Resultat 41 till 60 av 82
Ämne: Golf GTI Mk1 -83
-
2016-08-18, 12:27 #41
- Reg.datum
- maj 2007
- Namn
- Filip
- Ort
- Stockholm
- Inlägg
- 371
-
2016-08-24, 12:38 #42
- Reg.datum
- maj 2007
- Namn
- Filip
- Ort
- Stockholm
- Inlägg
- 371
Monterade en ny oljepump i måndags kväll, dessutom var generatorn klar hos firman som fick byta lager på den så allt monterat nu.
Monterade på originalkammen igen också, kan inte riktigt motivera varför det blev så men nu sitter den där i alla fall. Det satt en 280' från Ultra Motors innan.
Dessutom luftade jag bromsarna igen då jag har tyckt att de inte riktigt biter. Men nu så, jösses vad de tar!
Ikväll blir det lite luftning på små krokiga vägar så den får bekänna färg
-
2016-08-24, 12:45 #43
Medlem 25 år+
- Reg.datum
- sep 2009
- Namn
- Mikael Rosenqvist
- Medlemsnr
- 892
- Ort
- Göteborg
- Inlägg
- 1 399
Gillade du inte Ultra motors 280 kam? Den har jag åkt med i en 8V och gillade den skarpt. Kräver dock justering/modifiering av K-jet för att den skall gå bra.
Bilparken: Golf 1 1983, Golf 2 GTI 16V 1988, Golf 8 GTE 2022, ID 4 GTX 2022, Fiat Ducato Burstner 2007
-
2016-08-24, 12:56 #44
- Reg.datum
- maj 2007
- Namn
- Filip
- Ort
- Stockholm
- Inlägg
- 371
Den fungerade bra, men jag justerade inte bränslet något utan endast lite justering av tändning. Med andra ord inte helt optimala inställningar för den kammen. Jag tänkte köra de återstående snöfria helgdagarna med originalkam, så får vi se vartåt det bär tills nästa säsong. Eventuellt 2 liters botten.
Mitt hjärta säger en fin original välvårdad 16V mk2. Helst blåmetallic. Men chansen att hitta är förmodligen liten.
MickeR: en fågel kvittrade att din Mk2 gärna vill till Sthlms-traktenSenast redigerad av loadmaster den 2016-08-24 klockan 13:05.
-
2016-09-01, 22:49 #45
- Reg.datum
- maj 2007
- Namn
- Filip
- Ort
- Stockholm
- Inlägg
- 371
Idag besiktade jag bilen, blev en traditionell variant på en nyöppnad station som tillhör Bilprovningen. Har hört rykten om att de skulle vara onödigt petiga och jäkliga, men bestämde mig för att åka då jag anser att bilen uppfyller alla krav.
Sagt och gjort, en liten tvätt och avtorkning innan avfärd
Bilen gick fint och inget kändes konstigt på vägen till stationen. Väl på plats fanns gick det smidigt. Fick beröm för skicket, och en annan besökare på stationen tyckte det var "jättekul att det fortfarande fanns såna där bilar fortfarande". Han berättade en historia om sin ungdom och när Golf Mk1 Gti var en "värsting"...
Besiktningsmannen inspekterade, körde säkerligen 8-9 ggr på framvagns"skakaren" för att försöka hitta något. Men allt verkade vara i sin ordning.
När han for iväg för en provkörning så snurrade tankarna "ta det lugnt nu" och "var försiktig nu för tusan"... Ja ni vet hur det känns när man lagt ner mycket möda och kärlek.
Bromsprov gjordes, helt ok. Bak var båda värden bra, men vänster sida låg an en aning. Detta gjorde att en 2:a skrevs i protokollet. Skit..
Insåg att jag inte smörjt med kopparpasta ordentligt på de punkter där det behövs. Ikväll har allt gåtts igenom igen och det verkar lira bättre. Gör ett nytt försök i morgon.
Tog tillfället i akt att byta växellådsolja. Hade en Castrol SMX-S i garaget som nog ska funka helt ok. Den är helt oöppnad, men har legat i garaget i några år. Har tänkt att byta igen efter ett tag för att "skölja ur" lådan. Nu är säsongen snart slut, så det får bli byte till våren igen.
Senast redigerad av loadmaster den 2016-09-01 klockan 23:09.
-
2016-09-02, 00:58 #46
- Reg.datum
- maj 2007
- Namn
- Jocke.H
- Medlemsnr
- 1920
- Ort
- Ume
- Inlägg
- 10 804
Jag brukar be besiktningsmannen spöa syncron lite så han blir nöjd =)
Men jag besiktar den oftast på vintern så.
