Resultat 1 till 20 av 24
-
2016-07-18, 19:36 #1
- Reg.datum
- jun 2014
- Namn
- Daniel
- Ort
- Lund
- Inlägg
- 33
1987 Golf MK2 16v GTI restauration
Eftersom jag har följt flera projekt här tänkte jag visa upp min egen lilla grej också. Lite om mig innan, jag är en 35år gammal tysk som flyttade till Sverige för knappt 4 år sedan p.g.a flickvännen. Jobbar som bilmekaniker i Malmö och är också privat en riktig bilentusiast. Jag började med Golf 2 direkt efter jag klarade min uppkörning, en 55PS Tornadoröd Memphis var detta, fortsatte under flera år med olika modeller från en 55PS till 107PS. Efter jag flyttade behövde jag en lite mer familjevänlig bil och så köpte jag en MK4 TDI som vardagsbil.
Men mitt Golf2-hjärta längtade efter min gamla passion...
Och när jag blev erbjuden en Golf 2 GTI 16V så kunde jag inte tacka nej, upp på trailern och hem med skiten.
Bilen har säkerligen sett bättre dagar... och flera undrar varför jag ens håller på med denna skroten men en modellår 1987 (så facelift versionen med gammal motorn) en KR 139PS utan Kat.. det hade charm. Och också i vitt... riktig snygg. Men bilen har gått över 29500mil och har stått i åtta år ... så att göra finns tillräckligt.
Annars en detta är det en rätt vanligt GTI, taklucka är den enda extrautrustningen och strålkastarrengöring/stolvärmare eftersom bilen är svensksåld, inga onödiga grejer som servostyrning. Vem behöver såna saker?
Till min stora förvåning är bilen i originalskick trots att den har 11 tidigare ägare. Det är bara inredningen som inte är original och har bytts mot en GT inredning.
Projektmål är en komplett renovering till originalskick. Om jag byter till prefacelift look eller om jag ska behålla facelift looken funderar jag fortfarande på, men där finns ju gott om tid att ta detta beslut.
Fram till nu har jag demonterat hela tekniken inklusive kabelstam, tank, axlar och hela inredningen. Undergolv och plåt har flera "rostnestar" som behöver mycket kärlek och just nu förbereder jag axeldelarna till blästring och pulverlackering medan jag befriar bilen av alla gamla ljudisoleringar.
Stay tuned!
-
2016-07-18, 23:52 #2
Medlem 10 år+
- Reg.datum
- maj 2007
- Namn
- Jimmie Trywall
- Medlemsnr
- 4358
- Ort
- Tenhult
- Inlägg
- 982
Detta ska bli intressant att följa.
Gubb-Golf, plötsligt känns allt annat puckat
-
2016-07-19, 07:17 #3
Medlem 25 år+
- Reg.datum
- sep 2009
- Namn
- Mikael Rosenqvist
- Medlemsnr
- 892
- Ort
- Göteborg
- Inlägg
- 1 399
Detta gillar jag
Bilparken: Golf 1 1983, Golf 2 GTI 16V 1988, Golf 8 GTE 2022, ID 4 GTX 2022, Fiat Ducato Burstner 2007
-
2016-07-19, 08:27 #4
Kul med ytterligare en 16v från 87, skall bli kul att följa detta.
Hoppas vi ses på någon träff.
-
2016-07-19, 20:24 #5
- Reg.datum
- jun 2014
- Namn
- Daniel
- Ort
- Lund
- Inlägg
- 33
Det komma vi säkerligen göra! Se fram emot komma till träffar och hälsa på folk.
TDIn trasslade på vägen hem från göteborg, ingen kraft längre och fint med svart bakom mig...
Bra kvalitet! Turbo rör innan laddluftkylare har sagt sig upp. Men det var snabbt fixat. Bara tråkig eftersom just förra veckan hade jag inbrottsskade på bilen.
Men tillbaka till GTIn. Här gick vi vidare, mest på jobbet. Hela teknik paket stå där och jag demontera allt i ordning. Skitig som fan självklart... fram för allt denna förbannad skruv underifrån grenröret. Vilket skit! Så men vidare...
Bakaxel komplett naken... liiiite rost.
Toppen är nere, vad tycker ni motor specialisten?
