Resultat 1 till 20 av 27
Ämne: Privatleasing?
-
2016-07-23, 20:08 #1
- Reg.datum
- okt 2010
- Namn
- Oskar Andersson
- Ort
- Säffle
- Inlägg
- 33
Privatleasing?
Hejsan.
Är det nån som har privatleasat en golf 7 och kan berätta vad ni tycker . Det ingår ju service i månadskostnaden men är det varje år eller är det vartannat år som gäller?
-
2016-07-23, 21:40 #2
- Reg.datum
- feb 2016
- Namn
- Henrik Hjelm
- Ort
- Kisa
- Inlägg
- 2
Jag är snart inne på mitt andra år. Har kört 2100 mil och inte servat än. 99:-/mån ger jag för servicen men känns som en liten kostnad.
Är för övrigt jättenöjd och glad att jag tog en Golf och inte en Polo som jag tänkt göra först.
Skickat från min iPhone med Tapatalk
-
2016-07-23, 22:04 #3
- Reg.datum
- sep 2014
- Namn
- Peter L
- Ort
- Täby
- Inlägg
- 764
Service när bilen säger till, så troligen 1 service under tiden du har den (3000mil/24månader).
-
2016-07-24, 07:47 #4
- Reg.datum
- okt 2010
- Namn
- Oskar Andersson
- Ort
- Säffle
- Inlägg
- 33
Tack för svaren. Är på gång privatleasa en golf
-
2016-07-24, 10:18 #5
- Reg.datum
- maj 2007
- Namn
- Christofer Bäckstrand
- Ort
- Hammarö
- Inlägg
- 1 119
De motorer som har flexibel serviceintervall (bensin el. diesel) säger till själv när det är dags, max 24 månader eller 3000 mil. Därefter skall inspektion och bromsvätskebyte göras inom 12 månader från föregående service.
Etanol- eller gasmotorer skall servas vid ett år eller 1500 mil.
Med andra ord infaller två eller tre servicear under ett 36 månaders leasingavtal. 99:- /månad är väldigt prisvärt, även torkarblad ingår vid servicetillfällena.
-
2016-07-24, 12:24 #6
- Reg.datum
- okt 2010
- Namn
- Oskar Andersson
- Ort
- Säffle
- Inlägg
- 33
Dum fråga kanske men om man vill köpa loss bilen efter 36 månader så är det mellanskillnaden på en liknande bil och det totala jag har betalat i 36månader som är priset?
-
2016-07-24, 14:57 #7
- Reg.datum
- maj 2007
- Namn
- Christofer Bäckstrand
- Ort
- Hammarö
- Inlägg
- 1 119
-
2016-07-24, 15:10 #8
- Reg.datum
- jun 2009
- Namn
- Peter Holmqvist
- Medlemsnr
- 5362
- Ort
- Tullinge
- Inlägg
- 282
-
2016-07-24, 15:18 #9
- Reg.datum
- okt 2010
- Namn
- Oskar Andersson
- Ort
- Säffle
- Inlägg
- 33
jag ska eventuellt skriva på imorgon. Enligt den säljaren jag har pratat med så blir rst-skulden vad en likvärdig bil med lika många mil i hallen kostar. Säg att bilen kostar 2495kr i månaden ,2495x36=89820, en bil i hallen kostar ca130000kr.Då ska rst skulden bli 40180kr har jag fattat detta rätt??
-
2016-07-24, 15:33 #10
- Reg.datum
- jun 2009
- Namn
- Peter Holmqvist
- Medlemsnr
- 5362
- Ort
- Tullinge
- Inlägg
- 282
Jag jobbade tidigare själv som bilförsäljare i elva år och förstår inte deras sätt att räkna. Dock ska jag säga att jag själv slutade i bilbranschen innan man började jobba med privatleasing. Själv jobbade jag endast med företagsleasing. Och då skrev vi in ett restvärde som kunden kände till redan då han/hon skrev sitt kontrakt.
-
2016-07-24, 15:44 #11
- Reg.datum
- maj 2007
- Namn
- Fredric Andersson
- Medlemsnr
- 5407
- Ort
- Finspång
- Inlägg
- 954
-
2016-07-24, 16:39 #12
- Reg.datum
- jun 2009
- Namn
- Peter Holmqvist
- Medlemsnr
- 5362
- Ort
- Tullinge
- Inlägg
- 282
-
2016-07-24, 17:08 #13
- Reg.datum
- jul 2007
- Namn
- per pudas
- Ort
- växjö
- Inlägg
- 806
Har inte privatleasing visat sig vara en tämligen dålig affär när man synat kontrakten lite närmare?
Vad händer om man kommer fram till att slitaget varit onormalt högt när avtalet gått ut, vilket ju är lätt hänt om man är en flerbarnsfamilj?
-
2016-07-24, 17:25 #14
- Reg.datum
- jun 2009
- Namn
- Peter Holmqvist
- Medlemsnr
- 5362
- Ort
- Tullinge
- Inlägg
- 282
Om bilen är onormalt sliten då kontraktet har gått ut så är det bara för leasingtagaren att punga ut med kostnaden för reparationen för att bilen ska bli i normalt skick i förhållande till ålder och miltal. Det gäller att se upp med vad som står i kontraktet.
Men det är ju samma sak om du äger en bil och ska byta in den. Har du en misskött kärra så får du sämre inbytespris än motsvarande vagn i fint skick.
-
2016-07-24, 17:47 #15
Det är sällan billigare att låta någon annan än dig själv administrera ditt bilägande villet leasing innebär. Utifrån kundens perspektiv så har jag aldrig förstått fördelen med privatleasing (annat med företagsleasing). Den största fördelen är mer att leasinggivaren tjänar mer pengar än om bilen skulle sålts som vanligt.