-
2016-09-05, 22:47 #47
- Reg.datum
- maj 2007
- Namn
- Filip
- Ort
- Stockholm
- Inlägg
- 371
Ombesiktade i fredags morse utan problem.
Nu påställd efter 17 års avställningsdvala...
Liten kvällstur till bensinpumpen. Växellådsoljan jag fyllde i gjorde lådan en smula trög när bilen är kall. Den blir dock riktigt distinkt när den blir varm.
Körde på ett par kurviga vägar, och jag tycker H&R kitet är faktiskt mycket bra. Inte för stötigt och håller i bra i kurvorna.
Motorn går också bättre och bättre efter renoveringen. Den har ju nya kolvringar och honade lopp, och kanske behöver den lite inkörning. Har inte tokvarvat motorn ännu.
Senast redigerad av loadmaster den 2016-09-06 klockan 08:12.
-
2016-09-06, 08:28 #48
- Reg.datum
- maj 2007
- Namn
- -
- Ort
- -
- Inlägg
- 5 484
Vacker bil, underbar färg!
-
2016-09-06, 09:32 #49
-
2016-09-14, 12:37 #50
- Reg.datum
- maj 2007
- Namn
- Filip
- Ort
- Stockholm
- Inlägg
- 371
Under en tur på kurviga vägar gick det plötsligt bara att få i 3:an och 4:an. Misstänkte att något i växellänkaget hade gått sönder, vilket mycket riktigt stämde. Mina planer var att byta ut dessa under vintern, men på den korta längsgående hade plastinfästningen spruckit mitt itu.
Beställde nya direkt, och passade på att köpa de nedre dörrlisterna (de som inte är så billiga..) Dessa fick kapas till någon tum, då jag misstänker att de passar Mk2 också.
Ska köpa tändkablar i annan färg under vintern, och jag har förstått att svarta är original och därför blir det såna. Nu sitter det gula High Performance tillfälligt. Dessutom ska jag snygga till allt ytterligare med lite nya plastkopplingar till vakumslangarna, en täckplåt över kylaren m.m.
Diverse slangar och kablar behöver dras om lite snyggare. Har i ärlighetens namn inte spenderat jättemycket tid på finliret ännu, men i vinter..
-
2016-09-14, 13:00 #51
Medlem 25 år+
- Reg.datum
- sep 2009
- Namn
- Mikael Rosenqvist
- Medlemsnr
- 892
- Ort
- Göteborg
- Inlägg
- 1 399
Trasiga plastkopplingar på stängerna i växellänkaget känns igen från mina 1or
Bilparken: Golf 1 1983, Golf 2 GTI 16V 1988, Golf 8 GTE 2022, ID 4 GTX 2022, Fiat Ducato Burstner 2007
-
2016-09-19, 15:46 #52
- Reg.datum
- maj 2007
- Namn
- Filip
- Ort
- Stockholm
- Inlägg
- 371
Igår var det Klassikerträff på Wenngarns slott, där alla 1900-talsbilar var välkomna. Många fina fordon att titta på! Det fanns tre st golf mk1 (icke cab) på plats vad jag kunde se, det var min och Bobby's gröna GLS samt en silvermetallic -82 Gti. Annars var det ganska blandat.
Dock var kön på morgonen låång, dessutom stod det nästan still när alla började bege sig hemåt..
Skulle vara kul om vi blev flera Golfar på denna utmärkta träff. Annars fanns det ett gäng äldre Audi, och en hel del bubblor.
Senast redigerad av loadmaster den 2016-09-20 klockan 15:22.
-
2016-09-26, 08:19 #53
- Reg.datum
- feb 2014
- Namn
- Bobby Green
- Ort
- Stockholm
- Inlägg
- 288
Kul att få se bilen IRL, riktigt fin! Bra jobbat =)
-
2016-09-26, 08:32 #54
- Reg.datum
- maj 2007
- Namn
- Filip
- Ort
- Stockholm
- Inlägg
- 371
-
2016-10-05, 22:14 #55
- Reg.datum
- maj 2007
- Namn
- Filip
- Ort
- Stockholm
- Inlägg
- 371
Golf GTI Mk1 - 83 Dags att sälja?
Lite justering av karossdelar häromkvällen. Har inte riktigt varit nöjd med framskärmarnas passning mot huven så det blev lite justering av dessa.
Man blir ju lite fascinerad av hur långt ifrån passningen av originalskärmarna dessa nya Klokkerholmskärmar är. Har ju lagt ner ett par timmar så här långt..
