Resultat 21 till 40 av 40
-
2016-05-19, 22:47 #21
- Reg.datum
- jul 2007
- Namn
- per pudas
- Ort
- växjö
- Inlägg
- 836
Ja det stämmer, men det är samma tillverkare, samma konstruktörer! Bara för att det är olika motorer så kan ju enskilda komponenter vara tillverkade av samma underleverantör efter samma grad av "kvalitet" som i alla andra motorer. Det enda då som skiljer är som i detta fall antal kuggar, kedjans längd,,,och samma ingenjörer!
Med detta i åtanke tyckte jag det kändes motiverat att kommentera "peter-c" kommentar.
-
2016-05-19, 23:33 #22
- Reg.datum
- sep 2014
- Namn
- Peter L
- Ort
- Täby
- Inlägg
- 764
Samma komponenter kan byggas in på olika sätt. På ett sätt kan vara det superoptimala, ett annat medför att något går sönder vid provstart.
Jag försöker inte försvara VW - men det går inte att jämföra äpplen och päron med bananer. Även om de är plockade på samma farm...
-
2016-05-20, 08:59 #23
- Reg.datum
- maj 2007
- Namn
- -
- Ort
- -
- Inlägg
- 5 488
De behöver inte alls vara konstruerade av samma konstruktörer. Hur vet du att det inte är Skoda som haft ansvar för framtagandet av den ena motorn och Audi för den andra? Inom koncernen delar man upp arbetsuppgifter och utvecklingsuppdrag mellan enheterna baserat på olika premisser. Hur som helst är det olika motortyper/motorfamiljer varför man inte kan utgå från att de fungerar likadant.
-
2016-05-20, 20:39 #24
Jag står fast vid mitt inlägg
.
Denna tråd handlar om EA888 1.8/2.0 TSI motorn som är nyutvecklad av Audi AG. Se nedan.
De mindre 3 och 4 cylindriga VAG motorerna tillverkas av Skoda vad jag vet. Ursprunget ligger längre tillbaka i tiden så jag vet inte vilket företag som utvecklat dem.
Mao de har inte mycket gemensamt.
http://everything.explained.today/Li...etrol_engines/
Utdrag ur text från genvägen ovan.
Four-cylinder EA888 petrols
This section is about current four-cylinder petrol engines, for discontinued four-cylinder petrol engines, see list of discontinued Volkswagen Group petrol engines#Four cylinder EA111 petrols and list of discontinued Volkswagen Group petrol engines#Four cylinder EA827/EA113 petrols. This latest EA888 family of internal combustion engines is anticipated to be an eventual complete replacement of the EA113 range. It was wholly designed and developed by AUDI AG.
/PeterSenast redigerad av Peter-C den 2016-05-20 klockan 20:48.
Golf 7 Alltrack DSG -18/ Seat Leon Cupra -:R -18/ Skoda Fabia -18
-
2016-05-21, 11:31 #25
- Reg.datum
- jul 2007
- Namn
- per pudas
- Ort
- växjö
- Inlägg
- 836
Vilket sammanträffande att man inom VAG lyckats samla så många tillverkare som alla brottas med samma kamkedjeproblem!
-
2016-05-21, 11:48 #26
- Reg.datum
- maj 2007
- Namn
- Christofer Bäckstrand
- Ort
- Hammarö
- Inlägg
- 1 142
-
2016-05-21, 15:27 #27
- Reg.datum
- jul 2007
- Namn
- per pudas
- Ort
- växjö
- Inlägg
- 836
Ja det är nog tyvärr så att det är alltför mycket kontorsfolk som inblandade i framtagandet av en ny bil/motor. Precis som i vilken annan industri som helst så jagas det kostnader in absurdum och man lovar att bilen ska hålla i en evighet trotts komponenter tunna som löv, om man bara följer tillverkarens minimala serviceprogram.
Bara det håller garantitiden ut och att ägaren har den goda smaken att serva bilen hos bysmeden så man inte behöver se bilen igen!
-
2016-05-21, 17:53 #28
- Reg.datum
- maj 2007
- Namn
- -
- Ort
- -
- Inlägg
- 5 488
Haha vilket extremt förenklat raljerande! Vad tillförde det där egentligen?
Kontorsfolk? Du menar ingenjörer? Vilka är det annars som ska konstruera drivlinor? Bysmeden?
Verkligheten är komplex och regleras av lagar och regler genom myndigheters beslut.
Du och jag är kunder och kräver både det ena och det andra, framför allt ett bra pris.
Den verkligheten kräver sina kompromisser, det kan jag lova.
-
2016-05-21, 18:39 #29
- Reg.datum
- jul 2007
- Namn
- per pudas
- Ort
- växjö
- Inlägg
- 836
Nej det tillför inget alls att raljera, snarare ett uttryck för den glädje jag finner i detta med bilar där så ofta ren genialitet och ren galenskap korsar varandras vägar!
Nej jag menar inte ingenjörer, utan dom som tar vid efteråt som tex produktionstekniker, flödestekniker, logistiktekniker och annat löst folk som ser på verkligheten igenom en datorskärm!
