Resultat 1 till 3 av 3
  1. #1

    Reg.datum
    okt 2014
    Namn
    Peter Eklund
    Ort
    Alunda
    Inlägg
    52

    Felkod 18528 Golf 1,6 fsi -04

    Någon som vet vad vad som är trasigt om denna felkod uppkommer samt att motorlampan tänds:18528 Lambdakorrektion efter katalysator P2096 - 002 - Reglergränsen mager överskriden

    Har det med den berycktade Noxgivaren att göra eller kan de vara något annat ?
    Tacksam för svar

  2. #2
    Medlem k49s avatar
    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Lars Hovhag
    Medlemsnr
    3999
    Ort
    Uddevalla
    Inlägg
    59
    Här är ett svar jag hittade på ett forum:
    I'd look for an air leak. also check power supply & gnd to sensor. Fsi run low manifold vac in stratified mode which
    is why they need a sensor in the vac line. this could also tie in with your nox sensor fault.

    Men det slutade med att han fick byta NOX-givaren.

    http://www.bba-reman.com/forums/PrintTopic127428.aspx

  3. #3
    Medlem k49s avatar
    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Lars Hovhag
    Medlemsnr
    3999
    Ort
    Uddevalla
    Inlägg
    59
    ... och från ett annat ställe:
    VAG Error Code: 18528
    EOBD II Error Code: P2096

    Fault Location:
    Post Catalytic Converter Fuel Trim, Bank 1 - too Lean

    Possible Cause:
    Malfunction Indicator Lamp (MIL)(K83) active.

    Low fuel pressure.
    Misfire condition.
    Large vacuum leak.
    Air leak near sensor.
    Lean air/fuel ratio.
    Faulty Front Oxygen (Lambda) Sensor.
    Catalytic converter exhaust leak.

    Description:
    The catalyst's efficiency is demonstrated by its ability to oxidize CO and hydrocarbon emissions. The Powertrain Control Module (PCM) compares the output signals of the front and rear oxygen sensors to determine whether the output of the rear sensor is beginning to match the output of the front oxygen sensor. Air/fuel mixture compensation keeps the frequency of the front oxygen sensor high due to the changes from rich-to-lean combustion. The catalyst causes the rear oxygen sensor to have a lower frequency. As the catalyst wears, the rear oxygen sensor’s signal trace begins to match the front oxygen sensor’s signal trace. That is because the catalyst becomes saturated with oxygen and cannot use the oxygen to convert hydrocarbon and CO into H2O and CO2 with the same efficiency as when it was new. A completely worn catalyst shows a 100% match between the frequency of the front and rear sensors.

    http://www.volkswagenforum.co.uk/showthread.php?t=19597

Liknande ämnen

  1. Vindrutetorkare Golf V -04 1,6 FSI
    Av PerSthlm i forum VW-forum
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2015-11-03, 06:46
  2. Felkod för G201 Golf 1.6 FSI -03
    Av Cullberg i forum VW-forum
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2015-06-12, 23:33
  3. Svar: 0
    Senaste inlägg: 2015-01-09, 08:45
  4. Svar: 8
    Senaste inlägg: 2013-02-12, 19:29
  5. Svar: 8
    Senaste inlägg: 2012-11-07, 17:56

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  
© 2018 Volkswagen Club Sweden | Kontakta oss | Om cookies | Skapad av Per Lundin