Vidare ska ett par dammkorn våtslipas på lacken nästa vecka, dessutom ska ett stenskott repareras.
Jag har gått och grubblat på en fin Mk2 16v länge, och kommer troligtvis att sälja bilen till förmån för nästa generations Gti.
Ska finslipa några detaljer bara, typ mattor m.m.
-
2016-10-14, 09:17 #56
- Reg.datum
- maj 2007
- Namn
- Filip
- Ort
- Stockholm
- Inlägg
- 371
Torsdagkvällen spenderades i garaget, det var dags att byta ut resten av växellänkaget då jag endast bytt ut stagen i motorrummet hittills. Jag började med att lossa skruvarna vid spaken som håller själva kulan. Därefter är det bara att krypa under bilen och demontera dammskyddet/damasken där växelspaken kommer ut, och sedan lossa bulten som håller spaken och långa staget. Sedan lossade jag klämman som håller den långa armen framme vid resten av länkaget. Märkt som nummer 8 på bilden nedan.
Sedan drog jag ut den långa armen, och tog bort den stora bussningen. Därefter lossade jag resten, dvs bollen (tror den kallas relay lever) och en liten skyddsplåt samt lite annat.
Det finns renoveringskit till själva spaklagringen, men jag valde att köpa en ny komplett.
Men först måste spaken ut från den gamla lagringsfästet. Knackade lite försiktigt ut den med en hammare, efter att ha smörjt lite.
Demonterad
Sedan måste man demontera spaken från plasthylsan. Det görs genom att lossa en låsring. Detta gjordes efter att jag demonterat plasthöljet som sitter på spaken. Kan vara lite pilligt men det går med lite tålamod.
Monterade på spaken på den nya lagringen. (Fjädern bredvid är från den gamla)
Tryckte sedan i den röda bussningen för det långa staget.
Återmonterade sedan alltihop, dock var det lite bök med att fästa spaken i det långa staget, då det var tight att få i bulten i de nya bussningarna. Spaken känns som ny, distinkt och utan glapp.
Jobbet tog ungefär 4 timmar, men då inkluderar det en hel del tid för rengöring av en massa delar.
(Bilden nedan visar endast en provmontering av staget genom bussningen, det sitter åt fel håll här)Senast redigerad av loadmaster den 2016-10-14 klockan 09:24.
-
2016-10-14, 13:52 #57
Medlem 25 år+
- Reg.datum
- sep 2009
- Namn
- Mikael Rosenqvist
- Medlemsnr
- 892
- Ort
- Göteborg
- Inlägg
- 1 399
Snyggt! och vilken skillnad det brukar bli
Hur mådde den stora gummibälgen under växelspaken? Den brukar alltid vara trasig på mina 1or...
Bilparken: Golf 1 1983, Golf 2 GTI 16V 1988, Golf 8 GTE 2022, ID 4 GTX 2022, Fiat Ducato Burstner 2007
-
2016-10-14, 15:18 #58
- Reg.datum
- maj 2007
- Namn
- Filip
- Ort
- Stockholm
- Inlägg
- 371
-
2016-10-14, 16:41 #59
- Reg.datum
- maj 2007
- Namn
- Filip
- Ort
- Stockholm
- Inlägg
- 371
Nu ska den ställas av inför vintern, blir en sväng i helgen men sedan är väl säsongen slut
Här är en liten höstbild. Trevlig helg VW-fantaster!
-
2016-10-14, 19:55 #60
Fräsht
Köpte renoverings kit till min spak ifrån werk 34 men de blev nog bara delarna under huven tror jag. Återstår o se när paketet kommer! Hur långt har din rullat?
Liknande ämnen
-
Golf Mk1 Gti -83 som Blåryker
Av BlueLupo i forum VW-forumSvar: 2Senaste inlägg: 2009-06-14, 00:32 -
GOLF GTI MK1 -83 bolt on Scirocco ?
Av bennygas i forum VW-forumSvar: 1Senaste inlägg: 2009-06-02, 13:07 -
Vw golf gti mk1 -83 spridar hjälp
Av PuttesRacing i forum VW-forumSvar: 7Senaste inlägg: 2009-02-26, 14:37 -
Golf Gti mk1´- 83
Av AET i forum ProjektforumSvar: 26Senaste inlägg: 2008-11-13, 05:54 -
Golf Gti G60 Mk1 -83 (Helg projekt!!!!!)
Av flincken i forum ProjektforumSvar: 70Senaste inlägg: 2008-09-18, 15:18