Resultat 21 till 40 av 104
-
2016-07-11, 06:29 #21
Medlem 25 år+
- Reg.datum
- sep 2009
- Namn
- Mikael Rosenqvist
- Medlemsnr
- 892
- Ort
- Göteborg
- Inlägg
- 1 399
Byte från Shell går tyvärr inte, de är de enda vi har avtal med och de enda som finns i hela Europa. Tyvärr så är ju shell i Sverige st1 och har inte samma bensin som i övriga Europa. Bilen är nu tillbaka i födelselandet
Tankat en gång till, 0,95 l/mil endast motorvägskörning. Solskydden är fortfarande bra, sonen tryckte ner sin ruta i 160 och skyddet fladdrande inte ens = sitter bra fast
Fungerar fint med rutan nere.
Senast redigerad av MickeR den 2016-07-11 klockan 06:45.
Bilparken: Golf 1 1983, Golf 2 GTI 16V 1988, Golf 8 GTE 2022, ID 4 GTX 2022, Fiat Ducato Burstner 2007
-
2016-07-11, 09:48 #22
Kan inte göra någon avgörande skillnad vilket bensinmärke du använder, högst marginellt isåfall om ens mätbart. Det som påverkar mest är hastighet som vanligt. Snackar vi 110 mätarfart eller 140 så har du där en markant skillnad i förbrukning
.
----------------------------------------------------
Volkswagen Golf GTI Clubsport -2017
-
2016-07-26, 15:09 #23
Medlem 25 år+
- Reg.datum
- sep 2009
- Namn
- Mikael Rosenqvist
- Medlemsnr
- 892
- Ort
- Göteborg
- Inlägg
- 1 399
Första riktiga modifieringarna!
Så, nu har bilen rullat drygt 200 mil och man börjar bli lite van vid den, alltså dags att modifiera.
Lite hög är den helt klart (fast det har jag tyckt om alla 25+ bilar jag ägt....) och lite mjuk. Pratade med Ulf på BilModeCenter som villigt hjälpte till med en HR sänkningssats. Får se hur detta blir, om dämparna inte fixar det så blir det en uppsättning Bilstein B8 också sen. Colis har jag dålig erfarenhet av på bruksbilar. Minus 25mm skall det bli iaf.
R:en är ju en pigg bil från början men det finns ju så mkt potentialVände mig till BilmodeCenter i Göteborg som innan varit ytterst bra map att få mina bilar bättre. MTM steg 2 kit med kabelmatta, box och downpipe med racekat får bli första steget (380hk, 470Nm). Kommer bilder på detta snart!
Utöver detta så fixade Stertman ett CTS turboinsug, CTS Spjällhusrör samt Forge Intake kit. All heder till Jimmy på Stertman som stod ut med alla mina frågor och funderingar, supertrevlig och snabb kommunikation!
Bilen är just nu inlämnad på BilmodeCenter för montering av allt detta, får tillbaka bilen imorgon eller på torsdag. återkommer med en utförlig recension dåSenast redigerad av MickeR den 2016-07-26 klockan 16:43.
Bilparken: Golf 1 1983, Golf 2 GTI 16V 1988, Golf 8 GTE 2022, ID 4 GTX 2022, Fiat Ducato Burstner 2007
-
2016-07-26, 19:51 #24
Det där låter väldigt trevligt ☺️ Har du DCC?
-
2016-07-26, 20:48 #25
-
2016-07-29, 07:20 #26
Medlem 25 år+
- Reg.datum
- sep 2009
- Namn
- Mikael Rosenqvist
- Medlemsnr
- 892
- Ort
- Göteborg
- Inlägg
- 1 399
Hämtat bilen!
Hämtade bilen i em. Första intrycket, vad snyggt det blev med sänkning! Såhär borde bilen varit från början!
Fjädrarna skall sänka ca 25mm, jag gissar på att det blev närmare 30mm. Lite, lite stötigare över brutala gupp men i övrigt komfort som innan men betydligt bättre känsla i styrningen och plattare i kurvorna. Kan rekommenderas!!
Tog lite kort, borde såklart tagit före kort också i samma vinkel men, men... Man ser direkt på den att den är sänkt iaf.
MTM uppgraderingen är kanon! Karaktären är oförändrad, fast responsen och vridet är avsevärt bättre i hela registret. Nu är den verkligen snabb! Växlar riktigt hårt också när man håller fullt. Känns mycket bra! Kan också rekommenderas! Liten och trevlig ändring av avgasljudets ton (mörkare) av downpipen.