Motorn komma lämnas in till motorrenoveringen, så kan de gör täthetstest och mäta allt. Sen se vi vad behövs göras.
Fått också lite grejar från Tyskland
Eftersom hela kablage är nu knappt 30 år gammal har jag skickad flera bitar till en Tysk restaurationsföretag. Allt kring batteriet och generatorn är nu ny samt högre baklucka kabelstam. Kvalitet är riktig bra, bättre en ny och en bra alternativ eftersom mest kablar inte längre finns hos VW.
Vänta nu på delar från Classicparts och fortsätta demontera/förbereda grejar till blästring. Om nån känna en bra företag i Skåne för blästring och pulverlackering så hör gärna av er!
-
2016-07-21, 17:18 #6
- Reg.datum
- apr 2013
- Namn
- Pether
- Ort
- Finspång
- Inlägg
- 700
Att vara från Tyskland och ha de som modersmål och samtidigt renovera en ikon borde vara som att vinna på triss. Måste ju finnas en hel del som normala inte hittar där nere med tanke på att man oftast fallerar på språket...
-
2016-07-21, 19:23 #7
- Reg.datum
- jun 2014
- Namn
- Daniel
- Ort
- Lund
- Inlägg
- 33
Det stämmer väl
Och frakt från Tyskland är också mycket billigare an frakt inom Sverige. Men om nån av er letar efter något speciellt så är det bara fråga mig. Jag känner massvis folk i Volkswagen scenen.
Demonterad växellåda idag och började rengöra denna. En original 2Y, ska isblästra jag litar inte på sandblästring på aluminium.
-
2016-07-21, 19:32 #8
- Reg.datum
- okt 2012
- Namn
- Tony Jensen
- Ort
- Strängnäs
- Inlägg
- 86
Riktigt kul att se en original renovering!
Ser ut att vara riktigt bra kvalitet på kablagen du fått hem också
-
2016-07-21, 19:40 #9
- Reg.datum
- jun 2014
- Namn
- Daniel
- Ort
- Lund
- Inlägg
- 33
Det är faktiskt riktigt bra kvalitet. Bättre än ny misstänker jag.
Har nu skickat motor kabelstam för att göra samma. Det kommer bli en stor skillnad... Framförallt i ljudsystem.
-
2016-07-22, 18:18 #10
- Reg.datum
- jun 2014
- Namn
- Daniel
- Ort
- Lund
- Inlägg
- 33
Äntligen skulle jag lämna grejar till blästring idag men eftersom två skruvar knäckte av blev det inget.
Så har jag fortsätt med demonteringen och rengöring. Bränsletanken hittade jag också... den gömma sig under 20kg skit. Så den se redan bättre ut men det blev mer rengöring senare.Oroa mig lite för bränslepumpen eftersom där finns knappt ingen delar kvar.
Också demontera insuget för att blästra den men konstig var att injektorerna bara ramlade ut efter jag demonterade bränsleledningar... det kan ju inte var normalt? Också vet nån hur man får ut styrningar av injektorerna? Behövs där en avdragare? Sitter fast som satan.
-
2016-07-22, 18:54 #11
Medlem 25 år+
- Reg.datum
- sep 2009
- Namn
- Mikael Rosenqvist
- Medlemsnr
- 892
- Ort
- Göteborg
- Inlägg
- 1 399
Styrningarna till spridarna är gängade i insuget , lossas med jätteinsex. Går alltid sönder när man demonterar dem....
Spridarna sitter fast i styrningen med en oring, skall sitta rejält hårt. Låter som dina oringar var kass.Bilparken: Golf 1 1983, Golf 2 GTI 16V 1988, Golf 8 GTE 2022, ID 4 GTX 2022, Fiat Ducato Burstner 2007
-
2016-07-31, 19:14 #12
- Reg.datum
- jun 2014
- Namn
- Daniel
- Ort
- Lund
- Inlägg
- 33
Försökte med en stor imbus men fan de sitter fast... no chance. Värmt upp de, drunknad de i wd40... inget. Ska lämna detta nu till min motorrenoverare och se om han kan fixa detta.
