Sidan 2 av 2 FörstaFörsta 12
Resultat 21 till 40 av 40
  1. #21

    Reg.datum
    jul 2007
    Namn
    per pudas
    Ort
    växjö
    Inlägg
    836
    Citat Ursprungligen postat av Marcus Visa inlägg
    Det är en helt annan motor än 1,8/2,0 TSI som avhandlas i denna tråd...
    Ja det stämmer, men det är samma tillverkare, samma konstruktörer! Bara för att det är olika motorer så kan ju enskilda komponenter vara tillverkade av samma underleverantör efter samma grad av "kvalitet" som i alla andra motorer. Det enda då som skiljer är som i detta fall antal kuggar, kedjans längd,,,och samma ingenjörer!
    Med detta i åtanke tyckte jag det kändes motiverat att kommentera "peter-c" kommentar.

  2. #22

    Reg.datum
    sep 2014
    Namn
    Peter L
    Ort
    Täby
    Inlägg
    764
    Samma komponenter kan byggas in på olika sätt. På ett sätt kan vara det superoptimala, ett annat medför att något går sönder vid provstart.

    Jag försöker inte försvara VW - men det går inte att jämföra äpplen och päron med bananer. Även om de är plockade på samma farm...

  3. #23

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    -
    Ort
    -
    Inlägg
    5 488
    Citat Ursprungligen postat av pudas Visa inlägg
    Ja det stämmer, men det är samma tillverkare, samma konstruktörer! Bara för att det är olika motorer så kan ju enskilda komponenter vara tillverkade av samma underleverantör efter samma grad av "kvalitet" som i alla andra motorer. Det enda då som skiljer är som i detta fall antal kuggar, kedjans längd,,,och samma ingenjörer!
    Med detta i åtanke tyckte jag det kändes motiverat att kommentera "peter-c" kommentar.
    De behöver inte alls vara konstruerade av samma konstruktörer. Hur vet du att det inte är Skoda som haft ansvar för framtagandet av den ena motorn och Audi för den andra? Inom koncernen delar man upp arbetsuppgifter och utvecklingsuppdrag mellan enheterna baserat på olika premisser. Hur som helst är det olika motortyper/motorfamiljer varför man inte kan utgå från att de fungerar likadant.

  4. #24
    Ordförande Peter-Cs avatar
    Reg.datum
    nov 2010
    Namn
    Peter Christner
    Medlemsnr
    4900
    Ort
    Halmstad
    Inlägg
    2 258
    Citat Ursprungligen postat av pudas Visa inlägg
    Ja det stämmer, men det är samma tillverkare, samma konstruktörer! Bara för att det är olika motorer så kan ju enskilda komponenter vara tillverkade av samma underleverantör efter samma grad av "kvalitet" som i alla andra motorer. Det enda då som skiljer är som i detta fall antal kuggar, kedjans längd,,,och samma ingenjörer!
    Med detta i åtanke tyckte jag det kändes motiverat att kommentera "peter-c" kommentar.
    Jag står fast vid mitt inlägg .

    Denna tråd handlar om EA888 1.8/2.0 TSI motorn som är nyutvecklad av Audi AG. Se nedan.
    De mindre 3 och 4 cylindriga VAG motorerna tillverkas av Skoda vad jag vet. Ursprunget ligger längre tillbaka i tiden så jag vet inte vilket företag som utvecklat dem.

    Mao de har inte mycket gemensamt.

    http://everything.explained.today/Li...etrol_engines/

    Utdrag ur text från genvägen ovan.

    Four-cylinder EA888 petrols

    This section is about current four-cylinder petrol engines, for discontinued four-cylinder petrol engines, see list of discontinued Volkswagen Group petrol engines#Four cylinder EA111 petrols and list of discontinued Volkswagen Group petrol engines#Four cylinder EA827/EA113 petrols. This latest EA888 family of internal combustion engines is anticipated to be an eventual complete replacement of the EA113 range. It was wholly designed and developed by AUDI AG.

    /Peter
    Senast redigerad av Peter-C den 2016-05-20 klockan 20:48.
    Golf 7 Alltrack DSG -18/ Seat Leon Cupra -:R -18/ Skoda Fabia -18

  5. #25

    Reg.datum
    jul 2007
    Namn
    per pudas
    Ort
    växjö
    Inlägg
    836
    Vilket sammanträffande att man inom VAG lyckats samla så många tillverkare som alla brottas med samma kamkedjeproblem!

