jag pimpade min också med ett ljusvred i alu-look istället för det i svart plast.Golf GTI Edition 30 Nr.19
Polo TDI90 -12
-
2016-09-05, 10:13 #53
Medlem 25 år+
- Reg.datum
- sep 2009
- Namn
- Mikael Rosenqvist
- Medlemsnr
- 892
- Ort
- Göteborg
- Inlägg
- 1 361
Mr Cap + lite bling
Lämnade in bilen i fredags på polering och lackbehandling på Mr Cap. Som vanligt blev det helt underbar, så blank borde bilen varit när man hämtade den ny.... Tyvärr så var jag jättestressad och på dåligt humör när jag hämtade den (kört Clio 75hk hyrbil hela dagen, nu fattar jag varför det finns kollektivtrafik, fy vilken tråkig bil) så jag glömde ta kort på den Sen körde jag runt i ösregn och smuts på fredagen så den var inte så blank längre när det väl slutat regna. Nåväl, nöjd blev jag iaf
Ebayade hem lite mera bling häromdagen, rostfria lister till ventilationsutblåsen på instrumentbrädan. Blev rätt ok tycker jag:
Sen har jag bokat tid för första service, dags för olja + filter innan den gått 500mil. I samband med detta så skall de också byta kombiinstrumentet på garantin. När jag hämtade ut bilen så såg jag att det var fläckar på insidan av glaset till hastighets- och varvmätare. Tydligen så går dessa ej att montera loss utan de byter hela kombiinstrumentet till ett nytt. Inget billigt garantijobb...
Annars har jag bara kört och njutit, härlig bil! Som dessutom fortsätter att imponera med att dra under 1/mil trots att man ständigt plågar den. Helt otroligt.Bilparken: Golf 1 1983, Golf 2 GTI 16V 1988, Golf 8 GTE 2022, ID 4 GTX 2022, Fiat Ducato Burstner 2007
-
2016-09-15, 09:49 #54
Medlem 25 år+
- Reg.datum
- sep 2009
- Namn
- Mikael Rosenqvist
- Medlemsnr
- 892
- Ort
- Göteborg
- Inlägg
- 1 361
034 motorsport?
Visst ser det ut som jag har version 1? Vet att många här bytt.
https://store.034motorsport.com/mqb-...-aluminum.html
Bilparken: Golf 1 1983, Golf 2 GTI 16V 1988, Golf 8 GTE 2022, ID 4 GTX 2022, Fiat Ducato Burstner 2007
-
2016-09-15, 13:35 #55
Javisst, Version 1. Har kört med 034 motorsport insertet ver 1 sedan i julas. OK, inga märkbara vibrationer tycker jag.
/PeterGolf 7 Alltrack DSG -18/ Seat Leon Cupra -:R -18/ Skoda Fabia -18
-
2016-10-19, 14:22 #56
-
2016-10-19, 14:25 #57
Medlem 25 år+
- Reg.datum
- sep 2009
- Namn
- Mikael Rosenqvist
- Medlemsnr
- 892
- Ort
- Göteborg
- Inlägg
- 1 361
Bilparken: Golf 1 1983, Golf 2 GTI 16V 1988, Golf 8 GTE 2022, ID 4 GTX 2022, Fiat Ducato Burstner 2007
-
2016-10-19, 15:15 #58
Jag satte en sådan på min ED30 också. Lite snyggare än den svart plastiga.
Golf GTI Edition 30 Nr.19
Polo TDI90 -12
-
2016-10-21, 19:05 #59
- Reg.datum
- feb 2010
- Namn
- Anders Wijk
- Ort
- Landvetter
- Inlägg
- 19
Grymt fin bil Micke, kul att läsa om projektet
Pretoria fälgarna är ruggigt fina, mycket möjligt att det blir en uppsättning såna till min mk6 när jag ska köpa nya
-
2016-11-20, 16:36 #60
Medlem 25 år+
- Reg.datum
- sep 2009
- Namn
- Mikael Rosenqvist
- Medlemsnr
- 892
- Ort
- Göteborg
- Inlägg
- 1 361
Vinterdäck
Även om det inte är vinter i Göteborg så blev det vinterdäck på R:en idag. Mest för att kommande helger är så fullbokade att nästa möjlighet att göra detta hade blivit efter jul.
Köpte 8,5x18 med Nokian Hakka 8 225x40-18 på Gummihuset för ett bra tag sen. Har legat till sig i garaget så länge. Dessa hjul var ju en halvtum bredare än original och hamnade något längre ut i hjulhusen. Funkar men det var inte det som fick mig att bli kallsvettig vid montering. Dessa hjul hade ventilen inuti fälgen, ca halvvägs in, precis där oket sitter. Det tänkte jag inte på förrän efter montering och jag insåg att det fanns risk att ventilen tog i bromsoket, både fram och bak.
Så det blev upp med bilen igen och försiktigt snurra hjulen för hand runt. Bak ca 3-4mm frigång och fram ca 4mm. Vilken tur! Så även om man köper 18" till sin R kan man få frigångsproblem.
På internet och när de var lösa så gillade fälgarna men nu när de sitter på bilen är jag inte säker längre, kanske en vanesak? Vad tycker ni?
Bilen blev sådär att köra med på barmark och 7 plus, men, men....Bilparken: Golf 1 1983, Golf 2 GTI 16V 1988, Golf 8 GTE 2022, ID 4 GTX 2022, Fiat Ducato Burstner 2007
Liknande ämnen
-
Mickes Golf 2 16V Långstidsprojekt...
Av MickeR i forum ProjektforumSvar: 946Senaste inlägg: 2024-08-19, 09:52 -
BORA Variant / GOLF Variant , Vad är skillnaden... ?
Av 2stroke i forum VW-forumSvar: 5Senaste inlägg: 2011-02-21, 10:43 -
Vilken modell är att föredra? Golf 3 Variant, Passat Variant 95-97?
Av Freiholtz i forum VW-forumSvar: 18Senaste inlägg: 2009-06-03, 02:14 -
Golf Variant, facelift?
Av henriks i forum VW-forumSvar: 2Senaste inlägg: 2008-06-06, 15:06 -
Golf 3 variant
Av Myzqo i forum VW-forumSvar: 4Senaste inlägg: 2008-03-07, 16:40