-
2016-05-21, 18:55 #30
- Reg.datum
- jun 2010
- Namn
- Andreas
- Ort
- Nättraby socken
- Inlägg
- 2 381
Min nuvarande Golf från köpt vid ca 2000mil har nu gått 9000mil inget kedjebyte ännu
-
2016-05-21, 19:28 #31
- Reg.datum
- maj 2007
- Namn
- -
- Ort
- -
- Inlägg
- 5 488
På vilket sätt är de tekniker du nämner inblandade i konstruktionen av motorn och bilen som helhet - och ansvariga för dess konstruktion?
-
2016-05-21, 20:16 #32
- Reg.datum
- feb 2016
- Namn
- Tomas Gustafsson
- Ort
- Vimmerby
- Inlägg
- 315
Trodde tidigare att kamkedja var ett säkert alternativ, som ska hålla motorns hela livslängd, kamrem måste ju bytas då och då.
Men nu verkar det som att VW går över mer och mer till kamrem...?
-
2016-05-21, 21:23 #33
- Reg.datum
- maj 2007
- Namn
- -
- Ort
- -
- Inlägg
- 5 488
VW och flera andra lämnar kedja och går över till rem. Ford är ett exempel.
-
2016-05-21, 22:22 #34
- Reg.datum
- feb 2016
- Namn
- Tomas Gustafsson
- Ort
- Vimmerby
- Inlägg
- 315
-
2016-05-22, 09:48 #35
- Reg.datum
- jul 2007
- Namn
- per pudas
- Ort
- växjö
- Inlägg
- 836
Ett problem med en kedja i en bilmotor är att den under idealiska förhållanden bör smörjas med en klisterolja. Dagens motorer smörjs av en för kedjan mindre lämplig olja. Dagens bilar har två kamaxlar som styr dubbelt så många ventiler vilket gör att kedjan ska överföra mer kraft jämfört med äldre motorer med en överliggande kamaxel.
Jag vill minnas att någon tillverkare var inne på en kamaxeltransmision baserad helt på kugghjul! Undrar vad som blev av det?
-
2016-05-22, 10:03 #36
- Reg.datum
- jun 2010
- Namn
- Andreas
- Ort
- Nättraby socken
- Inlägg
- 2 381
Om jag inte har fel så har amorak kuggar
en lämplig olja skulle då vara delsyntet, syntetoljans egenskaper är just att flyta ut, medan en mineraloljas egenskaper är dess vidhäftningegenskaper
-
2016-05-22, 11:40 #37
- Reg.datum
- maj 2007
- Namn
- -
- Ort
- -
- Inlägg
- 5 488
Amarok har vad jag vet versioner av de motorer som återfinns i VW:s övriga modellprogram inkl Nutzfahrzeuge. Med andra ord, inga modellunika motorer.
-
2016-05-22, 17:01 #38
På motorcykelsidan fanns/finns motorer med kuggdrift av kamaxlarna. Honda VFR t.ex. Dom motorerna är nästan outslitliga, speciellt med MC mått mätt. Vi har haft ett par sådan i MC-klubben som gått 20000-30000mil. Det är kanske inte enastående mycket i bilvärlden, men ovanligt för MC-motorer.
Golf GTI Edition 30 Nr.19
Polo TDI90 -12
-
2016-05-22, 22:38 #39
Om man bara tittar på VAG:s bensinmotorer så har ea211 kamrem (1.2 och 1.4 liters motorerna). De större motorerna 1.8 liter /2.0 och uppåt har företrädesvis kedja/kedjor.
De kraftfullaste har även de kedjor såsom 5 cyl, V6, V8, V10 (ex Audi R8, Lamborghini Gallardo) W12 (ex Bentley, Audi), W16 (Bugatti).
På Dieselsidan används nog kamrem mer men även här är det vanligt med kedjor när cylinderantalet och effekten ökar, dvs större motorer.
En bild av en Audi S4 V8. Man får titta på den en stund för att kunna följa flödet.
Motsvarande lösning med tandremmar skulle säkerligen krävt betydligt mer plats.
/PeterSenast redigerad av Peter-C den 2016-05-22 klockan 22:45.
Golf 7 Alltrack DSG -18/ Seat Leon Cupra -:R -18/ Skoda Fabia -18
-
2016-05-23, 09:29 #40
Min Golf GTI MK6 från 2010 (7,000 mil på mätaren) kuggade ju över förra året. Men VAG stod för alla kostnader för att jag hade dokumenterat oljebyte var 1,200 mil (ej hos VAG på mellanservicen). Det krävdes lite diskussion med verkstadschefen men det gick igenom.
Volvo V60 B4 Cross Country Aut Polestar MY21
Liknande ämnen
-
passat 2012 olje byte 1500 eller 3000 mil
Av johan70 i forum VW-forumSvar: 17Senaste inlägg: 2015-10-11, 21:48 -
varma lager eller bromsar bak passat 3c 2010
Av Crippep i forum VW-forumSvar: 1Senaste inlägg: 2015-08-17, 23:27 -
Bluetooth RCD-310 - Passat CC 2010
Av Paradoxx i forum VW-forumSvar: 4Senaste inlägg: 2013-10-24, 02:05 -
GTI 2010 Ljudligt insprutningssystem TSI?
Av Peter-C i forum VW-forumSvar: 9Senaste inlägg: 2011-02-13, 17:35 -
Kamkedje byte
Av R.Grönberg i forum VW-forumSvar: 4Senaste inlägg: 2008-05-08, 17:46