  6. #26

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Christofer Bäckstrand
    Ort
    Hammarö
    Inlägg
    1 142
    Citat Ursprungligen postat av pudas Visa inlägg
    Vilket sammanträffande att man inom VAG lyckats samla så många tillverkare som alla brottas med samma kamkedjeproblem!
    Man skall vara medveten om att många tillverkare har problem med sina kamkedjekonstruktioner. Långa serviceintervaller (skrivbordsprodukter) bidrar tyvärr inte till att de skall fungera i längden...

  7. #27

    Reg.datum
    jul 2007
    Namn
    per pudas
    Ort
    växjö
    Inlägg
    836
    Ja det är nog tyvärr så att det är alltför mycket kontorsfolk som inblandade i framtagandet av en ny bil/motor. Precis som i vilken annan industri som helst så jagas det kostnader in absurdum och man lovar att bilen ska hålla i en evighet trotts komponenter tunna som löv, om man bara följer tillverkarens minimala serviceprogram.
    Bara det håller garantitiden ut och att ägaren har den goda smaken att serva bilen hos bysmeden så man inte behöver se bilen igen!

  8. #28

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    -
    Ort
    -
    Inlägg
    5 488
    Haha vilket extremt förenklat raljerande! Vad tillförde det där egentligen?
    Kontorsfolk? Du menar ingenjörer? Vilka är det annars som ska konstruera drivlinor? Bysmeden?
    Verkligheten är komplex och regleras av lagar och regler genom myndigheters beslut.
    Du och jag är kunder och kräver både det ena och det andra, framför allt ett bra pris.
    Den verkligheten kräver sina kompromisser, det kan jag lova.

  9. #29

    Reg.datum
    jul 2007
    Namn
    per pudas
    Ort
    växjö
    Inlägg
    836
    Citat Ursprungligen postat av Marcus Visa inlägg
    Haha vilket extremt förenklat raljerande! Vad tillförde det där egentligen?
    Kontorsfolk? Du menar ingenjörer?
    Nej det tillför inget alls att raljera, snarare ett uttryck för den glädje jag finner i detta med bilar där så ofta ren genialitet och ren galenskap korsar varandras vägar!

    Nej jag menar inte ingenjörer, utan dom som tar vid efteråt som tex produktionstekniker, flödestekniker, logistiktekniker och annat löst folk som ser på verkligheten igenom en datorskärm!

  10. #30

    Reg.datum
    jun 2010
    Namn
    Andreas
    Ort
    Nättraby socken
    Inlägg
    2 381
    Min nuvarande Golf från köpt vid ca 2000mil har nu gått 9000mil inget kedjebyte ännu

  11. #31

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    -
    Ort
    -
    Inlägg
    5 488
    På vilket sätt är de tekniker du nämner inblandade i konstruktionen av motorn och bilen som helhet - och ansvariga för dess konstruktion?

  12. #32

    Reg.datum
    feb 2016
    Namn
    Tomas Gustafsson
    Ort
    Vimmerby
    Inlägg
    315
    Trodde tidigare att kamkedja var ett säkert alternativ, som ska hålla motorns hela livslängd, kamrem måste ju bytas då och då.
    Men nu verkar det som att VW går över mer och mer till kamrem...?

  13. #33

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    -
    Ort
    -
    Inlägg
    5 488
    VW och flera andra lämnar kedja och går över till rem. Ford är ett exempel.

  14. #34

    Reg.datum
    feb 2016
    Namn
    Tomas Gustafsson
    Ort
    Vimmerby
    Inlägg
    315
    Citat Ursprungligen postat av Marcus Visa inlägg
    VW och flera andra lämnar kedja och går över till rem. Ford är ett exempel.
    Man undrar varför? Har man glömt hur man gör bra kamkedjor eller sliter dagens motorer mer på dem?

  15. #35

    Reg.datum
    jul 2007
    Namn
    per pudas
    Ort
    växjö
    Inlägg
    836
    Ett problem med en kedja i en bilmotor är att den under idealiska förhållanden bör smörjas med en klisterolja. Dagens motorer smörjs av en för kedjan mindre lämplig olja. Dagens bilar har två kamaxlar som styr dubbelt så många ventiler vilket gör att kedjan ska överföra mer kraft jämfört med äldre motorer med en överliggande kamaxel.
    Jag vill minnas att någon tillverkare var inne på en kamaxeltransmision baserad helt på kugghjul! Undrar vad som blev av det?