När det gäller Forgeintake kittet så är det nog inte lika förbehållslöst att rek, det är ganska ljudligt. Man får rejält med turbovin och dumpljud, hörs om stereon är avstängd inne i bilen även vid normal körning. Hörs väldigt högt utanför bilen, ingen risk att nån missar att bilen har snurraKanske lite väl "ungdomligt" för min smak, men passformen och utförandet var perfekt.
Som vanligt så var servicen och bemötandet på Bilmodecenter oklanderligt. De kanske inte har de billigaste produkterna men de är kunniga, trevliga, kundfokuserade och svarar på mail osv. Otroligt viktigt tycker jag. Dessutom säljer de bara prylar som funkar inget skit, ala coils för 199 euro och sånt.... Ska ni fixa med era nyare bilar så är de väl värda ett besök!Bilparken: Golf 1 1983, Golf 2 GTI 16V 1988, Golf 8 GTE 2022, ID 4 GTX 2022, Fiat Ducato Burstner 2007
-
2016-07-29, 12:23 #27
Medlem 25 år+
- Reg.datum
- sep 2009
- Namn
- Mikael Rosenqvist
- Medlemsnr
- 892
- Ort
- Göteborg
- Inlägg
- 1 399
Måste bara komplettera: Helvete vad den går! Har kört en tur till idag och det är verkligen stooor skillnad mot original
Bilparken: Golf 1 1983, Golf 2 GTI 16V 1988, Golf 8 GTE 2022, ID 4 GTX 2022, Fiat Ducato Burstner 2007
-
2016-07-29, 12:43 #28
-
2016-07-29, 16:18 #29
Intake-Ljud....bara trevligt även om det är lite väl ungdomligt. Ställ ner sound actor nivån från 100% till typ 50% med vcds så blir det totalt lite tystare inne i bilen
.
Kul med lite feedback på uppdateringarna.
/PeterGolf 7 Alltrack DSG -18/ Seat Leon Cupra -:R -18/ Skoda Fabia -18
-
2016-07-29, 20:29 #30
- Reg.datum
- jun 2011
- Namn
- Andreas
- Ort
- Mölndal
- Inlägg
- 156
Blev ju riktigt bra det där. Kan också rekomendera bilmodecenter alla dagar i veckan. Väldigt trevliga och hjälpsamma!
-
2016-07-30, 08:08 #31
-
2016-07-30, 09:14 #32
-
2016-07-30, 09:27 #33
- Reg.datum
- jan 2012
- Namn
- Magnus Wide
- Ort
- Uppsala *Golf MK85R / Cupra Born E-Boost*
- Inlägg
- 1 983
Grym bil du leker med!
.
Är det detta du monterat?.
http://www.mtm-online.de/en/VW/Golf-...=mgo7300380qmv
Stämmer ljudet i ljudfilen i länken?, lät ju halvvass. Så runt 50 000:- för en sådan uppdatering?
Varför bytte du insuget, något MTM rekommenderat?, är det en flaskhals?.
Hur funkar MTM "boxen" kan den tas bort vid service etc?
Men som sagt grym bil med rätt färg
-
2016-07-30, 10:51 #34
Medlem 25 år+
- Reg.datum
- sep 2009
- Namn
- Mikael Rosenqvist
- Medlemsnr
- 892
- Ort
- Göteborg
- Inlägg
- 1 399
Japp, det är det jag monterat.
Ljudet stämmer helt klart, den låter riktigt gött! Knallarna när den växlar ger gåshud
Insuget är en flaskhals på dessa, i MTM kittet så ingår ett insatssportfilter, men byte av hela luftboxen och bättre laddluftrör förbättrar det hela ännu mer. Plaströren som sitter original har dessutom en tendens att gå sönder efter några tusen mil om man kör trimmat.
