Resultat 21 till 27 av 27
Ämne: Privatleasing?
-
2016-07-25, 13:57 #21
- Reg.datum
- apr 2010
- Namn
- Axelsson
-
2016-07-25, 15:52 #22
- Reg.datum
- jun 2009
- Namn
- Peter Holmqvist
- Medlemsnr
- 5362
Självklart är det intressant för leasingtagaren att veta vad restvärdet är efter kontraktstidens utgång. Om det värdet står i kontraktet kan kunden redan då denne skriver på göra en bedömning om det är lönsamt att köpa ut bilen efter tre år som brukar vara den normala leasingtiden.
-
2016-07-25, 18:28 #23
Plus att förutsättningar kan ändras. Även när man ansett att dom är ristade i sten.
Golf GTI Edition 30 Nr.19
Polo TDI90 -12
-
2016-07-25, 20:26 #24
- Reg.datum
- maj 2007
- Namn
- -
vfr: Men det är ju mer en synpunkt på privatleasing som alternativ, en av få negativa egenskaper som finansieringsalternativet har. Därför passar det heller inte alla, men många.
-
2016-07-25, 20:52 #25
Allt är en fråga om hur man vill ha det. Jag brukar köpa mina bilar och känner att det på något sätt är skönt att ha ett värde i bilen efter ett tag. Jag kan tex byta efter ett år om jag vill, men pga rörlig ränta vet jag inte exakt månadskostnad och det gör mig inget. Min fru resonerar inte så, hon vill veta kostnaden exakt och kunna planera efter det.
Hon har nu en Golf SC -16 som privatleasing som hon nappade på i samband med kampanjen som gick ut vid årsskiftet. Det passar henne perfekt, bilen specade hon upp själv så de tillval hon ville ha (tex Webasto, DSG och P-sensorer) finns, och service och försäkring är med i månadskostnaden. Det enda som tillkommer är skatt och bränsle. Om tre år får hon en chans att köpa loss en bil med de spec hon ville ha eller ta en nyare modell som hon då specar upp. Jag tycker det är ett ganska käckt system - hon får en bil hon vill ha till en känd kostnad och utan att behöva försöka sälja den om hon efter tre år inte behöver någon bil.
-
2016-07-25, 20:59 #26
Min synpunkt var bara en kommentar på att om man vet att man inte kommer att köpa ut bilen, så är det onödigt att veta restvärdet. Och då menar jag att förutsättningarna kan ändras så att det plötsligt kan bli aktuellt att köpa ut bilen även om man inte tänkt så från början.
Golf GTI Edition 30 Nr.19
Polo TDI90 -12
-
2016-07-25, 21:06 #27
- Reg.datum
- maj 2007
- Namn
- -
Men restvärdet på leasing lär ju inte vara konstigare än restvärde på billån eller överhuvudtaget. Med VW billån kan man välja ett restvärde som VW anser rimligt. Allt över det blir plus. Men hur man än finanserar kan man ju alltid räkna med vad bilen kan förväntas vara värd om tre år. Vad kostade en ny standard-Golf för tre år sedan och vad kostar den begagnad idag? Kolla på Blocket eller Bilpriser så får man snabbt en grov uppskattning.
Liknande ämnen
-
Någon som kör/har erfarenheter konsumentleasing/Privatleasing?
Av oskee i forum VW-forumSvar: 5Senaste inlägg: 2015-07-10, 10:09