Sidan 2 av 2 FörstaFörsta 12
Resultat 21 till 27 av 27
  1. #21

    Reg.datum
    apr 2010
    Namn
    Axelsson
    Ort
    Sverige
    Inlägg
    315
    Citat Ursprungligen postat av rakso77 Visa inlägg
    AXL72. På ditt kontrakt, står det nånstans vad restvärdet kommer och bli vid slutet?

    Nej, eftersom jag redan veta att jag inte kommer att köpa loss bilen så fanns det ingen anledning till att skriva in något restvärde.

  2. #22

    Reg.datum
    jun 2009
    Namn
    Peter Holmqvist
    Medlemsnr
    5362
    Ort
    Tullinge
    Inlägg
    282
    Citat Ursprungligen postat av Marcus Visa inlägg
    Jag förstår inte riktigt på vilket sätt restvärde är intressant att uppge i en privatleasing? Den som leasar bilen behöver veta vad som ska betalas per månad, vad som ingår och vad som förväntas av bilens skick vid avtalets slut. De flesta räknar förmodligen med att lämna tillbaka bilen efter detta. Är man intresserad av att köpa ut bilen efter avtalets slut så får man väl göra en bedömning då av vad bilen är värd på marknaden vid den tidpunkten. Förmodligen precis samma värde som andra likadana bilar på marknaden. Lämnar man tillbaka bilen är det handlaren som får brottas med att göra en god affär med vidareförsäljning utifrån det restvärde som finns i bilen. Inte kundens problem.

    För övrigt tror jag att privatleasing är ett alldeles utmärkt sätt att få tillgång till ny, fräsch och bra bil, för väldigt många. Det passar absolut inte alla, men därför är ju bra att det finns olika alternativ på marknaden. Jag skulle absolut kunna tänka mig att leasa en mindre andrabil till familjen och slippa fundera på en massa tråkigheter. Och som tidigare angetts här så har flera undersökningar visat att det absolut kan vara ekonomiskt fördelaktigt, alltså inte endast bekvämt. Jag tror inte att den största drivkraften för handlarna och deras finansbolag är att tjäna mer pengar på privatleasing än på exempelvis billån. Jag tror att det framför allt är ett sätt att få ut fler nya bilar, sen tjänar man på annat, precis som man gör när man finansierar bilköpet på andra sätt. Man kan väl jämföra lite-lite med varför det finns hyresrätter, bostadsrätter och villor. Det är inte alla som kan eller vill lägga in en kontantinsats för en bil. Yngre människor som studerat klart, fått jobb och ska köpa lägenhet kanske vill prioritera att lägga sina kontanta pengar på lägenhet. Dessutom är det ofta dyrt för dessa att försäkra bilar, särskilt i storstad. Privatleasing löser detta problemet mycket snyggt, tycker jag. För egen del skulle jag kunna tycka att det vore mycket bekvämt och jag skulle kunna ta ut en ny fräsch bil var tredje år så att vi alltid har en bra andrabil i familjen.
    Självklart är det intressant för leasingtagaren att veta vad restvärdet är efter kontraktstidens utgång. Om det värdet står i kontraktet kan kunden redan då denne skriver på göra en bedömning om det är lönsamt att köpa ut bilen efter tre år som brukar vara den normala leasingtiden.

  3. #23
    Styrelsen vfrs avatar
    Reg.datum
    okt 2009
    Namn
    Håkan Ahlqvist
    Medlemsnr
    5231
    Ort
    Kungsbacka
    Inlägg
    2 323
    Plus att förutsättningar kan ändras. Även när man ansett att dom är ristade i sten.

  4. #24

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    -
    Ort
    -
    Inlägg
    5 495
    vfr: Men det är ju mer en synpunkt på privatleasing som alternativ, en av få negativa egenskaper som finansieringsalternativet har. Därför passar det heller inte alla, men många.

  5. #25
    Medlem BjornLs avatar
    Reg.datum
    maj 2016
    Namn
    Björn L
    Medlemsnr
    5397
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    634
    Allt är en fråga om hur man vill ha det. Jag brukar köpa mina bilar och känner att det på något sätt är skönt att ha ett värde i bilen efter ett tag. Jag kan tex byta efter ett år om jag vill, men pga rörlig ränta vet jag inte exakt månadskostnad och det gör mig inget. Min fru resonerar inte så, hon vill veta kostnaden exakt och kunna planera efter det.

    Hon har nu en Golf SC -16 som privatleasing som hon nappade på i samband med kampanjen som gick ut vid årsskiftet. Det passar henne perfekt, bilen specade hon upp själv så de tillval hon ville ha (tex Webasto, DSG och P-sensorer) finns, och service och försäkring är med i månadskostnaden. Det enda som tillkommer är skatt och bränsle. Om tre år får hon en chans att köpa loss en bil med de spec hon ville ha eller ta en nyare modell som hon då specar upp. Jag tycker det är ett ganska käckt system - hon får en bil hon vill ha till en känd kostnad och utan att behöva försöka sälja den om hon efter tre år inte behöver någon bil.

  6. #26
    Styrelsen vfrs avatar
    Reg.datum
    okt 2009
    Namn
    Håkan Ahlqvist
    Medlemsnr
    5231
    Ort
    Kungsbacka
    Inlägg
    2 323
    Min synpunkt var bara en kommentar på att om man vet att man inte kommer att köpa ut bilen, så är det onödigt att veta restvärdet. Och då menar jag att förutsättningarna kan ändras så att det plötsligt kan bli aktuellt att köpa ut bilen även om man inte tänkt så från början.

  7. #27

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    -
    Ort
    -
    Inlägg
    5 495
    Men restvärdet på leasing lär ju inte vara konstigare än restvärde på billån eller överhuvudtaget. Med VW billån kan man välja ett restvärde som VW anser rimligt. Allt över det blir plus. Men hur man än finanserar kan man ju alltid räkna med vad bilen kan förväntas vara värd om tre år. Vad kostade en ny standard-Golf för tre år sedan och vad kostar den begagnad idag? Kolla på Blocket eller Bilpriser så får man snabbt en grov uppskattning.

Liknande ämnen

  1. Svar: 5
    Senaste inlägg: 2015-07-10, 10:09

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  
© 2018 Volkswagen Club Sweden | Kontakta oss | Om cookies | Skapad av Per Lundin