Annars har jag fortsätt förbereda motor och ljus kabelstam för att skicka till Tyskland för renoveringen. Har också lämnad en stor paket med delar (framaxel, krängningshammare osv) till pulverlackeringen, ska var klar om 2 veckor... spännande
-
2016-08-22, 18:16 #13
- Reg.datum
- jun 2014
- Namn
- Daniel
- Ort
- Lund
- Inlägg
- 33
Demonterade mer grejar... båda framre fenders behövs byte pga rost
Har jömmt sig rätt bra under plastdekoren.
Sen skulle jag hämta mina delar efter pulverlackering och får infon att de haden inte ens påbörjad.Och mina classicparts delar har inte heller kommit forutom min plåtdel för batterihållaren....
Meh. Suger allt just nu. Kunde har varit skönt att håller nån del I handen som är inte sönderrostad.
-
2016-08-22, 18:48 #14
- Reg.datum
- apr 2013
- Namn
- Pether
- Ort
- Finspång
- Inlägg
- 700
Kommer osökt att tänka på den här tråden. Samma färg samma årtal. Helt sjuk renovering som börjar trevande, men ger man inte upp och kollar alla 39 sidor... Helt ny nivå av renovering: http://forums.vwvortex.com/showthrea...ration-project
-
2016-08-22, 19:28 #15
- Reg.datum
- jun 2014
- Namn
- Daniel
- Ort
- Lund
- Inlägg
- 33
Jag känner träden. Typ detta är också mitt mål. Bara att han har 8v och förre facelift.
-
2016-08-22, 21:17 #16
Finns allt att göra
Intressant projekt
----------------------------------------------------
Volkswagen Golf GTI Clubsport -2017
-
2016-09-05, 18:48 #17
- Reg.datum
- jun 2014
- Namn
- Daniel
- Ort
- Lund
- Inlägg
- 33
Fått lite delar från classicparts. Men så riktig nöjd är jag inte. Kylargrillens röda linan är rätt kass limmat. Sträken delars mitt över emblemen. Då har jag sett bättre tillbehörsdelar innan
Styrväxel är tillbaka från glasblästring och har fått nya packningar, smörjning och lite färg. Like new
Bilen blev lättare och lättare
Men daför upptäks igen rost...
Framaxelbalken kunde jag kasta efter blästringen, riktig stor rosthål upptäktes och jag håller inte på svetsa på bärande delar. Alla andra delar är nu pulverlackerad och nästa batch (bakaxel, motorhållare osv) är nu på blästring. Har också lagat strykollumnen (har haft glapp) så den är också frisk igen
-
2016-09-05, 20:27 #18
- Reg.datum
- maj 2007
- Namn
- -
- Ort
- -
- Inlägg
- 5 484
Härligt projekt
men låt den få vara facelift, snälla
-
2016-09-12, 22:10 #19
- Reg.datum
- jun 2014
- Namn
- Daniel
- Ort
- Lund
- Inlägg
- 33
Fått delar tillbaka från pulverlackeringen
Nu kan jag montera ihop framaxeln
-
2016-10-22, 15:15 #20
- Reg.datum
- jun 2014
- Namn
- Daniel
- Ort
- Lund
- Inlägg
- 33
Framaxel bli mer o mer kompleterad, men hela framaxelbalken var genomrostat så jag behöver byte den. Fråga är nu om jag ska letar efter en original begagnat (kan också har rostproblem) eller en ny tillbehörsdel (kan inte passa) ... vi ska se.
Framplåt är blästrad, lackerad och monterad med lite ny delar. Strålkastare och flera smådelar komma snart från werk34 I tyskland
Liknande ämnen
-
Johans Garage - Golf GTI 16v 1987
Av J.L i forum ProjektforumSvar: 1214Senaste inlägg: 2017-09-03, 22:39 -
vw mk2 gti 1987 någon som borrar bromskivor till dessa bilar ??????
Av junior30 i forum VW-forumSvar: 1Senaste inlägg: 2010-09-06, 21:06 -
Byte av broms servo??????? mk2 gti 1987 16v
Av junior30 i forum VW-forumSvar: 2Senaste inlägg: 2010-09-06, 20:18 -
Golf Mk2 GTI 16v
Av Norenfalk i forum ProjektforumSvar: 1Senaste inlägg: 2009-04-05, 20:34 -
Byta framaxelbalk, Jetta Mk2 1,6 1987
Av Torre Tdi i forum VW-forumSvar: 14Senaste inlägg: 2007-11-18, 19:33