----------------------------------------------------
Volkswagen Golf GTI Clubsport -2017
-
2016-07-24, 17:48 #16
- Reg.datum
- maj 2007
- Namn
- Christofer Bäckstrand
- Ort
- Hammarö
- Inlägg
- 1 119
Det finns tydliga exempel på vad som räknas som normal och onormalt slitage vid privatleasing. Läste handboken härom veckan och tycker helt klart att det är rimligt hur man skall hantera eventuella skador vid återlämnandet.
- - - Uppdaterad - - -
Fördelen med privatleasing är att folk skaffar nya bilar som inte hade gjort det annars. Det blir generellt inte dyrare för kunden.
-
2016-07-24, 18:09 #17
- Reg.datum
- jun 2009
- Namn
- Peter Holmqvist
- Medlemsnr
- 5362
- Ort
- Tullinge
- Inlägg
- 282
Jag har ingen koll på vilken ränta finansbolagen tar vid privatleasing och om den är högre än vid avbetalningsköp. Är det samma ränta så tjänar inte finansbolagen mer på leasing än på avbetalning. Men vad de tjänar på är att de som inte har möjlighet att få fram handpenningen på 20% som krävs vid avbetalning kan ha möjlighet att ta en bil på leasing. På så sätt tjänar både bilfirman och finansbolagen mer pengar. Och om kunden lämnar tillbaka sin bil då leasingkontraktet går ut så tjänar de pengar om kunden tar ut en ny bil på leasing. Plus att bilfirman får in en tre år gammal bil vilka brukar vara lättsålda.
-
2016-07-24, 19:51 #18
- Reg.datum
- apr 2010
- Namn
- Axelsson
- Ort
- Sverige
- Inlägg
- 315
Åker privatleasad Golf idag och kommer absolut att fortsätta att göra det i vår när avtalet går ut. Har inte riktigt bestämt mig för vilken bil det blir, men som det ser ut idag så står det mellan en Golf R, Civic Type R eller en Ford Focus RS. Något roligare än dagens bil kommer det i alla fall att bli.
När det gäller ekonomiska för- och nackdelar med privatleasing så har både Teknikens Värld och AMS gjort uträkningar som visar att det absolut kan vara en ekonomisk fördel att leasa istället för att köpa. Mycket handlar om vilken tillverkare man väljer och hur hårt de satsar på privatleasing. Känner man människor som säljer bilar så kan man pruta och förhandla till sig bättre villkor, precis som vid vilket bilköp som helst och är man en person som sköter om sin bil på ett normalt sätt så ser jag inga problem med slitagefrågan. En repig och bucklig bil med fläckar på sätena och hål i instrumentbrädan är också värd mindre när du byter in den, så det kvittar totalt.
-
2016-07-25, 12:55 #19
- Reg.datum
- okt 2010
- Namn
- Oskar Andersson
- Ort
- Säffle
- Inlägg
- 33
AXL72. På ditt kontrakt, står det nånstans vad restvärdet kommer och bli vid slutet?
-
2016-07-25, 13:24 #20
- Reg.datum
- maj 2007
- Namn
- -
- Ort
- -
- Inlägg
- 5 419
Jag förstår inte riktigt på vilket sätt restvärde är intressant att uppge i en privatleasing? Den som leasar bilen behöver veta vad som ska betalas per månad, vad som ingår och vad som förväntas av bilens skick vid avtalets slut. De flesta räknar förmodligen med att lämna tillbaka bilen efter detta. Är man intresserad av att köpa ut bilen efter avtalets slut så får man väl göra en bedömning då av vad bilen är värd på marknaden vid den tidpunkten. Förmodligen precis samma värde som andra likadana bilar på marknaden. Lämnar man tillbaka bilen är det handlaren som får brottas med att göra en god affär med vidareförsäljning utifrån det restvärde som finns i bilen. Inte kundens problem.
För övrigt tror jag att privatleasing är ett alldeles utmärkt sätt att få tillgång till ny, fräsch och bra bil, för väldigt många. Det passar absolut inte alla, men därför är ju bra att det finns olika alternativ på marknaden. Jag skulle absolut kunna tänka mig att leasa en mindre andrabil till familjen och slippa fundera på en massa tråkigheter. Och som tidigare angetts här så har flera undersökningar visat att det absolut kan vara ekonomiskt fördelaktigt, alltså inte endast bekvämt. Jag tror inte att den största drivkraften för handlarna och deras finansbolag är att tjäna mer pengar på privatleasing än på exempelvis billån. Jag tror att det framför allt är ett sätt att få ut fler nya bilar, sen tjänar man på annat, precis som man gör när man finansierar bilköpet på andra sätt. Man kan väl jämföra lite-lite med varför det finns hyresrätter, bostadsrätter och villor. Det är inte alla som kan eller vill lägga in en kontantinsats för en bil. Yngre människor som studerat klart, fått jobb och ska köpa lägenhet kanske vill prioritera att lägga sina kontanta pengar på lägenhet. Dessutom är det ofta dyrt för dessa att försäkra bilar, särskilt i storstad. Privatleasing löser detta problemet mycket snyggt, tycker jag. För egen del skulle jag kunna tycka att det vore mycket bekvämt och jag skulle kunna ta ut en ny fräsch bil var tredje år så att vi alltid har en bra andrabil i familjen.
Liknande ämnen
-
Någon som kör/har erfarenheter konsumentleasing/Privatleasing?
Av oskee i forum VW-forumSvar: 5Senaste inlägg: 2015-07-10, 10:09