MTM boxen kan kopplas ur vid service eller sbp om man önskar. Dock så tar MTM över fabriksgarantin på bilen och lagar alla fel som VW vägrar laga pga att den varit trimmad så det finns ingen anledning att ta bort den.Bilparken: Golf 1 1983, Golf 2 GTI 16V 1988, Golf 8 GTE 2022, ID 4 GTX 2022, Fiat Ducato Burstner 2007
-
2016-07-30, 11:10 #35
Medlem 25 år+
- Reg.datum
- sep 2009
- Namn
- Mikael Rosenqvist
- Medlemsnr
- 892
- Ort
- Göteborg
- Inlägg
- 1 399
Fick en bild av Ulf på allt innan det monterades:
Prismässigt så var det inte jättebilligt, MTM, sänkning, Forge + monteringsarbete + hjulinställning gick på 60k+
Men, man får ju vad man betalar för så jag tycker att det var helt ok!Bilparken: Golf 1 1983, Golf 2 GTI 16V 1988, Golf 8 GTE 2022, ID 4 GTX 2022, Fiat Ducato Burstner 2007
-
2016-07-30, 11:21 #36
MTM nämner minskad bränsleförbrukning, hur är det möjligt när man förmodligen vill använda bilen än mer aktivt efter en uppgradering?
Hur blir det egentligen med garantierna, måste man ta bilen till MTM eller betalar de räkningen i Sverige om något händer? Täcker det även DSG och drivlinan? Minskar du serviceintervallet?
-
2016-07-30, 11:34 #37
Medlem 25 år+
- Reg.datum
- sep 2009
- Namn
- Mikael Rosenqvist
- Medlemsnr
- 892
- Ort
- Göteborg
- Inlägg
- 1 399
Vet inte heller hur förbrukningen kan minska
Men å andra sidan har aldrig förbrukningen påverkat mina val av bilar någonsin så för min del är det inte viktigt.
MTM har inte garanti i alla länder, det var nu nyligen som Sverige kom med på listan över länder där de ger garantier, ev problem lagas och reds ut i Sverige. Som jag fattat det så gäller garantin hela drivlinan, dvs även DSG.
Jag har aldrig någonsin brytt mig om VAG:s tramsiga serviceintervall indikering i kombiinstrumentet. Jag servar mina bilar med max 1 år och max 1000mil intervall inkl ett extra oljebyte när bilen är inkörd och ny. På R36:an jag hade innan så hade den varit inne på service 6ggr på 5900mil.....Bilparken: Golf 1 1983, Golf 2 GTI 16V 1988, Golf 8 GTE 2022, ID 4 GTX 2022, Fiat Ducato Burstner 2007
-
2016-07-31, 09:03 #38
- Reg.datum
- jan 2012
- Namn
- Magnus Wide
- Ort
- Uppsala *Golf MK85R / Cupra Born E-Boost*
- Inlägg
- 1 983
Grymt!
Tänkte på kitet att man bara byter downpipen?. Ger inte ett Catback system något på denna motor?. För 380hk som ditt ger, är väll max vad Turbon orkar pumpa...Så kan ju inte bli någon mer effekt utan Turbo byte?
Funkar den adaptivafarthållaren som den ska med trimmet?
-
2016-07-31, 18:40 #39
Brutal kärra alltså, börjar bli sugen på en liknande
----------------------------------------------------
Volkswagen Golf GTI Clubsport -2017
-
2016-07-31, 19:28 #40
- Reg.datum
- maj 2007
- Namn
- anri52
- Ort
- stockholm
- Inlägg
- 837
Original insuget är ingen flaskhals på dessa maskiner Tyska tuners kör med oem boxen
på bilar med mer än 500 hk.
Gör din bil 100 -200 på 9, 7-10, 3 med RL gärna 20+ grader
= 380 hk
Bättre Intercooler vid trim är grymt viktig till dessa maskiner
Aktiv körning = backande tändning = mindre effekt
Liknande ämnen
-
Mickes Golf 2 16V Långstidsprojekt...
Av MickeR i forum ProjektforumSvar: 952Senaste inlägg: 2025-02-06, 10:02 -
BORA Variant / GOLF Variant , Vad är skillnaden... ?
Av 2stroke i forum VW-forumSvar: 5Senaste inlägg: 2011-02-21, 09:43 -
Vilken modell är att föredra? Golf 3 Variant, Passat Variant 95-97?
Av Freiholtz i forum VW-forumSvar: 18Senaste inlägg: 2009-06-03, 01:14 -
Golf Variant, facelift?
Av henriks i forum VW-forumSvar: 2Senaste inlägg: 2008-06-06, 14:06 -
Golf 3 variant
Av Myzqo i forum VW-forumSvar: 4Senaste inlägg: 2008-03-07, 15:40