  16. #36

    Reg.datum
    jun 2010
    Namn
    Andreas
    Ort
    Nättraby socken
    Inlägg
    2 381
    Om jag inte har fel så har amorak kuggar

    en lämplig olja skulle då vara delsyntet, syntetoljans egenskaper är just att flyta ut, medan en mineraloljas egenskaper är dess vidhäftningegenskaper

  17. #37

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    -
    Ort
    -
    Inlägg
    5 488
    Amarok har vad jag vet versioner av de motorer som återfinns i VW:s övriga modellprogram inkl Nutzfahrzeuge. Med andra ord, inga modellunika motorer.

  18. #38
    Styrelsen vfrs avatar
    Reg.datum
    okt 2009
    Namn
    Håkan Ahlqvist
    Medlemsnr
    5231
    Ort
    Kungsbacka
    Inlägg
    2 315
    På motorcykelsidan fanns/finns motorer med kuggdrift av kamaxlarna. Honda VFR t.ex. Dom motorerna är nästan outslitliga, speciellt med MC mått mätt. Vi har haft ett par sådan i MC-klubben som gått 20000-30000mil. Det är kanske inte enastående mycket i bilvärlden, men ovanligt för MC-motorer.

  19. #39
    Ordförande Peter-Cs avatar
    Reg.datum
    nov 2010
    Namn
    Peter Christner
    Medlemsnr
    4900
    Ort
    Halmstad
    Inlägg
    2 258
    Om man bara tittar på VAG:s bensinmotorer så har ea211 kamrem (1.2 och 1.4 liters motorerna). De större motorerna 1.8 liter /2.0 och uppåt har företrädesvis kedja/kedjor.

    De kraftfullaste har även de kedjor såsom 5 cyl, V6, V8, V10 (ex Audi R8, Lamborghini Gallardo) W12 (ex Bentley, Audi), W16 (Bugatti).

    På Dieselsidan används nog kamrem mer men även här är det vanligt med kedjor när cylinderantalet och effekten ökar, dvs större motorer.


    En bild av en Audi S4 V8. Man får titta på den en stund för att kunna följa flödet .

    Motsvarande lösning med tandremmar skulle säkerligen krävt betydligt mer plats.

    Namn:  s4v8.jpg
Visningar: 2540
Storlek:  452.0 KB

    /Peter
    Senast redigerad av Peter-C den 2016-05-22 klockan 22:45.
    Golf 7 Alltrack DSG -18/ Seat Leon Cupra -:R -18/ Skoda Fabia -18

  20. #40
    Medlem jimZons avatar
    Reg.datum
    jun 2008
    Namn
    Jimmy Sandberg
    Medlemsnr
    4836
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    458
    Min Golf GTI MK6 från 2010 (7,000 mil på mätaren) kuggade ju över förra året. Men VAG stod för alla kostnader för att jag hade dokumenterat oljebyte var 1,200 mil (ej hos VAG på mellanservicen). Det krävdes lite diskussion med verkstadschefen men det gick igenom.
    Volvo V60 B4 Cross Country Aut Polestar MY21

Liknande ämnen

  1. passat 2012 olje byte 1500 eller 3000 mil
    Av johan70 i forum VW-forum
    Svar: 17
    Senaste inlägg: 2015-10-11, 21:48
  2. varma lager eller bromsar bak passat 3c 2010
    Av Crippep i forum VW-forum
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2015-08-17, 23:27
  3. Bluetooth RCD-310 - Passat CC 2010
    Av Paradoxx i forum VW-forum
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2013-10-24, 02:05
  4. GTI 2010 Ljudligt insprutningssystem TSI?
    Av Peter-C i forum VW-forum
    Svar: 9
    Senaste inlägg: 2011-02-13, 17:35
  5. Kamkedje byte
    Av R.Grönberg i forum VW-forum
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2008-05-08, 17:46

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  
© 2018 Volkswagen Club Sweden | Kontakta oss | Om cookies | Skapad av Per Lundin